Rome en Reformatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Rome en Reformatie

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2016 17:30

Chaya schreef:Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)

Dat zou een gebrek aan historisch besef zijn.
Daarnaast qua aantallen vooral lachen. 1,2 miljard katholieken in een kerkverband wat wereldwijd is die "terug" zouden moeten gaan naar een kerk met 1,6 miljoen gelovigen die redelijk door nationale grenzen gebonden is aan ons kleine landje.

Maar stel al zou ze dat zeggen, wat heeft de PKN mij te bieden?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 17:35

Yoshi schreef:Maar natuurlijk en Luther was dan al lang en breed op de brandstapel gezet door de diehards binnen het protestantisme.

Luther heeft tenminste de boerenoorlog overleefd. En degenen in de Reformatie die stierven die stierven door de hand van de Paus.

Maar vooruit daar gaat het hier niet over.

Maar wel de vraag: denk jij dat Fransiscus het lang volhoudt? De conservatieven moet hem niet, met zijn sociale fratsen.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2016 17:42

Speedy schreef:
Luther heeft tenminste de boerenoorlog overleefd. En degenen in de Reformatie die stierven die stierven door de hand van de Paus.

Deze geschiedkundige nonsens heb je op school meegekregen of in je kerk of jezelf aangeleerd. Welke is het, ik ben namelijk zeer benieuwd.
Het is mijn inziens net zo'n schandelijke bewering als de holocaust of de Armeense genocide ontkennen.

Maar vooruit daar gaat het hier niet over.

Je haalt het zelf aan met een sneer, vervolgens lukt het je niet om te incasseren.

Maar wel de vraag: denk jij dat Fransiscus het lang volhoudt? De conservatieven moet hem niet, met zijn sociale fratsen.

Ach ja, de complottheorie gelovigen dachten dat hij de eerste maanden al niet zou overleven. Hij is er echter nog steeds, 3 jaar inmiddels.
Daarnaast moet je niet alles slikken en geloven wat de media aan het uitvergroten is. Elke paus is een mens, en net zoals alle andere mensen in leiderschapspositie heb je voor en tegenstanders. Maar zoals gezegd het hele gebeuren is nogal uitvergroot, deze paus kan je gewoon prima plaatsen in de lijn van Johannes Paulus II en Benedictus XVI. Alle drie op hun eigen manier, dezelfde leer en muziek, andere nadruk, andere toon.

Edit; excuus, ik wou een stukje gebruiken maar heb ge eddit ipv genkipt en geplakt in een nieuwe reactie. De tekst heb ik nog kunnen terughalen maar de opmaak niet meer.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 28 mei 2016 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 17:50

Yoshi schreef:Ach ja, de complottheorie gelovigen dachten dat hij de eerste maanden al niet zou overleven. Hij is er echter nog steeds, 3 jaar inmiddels.
Daarnaast moet je niet alles slikken en geloven wat de media aan het uitvergroten is. Elke paus is een mens, en net zoals alle andere mensen in leiderschapspositie heb je voor en tegenstanders. Maar zoals gezegd het hele gebeuren is nogal uitvergroot, deze paus kan je gewoon prima plaatsen in de lijn van Johannes Paulus II en Benedictus XVI. Alle drie op hun eigen manier, dezelfde leer en muziek, andere nadruk, andere toon.

Ok, heb je gelijk in. Maar het valt me wel op, dat hij secuurder is geworden in wat hij zegt en doet, dat er vrij snel officiele perscommuniqués worden uitgebracht precies volgens de regels. En dat de conservatieven scherpere stukken schrijven op het randje. Dat hoorde ik nog niet zo lang geleden van een italiaanse collega, die respect heeft voor Fransiscus, maar geen waardering voor zijn theologische opvattingen. (Ultra RK-man)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2016 17:56

Zijn theologische opvattingen liggen prima binnen de kaders van de katholieke Kerk. Dat anderen liever een ander plaatsje binnen dat kader willen zien is van alle tijden en bij elke paus.

En ja ook deze paus leert, en heeft ook een voorlichter die hem helpt in zich diplomatiek uit te drukken. Alles wat de man zegt ligt onder een vergrootglas en wordt op 101 manieren geïnterpreteerd door de pers. Al zegt hij dat water nat is dan nog zal je 5 verschillende artikelen over die uitspraak zien die het allemaal anders interpreteren.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 mei 2016 00:06

Johan100 schreef:Lees eens even terug als je wil. Ik heb het net daarvoor getypt :wink:
m.i.

Twee zielen, een gedachte... Ik kan het er niet zo expliciet lezen, maar ongetwijfeld dat u er iets dergelijks mee bedoeld.

In principe begon de eerste scheuring al veel eerder dan de scheuring waaruit de protestanten voort zijn gekomen. In 1054 vond de eerste scheuring plaats; die tussen Oost en West. De westerse tak bleef zichzelf beschouwen als de ware kerk. Ook deze scheuring ging overigens gepaard met een nieuwe dwaling: de dwaling dat de Heilige Geest alleen uitgaat van de Vader en niet van de Zoon. Vaarwel katholicisme in de betekenis van het woord zoals ook gebruikt in de apostolische geloofsbelijdenis en in vraag 80 van de catechismus.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 28 mei 2016 06:15

JohannesHermanus schreef:Ook deze scheuring ging overigens gepaard met een nieuwe dwaling: de dwaling dat de Heilige Geest alleen uitgaat van de Vader en niet van de Zoon. Vaarwel katholicisme in de betekenis van het woord zoals ook gebruikt in de apostolische geloofsbelijdenis en in vraag 80 van de catechismus.

Pas in de achtste eeuw werd aan de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel het zogenaamde Filioque toegevoegd: vanaf dat moment leerde de Rooms-katholieke Kerk dat de Heilige Geest niet alleen uit de Vader, maar ook uit de Zoon voortkomt.

De Orthodoxen echter bleven bij de oude formulering "De Geest komt voor uit de Vader door de Zoon".

"De Geest komt voort uit de Vader en de Zoon" of "De Geest komt voort uit de Vader door de Zoon".

Ga je niet wat ver ? Dit een dwaling te noemen ?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 28 mei 2016 07:18

De term Rooms-Katholiek bestaat pas vanaf de 16e eeuw na de reformatie. Tlijkt wel of ik voor niks praat :-k :wink:
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 mei 2016 08:15

rotterdam schreef:Ga je niet wat ver ? Dit een dwaling te noemen ?

Mij dunkt van niet. De Heilige Geest wordt in de Bijbel beschreven als zijnde een persoon, onderscheiden van zowel de Vader als van de Zoon. Een persoon met een eigen wil, intellect en emoties.
Arius was volgens mij de eerste ketter die een valse zienswijze verkondigde over zowel Jezus als de Heilige Geest. Vroeg in de vierde eeuw verkondigde deze dat de Heilige Geest de uitgeoefende energie van God zou zijn. Een vroege vreemde vogel, die men ook wel als de eerste Jehova's Getuige kan zien.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 28 mei 2016 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 mei 2016 09:36

Johan100 schreef:De term Rooms-Katholiek bestaat pas vanaf de 16e eeuw na de reformatie.

Wellicht als term, echter ben ik van mening dat de onofficiële totstandkoming plaatsvond ten tijde van de Romeinse keizer Constantijn en zijn wonderbaarlijke bekering in 312 n.C. De eerste zogenaamde paus en plaatsvervanger van Jezus (een antichrist dus) was een feit. Hij is verantwoordelijk voor de heidense invloeden die de kerk in werden gebracht o.a. dmv de macht van heidense priesters langzaam om te zetten in die van de bisschop van Rome.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 28 mei 2016 10:32

Welke waarheid dient er verkondigd te worden met leugens? Niet Gods waarheid lijkt mij.
Ik zie in dit topic al meerdere leugens omtrent de katholieke Kerk langskomen. Daarmee wordt het protestantisme en het christendom in het algemeen geen dienst bewezen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 mei 2016 12:02

JohannesHermanus schreef:De eerste zogenaamde paus en plaatsvervanger van Jezus (een antichrist dus)
Onzin. Ik heb je al tweemaal gezegd dat de Paus niet de plaatsvervanger van Christus is en dat hij dat ook niet van zichzelf beweert.
"Een libelle zweeft over het water..."

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 28 mei 2016 12:05

JohannesHermanus schreef:Het zal mij benieuwen wat er bij de derde maal gebeurd.
Ik hoop dat je dan stopt met het uitkramen van dat soort onzin en je eerst eens verdiept in, bijvoorbeeld, de titels van de Paus. Je mag het uiteraard met alles van de RKK oneens zijn, maar dan dien je wel je tegenstander correct te definiëren. Wat je nu doet is anderen misleiden (iets wat de antichrist opvallend genoeg ook zou doen) door foutieve definities en vervolgens probeer je erop te schieten. Maar inhoudelijk gezien schiet je niets stuk, uiteraard.
"Een libelle zweeft over het water..."

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 28 mei 2016 12:46

Pcrtje schreef:Je mag het uiteraard met alles van de RKK oneens zijn, maar dan dien je wel je tegenstander correct te definiëren.

U wou een definitie? Als Luther, Calvijn en wat dies meer zij aan hervormers vandaag de dag zouden leven, zouden ze de RK kerk als de grootste en gevaarlijkste cult ter wereld beschouwen en als volgt aan de kaak stellen. En ik ben het van harte met ze eens, evenals de miljoenen martelaren die door toedoen van die cult en door de hand van de paus gestorven zijn.

Wat is een cult? Walter Martin heeft dat prima gedefinieerd met zijn omschrijving: elke belangrijke afwijking van het orthodoxe Christendom ten aanzien van de belangrijkste doctrines van het christelijke geloof. In dat opzicht was de reformatie een contra cult beweging. Met recht! U mag ipv cult ook sekte lezen hoor. Met een zelfgekozen leider die blindelings gevolgd dient te worden, als hoofd van een organisatie die beweert dat ze de enige rechte leer verkondigen omdat hun interpretatie van de Schrift de enige juiste is. Op straffe van de dood! Het Rooms-katholicisme verwerpt redding door geloof en predikt een vals evangelie van werken die niet kunnen redden - de redding is niet in Christus gelegen maar in de kerk door onderwerping aan haar edicten en sacramenten.

Louter Godslasteringen en ketterijen die uit de bek van deze draak, die zich rooms katholiek noemt, gespuwd worden!
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 28 mei 2016 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 28 mei 2016 12:47

Pcrtje schreef:Ik hoop dat je dan stopt met het uitkramen van dat soort onzin en je eerst eens verdiept in, bijvoorbeeld, de titels van de Paus. Je mag het uiteraard met alles van de RKK oneens zijn, maar dan dien je wel je tegenstander correct te definiëren. Wat je nu doet is anderen misleiden (iets wat de antichrist opvallend genoeg ook zou doen) door foutieve definities en vervolgens probeer je erop te schieten. Maar inhoudelijk gezien schiet je niets stuk, uiteraard.

Nou, laat we ons dan eens verdiepen in de titels van de Paus, zoals je aanbeveelt:

De volledige titulatuur van de paus luidt:

Bisschop van Rome
Plaatsvervanger van Jezus (Vicarius Christi)
Opvolger van de Prins van de Apostelen (Petrus)
Opperherder van de Universele Kerk (Summus Pontifex Ecclesiae Universalis)
Primaat van Italië
Aartsbisschop en Metropoliet van de Romeinse diocese
Soeverein van het Vaticaan
Dienaar der dienaren Gods (Servus Servorum Dei)
Paus Benedictus XVI besloot de titel Patriarch van het Westen vanaf 2006 niet meer te gebruiken.[2] Zijn voorgangers deden dat wel.
Een paus wordt aangesproken met Heilige Vader of Uwe Heiligheid.

Dus één blik op wikipedia, en dan zie je dat 'het soort onzin' wat volgens jou wordt uitgekraamd, wel degelijk waar is.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Terug naar “[Religie] - Open forum”