Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Gelooft maar 4 ‰ van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor rotterdam » 18 aug 2016 16:22

Pcrtje schreef:'t Is niet mijn standpunt, maar wel van (o.a.) sommige Reformatorische predikanten.

ps. Wat een verschrikkelijke Engelsvorming gebruik je. "Ben je serieus?"

Ik ben bang dat dit standpunt niet alleen door reformatorische (niet met een hoofdletter a.u.b :D ) predikanten wordt uitgedragen.

Ja je hebt gelijk, erg lang buiten NL gewoond. Trouwens "Engelsvorming" is dat Nederlands ?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor Boekenlezer » 18 aug 2016 16:40

JeeWee schreef:Je zult er vast wel eens over hebben nagedacht. Johannes de Doper in ieder geval wel: "Bent U het die komen zou of verwachten wij een ander?"
En "wij reformatorischen hebben het systeem nog veel nauwer gemaakt met uitgebreide leerregels en veel dogmatiek.
In Nederland is het aantal mensen dat op de reformatorische manier gelooft al een klein kuddeke, maar wereldwijd is het peanuts.

Er van uitgaande dat wereldwijd 40 miljoen geloven op de manier waarop wij dat in rechts reformatorisch Nederland doen, dan betekent dat dus dat 7 miljard mensen er dus faliekant naast zitten.
Ik bedoel dit beslist niet spottend, maar ik wil het wel duidelijk maken: Hoeveel plaats moet er dan wel niet zijn in de hel?
Als ik dit schrijf om 09:19 uur, zijn er VANDAAG wereldwijd al 64.233 mensen gestorven.
Dar zou betekenen dat er alleen vandaag al minimaal 64.169 zijn overleden die er helemaal naast zaten met hun geloof of ongeloof en dus voor eeuwig verloren zouden zijn...

Het zijn zomaar gedachten die bij me opkomen...

Ik heb het gevoel dat ik hier iets herken, wat ik zelf ook heb. Alleen denk ik het dan in andere vormen.
Het is eigenlijk de vraag: is het bevindelijk-gereformeerde geloof - zo noem ik de reformatorische manier van geloven maar even - niet wat erg sektarisch van aard? Is het niet nogal individualistisch en in zichzelf gekeerd? Als dit de absolute waarheid is, wat blijft er dan nog over van Gods wereldwijde verlossingswerk?
Tegenover het sektarische en individualistische staat dan het katholieke en collectieve.

Als je denkt dat ik het mis heb, mag je het uiteraard zeggen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 18 aug 2016 16:42

de passant schreef:Zie jij alleen reformatorisch als christenen? :shock: ](*,) [-X .............armzalig!!!
Waar haal je dat uit de Bijbel als ik weten mag :?: :?: :?: #-o

Dan heb je de strekking van mijn openingspost niet begrepen.
Ik zei niet dat ik dat zo zie, maar over het algemeen zijn reformatorische kerken rechtlijnig.
Met een ´Gods Woord zegt´ worden andere visies afgedaan.
Reformatorische kerken zien bijvoorbeeld Rooms Katholieken als mensen die niet zalig kunnen worden zolang ze Rooms Katholiek blijven.
In veel PKN-gemeenten gaat het 'veel te makkelijk'.
Zomaar zeggen dat je een kind van God bent en daar zeker van bent, oei oei...

Charismatische gemeenten worden afgeschreven.
Net als mensen die op zondag naar het strand gaan en toch zeggen te geloven...

LET OP: ik noem deze zaken slechts als voorbeeld.
Ga nou niet op elk punt in maar op de essentie van dit topic:
Kan het zo zijn dat 7 miljard mensen het zomaar bij het verkeerde eind hebben omdat ze niet geloven op de manier waarop dat in veel reformatorische kerken wordt gepreekt?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 18:34

Hahaha...exact de vraag die ik me nu al weken stel maar waarop iedereen me het antwoord schuldig moet blijven. En 4 promille....het kan natuurlijk ook zo zijn van 0 promille gelijk heeft.
Maar goed, ik ga even mee in de optimistische schatting dat 4 promille in de hemel bij God (of Allah) komt. Hoe gaan we bepalen om bij de 4 promille te horen? Welke methode hanteren we hiervoor? Want als ik al een keuze wil maken, wil ik wel een verstandige keuze maken.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Honesty

Berichtdoor Honesty » 18 aug 2016 18:45

heintje schreef:Hahaha.
Maar goed, ik ga even mee in de optimistische schatting dat 4 promille in de hemel bij God (of Allah) komt..

Hoe kom je erbij dat God en alla dezelfde zijn?Ga dat eerst maar eens ontleden door de leugens in de koran er uit te filteren.
Zal Ik nog geloof vinden als ik terugkom, vroeg Jezus toch?
Dan zou 4 promille nog veel zijn....

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 18 aug 2016 18:51

heintje schreef:Hoe gaan we bepalen om bij de 4 promille te horen? Welke methode hanteren we hiervoor?
Ooit van het boek des levens gehoord?

Honesty schreef:Hoe kom je erbij dat God en alla dezelfde zijn?
Uiteraard zijn God en Allah dezelfden. Welk woord gebruikt een Arabische christen wanneer hij het over God heeft?
"Een libelle zweeft over het water..."

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 19:07

Honesty schreef:Hoe kom je erbij dat God en alla dezelfde zijn?Ga dat eerst maar eens ontleden door de leugens in de koran er uit te filteren.
Zal Ik nog geloof vinden als ik terugkom, vroeg Jezus toch?
Dan zou 4 promille nog veel zijn....

Ik schreef dan ook: God (OF Allah), waarmee is aangeef dat het 2 verschillende goden zijn. En hoe weet jij dat de koran leugens bevat?
Denk je dat de bijbel slechts waarheid is?
Maar goed, ik zie dat Pcrtje het antwoord al heeft: Uiteraard zijn God en Allah dezelfden. Welk woord gebruikt een Arabische christen wanneer hij het over God heeft?
Alleen snap ik de 3-eenheid dan niet zo.

Evangelienieuws weet het nog mooier te verwoorden:
Het antwoord op de vraag of ‘Allah dezelfde God is, als de God van de christenen’ is kort en duidelijk gezegd, nee. Er dus niet alleen maar een verschil van naam, zoals b.v. Dios in het Spaans, althans als we vast willen houden aan het eeuwig Woord van God, de Bijbel. Helaas wordt deze verkeerde lering wel door steeds meer mensen aangenomen als de waarheid.

De bedoeling van satan (de grote tegenstander van God) is om een burg te slaan tussen Christenen en Moslims en het in de toekomst mogelijk te maken dat deze totaal verschillende religies elkaar gaan vinden. Als we tot dezelfde God zouden bidden is feitelijk alleen het geloof in Jezus Christus nog het probleem, wat scheiding maakt. Maar ook daar vindt satan een oplossing voor..,

https://evangelienieuws.wordpress.com/i ... ristendom/
De wereldvrede is onderweg! Ik draag deze schrijver aan voor de interreligieuze dialoog.

Alleen ik blijf met de gebakken peren zitten, want ik wil weten wat waar is en hoe we dat gaan bepalen...
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Honesty

Berichtdoor Honesty » 18 aug 2016 19:16

Pcrtje schreef: Uiteraard zijn God en Allah dezelfden. Welk woord gebruikt een Arabische christen wanneer hij het over God heeft?

Onze God heeft zich voorgesteld met Zijn Naam JHWH.
alla is de titel, net als god.
Abraham offerde bijna Izak. In de Koran staat dat Ismaeldat overkwam.
Welk boek liegt, zeg het maar ....

Honesty

Berichtdoor Honesty » 18 aug 2016 19:22

heintje schreef:Alleen snap ik de 3-eenheid dan niet zo.

..

de meeste christenen hebben dat. ze accepteren dat niet alles te begrijpen is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 18 aug 2016 19:25

heintje schreef:Hahaha...exact de vraag die ik me nu al weken stel maar waarop iedereen me het antwoord schuldig moet blijven. En 4 promille....het kan natuurlijk ook zo zijn van 0 promille gelijk heeft.
Maar goed, ik ga even mee in de optimistische schatting dat 4 promille in de hemel bij God (of Allah) komt. Hoe gaan we bepalen om bij de 4 promille te horen? Welke methode hanteren we hiervoor? Want als ik al een keuze wil maken, wil ik wel een verstandige keuze maken.

Ik denk dat die schattingen allemaal veel te negatief zijn. Ieder die in Jezus gelooft heeft eeuwig leven. Dat zijn er wereldwijd een stuk meer. En tja, je kan ook nergens in geloven of in de wetenschap. Dat er niets is na de dood. Dan kom je ook nergens en heb je niet eens het uitzicht dat je achteraf kan zeggen: ha, had ik toch gelijk. Maar ook dat is een keuze.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 aug 2016 19:41

heintje schreef:

Evangelienieuws weet het nog mooier te verwoorden:
[i]Het antwoord op de vraag of ‘Allah dezelfde God is, als de God van de christenen’ is kort en duidelijk gezegd, nee. Er dus niet alleen maar een verschil van naam, zoals b.v. Dios in het Spaans, althans als we vast willen houden aan het eeuwig Woord van God, de Bijbel. Helaas wordt deze verkeerde lering wel door steeds meer mensen aangenomen als de waarheid.

Als ik je een tip mag geven, leer eens wat beter begrijpend lezen.
Dan zou je veel minder vragen hebben en hoeven wij niet alles in pasklare brokjes te serveren. (niet vervelend bedoeld)
Pcrtje schreef Arabische christenen en niet Arabische moslims.

Lees hier bijvoorbeeld eens wat en verdiep je er eens in wanneer de islam ontstaan is. (ontstaansgeschiedenis begonnen rond 600 zoveel n. C.?)
http://tora-yeshua.nl/2012/10/getuigeni ... l-zelf-is/
http://www.isaruhallah.nl/
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 19:46

Marnix schreef:Ik denk dat die schattingen allemaal veel te negatief zijn. Ieder die in Jezus gelooft heeft eeuwig leven. Dat zijn er wereldwijd een stuk meer. En tja, je kan ook nergens in geloven of in de wetenschap. Dat er niets is na de dood. Dan kom je ook nergens en heb je niet eens het uitzicht dat je achteraf kan zeggen: ha, had ik toch gelijk. Maar ook dat is een keuze.

https://www.youtube.com/watch?v=fyjUoDFnaBk
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 19:48

@Johan100 Ik weet wanneer de islam ontstaan is en hoe. Heb een hoorcollege in huis. Maar wat wil je er mee zeggen? Ik heb ook een hoorcollege over het ontstaan van het christendom met alle mankementen die er bij horen. Wat zegt het? Of het ontstaan van het Mormoonse geloof. Er zijn mensen die heilig in dat laatste geloven.
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 18 aug 2016 19:49

Honesty schreef:de meeste christenen hebben dat. ze accepteren dat niet alles te begrijpen is.

Maar wat wel te begrijpen is (ET) accepteren ze niet...Ik zou bijna zeggen: "Raar volkje"
Daniel Patrick Moynihan

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 18 aug 2016 19:51

Het zegt heel veel. En we hebben het nu niet over de Mormonen.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Terug naar “[Religie] - Open forum”