Het snoepje in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Het snoepje in de kerk

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2016 10:50

Yoshi schreef:Rotterdam, dat is nog steeds zo. Een uur voordat ik ter communie ga eet en drink ik niets meer. Praktisch houd dat in een half uur voor aanvang van de mis niet meer eten en drinken.

In het protestantisme speelt dit niet/nauwelijks denk ik aangezien die meestal diensten hebben zonder avondmaal.

Hoewel ik mezelf niet als protestant bezie, zou ik denken dat je beter thuis eet zodat je tijdens de dienst niet te hongerig overkomt. ;)

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2016 12:09

Yoshi schreef:Rotterdam, dat is nog steeds zo. Een uur voordat ik ter communie ga eet en drink ik niets meer. Praktisch houd dat in een half uur voor aanvang van de mis niet meer eten en drinken.

In het protestantisme speelt dit niet/nauwelijks denk ik aangezien die meestal diensten hebben zonder avondmaal.

Als je niet in transsubstantiatie geloofd vervallen alle argumenten om niet te eten voor de viering.

Wij waren onlangs op ziekenbezoek bij een oude mevrouw (hersenbloeding) die niet meer kon slikken.
Toen wij aankwamen kwam zij juist uit de kerkzaal waar ze had deelgenomen aan de viering.
De priester had haar toch de hostie gegeven.
Na 10 minuten begon ze hevig te kokhalzen, ze kon immers niet slikken ook geen hosties.
We hebben het uit haar keel gehaald.
Ik ben naar de priester gelopen met het vriendelijke verzoek voortaan een heel klein stukje aan haar te geven.
Op mijn opmerking "wat moet er nu gebeuren ? het lichaam van de Heer ligt in de asbak", zei de priester dan hij dacht "dat onze lieve Heer er in dit geval wel begrip voor zou hebben". :D

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 13:37

Waar de traditie precies vandaan komt en hoe het is ontstaan, is eigenlijk niet bekend.
Ik kan me zo voorstellen dat de diensten vroeger zo lang duurden en van het (langzame) zingen krijg je een droge keel.
De kinderen begonnen heen en weer te wiebelen, dus dan is een pepermuntje lekker verfrissend en "zoethoudend".
Ik ben zelf geen voorstander van snoepjes in ingewikkelde papieren en plastic omhulsels.
Tijdens het zingen pak ik meestal al een antiflu of een mentos strong of een kingetje (extra strong en met drop zijn mijn favoriet)
zodat ik niet hoef te ritselen als de dominee het woord neemt. :D
Bij andere langere toespraken stop ik meestal ook een verfrissend klein snoepje in mn mond.
rotterdam schreef:De priester had haar toch de hostie gegeven.
Na 10 minuten begon ze hevig te kokhalzen, ze kon immers niet slikken ook geen hosties.
We hebben het uit haar keel gehaald.

Wist de priester dit niet dan? Als je in een verpleeghuis of zorgcentrum zoiets belegt, moet je toch kunnen weten dat er mensen zijn die problemen hebben hiermee.
Duschka schreef:Wij doen t niet. Thuis kan ik ook anderhalf uur zonder snoep en onze peuter heeft nog nooit snoep gehad, dat mag van ons nog ff zo blijven

Ik kan wel een hele middag zonder iets te nemen. Maar dan ben je meestal bezig.
Als je stil zit te luisteren, is dat toch anders.
Het gaat er niet om de hele preek al kauwend door te komen (wat ik ook wel eens zie, rol naast zich en om de 5 minuten gaat er dan een mentos in)
ik kan me niet voorstellen dat je dan echt geboeid luistert.
Een doosje rozijntjes zou dan wel een goed alternatief zijn(?)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2016 13:42

Chaya schreef:Wist de priester dit niet dan? Als je in een verpleeghuis of zorgcentrum zoiets belegt, moet je toch kunnen weten dat er mensen zijn die problemen hebben hiermee.

Kennelijk niet.

Een doosje rozijntjes zou dan wel een goed alternatief zijn(?)

Frikandel speciaal? :mrgreen:

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 13:45

rotterdam schreef:Kennelijk niet.

Beetje slordig. Geven ze ook wijn aan iemand die beslist geen alcohol meer mag?
rotterdam schreef:Frikandel speciaal?

Niet ermee spotten [-X Ik gaf Duschka een alternatief voor snoepjes. Zolang dat echter nog niet hoeft, houden zo.
Maar kindjes zien het meestal bij andere kindjes en willen het dan ook.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 29 jun 2016 17:09

Chaya schreef: Geven ze ook wijn aan iemand die beslist geen alcohol meer mag?

In de meeste R.K. kerken krijg je geen wijn, hoogstens (in sommige parochies) een beetje indopen.

Niet ermee spotten [-X Ik gaf Duschka een alternatief voor snoepjes. Zolang dat echter nog niet hoeft, houden zo.

Ik maakte deze grap omdat ik dat snoepen in de kerk een belachelijke vertoning vindt.
Het is typisch Nederlands, 'k zie het in het buitenland nooit.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 29 jun 2016 21:15

rotterdam schreef:Ik maakte deze grap omdat ik dat snoepen in de kerk een belachelijke vertoning vindt.
Het is typisch Nederlands, 'k zie het in het buitenland nooit.

Ach, het buitenland, natuurlijk, daar wordt niet gesnoept. :mrgreen:

Duschka
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Duschka » 30 jun 2016 06:33

Chaya schreef:Niet ermee spotten [-X Ik gaf Duschka een alternatief voor snoepjes. Zolang dat echter nog niet hoeft, houden zo.

Gelukkig is ze daar nog niet gevoelig voor.
Voorlopig is ze nog blij met een boterham of banaan.
Doe wat je wilt, gekletst wordt er toch...

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 08:13

In de kerk krijg je geestelijk voedsel, maar in combinatie met een snoepje ( en waarom drinken we niet tijdens de dienst maar erna? of een koekje erbij)
Ach.....het zijn allemaal ingeslopen gewoontes. Een snoepje in de kerk is volledig geaccepteerd, maar moet je eens een blikje fanta gaan drinken! (vast niet geaccepteerd)
en op grond en basis waarvan?
Maar het is allemaal prima, hoewel het als je zelf bezig bent met het snoepje, dit voor een ander vast afleidt van wat de dominee probeert uit te leggen.
Heb wel meegemaakt dat de predikant eerst gelegenheid gaf, dat iedereen zijn / haar versnaperingen ging pakken, uitpakken, uitdelen en in de mond stoppen en erna begon met de preek.
Heel handig.
Misschien een idee om voor de preek een koffie en plas pauze in te lassen, zodat iedereen weer fris en fruitig onder het gehoor komt te zitten.
want voor de preek begint is er meestal een onrustige bewegingsgolf op te merken.....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 08:24

Als het zover komt dat er een pauze ingelast dient te worden dan is het maar beter om de snoepjes thuis te laten. De dienst duurt dan te lang waardoor de drempel weer te hoog wordt.
Als mensen eerst een kopje koffie en een koekje moeten eten alvorens fris en fruitig de preek uit te kunnen zitten duurt de preek veel en veel te lang en is de preek veel te hoogdrempelig.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 08:38

:lol: :lol: Dat is inderdaad zo Yoshi, de mensen zijn zo gehaast tegenwoordig.... alles moet snel snel snel
maar die pauze voor de preek is een slecht idee inderdaad, vind ik ook. :)~]

De Heere Jezus zegt;

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 30 jun 2016 09:09

Wie was het ook al weer die zo lang predikte dat mensen slapend uit het raam vielen. :wink:
Oh ja Paulus.
Wat dat betreft is er veel veranderd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 jun 2016 14:28

Duschka schreef:Gelukkig is ze daar nog niet gevoelig voor.
Voorlopig is ze nog blij met een boterham of banaan.

Houden zo, zo lang als het kan Duschka. :wink:
schaapje schreef:Wie was het ook al weer die zo lang predikte dat mensen slapend uit het raam vielen.
Oh ja Paulus.
Wat dat betreft is er veel veranderd.

Volgens veel mensen mag een preek tegenwoordig maar max 20 minuten duren.

Het is een misverstand dat alle preken vroeger veel langer duurden.
Calvijn en Luther waren zeker niet van de lange preken, max 1 uur en dat was in die tijd best kort te noemen.
Als je bedenkt dat hagepreken soms wel 6 uur duurden! En de mensen stonden dan vaak he. Er was honger naar het Woord.
Zouden we dat er nu ook voor over hebben? Eerst misschien urenlang lopen, dan 6 uur staan luisteren en dan weer terug naar huis lopen.
Geen pepermuntje, zuurtje of kauwgommetje voor onderweg.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 30 jun 2016 14:35

Is dat niet lichtelijk overdreven? Een hagenpreek was volgens mij vooral een lokale aangelegenheid waarbij toehoorders hooguit een aantal kilometers moesten lopen. Een preek van 6 uur lijkt me ook vrij onrealistisch. Heb je misschien wat meer informatie hierover?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 30 jun 2016 14:39

Chaya schreef:Zouden we dat er nu ook voor over hebben? Eerst misschien urenlang lopen, dan 6 uur staan luisteren en dan weer terug naar huis lopen.
Geen pepermuntje, zuurtje of kauwgommetje voor onderweg.

Ik zou zeggen Chaya

1) Doe eens mee aan de avondvierdaagse
2) Ga eens vasten

En je komt er vanzelf achter :lol: :lol: :lol:

De Heere Jezus zegt;

Terug naar “[Religie] - Open forum”