Teleurgesteld in mensen, maar niet in God?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

irmo
Kapitein
Kapitein

Re: Teleurgesteld in mensen, maar niet in God?

Berichtdoor irmo » 13 okt 2016 23:39

BladeStraight schreef:
Dit is in elk geval niet de Bijbelse, en ook niet de Gereformeerde leer. Uiteraard eist God van ons een volkomen leven, en het houden van de wet. Maar aangezien geen mens dat kan, en we allen in de zonde liggen, kunnen we nooit met het houden van regeltjes ook maar iets verdienen. God schenkt zijn liefde en zaligheid uit genade aan zondaren, niet aan vrome mensen die zo goed regeltjes kunnen houden.

Het houden van de Wet, is het houden van de regeltjes als ik mij niet vergis. En er zijn in de gereformeerde kerk veeeeeeeeel regels, dat weet jij net zo goed als ik. Alleen al de regels voor kleding en haardracht omdat je anders de kerk misschien niet eens inkomt. De rest laat ik maar effetjes liggen. We kunnen met het houden van de regeltjes zeker wel wat verdienen, namelijk de goedkeuring en meewerking van de mensen om je heen. En niet te vergeten de grote groepsdruk om maar hetzelfde te doen als de rest. Misschien kun je daarmee niet de hemel verdienen, maar waarom gaat het mensen die er een sport van maken om anderen af te kammen en het leven zuur te maken altijd net ietsje beter dan de rest?

Blijkbaar ben ik niet een van diegenen aan wie God nog een blijkje van zijn Gunst heeft willen geven en is zijn Genade niet voor mij. Want ja, dat is zo bepaald. Als je niet (meer) naar de kerk gaat, dan kun je nooit bekeerd zijn. En of God dan nog om je geeft, nou ik mag het hopen.

Maar we oordelen niet hoor. Neuh, dat is aan `God´, die zal je na je tijd wel in de hel werpen als je nu niet doet wat ik zeg.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 14 okt 2016 14:12

irmo schreef:Hoe krijg ik dat waarachtig geschonken geloof dan?

Door de Heere daar om te vragen, hang Hem aan, houd aan, net zoals die bloedvloeiende vrouw. In de Bijbel kun je ook voorbeelden lezen van mensen die het geloof niet meteen ontvingen (ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent)
Soms laat God ons lang wachten, denk daarbij ook eens aan Sara. En toen ze de moed verloren had ooit nog een kind te kunnen krijgen, kreeg zij toch nog een zoon.
Maar blijf geloven dat het voor jou ook mogelijk is. Jacobus zegt:
Wie twijfelt is als een golf van de zee, die heen en weer geslingerd wordt en die kan niet verwachten dat zelfs zijn/haar gebed wordt verhoord”!
Je mag bij de Heere pleiten op ZIjn belofte.
irmo schreef:Door braaf in de kerk te zitten met een dooie glimlach en alles te doen wat een ander zegt, gewoon omdat dat beter uitkomt?

Waarom zeg je steeds zoiets, in vrijwel elke posting lees ik een bitterheid aangaande kerkbezoek.
irmo schreef:Gods liefde is ook eindig. Als je niet doet wat hij wil, gooit ie je in de hel,

God heeft geen lust om mensen verloren te laten gaan. Hij nodigt jou, ook vandaag! God's liefde is oneindig, net als zijn barmhartigheid.
Als de liefde van God eindig was geweest, had deze wereld niet meer bestaan. Want er gebeurt zoveel dat Zijn toorn opwekt.
irmo schreef:zijn grondpersoneel maakt je hier op aarde het leven zo zuur, dat je dr af en toe ook geen zin meer in zou hebben.

Laat dat nu eens los. God heeft geroepen knechten, zie daar dan eens mee in contact te komen.
irmo schreef:Als jij weet dat jij niet mag oordelen maar dat het oordeel aan God is, waarom is er dan nooit een christen die iets aan dit soort uitspraken en praktijken doet en es duidelijk uitspreekt dattie het afkeurt? Vaak komt er een beetje achteraf geklets, zovan, we wisten het niet, ja doei! Je kijkt bewust de andere kant uit omdat je het niet wíl zien! Omdat je bang bent! Voor je eigen status, je eigen leven en je eigen aanzien! En dat is kwalijk, zeker in een kerk waar je Christus Boodschap zou moeten begrijpen en uitdragen.

Ik zal niet ontkennen dat er mensen zijn waarvan ik ook een heel naar gevoel krijg. Je zult het misschien niet geloven, maar ook ik word weleens "afgekeurd". Vanwege mijn kleding of haardracht, ik weet het niet eens altijd.
Dan heb ik net de verkeerde "code".
Ik mijd nl. de traditionele refowinkels, die toch een bepaalde eigen stijl hebben. En als je je daar niet in houdt, val je niet in het pulletje.
Irmo, wat ik heb moeten leren is, dat ik het stof van mijn voeten moet schudden, wanneer ik een onterecht verwijt of nare reactie krijg.
En als je een predikant of k.r. lid bedoelt (vanwege status en aanzien) ik zou je zo een paar namen kunnen noemen bij wie je dat absoluut niet zult ondervinden.
irmo schreef:Jammer dat het alleen maar blijft bij een trieste constatering dat het niet zo mag zijn. Als iedereen dat constateert en verder niks doet, verandert er ook nooit wat.

Lees sommige reacties op dit forum maar eens. Het gaat er niet om of je het wel of niet met elkaar eens wordt, maar als ik de termen "spugen" lees,
en gristelijk, en refodom, getuigt dat niet echt van elkaar vriendelijk bejegenen, toch?
Hoe zou het dan bij die miljoenen "zelfhandhavende mensen" wel moeten lukken?
De mens is van nature geneigd tot het kwade, en een hater van God en Zijn naaste. Dat wij tot nu toe niemand de hersens ingeslagen hebben, is omdat God ons bewaard heeft voor uitbrekende zonde.
Maar datzelfde kwaad zit ook in mijn hart!
Als je beseft dat je een grondige hekel aan iemand hebt gekregen, of je wilt een ruzie niet goedmaken, is al een overtreding van het 6e gebod.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 14 okt 2016 20:06

irmo schreef:
Het houden van de Wet, is het houden van de regeltjes als ik mij niet vergis. En er zijn in de gereformeerde kerk veeeeeeeeel regels, dat weet jij net zo goed als ik. Alleen al de regels voor kleding en haardracht omdat je anders de kerk misschien niet eens inkomt. De rest laat ik maar effetjes liggen. We kunnen met het houden van de regeltjes zeker wel wat verdienen, namelijk de goedkeuring en meewerking van de mensen om je heen. En niet te vergeten de grote groepsdruk om maar hetzelfde te doen als de rest. Misschien kun je daarmee niet de hemel verdienen, maar waarom gaat het mensen die er een sport van maken om anderen af te kammen en het leven zuur te maken altijd net ietsje beter dan de rest?

Blijkbaar ben ik niet een van diegenen aan wie God nog een blijkje van zijn Gunst heeft willen geven en is zijn Genade niet voor mij. Want ja, dat is zo bepaald. Als je niet (meer) naar de kerk gaat, dan kun je nooit bekeerd zijn. En of God dan nog om je geeft, nou ik mag het hopen.

Maar we oordelen niet hoor. Neuh, dat is aan `God´, die zal je na je tijd wel in de hel werpen als je nu niet doet wat ik zeg.

Irmo, gelukkig is het allemaal veel eenvoudiger (ondanks dat sommige kerkmensen vertellen dat dit niet kan en te gemakkelijk is)

De Heere Jezus Christus vraagt enkel allereerst geloof in Hem "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven"!
Dat is niet goedkoop maar duurbetaald met Zijn Bloed aan het kruis.
Het is genade, het is te pakken, voor iedereen, ook voor jou!
de Liefde van Christus alleen en Hem te kennen in alles en al de bijzaken vervallen dan vanzelf want Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit Zijn genade alleen.....
de Wet moet niet onze levensregel zijn want Christus heeft de wet vervult als je gelooft met heel je hart in Hem. Je kunt dan zeggen: "ik ben met Christus gekruisigd en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
Vrij zijn in Hem!
En alles wordt dan totaal anders!
Gelukkig zie je veel verandering ook bij de Reformatorische Jeugd, de JIJDAAR bijeenkomsten zeer zegenrijk

Prachtig gezongen vanaf de jijdaar bijeenkomst, Lichtstad met Uw Paarlen Poorten

https://www.youtube.com/watch?v=boafXUmMfHc

Jezus Leeft, ook voor jou! Je mag er zijn, je bent geliefd door Hem!
Je mag komen hoe je bent en de Heer vraagt, "Wil jij ook Mijn kind zijn" Kom dan zoals je bent en je mag Leven (in vrijheid!) en uitzien naar Zijn Koninkrijk!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 16 okt 2016 01:29

Er zijn uiteraard verschillende Bijbelse regels voor kleding en voor dagelijkse zaken (kuis kleden, voor vrouwen een bedekt hoofd tijdens de eredienst), maar ik lees bij jouw meer een frustratie omdat het over menselijke regels gaat. Wat mij betreft zijn kledingregels die niet op Bijbelse principes gebaseerd zijn onzinnig. Andere mensen denken daar wellicht anders over.

Maar om daar nou een kerk om te verlaten... het gaat toch om God en Zijn woord? Niet om randzaken.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 16 okt 2016 08:59

irmo schreef:Hoe krijg ik dat waarachtig geschonken geloof dan? Door braaf in de kerk te zitten met een dooie glimlach en alles te doen wat een ander zegt, gewoon omdat dat beter uitkomt? Of zou er toch nog iets meer aan vast zitten? En wat dan wel?
Hoe krijg je geloof (of juist niet) in andere zaken? Toch gewoon door onderzoek te doen en het uit te proberen lijkt mij.
Er komt heus geen pakketje geloof uit de hemel vallen als je trouw naar de kerk gaat en (slaafs) doet wat een ander zegt.
irmo schreef:Het houden van de Wet, is het houden van de regeltjes als ik mij niet vergis. En er zijn in de gereformeerde kerk veeeeeeeeel regels, dat weet jij net zo goed als ik. Alleen al de regels voor kleding en haardracht omdat je anders de kerk misschien niet eens inkomt. De rest laat ik maar effetjes liggen. We kunnen met het houden van de regeltjes zeker wel wat verdienen, namelijk de goedkeuring en meewerking van de mensen om je heen. En niet te vergeten de grote groepsdruk om maar hetzelfde te doen als de rest. Misschien kun je daarmee niet de hemel verdienen, maar waarom gaat het mensen die er een sport van maken om anderen af te kammen en het leven zuur te maken altijd net ietsje beter dan de rest?
De bijbel heeft heel normale regels hoor. De meeste niet-gelovigen zijn het daar gewoon mee eens.
Niet liegen, stelen, moorden, verkrachten, vreemd gaan, respect naar de ander enz. Kortom, zoals in Micha 6 staat: wat eist de Heer anders van u dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
Wie op goedkeuring van mensen uit is wens ik veel succes. Mij niet gezien, ik heb geen zin om een slaaf van anderen te zijn.
Ik ben wel niet gereformeerd, maar ik herken het helemaal niet dat het mensen die anderen afkammen en het leven zuur maken beter gaat.
Dat is gewoon een nare eigenschap die zowel bij gelovigen (gereformeerd of een ander smaakje) als ongelovigen voor komt.
Volgens mij lopen de meeste mensen daar een blokje voor om. Ik snap niet wat dat met het geloof te maken heeft eerlijk gezegd.

Trouwens wie anderen manipuleert en regels oplegt gaat zelf juist tegen Gods gebod in, want het gebod ''gij zult niet stelen'' gaat in eerste instantie over het roven van de vrijheid van een ander. En daar wordt niet alleen de fysieke vrijheid mee bedoelt.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 17 okt 2016 19:25

BladeStraight schreef:Er zijn uiteraard verschillende Bijbelse regels voor kleding en voor dagelijkse zaken (kuis kleden, voor vrouwen een bedekt hoofd tijdens de eredienst), maar ik lees bij jouw meer een frustratie omdat het over menselijke regels gaat. Wat mij betreft zijn kledingregels die niet op Bijbelse principes gebaseerd zijn onzinnig. Andere mensen denken daar wellicht anders over.

Maar om daar nou een kerk om te verlaten... het gaat toch om God en Zijn woord? Niet om randzaken.

Ik nam de kledingregels maar als een voorbeeld, Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. En als die mij belemmeren om bij God te komen is dat voor mij wel degelijk een reden om een kerk te verlaten. Zodra de randzaken en uiterlijkheden een hoofdrol gaan spelen en je daarop afgerekend wordt, maar er niet meer wordt gevraagd naar de binnenkant, is het foute boel.

Als er bijvoorbeeld mensen aan het avondmaal gaan die aan de buitenkant alles netjes uitzien, maar bijvoorbeeld een ander uitschelden en niet willen/kunnen samenwerken, en bijvoorbeeld een ander die heel graag wil maar die niet het juiste kleur rokje aanheeft geweigerd wordt, is dat toch voor mij een reden om eens verder om te zien.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 17 okt 2016 19:30

naamloos schreef:Hoe krijg je geloof (of juist niet) in andere zaken? Toch gewoon door onderzoek te doen en het uit te proberen lijkt mij.
Er komt heus geen pakketje geloof uit de hemel vallen als je trouw naar de kerk gaat en (slaafs) doet wat een ander zegt..

Dat klopt Naamloos. Echter, iets onderzoeken in de kerk(ik generaliseer maar even) is als rugby spelen in een balletvoorstelling. Leuk voor 5 minuten, maar daarna wegwezen.

naamloos schreef:De bijbel heeft heel normale regels hoor. De meeste niet-gelovigen zijn het daar gewoon mee eens.
Niet liegen, stelen, moorden, verkrachten, vreemd gaan, respect naar de ander enz. Kortom, zoals in Micha 6 staat: wat eist de Heer anders van u dan recht te doen, goedertierenheid lief te hebben en ootmoedig te wandelen met uw God.
Wie op goedkeuring van mensen uit is wens ik veel succes. Mij niet gezien, ik heb geen zin om een slaaf van anderen te zijn..

Ja kijk, en juist in dat laatste, dat ootmoedig wandelen ben ik geinteresseerd. Hoe krijgt men zoiets ooit voor mekaar?
naamloos schreef:Ik ben wel niet gereformeerd, maar ik herken het helemaal niet dat het mensen die anderen afkammen en het leven zuur maken beter gaat.
Dat is gewoon een nare eigenschap die zowel bij gelovigen (gereformeerd of een ander smaakje) als ongelovigen voor komt.
Volgens mij lopen de meeste mensen daar een blokje voor om. Ik snap niet wat dat met het geloof te maken heeft eerlijk gezegd..

Nog nooit gepest of mishandeld zeker? Lucky Bastard. Was het maar zo dat de meeste mensen ervan wegliepen. Ik ben zowel binnen als buiten de kerk een aantal hele nare mensen tegen het lijf gelopen. Die er echt plezier van hebben om een ander volledig te gronde te richten, en je het liefste nog laten toekijken hoe ze alles slopen wat je dierbaar is. En geloof me, dan gaat weglopen je niet helpen. Dan kun je maar beter voorbereid zijn. Vooral als ze het leuk vinden om het geloof daarvoor te misbruiken en de Naam van God daaraan te verbinden. Nou dat is pas heiligschennis!
naamloos schreef:Trouwens wie anderen manipuleert en regels oplegt gaat zelf juist tegen Gods gebod in, want het gebod ''gij zult niet stelen'' gaat in eerste instantie over het roven van de vrijheid van een ander. En daar wordt niet alleen de fysieke vrijheid mee bedoelt.

Dat is juist inderdaad. Jezus heeft de Wet en de geboden daarin nog eens even heel scherp gezet. Maar daar wordt graag overheen gelezen omdat we met de gevolgen niet willen dealen.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 17 okt 2016 20:00

MoesTuin schreef:
Irmo, gelukkig is het allemaal veel eenvoudiger (ondanks dat sommige kerkmensen vertellen dat dit niet kan en te gemakkelijk is)

De Heere Jezus Christus vraagt enkel allereerst geloof in Hem "Wie in Mij gelooft zal Eeuwig Leven"!
Dat is niet goedkoop maar duurbetaald met Zijn Bloed aan het kruis.
Het is genade, het is te pakken, voor iedereen, ook voor jou!
de Liefde van Christus alleen en Hem te kennen in alles en al de bijzaken vervallen dan vanzelf want Christus heeft de wet vervuld en wij leven vanuit Zijn genade alleen.....
de Wet moet niet onze levensregel zijn want Christus heeft de wet vervult als je gelooft met heel je hart in Hem. Je kunt dan zeggen: "ik ben met Christus gekruisigd en ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij.
Vrij zijn in Hem!!

Dat geloof ik ja. En nu? Zijn mijn vragen nu beantwoord? Heb ik nu die felbegeerde vrede van jou? Kan ik hier wat mee?
Noopz. Je hebt een beetje gemist waar ik mee zit, of niet?

MoesTuin schreef:En alles wordt dan totaal anders!!

Hoe anders?

MoesTuin schreef:Gelukkig zie je veel verandering ook bij de Reformatorische Jeugd, de JIJDAAR bijeenkomsten zeer zegenrijk.

Ik volg JIJDAAR al een tijdje. Jammer dat hun poplezing niet online staat, die zou ik wel interessant vinden. Sommige thema´s en onderwerpen zijn wel leuk en leerzaam, op andere dingen zijn ze juist weer heel oppervlakkig. De avond met Wilbert Weerd vond ik interessant maar wel redelijk oppervlakkig af en toe, de avond over occultisme met Mart-Jan Paul was ronduit slecht. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat ik van de organisatie zelf vind.

MoesTuin schreef:Jezus Leeft, ook voor jou! Je mag er zijn, je bent geliefd door Hem!
Je mag komen hoe je bent en de Heer vraagt, "Wil jij ook Mijn kind zijn" Kom dan zoals je bent en je mag Leven (in vrijheid!) en uitzien naar Zijn Koninkrijk!

Fijn zo. Het laatste is alleen totaal niet bijbels. :roll:

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 17 okt 2016 21:41

irmo schreef:Dat klopt Naamloos. Echter, iets onderzoeken in de kerk(ik generaliseer maar even) is als rugby spelen in een balletvoorstelling. Leuk voor 5 minuten, maar daarna wegwezen.
Je hoeft het toch persé in de kerk te onderzoeken!
Juist niet eigenlijk, want daar hoor je maar 1 mening/interpretatie. Ik wil wel graag vergelijkingsmateriaal, bovendien kan ik zelf ook lezen.
naamnloos schreef:De bijbel heeft heel normale regels hoor. De meeste niet-gelovigen zijn het daar gewoon mee eens.
irmo schreef:Ja kijk, en juist in dat laatste, dat ootmoedig wandelen ben ik geinteresseerd. Hoe krijgt men zoiets ooit voor mekaar?
Toch gewoon doen wat daar staat lijkt mij. Gehoorzaamheid en hoogmoed passen niet zo goed bij elkaar. Ootmoed en gehoorzaamheid gaan hand in hand. En verder eerlijk toegeven en belijden wanneer het niet is gelukt, met het voornemen om het de volgende keer beter te doen.
irmo schreef:Nog nooit gepest of mishandeld zeker? Lucky Bastard. Was het maar zo dat de meeste mensen ervan wegliepen. Ik ben zowel binnen als buiten de kerk een aantal hele nare mensen tegen het lijf gelopen. Die er echt plezier van hebben om een ander volledig te gronde te richten, en je het liefste nog laten toekijken hoe ze alles slopen wat je dierbaar is. En geloof me, dan gaat weglopen je niet helpen. Dan kun je maar beter voorbereid zijn. Vooral als ze het leuk vinden om het geloof daarvoor te misbruiken en de Naam van God daaraan te verbinden. Nou dat is pas heiligschennis!
Nou ja, er zijn natuurlijk situaties waarin weglopen niet kan, of moeilijk is. Of als er overmacht gebruikt wordt.
Gods naam aan pesten en mishandeling verbinden vind ik ook heiligschennis, zulke gristenen horen niet in de gemeente.
En als zij niet vertrekken dan zou ik wel gaan, en voor mishandeling zou ik naar de politie gaan.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 18 okt 2016 00:47

Chaya schreef:Door de Heere daar om te vragen, hang Hem aan, houd aan, net zoals die bloedvloeiende vrouw. In de Bijbel kun je ook voorbeelden lezen van mensen die het geloof niet meteen ontvingen (ik laat U niet gaan, tenzij Gij mij zegent)
Soms laat God ons lang wachten, denk daarbij ook eens aan Sara. En toen ze de moed verloren had ooit nog een kind te kunnen krijgen, kreeg zij toch nog een zoon.
Maar blijf geloven dat het voor jou ook mogelijk is..

Chaya schreef: Jacobus zegt:
Wie twijfelt is als een golf van de zee, die heen en weer geslingerd wordt en die kan niet verwachten dat zelfs zijn/haar gebed wordt verhoord”!
Je mag bij de Heere pleiten op ZIjn belofte..

Welke Heer? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dan God of Jesus? En hoelang moet ik nog wachten? Warom is het nooit voor mij? En dat pleiten op de belofte(n), hoe dan? En welke dan?
Chaya schreef:Waarom zeg je steeds zoiets, in vrijwel elke posting lees ik een bitterheid aangaande kerkbezoek. .

O, ik ben helemaal niet bitter. Ik ben alleen heel er verbaasd en eerlijk gezegd ook wel geschokt door hoe de kerk ( ik generaliseer maar weer eens) met mensen ongaat. Als ik de bijbel lees, en als ik van christenen over Jezus hoor, dan komt bij mij een bepaald beeld naar voren. En als ik dan vervolgens ga kijken hoe ze dat in de praktijk brengen, ja sorry, maar dan heeft het geen enkele waarde meer, want dat is een heel ander beeld. En dat klopt gewoon niet, want mensen en kerken liegen altijd en ze hebben altijd een 2e agenda. Ze zijn er niet op uit om mij dichter bij Jesus te brengen, ze zijn er op uit om het plaatje wat zij hebben bovenop mij te plakken en dat dan christelijk te noemen.
Chaya schreef:God heeft geen lust om mensen verloren te laten gaan. Hij nodigt jou, ook vandaag! God's liefde is oneindig, net als zijn barmhartigheid.
Als de liefde van God eindig was geweest, had deze wereld niet meer bestaan. Want er gebeurt zoveel dat Zijn toorn opwekt..

Eerlijk gezegd heb ik van god het beeld dt hij de kracht heeft om je te veranderen, of je dat nu wil of niet. Maar als ik dan om me heen kijk, dan wil hij het blijkbaar niet.
Chaya schreef:Laat dat nu eens los. God heeft geroepen knechten, zie daar dan eens mee in contact te komen..

Ik hoef helemaal niks los te laten. Mijn beeld wordt keer op keer bevestigd. Bewijs jij maar eens waarom jij anders zou zijn dan al die anderen. Ik heb contact met die predikant die ooit mijn vraag heeft beantwoord, jij weet wel welke ik bedoel. Maar verder is dat ook lastig omdat ik niet in Nederland woon.
Chaya schreef:Irmo, wat ik heb moeten leren is, dat ik het stof van mijn voeten moet schudden, wanneer ik een onterecht verwijt of nare reactie krijg..

En dat is dus exact het probleem. Want als iedereen dat doet, gebeurt er dus niks en verandert de situatie dus ook nooit.
Chaya schreef:Lees sommige reacties op dit forum maar eens. Het gaat er niet om of je het wel of niet met elkaar eens wordt, maar als ik de termen "spugen" lees,
en gristelijk, en refodom, getuigt dat niet echt van elkaar vriendelijk bejegenen, toch?.

Inderdaad. Voor het grootste christelijk forum gaat het hier niet altijd christelijk aan toe. Daar ben ik in het begin eigenlijk best wel van geschrokken, als ik het christendom moet aflezen aan de reacties hier af en toe, dan verbaas ik me dat mensen dat vrijwillig willen hebben, die Christus.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 okt 2016 11:23

irmo schreef:Welke Heer? Wat bedoel je daarmee? Bedoel je dan God of Jesus? En hoelang moet ik nog wachten? Warom is het nooit voor mij? En dat pleiten op de belofte(n), hoe dan? En welke dan?

Weet je niet dat God drieënig is? Je mag tot God maar ook tot de Heere Jezus naderen.
Wat je nu zegt is: ik wil wel hoor, maar God wil niet. Daarmee leg je de schuld bij Hem.
Ik beluisterde gisteren een lezing van ds van Kooten en hij deed daar een best pittige beschuldiging.
Ik ken de term onheilig bidden natuurlijk wel, maar hij noemt dat zelfs vloeken!
Het ligt nooit aan God, dat wij moeten wachten, onze gebeden niet verhoord lijken te worden. Want wil jij wel, ten diepste?
Wil ik wel? Want als je kiest, dan kun je niet half half kiezen, nl. de wereld met al zijn begeerlijkheden blijven liefhebben en op zondag is er dan nog wel een uurtje voor God.
Nee, radicaal het stuur om, je zonden belijden EN laten, ook die verborgen zonde, die niemand weet en die je zo moeilijk kunt los kunt laten.
Dat is wat? Denk je te bidden, ben je aan het vloeken.
irmo schreef:O, ik ben helemaal niet bitter. Ik ben alleen heel er verbaasd en eerlijk gezegd ook wel geschokt door hoe de kerk ( ik generaliseer maar weer eens) met mensen ongaat. Als ik de bijbel lees, en als ik van christenen over Jezus hoor, dan komt bij mij een bepaald beeld naar voren. En als ik dan vervolgens ga kijken hoe ze dat in de praktijk brengen, ja sorry, maar dan heeft het geen enkele waarde meer, want dat is een heel ander beeld. En dat klopt gewoon niet, want mensen en kerken liegen altijd en ze hebben altijd een 2e agenda. Ze zijn er niet op uit om mij dichter bij Jesus te brengen, ze zijn er op uit om het plaatje wat zij hebben bovenop mij te plakken en dat dan christelijk te noemen.

En dit noem jij niet bitter?
Je generaliseert zeker, honderden kerken en duizenden mensen gooi je op één hoop. Irmo, die mensen die jou teleurstellen zijn naamchristenen.
Ze noemen zich christen, maar zijn het niet.
Als ik zomaar een paar willekeurige mensen in mijn gedachten neem, uit onze kerk, uit andere kerken, die ik ontmoet heb, dan geeft mij dat zo'n jaloersmakend gevoel (jaloers in de goede zin van het woord) dat ik die mensen waar ik mee omgevallen ben, niet eens meer zie.
Dan kan ik vergeven. Niet uit mezelf, maar omdat ze niet beseffen dat ze eigenlijk met hun daden en woorden God in een kwaad daglicht zetten.
Als je een lezing van ds van Dooijeweert beluistert, bekruipt jou dan ook het gevoel dat hij een 2e agenda zou hebben?
De man is zo gunnend.
irmo schreef:Ik hoef helemaal niks los te laten. Mijn beeld wordt keer op keer bevestigd. Bewijs jij maar eens waarom jij anders zou zijn dan al die anderen.

Ik moet op een forum bewijzen dat ik anders ben dan wie, precies?
irmo schreef:Ik heb contact met die predikant die ooit mijn vraag heeft beantwoord, jij weet wel welke ik bedoel. Maar verder is dat ook lastig omdat ik niet in Nederland woon.

Uhh, nee.
Maar dat contact verloopt op zich wel goed?
irmo schreef:En dat is dus exact het probleem. Want als iedereen dat doet, gebeurt er dus niks en verandert de situatie dus ook nooit.

Daar wordt mee bedoeld dat als je gekwetst bent, of mensen begrijpen je niet, of stoten jou van zich af, dat je je om moet draaien en verder moet trekken. Dat deed de Heere Jezus nl., daar komt de uitdrukking vandaan.
Wacht niet tot er iets verandert, want dat gaat niet gebeuren.
Ik denk dat het in zijn algemeenheid erger gaat worden. De liefde van velen zal verkouden, staat in de Bijbel.
D.w.z. dat mensen steeds meer alleen van zichzelf houden en het zichzelf comfortabel maken, de rest kan "barsten". (excuses le mot)
irmo schreef:Inderdaad. Voor het grootste christelijk forum gaat het hier niet altijd christelijk aan toe. Daar ben ik in het begin eigenlijk best wel van geschrokken, als ik het christendom moet aflezen aan de reacties hier af en toe

Waarom schrok je daarvan, als je weet hoeveel kerkscheuringen er zijn geweest? Dat ging echt ook niet in allemaal in harmonie en vrede.
irmo schreef:dan verbaas ik me dat mensen dat vrijwillig willen hebben, die Christus.

Jij ziet in die mensen een beeld van Christus en dat klopt dus niet?
Want Jezus is barmhartig, zacht, vriendelijk, zoals afgebeeld op plaatjes.
Tegelijkertijd haat Jezus de zonde en wees Hij zelfs Zijn moeder terecht.
Het beeld wordt vaak te eenzijdig gemaakt.

Ik kan jou niet overtuigen irmo, dat kan niemand. Ik kan niet eens al jouw vragen beantwoorden of je boosheid en teleurstelling wegnemen.
Je zult het misschien niet fijn vinden dat ik dit zeg, maar ik wil je eerlijk behandelen. Zoek het eerst bij jezelf, waarom het niet gaat zoals het gaat.
We mogen niet op een krukje zitten wachten tot God ons aantikt, zo van: en nu ben jij aan de beurt.
Hoeveel jaren hebben we al niet achter ons liggen, gevuld met zonden.
God heeft eindeloos geduld, Hij roept jou en je antwoordt Hem niet.
En dan wil jij ervan maken dat God niet wil, dat kan en mag niet irmo.

Zie trouwens mijn onderschrift!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 18 okt 2016 23:50

irmo schreef:Ik nam de kledingregels maar als een voorbeeld, Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen. En als die mij belemmeren om bij God te komen is dat voor mij wel degelijk een reden om een kerk te verlaten.

Zou je daar misschien een voorbeeld van willen geven?

Zodra de randzaken en uiterlijkheden een hoofdrol gaan spelen en je daarop afgerekend wordt, maar er niet meer wordt gevraagd naar de binnenkant, is het foute boel.

Absoluut mee eens.

Als er bijvoorbeeld mensen aan het avondmaal gaan die aan de buitenkant alles netjes uitzien, maar bijvoorbeeld een ander uitschelden en niet willen/kunnen samenwerken, en bijvoorbeeld een ander die heel graag wil maar die niet het juiste kleur rokje aanheeft geweigerd wordt, is dat toch voor mij een reden om eens verder om te zien.

Is het echt voorgevallen dat er iemand bij de avondmaaltafel geweigerd werd omdat ze een verkeerde kleur rok aan had? Of is dit een uit de lucht gegrepen voorbeeld?

Tevens belijden wij met het avondmaal niet dat we zonder enige zonde zijn. Sterker nog, het avondmaal is juist voor zondaren ingesteld. Uiteraard zitten er daar geen perfecte mensen.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

mohamed

Berichtdoor mohamed » 18 okt 2016 23:53

Ja, ik ben zeer teleurgesteld in mensen en zou willen dat ze wat meer leken op hun Schepper. Maar helaas is de realiteit dat ze meer op mensen lijken en niet te vertrouwen zijn.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 19 okt 2016 19:18

Chaya schreef:
Weet je niet dat God drieënig is? Je mag tot God maar ook tot de Heere Jezus naderen.
Juist met die 3enigheid heb ik zoveel moeite. Jezus ken ik wel, maar die God, wat moet ik daar onder verstaan?

Chaya schreef:Wat je nu zegt is: ik wil wel hoor, maar God wil niet. Daarmee leg je de schuld bij Hem.
Dat zeg ik helemaal niet. En dat bedoelde ik ook niet.

Chaya schreef:Ik beluisterde gisteren een lezing van ds van Kooten en hij deed daar een best pittige beschuldiging.
Ik ken de term onheilig bidden natuurlijk wel, maar hij noemt dat zelfs vloeken!
Het ligt nooit aan God, dat wij moeten wachten, onze gebeden niet verhoord lijken te worden. Want wil jij wel, ten diepste?
Wil ik wel? Want als je kiest, dan kun je niet half half kiezen, nl. de wereld met al zijn begeerlijkheden blijven liefhebben en op zondag is er dan nog wel een uurtje voor God.
Nee, radicaal het stuur om, je zonden belijden EN laten, ook die verborgen zonde, die niemand weet en die je zo moeilijk kunt los kunt laten.
Dat is wat? Denk je te bidden, ben je aan het vloeken.
Bingo Chaya. Right in one. Waarom doen we dat met zn allen niet? De wereld( en ook de Kerk) zou er dan heel anders uitzien!! Maar een ander moet altijd het begin maken, want zelf blijven we allemaal zitten!

Chaya schreef:En dit noem jij niet bitter?

Uhh, nee?
Chaya schreef:Je generaliseert zeker, honderden kerken en duizenden mensen gooi je op één hoop. Irmo, die mensen die jou teleurstellen zijn naamchristenen.
Ze noemen zich christen, maar zijn het niet.
En waarom word daar niks van gezegd? En waarom wordt daar niks aan gedaan? Dat zijn de mensen die een slechte indruk maken en zo het imago van jouw christendom onderuit halen! En De Kerk laat ze gewoon! Zou je niet ook moeten omzien naar die mensen?
Chaya schreef:Als ik zomaar een paar willekeurige mensen in mijn gedachten neem, uit onze kerk, uit andere kerken, die ik ontmoet heb, dan geeft mij dat zo'n jaloersmakend gevoel (jaloers in de goede zin van het woord) dat ik die mensen waar ik mee omgevallen ben, niet eens meer zie.
Dan kan ik vergeven. Niet uit mezelf, maar omdat ze niet beseffen dat ze eigenlijk met hun daden en woorden God in een kwaad daglicht zetten.
Ik vind dat een behoorlijk onvergeeflijke zonde. Maar misschien kan ik niet zo makkelijk vergeven als jij.

Chaya schreef:Als je een lezing van ds van Dooijeweert beluistert, bekruipt jou dan ook het gevoel dat hij een 2e agenda zou hebben?
De man is zo gunnend.

Ik heb vanavond deze lezing zitten luisteren. http://www.refoweb.nl/nieuws/1460/nodig ... noeg-zijn/
Ik vind hem fijn scherp, maar verder weet ik nog niet wat ik ervan vind. Evangelisten hebben over het algemeen heel erg een verborgen agenda, meestal zijn ze erg vervelend.Ik moet hem nog maar eens luisteren naar wat ik er nog meer van vind.

Chaya schreef:Ik moet op een forum bewijzen dat ik anders ben dan wie, precies?
Waaruit blijkt dat jij geen naamchristen zou zijn? Om maar iets te noemen. En ik weet niet of dit forum wel de goede plek is om iets te bewijzen. Afgekat word je toch wel. Waar is de rest van het forum trouwens in deze discussie? Durven ze niet?

Chaya schreef:Uhh, nee.
Maar dat contact verloopt op zich wel goed?
Deze vraag/predikant. http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/191 ... -een-heks/ En daar heb ik nog steeds geen antwoord op! Contact is wel prima, dat vind ik wel fijn.

Chaya schreef:Waarom schrok je daarvan, als je weet hoeveel kerkscheuringen er zijn geweest? Dat ging echt ook niet in allemaal in harmonie en vrede.
Ik weet het. Ik was lid van een afgescheiden kerk, weetjenog? Zo vrolijk zijn ze daar niet over het algemeen.

Chaya schreef:Jij ziet in die mensen een beeld van Christus en dat klopt dus niet?
Want Jezus is barmhartig, zacht, vriendelijk, zoals afgebeeld op plaatjes.
Tegelijkertijd haat Jezus de zonde en wees Hij zelfs Zijn moeder terecht.
Het beeld wordt vaak te eenzijdig gemaakt.

Right in one. Als ik met de bijbel in de hand met wat Jezus zegt, naar de kerk ga, maken jullie er echt een zooitje van. En da´s nie zo erg, fouten maak ik ook. Maar dat je/ze niet eens bereid zijn om ze te herstellen omdat je je hebt ingegraven, da´s wel erg.

Chaya schreef:Ik kan jou niet overtuigen irmo, dat kan niemand. Ik kan niet eens al jouw vragen beantwoorden of je boosheid en teleurstelling wegnemen.
Je zult het misschien niet fijn vinden dat ik dit zeg, maar ik wil je eerlijk behandelen. Zoek het eerst bij jezelf, waarom het niet gaat zoals het gaat.
Over het algemeen hoor ik vaak terug dat ik te radicaal ben. En als ik mij radicaal naar het ene toegekeerd heb, zou ik dan minder aan Jezus geven? Maar dat vinden ze vaak wel erg vervelend om te horen, die zogenaamde `christenen´. En daar heb ik weer een hekel aan.

Chaya schreef:We mogen niet op een krukje zitten wachten tot God ons aantikt, zo van: en nu ben jij aan de beurt.
Hoeveel jaren hebben we al niet achter ons liggen, gevuld met zonden.
God heeft eindeloos geduld, Hij roept jou en je antwoordt Hem niet.
En dan wil jij ervan maken dat God niet wil, dat kan en mag niet irmo.

Zie trouwens mijn onderschrift!

Heb jij nooit de ervaring gehad dat je gebed tot het plafond gaat en weer terug? Dan weet je precies wat ik bedoel.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 okt 2016 21:16

irmo schreef:Juist met die 3enigheid heb ik zoveel moeite. Jezus ken ik wel, maar die God, wat moet ik daar onder verstaan?

God is de Vader van Jezus. De drieënigheid bestaat uit God de Vader, Jezus de Zoon en de Heilige Geest.
irmo schreef:Dat zeg ik helemaal niet. En dat bedoelde ik ook niet.

Dat zeggen we ook in de regel niet, maar het wordt zo wel bedoeld, eigenlijk.
irmo schreef:Bingo Chaya. Right in one. Waarom doen we dat met zn allen niet? De wereld( en ook de Kerk) zou er dan heel anders uitzien!! Maar een ander moet altijd het begin maken, want zelf blijven we allemaal zitten!

Tja... met zn allen. Je kunt met jezelf zo in de knoop zitten, dat je aan een ander helemaal niet toekomt.
irmo schreef:Ze noemen zich christen, maar zijn het niet.
En waarom word daar niks van gezegd? En waarom wordt daar niks aan gedaan? Dat zijn de mensen die een slechte indruk maken en zo het imago van jouw christendom onderuit halen! En De Kerk laat ze gewoon! Zou je niet ook moeten omzien naar die mensen?

Daar wordt zeker wel iets tegen gezegd! Maar er zijn mensen die horende doof zijn, de preek gaat over hen heen en ze voelen zich niet aangesproken. Ze menen dat als zij zich goed gedragen, zij een bijna volmaakte christen zijn. Daarbij kijken ze neer op de ander die niet voldoet aan hun regels.
irmo schreef:Ik heb vanavond deze lezing zitten luisteren. http://www.refoweb.nl/nieuws/1460/nodig ... noeg-zijn/
Ik vind hem fijn scherp, maar verder weet ik nog niet wat ik ervan vind. Evangelisten hebben over het algemeen heel erg een verborgen agenda, meestal zijn ze erg vervelend.Ik moet hem nog maar eens luisteren naar wat ik er nog meer van vind.

Neem van mij aan dat deze man EN zijn vrouw, absoluut geen verborgen agenda hebben. Ze hebben ALLES opgegeven in Nederland, een comfortabele pastorie, een meelevende gemeente, kortom, alles om het een dominee fijn te laten hebben, om naar een arm land te gaan om daar het evangelie te verkondigen. En ik lees ademloos hun verslagen. Als je ook maar enigszins zou twijfelen, krijg je van het lezen van hun volslagen zekerheid.
De bevolking die zij in aanraking met het evangelie brengen, is zo eenvoudig, en daardoor krijgen ze Wonder op Wonder te zien.
Maar ook satan is daar. Dat zien die mensen ook.
irmo schreef:Waaruit blijkt dat jij geen naamchristen zou zijn? Om maar iets te noemen. En ik weet niet of dit forum wel de goede plek is om iets te bewijzen. Afgekat word je toch wel. Waar is de rest van het forum trouwens in deze discussie? Durven ze niet?

Ik ben daar zelf ook bang voor, weet je dat? Is het wel van de Heere, vraag ik mezelf dan af, als het wordt bestreden.
Nee, dit forum is niet de goede plek, dit zeg ik met verdriet.
irmo schreef:Ik weet het. Ik was lid van een afgescheiden kerk, weetjenog? Zo vrolijk zijn ze daar niet over het algemeen.

Ik ben in feite ook lid van een afgescheiden kerk (CGK), maar ze zijn daar heel vrolijk, opgewekter dan ik ben.
Maar waarschijnlijk bedoel je deze niet.
Maar het gaat niet om anderen, geloof is een persoonlijke zaak. We kunnen het niet doen met de beleving van iemand anders.
irmo schreef:Over het algemeen hoor ik vaak terug dat ik te radicaal ben. En als ik mij radicaal naar het ene toegekeerd heb, zou ik dan minder aan Jezus geven? Maar dat vinden ze vaak wel erg vervelend om te horen, die zogenaamde `christenen´. En daar heb ik weer een hekel aan.

Radicaal klinkt juist goed. Want dat betekent dat je niet kunt marchanderen met de Waarheid, wanneer je je er eenmaal aan overgegeven hebt.
irmo schreef:Heb jij nooit de ervaring gehad dat je gebed tot het plafond gaat en weer terug? Dan weet je precies wat ik bedoel.

Ja meis, zeker. Het was voor mij shocking om te moeten horen dat ik dus ook gevloekt heb, toen ik vroeg aan God waarom Hij mij nu niet hoorde.
En toen ik tot de ontdekking kwam dat God mij zeker wel verhoord had, maar niet op mijn tijd, was ik zo beschaamd.
Het aller-allermoeilijkste is om te leren dat wij bidden: Uw wil geschiede en er eigenlijk van uitgaan het toch onze wil zou moeten zijn.
Met lege handen te moeten komen, alles uit handen geven, is zo moeilijk. irmo, echt, ik herken het en sta dichterbij jou dan je denkt.

Terug naar “[Religie] - Open forum”