De aarde ons tijdelijk huis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Re: De aarde ons tijdelijk huis?

Berichtdoor BladeStraight » 27 sep 2016 12:59

Mullog schreef:Vanuit een ander perspectief.Op verschillende forums heb ik discussies gezien over het leven na de dood. Door gelovigen wordt dit als argument voor geloof in god aangehaald. Er zijn echter veel mensen, niet alleen atheïsten ook gelovigen, die met het concept in hun maag zitten. Het probleem is dat wij ons geen voorstelling kunnen maken wat een eeuwigheid in de heerlijkheid van god betekent. Een eeuwigheid is lang, erg lang, en om eeuwigheid over altijd groene weilanden te dwalen (een beeld dat ik vaak bij Jehova's zie) spreekt ook niet echt aan als je erover gaat nadenken.

Eeuwigheid betekent dat het concept tijd niet langer geldt, en houdt dus ook in dat je iets niet meer lang of kort vindt duren.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 27 sep 2016 14:31

JeeWee schreef:Ik denk dat Van de Beek een belangrijk punt raakt. Wat vind jij? Ervaar jij dit leven nog als 'een gestadige dood', en het 'eeuwig zalig leven' met Christus als ons doel?

Nee, als niet-christen denk ik niet op die manier, niet met zulke woorden.
Ik denk dat God al ten volle in ons leven aanwezig is, maar wij nog niet in staat zijn dit zo te ervaren omdat we gevangen zitten in onze subject-object relatie. Wij zien God nog niet ten volle in alles en iedereen en ervaren onszelf als van onze omgeving gescheiden.
Op het moment van sterven en kort daarna ervaar je de werkelijkheid van God wel ten volle, maar is je huidige leven met je specifieke persoonlijkheid alweer voorbij.
Daarna zorgt God enige tijd voor onze ziel totdat we met onze onuitgewerkte zaken weer ergens op aarde aan de slag moeten in een nieuw lichaam (voor de meesten weer een menselijk lichaam).

Ik zie mijn leven wel in het licht van het toekomstige eindpunt, de eeuwige gelukzaligheid voorbij ruimte en tijd (in God) die volgt als alles gedaan is, maar ik ervaar het aardse leven niet als iets negatiefs onderweg daar naartoe. De christelijke zwaarmoedigheid daarover is mij vreemd.
In een hemel of een hel geloof ik niet, mensen ervaren de reacties op hun daden alleen tijdens een lichamelijk leven of eventueel als engel in een speciale tijdelijke rol.
Als ik Jezus zou volgen, dan zou Christus Jezus mijn focus-punt zijn voor de inrichting van mijn leven, maar ik zou de latere christelijke leringen negeren als tekortschietend, niet ter zake doend of fout/vals.

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 28 sep 2016 11:50

BladeStraight schreef:Eeuwigheid betekent dat het concept tijd niet langer geldt, en houdt dus ook in dat je iets niet meer lang of kort vindt duren.

Interessante invalshoek! Ik heb daar nog nooit zo naar gekeken. Zoals het onmogelijk is een vierdimensionale ruimte voor te stellen is het ook ingewikkeld een ruimte zonder tijd voor te stellen. Handelingen kosten tijd, dus als dit concept niet meer geldt gebeurt alles op hetzelfde moment of nooit. Dat maakt het verschil tussen hemel en hel ook ingewikkeld (maakt het iets uit of je in de hemel of de hel zit als er nooit iets gebeurt, of alles tegelijkertijd?).

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2016 12:50

Mullog schreef:Dat maakt het verschil tussen hemel en hel ook ingewikkeld (maakt het iets uit of je in de hemel of de hel zit als er nooit iets gebeurt, of alles tegelijkertijd?).

De hel betekent een toestand, eeuwigdurende situatie buiten God.
D.w.z. dat alle kwade machten en kwelgeesten vrij spel zullen hebben.
vreemdeling schreef:Ik denk dat God al ten volle in ons leven aanwezig is, maar wij nog niet in staat zijn dit zo te ervaren omdat we gevangen zitten in onze subject-object relatie. Wij zien God nog niet ten volle in alles en iedereen en ervaren onszelf als van onze omgeving gescheiden.
Op het moment van sterven en kort daarna ervaar je de werkelijkheid van God wel ten volle, maar is je huidige leven met je specifieke persoonlijkheid alweer voorbij.

Nee, we zitten gevangen in ongeloof. Totdat God Zelf onze blinde ogen opent.
vreemdeling schreef:Daarna zorgt God enige tijd voor onze ziel totdat we met onze onuitgewerkte zaken weer ergens op aarde aan de slag moeten in een nieuw lichaam

Jij gelooft in reïncarnatie? En welk doel denk jij dat God hiermee dan zou hebben? Een mens verlossen van het aardse bestaan om vervolgens een paar jaar later opnieuw op de aarde te zetten, met andere ouders?
Terwijl ik dit typ, denk ik al, deze theorie is met geen mogelijkheid te gronden. Ieder mens is uniek, komt van een unieke zaadcel en een unieke eicel. Zelfs identieke broers/zussen zijn nooit 100% gelijk.
vreemdeling schreef:Ik zie mijn leven wel in het licht van het toekomstige eindpunt, de eeuwige gelukzaligheid voorbij ruimte en tijd (in God) die volgt als alles gedaan is, maar ik ervaar het aardse leven niet als iets negatiefs onderweg daar naartoe. De christelijke zwaarmoedigheid daarover is mij vreemd.

Een gelukzaligheid zoeken velen, gezien de verkoop van geestverruimende middelen. Maar die roes is altijd tijdelijk en kan zelfs - vanwege een bad trip - in een afschuwelijke gebeurtenis veranderen.
Zwaarmoedigheid komt voor bij allerlei mensen, of ze nu christelijk zijn of niet. Dat heeft met andere dingen te maken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Mullog
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mullog » 28 sep 2016 14:31

Chaya schreef:De hel betekent een toestand, eeuwigdurende situatie buiten God.

Correct.

Mijn opmerking is n.a.v. de quote hieronder.

BladeStraight schreef:Eeuwigheid betekent dat het concept tijd niet langer geldt, en houdt dus ook in dat je iets niet meer lang of kort vindt duren.

Hier zit veel voer voor filosofen in, bijvoorbeeld:

Maar doordat eeuwigheid betekent dat tijd niet bestaat ervaar je dat allemaal nooit of tegelijk. Hoe erg is het dan?

Een ander aspect is dat handelingen, ook van kwelgeesten, tijd kosten. Als er geen tijd is, kan de handeling dan uitgevoerd worden? Bestaat het kwellen dan?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 sep 2016 15:19

Mullog schreef:Hier zit veel voer voor filosofen in, bijvoorbeeld:
Maar doordat eeuwigheid betekent dat tijd niet bestaat ervaar je dat allemaal nooit of tegelijk. Hoe erg is het dan?

Dan ontken je de ernst ervan. Dit is voor een mens niet te bevatten. Net zo goed als het besef hoe de oneindigheid van het heelal nu precies is.
Mullog schreef:Een ander aspect is dat handelingen, ook van kwelgeesten, tijd kosten. Als er geen tijd is, kan de handeling dan uitgevoerd worden? Bestaat het kwellen dan?

Die hel bestaat. Jezus waarschuwt o.m. in Lukas 12:

En Ik zeg u, Mijn vrienden: Vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en daarna niet meer kunnen doen.
Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!
Lichaam en geest worden daar dus vernietigd. Wat is tijd dan van toepassing in deze?

Alles op aarde heeft een einde. Een bestemde tijd, zoals de Bijbel dat zegt.
God was, is en komt. Hoe kun je dit vatten en verklaren?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 28 sep 2016 17:17

Chaya schreef:De hel betekent een toestand, eeuwigdurende situatie buiten God.

Dat is een onzinnige religieuze fantasie die je alleen bij de woestijngodsdiensten aantreft.
vreemdeling schreef:Ik denk dat God al ten volle in ons leven aanwezig is, maar wij nog niet in staat zijn dit zo te ervaren omdat we gevangen zitten in onze subject-object relatie. Wij zien God nog niet ten volle in alles en iedereen en ervaren onszelf als van onze omgeving gescheiden.

Chaya schreef:Nee, we zitten gevangen in ongeloof. Totdat God Zelf onze blinde ogen opent.

Het heeft niets met wel of niet geloven te maken, meer met wat ik al schreef. Je blinde ogen worden door God pas geopend als je zelf je beperkende subject-object relatie loslaat. Je zal zelf mee moeten werken en je best moeten doen om de leringen van Jezus in praktijk te brengen en dan is het aan de genade van God wanneer dit lukt, in dit leven al of na een of een paar wisselingen van lichaam. Maar onderweg zal je al ervaren dat je op de goede weg zit.
vreemdeling schreef:Daarna zorgt God enige tijd voor onze ziel totdat we met onze onuitgewerkte zaken weer ergens op aarde aan de slag moeten in een nieuw lichaam

Chaya schreef:Jij gelooft in reïncarnatie? En welk doel denk jij dat God hiermee dan zou hebben? Een mens verlossen van het aardse bestaan om vervolgens een paar jaar later opnieuw op de aarde te zetten, met andere ouders?
Terwijl ik dit typ, denk ik al, deze theorie is met geen mogelijkheid te gronden. Ieder mens is uniek, komt van een unieke zaadcel en een unieke eicel. Zelfs identieke broers/zussen zijn nooit 100% gelijk.

Zeker, ieder wezen is uniek, maar ieder heeft een unieke relatie met zijn/haar vorige incarnaties en de incarnaties die nog volgen.
God is rechtvaardig en de natuur is rechtvaardig, alles verloopt volgens Zijn logische plan.
Alleen de woestijngodsdiensten negeren de reincarnaties en doen net alsof je door geloof te komen al heel snel zonder al te veel moeite klaar bent en niet meer terug hoeft te komen.
Dat zou wel heel gemakkelijk zijn als het zo werkte.
vreemdeling schreef:Ik zie mijn leven wel in het licht van het toekomstige eindpunt, de eeuwige gelukzaligheid voorbij ruimte en tijd (in God) die volgt als alles gedaan is, maar ik ervaar het aardse leven niet als iets negatiefs onderweg daar naartoe. De christelijke zwaarmoedigheid daarover is mij vreemd.

Chaya schreef:Een gelukzaligheid zoeken velen, gezien de verkoop van geestverruimende middelen. Maar die roes is altijd tijdelijk en kan zelfs - vanwege een bad trip - in een afschuwelijke gebeurtenis veranderen.
Zwaarmoedigheid komt voor bij allerlei mensen, of ze nu christelijk zijn of niet. Dat heeft met andere dingen te maken.

Gelukzaligheid is het kenmerk van het 'zijn in God', we ervaren die enkel niet omdat we ons van God afsluiten door onze subject-object relatie (het gescheiden voelen van God). Maar het is wel de natuurlijke toestand van ieder wezen, waar we vandaan komen en weer naartoe gaan.
Een ervaring via drugs is altijd maar tijdelijk en levert een opvolgende dip op die tegengesteld is.
Net als met koffie, je krijgt even een pep en als je stopt voel je je juist zwaar moe.
Er is feitelijk geen onderscheid tussen de onmetelijke liefde van God en Zijn gelukzalige natuur.
Iedereen die Zijn nabijheid heeft ervaren zal dit beamen.

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 29 sep 2016 12:03

vreemdeling schreef:Dat is een onzinnige religieuze fantasie die je alleen bij de woestijngodsdiensten aantreft.

Wat een ontzettend aanmatigende en disrespectvolle opmerking. Ik vind jou absoluut geen aanwinst voor dit forum. Je zit een niet-Bijbelse en zelfgekozen leer te promoten, en neemt daarbij christenen hardhandig de maat. Je claimt Jezus te volgen, maar laat alle uitspraken van Hem die je niet bevallen links liggen. Alles wat afwijkt van jouw visie is "idioot" of een "fantasie". Nogmaals: je zit op een reformatorisch forum (oorspronkelijk), pas je dus een beetje aan.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 sep 2016 15:13

vreemdeling schreef:Zeker, ieder wezen is uniek, maar ieder heeft een unieke relatie met zijn/haar vorige incarnaties en de incarnaties die nog volgen.
God is rechtvaardig en de natuur is rechtvaardig, alles verloopt volgens Zijn logische plan.
Alleen de woestijngodsdiensten negeren de reincarnaties en doen net alsof je door geloof te komen al heel snel zonder al te veel moeite klaar bent en niet meer terug hoeft te komen.
Dat zou wel heel gemakkelijk zijn als het zo werkte.

Wat een onzinnigheid. Er is geen enkel bewijs dat mensen terugkomen als kameel of een ander persoon.

Gezien de rest van je posting zou ik zeggen: hoepel op als het je niet bevalt, citaat van Mark Rutte.
De ene blinde, zonder respect voor de achtergrond van dit forum, is weg, komt de andere ervoor terug.
Waarom?? :roll:

Terug naar “[Religie] - Open forum”