De andere wang toekeren.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: De andere wang toekeren.

Berichtdoor DeDwaler » 09 jun 2016 23:08

JohannesHermanus schreef:Het punt is dat ik me op dat moment verre van paniekerig voelde. Het was meer een ijskoude vastberadenheid om deze man uit te schakelen.

Ik weet niet of dat heel veel verschil maakt, Johannes. Sommige mensen gaan vastberaden direct tot actie over en anderen vluchten, zoals je al zei. In elk geval werd je in het nauw gedreven en tot acteren aangezet. Als iemand besluit om als een dolleman door een raam te komen binnenvallen dan kan hij er op rekenen dat de gevolgen die daaruit voortvloeien voor zijn eigen rekening komen.
.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 09 jun 2016 23:14

Is ook zo, en toch knaagt het. Vandaar mijn vraag: wat zou u doen? Ik raak er steeds meer van overtuigd dat God het toch niet zo wil hebben.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 09 jun 2016 23:39

JohannesHermanus schreef:Is ook zo, en toch knaagt het. Vandaar mijn vraag: wat zou u doen? Ik raak er steeds meer van overtuigd dat God het toch niet zo wil hebben.

Tja, we leven wat dat betreft in een gebroken wereld. God heeft de overheid het zwaard gegeven om de orde te handhaven, maar dat neemt niet weg dat individuen door omstandigheden het recht in eigen hand moeten nemen. Het wordt kwalijker als het woordje moeten wegvalt.
Het lijkt me dat als je regelmatig in de narigheid terechtkomt, waarvan je achteraf ziet dat je andere keuzes had kunnen maken, dan zou je dat denk ik wel kunnen leren. De andere wang toekeren, zoals de Heere Jezus dat bedoelde, zulke naastenliefde en zelfverloochening kon alleen Hij maar volbrengen en Hij heeft het gedaan.

Paulus heeft het over dat als het aan ons ligt we zoveel mogelijk moeten proberen om de vrede met iedereen te bewaren. Maar dat betekent echt niet dat als er een stel dieven je huis staan leeg te halen, en jij op dat moment thuiskomt, dat je ze even een handje helpt om de boel in hun bestelbusje te laden, omdat Jezus heeft gezegd dat als iemand je bovenkleed vraagt om ook je onderkleed te geven.
.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 10 jun 2016 05:58

Ik denk dat dit ook puur met je karakter te maken heeft. Zoals een ander ook al zei, ik dacht meribel, ik kan me er echt niets bij voorstellen. Maar ik vraag me ook af of ik niet daarvoor, dus bij het probleem met die hond, al niet anders had gehandeld. Maar nogmaals: Daar is geen blauwdruk voor denk ik. Ik kan jouw reactie prima begrijpen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 06:29

Wat makkelijk om een ander te wijzen op wat hij anders zou hebben moeten doen. En je er verder vanaf te maken met: ik kan me er niks bij voorstellen. Jantje van Leiden reacties, waar ik weinig aan heb. Waarschijnlijk reageert u op dat moment dan met een rigor mortis. De vraag is doodsimpel: wat zou u doen als iemand zo doet (dat kan iedereen overkomen namelijk)? Kijk maar naar Opsporing verzocht... Wat ik heb gedaan is door de rechter beoordeeld. Een Nederlandse rechter met een Nederlands wetboek samengesteld door de Nederlandse democratie, heeft mij vrijgesproken en gezegd dat mijn reactie gerechtvaardigd was... Ik heb er geen advocaat om genomen en heb dat werk van de advocaat zelf gedaan. Het valt om de drommel ook niet mee om de vinger bij jezelf te leggen blijkt maar weer. Krijg je vrijspraak en alsnog dit soort reacties. Bah. Hou dan gewoon je mond en reageer niet.

DeDwaler schreef:De andere wang toekeren, zoals de Heere Jezus dat bedoelde, zulke naastenliefde en zelfverloochening kon alleen Hij maar volbrengen en Hij heeft het gedaan.

Paulus heeft het over dat als het aan ons ligt we zoveel mogelijk moeten proberen om de vrede met iedereen te bewaren. Maar dat betekent echt niet dat als er een stel dieven je huis staan leeg te halen, en jij op dat moment thuiskomt, dat je ze even een handje helpt om de boel in hun bestelbusje te laden, omdat Jezus heeft gezegd dat als iemand je bovenkleed vraagt om ook je onderkleed te geven.

De schoen wringt hierom: De man sloeg mij in mijn gezicht, ik had een tand door de lip. Mijn aanvaller eindigde in het ziekenhuis met zeer zwaar lichamelijk letsel... Dat klopt niet. Ondanks dat de man als een dwaas heeft gehandeld, ik ken mijn krachten op dat moment niet of wil ze niet kennen. Het werk van tunnelvisie, versterkt door mijn toenmalige vriendin die in de keuken stond te koken en zich ook een ongeluk schrok; beschermingsdrift. Nu zou ik kunnen zeggen: dan moet je er maar voor zorgen dat je niet het onderwerp van mijn fixatie wordt. Ik kan ook zeggen: denk erom JH, blijf ten allen tijde je verstand gebruiken en sla niet harder dan noodzakelijk, je hebt een hardere kop dan de gemiddelde mens, incasseer dan maar wat meer.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 10 jun 2016 08:08

JohannesHermanus schreef:De schoen wringt hierom: De man sloeg mij in mijn gezicht, ik had een tand door de lip. Mijn aanvaller eindigde in het ziekenhuis met zeer zwaar lichamelijk letsel... Dat klopt niet. Ondanks dat de man als een dwaas heeft gehandeld, ik ken mijn krachten op dat moment niet of wil ze niet kennen. Het werk van tunnelvisie, versterkt door mijn toenmalige vriendin die in de keuken stond te koken en zich ook een ongeluk schrok; beschermingsdrift. Nu zou ik kunnen zeggen: dan moet je er maar voor zorgen dat je niet het onderwerp van mijn fixatie wordt. Ik kan ook zeggen: denk erom JH, blijf ten allen tijde je verstand gebruiken en sla niet harder dan noodzakelijk, je hebt een hardere kop dan de gemiddelde mens, incasseer dan maar wat meer.

Je bedoelt dat het uiteindelijk toegebrachte letsel niet in verhouding staat tot wat jou is aangedaan? Je hebt het over tunnelvisie en beschermingsdrift. Dan heb je, lijkt mij althans, niet meer het vermogen om je actie zodanig te sturen dat je iemand uitschakelt zonder harder te slaan dan noodzakelijk is, ook al ben je op dat moment niet paniekerig, maar vastberaden. Zonder nadenken direct tot actie overgaan en met alle middelen de bedreiging afslaan en escalatie voorkomen, zo klinkt het mij in de oren. Een soldaat wordt getraind om op die manier te reageren en niet zonder reden. Wat was er gebeurd als je hem niet direct had uitgeschakeld? Dan zijn de gevolgen wellicht helemaal niet meer te overzien.
.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 08:37

DeDwaler schreef:Je bedoelt dat het uiteindelijk toegebrachte letsel niet in verhouding staat tot wat jou is aangedaan?

Correct.

DeDwaler schreef:Een soldaat wordt getraind om op die manier te reageren en niet zonder reden. Wat was er gebeurd als je hem niet direct had uitgeschakeld? Dan zijn de gevolgen wellicht helemaal niet meer te overzien.

Ooit heb ik gesolliciteerd voor een baan bij defensie. Officiersfunctie bij de rode baretten. Ik kwam een heel eind, kwam als beste uit de bus bij de fysieke selectie, IQ test ging ook prima. Totdat ik op gesprek moest bij de kapitein... Om een lang verhaaltje kort te maken: ze hadden hun twijfels of ik wel zonder nadenken bevelen op ging volgen en werd afgewezen voor een baan bij defensie. Ze hadden vast een goede verkenner gehad aan mij. Het is er niet van gekomen, achteraf gezien ben ik er niet rouwig om. Waarschijnlijk had ik Karremans op zijn smoelwerk geslagen tijdens het schandalige optreden in Srebrenica.

Als ik de man niet had uitgeschakeld had ie mij waarschijnlijk te pakken genomen en was mijn vriendin mogelijk ook nog eens aan de beurt. Zij er ook nog een trauma bij. Niks daarvan.

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 10 jun 2016 09:00

JohannesHermanus schreef:Ooit heb ik gesolliciteerd voor een baan bij defensie. Officiersfunctie bij de rode baretten. Ik kwam een heel eind, kwam als beste uit de bus bij de fysieke selectie, IQ test ging ook prima. Totdat ik op gesprek moest bij de kapitein... Om een lang verhaaltje kort te maken: ze hadden hun twijfels of ik wel zonder nadenken bevelen op ging volgen en werd afgewezen voor een baan bij defensie. Ze hadden vast een goede verkenner gehad aan mij. Het is er niet van gekomen, achteraf gezien ben ik er niet rouwig om. Waarschijnlijk had ik Karremans op zijn smoelwerk geslagen tijdens het schandalige optreden in Srebrenica.

Was je volgens mij juist wel geschikt voor geweest. Het lijkt me dat Karremans er zelf ook behoorlijk onder lijdt en sindsdien een boel slapeloze nachten heeft gehad.

JohannesHermanus schreef:Als ik de man niet had uitgeschakeld had ie mij waarschijnlijk te pakken genomen en was mijn vriendin mogelijk ook nog eens aan de beurt. Zij er ook nog een trauma bij. Niks daarvan.

Daarom. Het lijkt mij dat de buurman de Heere mag danken dat ie het nog doet.

Wie zegt mij dat ik niet exact zo zou reageren als ik in het nauw wordt gedreven? Ik heb 5 jaar in een discotheek gewerkt en daar was het ook regelmatig heibel. De taak van de uitsmijter is: zo snel mogelijk een einde maken aan de dreiging, zodat het niet binnen escaleert en je een bargevecht hebt a la Bud Spencer en Terrence Hill en ze de hele tent afbreken. Daar heb ik toch wat van opgestoken, dus ik sta ook niet voor mezelf in. Ik heb meegemaakt dat naar aanleiding van, dat binnen in de zaak, een jongen een meisje sloeg, de uitsmijters vervolgens een paar figuren er hardhandig hebben uitgeslagen, er op een gegeven moment buiten voor de deur 200 man stond te knokken en de ME eraan te pas moest komen. De plaatselijke politie stond erbij en keek ernaar op een afstandje.
.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 09:34

Het klinkt wellicht wat vreemd, maar toch heb ik wat gehad aan enkele reacties van IRHuman. Niet dat ik hem serieus neem in zijn bedoelingen, maar zijn sarcasme doorprikkend heb ik geleerd dat het inderdaad een kwestie is van vertrouwen op God ipv het recht in eigen hand te nemen. Geduld is een schone zaak en de timing van God behoort leidend te zijn. Ik zal toch proberen de toestanden in de wereld meer met het woord te bestrijden ipv met de knuisten.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jun 2016 09:51

JohannesHermanus schreef:Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; (Mat.5:39)

Wat zou u doen als iemand u, zonder reden, met zijn vuist in het aangezicht slaat?

Zoals wel vaker wordt een tekst als deze één op één vertaald naar onze tijd, naar onze cultuur. Maar het is bedoeld in de context van die tijd en die cultuur. Want als je geslagen wordt op je rechterwang, dan is dat een slag uit minachting. Met de achterkant van de hand. Door de andere wang toe te keren, dwing je de ander om op een gelijkwaardige wijze zich op te stellen. Hij (of zij) is dan niet meer dan jij.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 10:39

Arco schreef:Want als je geslagen wordt op je rechterwang, dan is dat een slag uit minachting. Met de achterkant van de hand. Door de andere wang toe te keren, dwing je de ander om op een gelijkwaardige wijze zich op te stellen. Hij (of zij) is dan niet meer dan jij.

Dus tenzij iemand slaat als een wijf, is het toegestaan om terug te slaan?

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor DeDwaler » 10 jun 2016 10:43

JohannesHermanus schreef:Het klinkt wellicht wat vreemd, maar toch heb ik wat gehad aan enkele reacties van IRHuman. Niet dat ik hem serieus neem in zijn bedoelingen, maar zijn sarcasme doorprikkend heb ik geleerd dat het inderdaad een kwestie is van vertrouwen op God ipv het recht in eigen hand te nemen. Geduld is een schone zaak en de timing van God behoort leidend te zijn. Ik zal toch proberen de toestanden in de wereld meer met het woord te bestrijden ipv met de knuisten.

Dat vind ik niet zo vreemd. Ik had in een ander topic, die ik trouwens niet meer kan vinden, aangegeven dat bijvoorbeeld IRHuman mooie vragen stelt, die nuttig zijn om de eigen theologie mee tegen het licht te houden. Ik denk dat zijn reacties veelal logisch zijn.
Maar goed, als je met geweld te maken krijgt, zoals jij dat schetst, dan is mijn mening dat je het recht hebt om jezelf en je naasten te beschermen.
.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 10 jun 2016 11:21

JohannesHermanus schreef:Dus tenzij iemand slaat als een wijf, is het toegestaan om terug te slaan?

Volgens mij heeft de Heere Jezus niet geleerd om een watje te worden en ook niet dat je over je heen moet laten lopen. Maar ook niet om wraakzuchtig te zijn.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 jun 2016 14:06

Arco schreef:Volgens mij heeft de Heere Jezus niet geleerd om een watje te worden en ook niet dat je over je heen moet laten lopen. Maar ook niet om wraakzuchtig te zijn.

Dus u slaat de ander op zijn smoel indien noodzakelijk?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 10 jun 2016 14:13

JohannesHermanus schreef:
Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe; (Mat.5:39)

Wat zou u doen als iemand u, zonder reden, met zijn vuist in het aangezicht slaat?

wat zou de exacte betekenis zijn van die tekst?
Ik zou het niet weten Johannes, ik weeg 100 kilo, niet te zien overigens, normaal postuur, :P (zware botten denk ik) maar een geweldsituatie kan iedereen in terecht komen denk ik.
Normaal gesproken zet ik de vliegjes die binnen vliegen bij wijze van spreken buiten :P , maar wat ik dan zou doen?
Wat is de reden van je vraag, of heb ik dat gemist?

Want jaloersheid is een grimmigheid des mans; en in den dag der wraak zal hij niet verschonen. (spr.6)
Hij heeft geen lust aan de sterkte des paards; Hij heeft geen welgevallen aan de benen des mans. (ps.147)
Vertrouw op eigen inzicht niet (spr,3)
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Terug naar “[Religie] - Open forum”