Maarten Luther-dag

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Katlheen
Majoor
Majoor

Re: Maarten Luther-dag

Berichtdoor Katlheen » 04 nov 2024 16:32

Als Oud-Katholiek vier ik ook geen Maarten Luther dag :mrgreen: :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 nov 2024 21:41

Katlheen schreef:Als Oud-Katholiek vier ik ook geen Maarten Luther dag :mrgreen: :mrgreen:

Dan ben je hier op een verkeerde site. uhhh-smile

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 nov 2024 22:36

benefietdiner schreef:Dan ben je hier op een verkeerde site. uhhh-smile

Als Baptist dan ook toch? ;-)

Maar om je gerust te stellen, het forum heeft 1 subforum (vroeger meer) met deze criteria:

* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

De andere subforums waaronder deze zijn open zolang en daar ben je welkom zolang je je een beetje normaal gedraagt. Ook als je oud-katholiek bent op atheist of wat dan ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 nov 2024 09:52

Dan ben je hier op een verkeerde site. uhhh-smile

Ik lees vaak gewoon mee ter leering ende vermaeck. Zo kom ik wat meer te weten over de diverse bubbeltjes :wink:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2024 09:55

Marnix schreef:Als Baptist dan ook toch? ;-)

Maar om je gerust te stellen, het forum heeft 1 subforum (vroeger meer) met deze criteria:

* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.

De andere subforums waaronder deze zijn open zolang en daar ben je welkom zolang je je een beetje normaal gedraagt. Ook als je oud-katholiek bent op atheist of wat dan ook.

Ja ja dat snap ik.
Maar ik zei ook niet dat ze niet welkom was.
Ik zei ‘verkeerde site’ en bedoel als je Maarte Luther dag niet viert.
Luther ontdekte ‘God vráágt geen gerechtigheid, maar schénkt die’ dat is reformatorisch en in tegenstelling van de katholieke kerk.
Hoewel….. Katholiek-zijn betekent vaak ‘rooms-katholiek zijn, op bijzondere wijze verbonden met de paus van Rome’. Maar de Oud-Katholieke Kerk is een katholieke kerk, die onafhankelijk van Rome reeds een zelfstandig leven kent en er anders over is gaan denken.
Dus misschien gaan ze ooit 31 Oktober nog eens vieren. :D

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 05 nov 2024 10:25

Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen :mrgreen:

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2024 10:41

Katlheen schreef:Als Pasen en Pinksteren op 1 dag vallen :mrgreen:

Hoe verrassend; in de Bijbel vallen Pasen en Pinksteren en Hemelvaart inderdaad op 1 dag! :roll:

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2024 10:48

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2024 10:50

-

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2024 12:32

StillAwake schreef:In hoeverre is de Reformatorische zuil (nog) gebaseerd op Luther?
In elk geval is het Sola Scriptura de facto vervangen door "De Bijbel, voor zover deze in overeenstemming is met de 3 formulieren".
Als je op een afstand probeert te kijken (en het is lastig dat onbevooroordeeld te doen) zie je dat juist in de strengere refo-hoek de traditie dezelfde heilige status heeft gekregen als waar Luther tegen ageerde.

Ja dat kan ik wel met je eens zijn.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 nov 2024 12:35

StillAwake schreef:Die moet je uitleggen, want in de meeste vertalingen wordt er vrij helder uitgelegd dat er dagen tussen deze heilsfeiten zaten...
Tsja…. dan gaat het niet om het gebeuren zelf, maar om de betekenis áchter dit hele gebeuren. Petrus deed dat in Handelingen als de Heilige Geest werd uitgestort haalt hij Joël aan o.a. deze passage ‘dat Ik Mijn Geest zal uitgieten over alle vlees’.
Christus is de Vervulling van alle Oudtestamentische profetieën die een schaduw waren dat de beloofde Messias die ooit zal verlossen en Zijn Koninkrijk zal vestigen. Het Nieuwe Testament getuig daar ook van als Kerst, Pasen, Pinkster, Opstandig en Uitstorting van de Gees niet om het gebeuren zelf gaat maar om de betekenis áchter dit hele gebeuren namelijk een nieuwe hemel en aarden waar gerechtigheid zal wonen en waar Jezus de Christus de Zon der gerechtigheid zal zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 05 nov 2024 12:58

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2024 13:52

benefietdiner schreef:Ja ja dat snap ik.
Maar ik zei ook niet dat ze niet welkom was.
Ik zei ‘verkeerde site’ en bedoel als je Maarte Luther dag niet viert.
Luther ontdekte ‘God vráágt geen gerechtigheid, maar schénkt die’ dat is reformatorisch en in tegenstelling van de katholieke kerk.
Hoewel….. Katholiek-zijn betekent vaak ‘rooms-katholiek zijn, op bijzondere wijze verbonden met de paus van Rome’. Maar de Oud-Katholieke Kerk is een katholieke kerk, die onafhankelijk van Rome reeds een zelfstandig leven kent en er anders over is gaan denken.

Maar zoals ik dus zei zijn mensen die niet geloven en mensen die wel geloven maar niet de gereformeerde leer aanhangen hier ook op dit deel van het forum welkom. Ik heb 31 oktober ook niets bijzonders gedaan, zondag werd 1 couplet van "Een vaste burcht" gezongen maar ik was aan het oppassen in de crèche dus ik heb er ook niets mee gedaan dit jaar en toch voel ik me hier nog steeds welkom ;-)

StillAwake schreef:In hoeverre is de Reformatorische zuil (nog) gebaseerd op Luther?
In elk geval is het Sola Scriptura de facto vervangen door "De Bijbel, voor zover deze in overeenstemming is met de 3 formulieren".
Als je op een afstand probeert te kijken (en het is lastig dat onbevooroordeeld te doen) zie je dat juist in de strengere refo-hoek de traditie dezelfde heilige status heeft gekregen als waar Luther tegen ageerde.

Plus dat oude vertalingen en berijmingen heilig zijn geworden en niet vervangen mogen worden terwijl het tijdens de Reformatie heel belangrijk werd gevonden dat de Bijbel in de taal van het volk leesbaar moet zijn. En zelfs dat de rechtvaardige door het geloof zal leven is lang niet overal meer zo vanzelfsprekend.

Overigens is in Nederland is de de gereformeerde en reformatorische zuil meer gebasseerd op Calvijn dan op Luther.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

VaKaGe
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor VaKaGe » 06 nov 2024 16:45

Marnix schreef:Dat gaat om de Hervormde kerk en dus om de afscheiding van 1834 maar daarna hebben er nog heel veel scheuringen plaatsgevonden binnen de Gereformeerde aftakkingen.

Marnix schreef:Ik heb dat nog nooit meegemaakt. Alleen sporadisch dat het in het gebed aandacht kreeg of dat “een Vaste Burcht” werd gezongen bijvoorbeeld. Afgelopen zondag 1 vers.

Bij ons ook maar daar was geen speciale dag voor toch?

In onze gemeente werd er gepreekt uit wat de Lutherpsalm is gaan heten: Psalm 46, of uit de Romeinenbrief.

We kregen in mijn lagere schooltijd wekelijks lessen met namen zoals 'Kerkgeschiedenis' (naast Godsdienstleer, Bijbel- en bijbelse geschiedenis, de Heidelbergse Catechismus, Psalmen en Gezangen, de Dordtse leerregels, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Drie Formulieren van Enigheid etc, etc) waarbij heel lang stilgestaan werd bij de Reformatie met nadruk op Calvijn. Dat viel uiteraard op 31 oktober dan wel de schooldag die daar 't dichtsbij lag. Luther werd wel behandeld, maar het leek er bijna op dat alleen Calvijn in de spotlichten mocht staan. E.e.e. werd ook afgestemd met de kerk. Wij zeiden wel eens dat de bedoeling was van onze school dat wij werd klaargestoomd om na de zesde klas wij direct door zouden doorgaan naar Kampen ... om predikant te worden.

Marnix schreef:Volgens mij zijn de hedendaagse christenen mondiger dan ooit toch?

En daar ligt volgens mij de oorzaak van de vele scheuringen ...

Ondanks de soms taaie kost, zoals de Dordtse leerregels, kijk ik met veel genoegen en dankbaarheid terug naar die tijd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 nov 2024 21:35

VaKaGe schreef:In onze gemeente werd er gepreekt uit wat de Lutherpsalm is gaan heten: Psalm 46, of uit de Romeinenbrief.

We kregen in mijn lagere schooltijd wekelijks lessen met namen zoals 'Kerkgeschiedenis' (naast Godsdienstleer, Bijbel- en bijbelse geschiedenis, de Heidelbergse Catechismus, Psalmen en Gezangen, de Dordtse leerregels, de Nederlandse Geloofsbelijdenis, de Drie Formulieren van Enigheid etc, etc) waarbij heel lang stilgestaan werd bij de Reformatie met nadruk op Calvijn. Dat viel uiteraard op 31 oktober dan wel de schooldag die daar 't dichtsbij lag. Luther werd wel behandeld, maar het leek er bijna op dat alleen Calvijn in de spotlichten mocht staan. E.e.e. werd ook afgestemd met de kerk. Wij zeiden wel eens dat de bedoeling was van onze school dat wij werd klaargestoomd om na de zesde klas wij direct door zouden doorgaan naar Kampen ... om predikant te worden.

Ik heb (ook?) vrijgemaakt onderwijs gehad dus herken er wel wat van. Naam en feit, kerkgeschiedenis. Maar ik kan me niet herinneren dat 31 oktober altijd over de reformatie ging. Dat werd wel behandeld maar niet ieder jaar weer op die datum. En de Dordtse Leerregels heb ik nooit gehad op school, hooguit een keer heel kort bij Catechisatie. Ik vond geschiedenis interessant en Naam en Feit ook dus ben wel blij dat ik op dat vlak een hoop kennis heb opgedaan in mijn schooltijd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”