Chaya schreef:De hel betekent een toestand, eeuwigdurende situatie buiten God.
D.w.z. dat alle kwade machten en kwelgeesten vrij spel zullen hebben.
Dat is een onzinnige religieuze fantasie die je alleen bij de woestijngodsdiensten aantreft.
vreemdeling schreef:Ik denk dat God al ten volle in ons leven aanwezig is, maar wij nog niet in staat zijn dit zo te ervaren omdat we gevangen zitten in onze subject-object relatie. Wij zien God nog niet ten volle in alles en iedereen en ervaren onszelf als van onze omgeving gescheiden.
Op het moment van sterven en kort daarna ervaar je de werkelijkheid van God wel ten volle, maar is je huidige leven met je specifieke persoonlijkheid alweer voorbij.
Chaya schreef:Nee, we zitten gevangen in ongeloof. Totdat God Zelf onze blinde ogen opent.
Het heeft niets met wel of niet geloven te maken, meer met wat ik al schreef. Je blinde ogen worden door God pas geopend als je zelf je beperkende subject-object relatie loslaat. Je zal zelf mee moeten werken en je best moeten doen om de leringen van Jezus in praktijk te brengen en dan is het aan de genade van God wanneer dit lukt, in dit leven al of na een of een paar wisselingen van lichaam. Maar onderweg zal je al ervaren dat je op de goede weg zit.
vreemdeling schreef:Daarna zorgt God enige tijd voor onze ziel totdat we met onze onuitgewerkte zaken weer ergens op aarde aan de slag moeten in een nieuw lichaam
Chaya schreef:Jij gelooft in reïncarnatie? En welk doel denk jij dat God hiermee dan zou hebben? Een mens verlossen van het aardse bestaan om vervolgens een paar jaar later opnieuw op de aarde te zetten, met andere ouders?
Terwijl ik dit typ, denk ik al, deze theorie is met geen mogelijkheid te gronden. Ieder mens is uniek, komt van een unieke zaadcel en een unieke eicel. Zelfs identieke broers/zussen zijn nooit 100% gelijk.
Zeker, ieder wezen is uniek, maar ieder heeft een unieke relatie met zijn/haar vorige incarnaties en de incarnaties die nog volgen.
God is rechtvaardig en de natuur is rechtvaardig, alles verloopt volgens Zijn logische plan.
Alleen de woestijngodsdiensten negeren de reincarnaties en doen net alsof je door geloof te komen al heel snel zonder al te veel moeite klaar bent en niet meer terug hoeft te komen.
Dat zou wel heel gemakkelijk zijn als het zo werkte.
vreemdeling schreef:Ik zie mijn leven wel in het licht van het toekomstige eindpunt, de eeuwige gelukzaligheid voorbij ruimte en tijd (in God) die volgt als alles gedaan is, maar ik ervaar het aardse leven niet als iets negatiefs onderweg daar naartoe. De christelijke zwaarmoedigheid daarover is mij vreemd.
Chaya schreef:Een gelukzaligheid zoeken velen, gezien de verkoop van geestverruimende middelen. Maar die roes is altijd tijdelijk en kan zelfs - vanwege een bad trip - in een afschuwelijke gebeurtenis veranderen.
Zwaarmoedigheid komt voor bij allerlei mensen, of ze nu christelijk zijn of niet. Dat heeft met andere dingen te maken.
Gelukzaligheid is het kenmerk van het 'zijn in God', we ervaren die enkel niet omdat we ons van God afsluiten door onze subject-object relatie (het gescheiden voelen van God). Maar het is wel de natuurlijke toestand van ieder wezen, waar we vandaan komen en weer naartoe gaan.
Een ervaring via drugs is altijd maar tijdelijk en levert een opvolgende dip op die tegengesteld is.
Net als met koffie, je krijgt even een pep en als je stopt voel je je juist zwaar moe.
Er is feitelijk geen onderscheid tussen de onmetelijke liefde van God en Zijn gelukzalige natuur.
Iedereen die Zijn nabijheid heeft ervaren zal dit beamen.