Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Alfredo25
Verkenner
Verkenner

Re: Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Berichtdoor Alfredo25 » 22 okt 2024 16:15

Verwijderd door privacy redenen

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Re: Iemand ervaring met heftige depressie en angst na veel blootstelling aan heavy metal muziek?

Berichtdoor benefietdiner » 23 okt 2024 07:06

Pcrtje schreef:Hoi Alfredo25, welkom op het forum. Je vraag is relatief makkelijk te beantwoorden: schizofrenie is voor een groot deel erfelijk bepaald waarbij er vaak aanvullende risicofactoren zijn. Het luisteren van bepaalde soorten muziek is geen oorzaak of risicofactor voor schizofrenie. Het eerlijke antwoord is dat drugs dat wel zijn, waaronder wiet.

Zou je mij willen uitleggen wat heavy metal muziek wel met je zou kunnen doen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2024 08:11

benefietdiner schreef:Zou je mij willen uitleggen wat heavy metal muziek wel met je zou kunnen doen.

Ik had al een linkje geplaats dat de muziek rustgevend kan werken, zo blijkt uit onderzoek. Het kan ook zijn dat het je helpt om met negatieve emoties om te gaan omdat er vaker over de minder mooie kanten van het leven wordt gezongen. Dat is een reden waarom metal relatief veel introverte mensen aantrekt. Maar het hangt natuurlijk heel erg van het subgenre af, symfonische metal is weer totaal anders dan death metal of trash metal bijvoorbeeld. Zoals meestal is de muziek op zich niet fout, maar zijn er wel genoeg voorbeelden van foute bands, foute teksten. Goed research doen is wel verstandig maar dat zijn er genoeg goede metal te vinden. Heerlijk om daar af en toe naar te luisteren!

*Veroordeling inkomend in 3, 2, 1
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2024 10:19

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 09 dec 2024 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2024 10:52

StillAwake schreef:Voor mij is het een prettige manier om tot rust te komen.
Het adresseert de onrust in mijn hoofd, en helpt me mijn frustraties kwijt te raken.
Wel moet je je bewust zijn van de teksten die je tot je neemt. En daar je muziekkeuze op aanpassen.
Maar dat geldt bij elke muziekstijl...

Klopt en zoals ik al zei, dan is er genoeg muziek in dat genre met goede teksten, die wat dieper gaan dan de gemiddelde pop-song. En je hebt natuurlijk ook gewoon wel wat christelijke bands in dat genre.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2024 12:11

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2024 13:07

StillAwake schreef:Dat klopt, en niet alleen in dat genre.

Persoonlijk verwacht ik eerder dat de problematiek die de topic-starter ervaart te wijten is aan drugsgebruik dan aan een stukje muziekkeuze.
Wél denk ik dat het bij metal (zoals elke muziekstijl) van belang is dat je let op welke artiesten je beluistert en welke niet.
Want laten we eerlijk zijn: er zit een hoop rotzooi tussen!

Zeker, maar in het metalgenre komt bij de foute muziek wel vaak wat heftiger thema's langs zoals haat (ook religieus), geweld, gore, dood, negatieve gedachten. En ik kan me voorstellen dat als je al niet lekker in je vel zit en er een flinke lading drugs bij gebruikt, die combinatie ook wel kan zorgen dat je zelf ook somber of depressief wordt. Maar dan nog denk ik dat de drugs (en de reden om ze te gaan gebruiken want problemen ontstaan meestal niet door drugs, ze waren er doorgaans al en worden alleen groter) een veel belangrijkere rol spelen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 23 okt 2024 13:19

-

Jedidjas
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Jedidjas » 23 okt 2024 14:37

Ik zelf niet, maar ken iemand die hier behoorlijk last van heeft gehad, niet die schizofrenie, maar angsten en lichamelijke klachten.
Diegene heeft veel muziek geluisterd met verkeerde teksten en is later christen geworden. De angsten vielen hem aan, ook als hij nu God ging prijzen.
Er is voor hem om bevrijding gebeden en hij is er vrij van gekomen dankzij Jezus.
Bid of God je met iemand in contact brengt met ervaring hierin.
Tip: neem anders contact op met een evangelische gemeente, of vrijzijn.nl zij hebben hier toch vaak meer ervaring in .

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 23 okt 2024 14:42

Pcrtje schreef:Het luisteren van bepaalde soorten muziek is geen oorzaak of risicofactor voor schizofrenie.
benefietdiner schreef:Zou je mij willen uitleggen wat heavy metal muziek wel met je zou kunnen doen.
off topique-smile
"Een libelle zweeft over het water..."

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 okt 2024 18:58

Marnix schreef:En je hebt natuurlijk ook gewoon wel wat christelijke bands in dat genre.

Die 'white metal' vind ik dan weer helemaal nergens naar klinken, persoonlijk.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2024 20:56

Mortlach schreef:Die 'white metal' vind ik dan weer helemaal nergens naar klinken, persoonlijk.

Ligt er misschien ook aan van welk genre je houdt misschien. Ik luister het ook niet veel overigens maar in het verleden best wat leuke concertjes meegemaakt op een christelijk festival.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2024 08:05

-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 okt 2024 09:10

StillAwake schreef:Mee eens, maar de echte black metal klinkt vaak ook niet heel lekker.
ik ben metal liefhebber, maar ik heb wél een ondergrens ;-)

Idem dito, maar dat heeft ook te maken met subgenre. Ik vind metal wel fijn zolang er echt muziek en melodie in zit, dan ga je toch snel richting symphonische metal, power metal en progressieve metal. En daar zijn de teksten vaak ook wel weer heel anders dan in de hardere genres waar ze nog wel eens wat duisterder kunnen zijn.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 okt 2024 12:31

-

Terug naar “[Religie] - Open forum”