Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Katlheen schreef:Als Oud-Katholiek vier ik ook geen Maarten Luther dag![]()
benefietdiner schreef:Dan ben je hier op een verkeerde site.
Dan ben je hier op een verkeerde site.
Marnix schreef:Als Baptist dan ook toch?
Maar om je gerust te stellen, het forum heeft 1 subforum (vroeger meer) met deze criteria:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.
De andere subforums waaronder deze zijn open zolang en daar ben je welkom zolang je je een beetje normaal gedraagt. Ook als je oud-katholiek bent op atheist of wat dan ook.
Dus misschien gaan ze ooit 31 Oktober nog eens vieren.
Katlheen schreef:Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen
StillAwake schreef:In hoeverre is de Reformatorische zuil (nog) gebaseerd op Luther?
In elk geval is het Sola Scriptura de facto vervangen door "De Bijbel, voor zover deze in overeenstemming is met de 3 formulieren".
Als je op een afstand probeert te kijken (en het is lastig dat onbevooroordeeld te doen) zie je dat juist in de strengere refo-hoek de traditie dezelfde heilige status heeft gekregen als waar Luther tegen ageerde.
Tsja…. dan gaat het niet om het gebeuren zelf, maar om de betekenis áchter dit hele gebeuren. Petrus deed dat in Handelingen als de Heilige Geest werd uitgestort haalt hij Joël aan o.a. deze passage ‘dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees’.StillAwake schreef:Die moet je uitleggen, want in de meeste vertalingen wordt er vrij helder uitgelegd dat er dagen tussen deze heilsfeiten zaten...
benefietdiner schreef:Ja ja dat snap ik.
Maar ik zei ook niet dat ze niet welkom was.
Ik zei ‘verkeerde site’ en bedoel als je Maarte Luther dag niet viert.
Luther ontdekte ‘God vráágt geen gerechtigheid, maar schénkt die’ dat is reformatorisch en in tegenstelling van de katholieke kerk.
Hoewel….. Katholiek-zijn betekent vaak ‘rooms-katholiek zijn, op bijzondere wijze verbonden met de paus van Rome’. Maar de Oud-Katholieke Kerk is een katholieke kerk, die onafhankelijk van Rome reeds een zelfstandig leven kent en er anders over is gaan denken.
Dus misschien gaan ze ooit 31 Oktober nog eens vieren.
StillAwake schreef:In hoeverre is de Reformatorische zuil (nog) gebaseerd op Luther?
In elk geval is het Sola Scriptura de facto vervangen door "De Bijbel, voor zover deze in overeenstemming is met de 3 formulieren".
Als je op een afstand probeert te kijken (en het is lastig dat onbevooroordeeld te doen) zie je dat juist in de strengere refo-hoek de traditie dezelfde heilige status heeft gekregen als waar Luther tegen ageerde.
Marnix schreef:Dat gaat om de Hervormde kerk en dus om de afscheiding van 1834 maar daarna hebben er nog heel veel scheuringen plaatsgevonden binnen de Gereformeerde aftakkingen.
Marnix schreef:Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Alleen sporadisch dat het in het gebed aandacht kreeg of dat “een Vaste Burcht” werd gezongen bijvoorbeeld. Afgelopen zondag 1 vers.
Bij ons ook maar daar was geen speciale dag voor toch?
Marnix schreef:Volgens mij zijn de hedendaagse christenen mondiger dan ooit toch?
VaKaGe schreef:In onze gemeente werd er gepreekt uit wat de Lutherpsalm is gaan heten: Psalm 46, of uit de Romeinenbrief.
We kregen in mijn lagere schooltijd wekelijks lessen met namen zoals 'Kerkgeschiedenis' (naast Godsdienstleer, Bijbel- en bijbelse geschiedenis, de Heidelbergse Catechismus, Psalmen en Gezangen, de Dordtse leerregels, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Drie Formulieren van Enigheid etc, etc) waarbij heel lang stilgestaan werd bij de Reformatie met nadruk op Calvijn. Dat viel uiteraard op 31 oktober dan wel de schooldag die daar 't dichtsbij lag. Luther werd wel behandeld, maar het leek er bijna op dat alleen Calvijn in de spotlichten mocht staan. E.e.e. werd ook afgestemd met de kerk. Wij zeiden wel eens dat de bedoeling was van onze school dat wij werd klaargestoomd om na de zesde klas wij direct door zouden doorgaan naar Kampen ... om predikant te worden.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten