Een dogmatische noodstop ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Re: Een dogmatische noodstop ?

Berichtdoor JohannesHermanus » 23 mei 2016 13:50

mohamed schreef: Zonder Christus kan men niet tot God komen, verder weet ik niets dan Christus de gekruisigde. Hoe vindt u die, oecumenisch of niet?

Van welke kerkelijke gezindte bent u lid?

mohamed schreef:Wel, u sprak de wens uit een katholieke parochie te willen bezoeken als die in de buurt was, daar doelde ik op.

Als deze afziet van de door mij aangehaalde dwalingen, zeker. En dan hangen daar dus geen iconen of beelden aan de muur waarvoor ik dan zou moeten knielen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 mei 2016 15:11

Ook in de katholieke Kerk hoef je niet te knielen voor beelden, je knielt overigens voor de mensen die afgebeeld worden, maar ook dat hoeft niet. Je mag helemaal zelf weten of je dat doet of niet. Er zijn overigens ook katholieke kerken (zoals bijvoorbeeld kerken van de cisterciënzers) die behoorlijk kaal zijn.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 23 mei 2016 15:15

mohamed

Berichtdoor mohamed » 23 mei 2016 15:26

mohamed schreef: Zonder Christus kan men niet tot God komen, verder weet ik niets dan Christus de gekruisigde. Hoe vindt u die, oecumenisch of niet?

JohannesHermanus schreef:Van welke kerkelijke gezindte bent u lid?

Van de kerk die gebouwd is met levende stenen.
mohamed schreef:Wel, u sprak de wens uit een katholieke parochie te willen bezoeken als die in de buurt was, daar doelde ik op.

JohannesHermanus schreef:Als deze afziet van de door mij aangehaalde dwalingen, zeker. En dan hangen daar dus geen iconen of beelden aan de muur waarvoor ik dan zou moeten knielen.

Zolang u dat zelf heeft besloten en er geen dwang is is dat prima, want God heeft de blijmoedige gever lief. En wij weten dat God Eén is dus een afgod is niets.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 mei 2016 17:18

JohannesHermanus schreef: En dan hangen daar dus geen iconen of beelden aan de muur waarvoor ik dan zou moeten knielen.

De R.K. Steigerkerk in Rotterdam - echt iets voor u - kaler kan het niet.

https://www.google.nl/search?q=steigerk ... 10IVt-M%3A

Ter vergelijk ; de tabernakel in Exodus 25 ; http://www.statenvertaling.net/bijbel/exod/25.html

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 23 mei 2016 18:22

rotterdam schreef:De R.K. Steigerkerk in Rotterdam - echt iets voor u - kaler kan het niet.

https://www.google.nl/search?q=steigerk ... 10IVt-M%3A

Dat is wel een heel benauwd en eenzijdig kijkje wat u daar laat zien. Ik zie ik zie wat u niet ziet. Voor de geoefende kijker valt er nog genoeg te ontdekken aan afgodendienst.

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... mkU6A#t=46

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 mei 2016 18:37

Ach ja, er zal voor jou (en andere doe-het-zelf-christenen) altijd wel een reden zijn om bij Jezus Christus weg te blijven. Overal hun gal op spuwen, en zelf zo ontzettend onbijbels bezig zijn met zich onttrekken aan de christelijke gemeenschap (welke dan ook).

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 23 mei 2016 18:41

Ah, alweer uitgekletst? Tijd voor uw stokpaardje zie ik al wel weer.

Elck Zot heeft zijn Marot en tijdverdrijf om spelen. (Joost van den Vondel 1:1)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 mei 2016 18:45

Je bent een lachwekkend doe-het-zelf-christen en een schandvlek voor het protestantisme wat jij hier meent te moeten vertegenwoordigen.

Mt 7
[15] Pas op voor de valse profeten, die naar jullie toe komen in schaapskleren, maar van binnen roofzuchtige wolven zijn. [16] Aan hun vruchten zul je ze kennen. Men plukt toch geen druiven van doornstruiken en geen vijgen van distels? [17] Zo brengt iedere goede boom goede vruchten voort, maar de zieke boom brengt slechte vruchten voort. [18] Een goede boom kan geen slechte vruchten voortbrengen en een zieke boom geen goede. [19] Iedere boom die geen goede vrucht voortbrengt, wordt omgehakt en in het vuur gegooid. [20] Aan hun vruchten zul je ze dus kennen. [21] Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. [22] Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” [23] Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 23 mei 2016 19:35

Bernard 3 schreef:De historische feiten zijn dan ook duidelijk en groot in aantal. 1)De Roomse Traditie heeft Gods basisgeboden gewijzigd en afgebroken en stelt Haar leer boven Gods woord

Pcrtje schreef: Kun je deze stelling onderbouwen en een aantal voorbeelden geven?

Ik begrijp eigenlijk niet goed waarom je dit vraagt.
Want in een vorige reactie heeft JohannesHermanus al een aantal voorbeelden van deze feiten aangehaald ( zie in bold onderaan) waarbij de RKK Gods Woord geweld heeft aangedaan.

En voeg daarbij dan het moedwillig veranderen en verwijderen van bepaalde van Gods Tien basisgeboden dan kan men de reformator Luther beter begrijpen als hij deze veranderingen en leerstellingen catalogeert als “de mesthoop van de RKK”

“Dus als ik het goed begrijp doen de rooms katholieken niet meer aan aflaten, hebben ze afstand genomen van het concept "vagevuur" en alle werken die gedaan moeten worden om de tijd hierin zo kort mogelijk te houden, zijn alle beelden en iconen verwijderd uit de kerk en wordt er al helemaal niet meer voor geknield en gebeden, heeft de paus een schop onder zijn achterwerk gekregen als plaatsvervanger van Jezus, is de Bijbel de enige gezagsbron geworden en toegankelijk voor een ieder, is het de gewone man geleerd dat er geen priester als middelaar nodig is om tot God te komen en zonden te belijden en de hemel hoeft niet meer verdiend te worden?”

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 23 mei 2016 19:47

Dat diezelfde Luther (en Calvijn en andere reformatoren) naar alle waarschijnlijkheid hel en verdoemenis zou preken over het ZDA en de valse profeet Ellen White vergeet je voor het gemak maar even.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 23 mei 2016 22:12

Yoshi schreef:Je bent een lachwekkend doe-het-zelf-christen

Vooral blijven lachen, want lachen blijft gezond. Trouwens nog niet eens zo'n gek idee en wellicht een poging waard om zodoende uit de bijstand te geraken: ZZP Christen! Gratis verzekerd!

Yoshi schreef:en een schandvlek voor het protestantisme wat jij hier meent te moeten vertegenwoordigen.

Owja, die was ik inderdaad nog vergeten in het rijtje dwalingen: stigmata. Spontaan bloedende Maria beelden enzo. Bedankt voor de tip.

Mocht u doelen op enkelen daarvan die bij mij aanwezig zouden zijn, dan moet ik u teleurstellen. Mijn empatisch vermogen heeft zo zijn grenzen. Het is u overigens duidelijk dat een stigma voornamelijk uit vooroordelen bestaat en derhalve een zeer subjectieve aangelegenheid is dat foute veronderstellingen over een groep of individu in de hand werkt?

Niet? Wel, hierbij dan. Weer wat geleerd.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 24 mei 2016 08:12

mohamed schreef:Zonder Christus kan men niet tot God komen, verder weet ik niets dan Christus de gekruisigde. Hoe vindt u die, oecumenisch of niet?

Als u daarmee doelt op het streven naar toenadering tussen de verschillende christelijke kerken, de oecumenische beweging, dan vind ik hem wel kloppend. Gelijk een zwerende vinger.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 24 mei 2016 08:51

JohannesHermanus en Bernard3,

JohannesHermanus schreef:Dus als ik het goed begrijp doen de rooms katholieken niet meer aan aflaten,
De praktijk waar je hier op doelt bestaat inderdaad niet meer en is in zijn huidige vorm onder zeer strenge regels komen te staan.

JohannesHermanus schreef:hebben ze afstand genomen van het concept "vagevuur"
RKK'ers lezen de betreffende Bijbelpassages anders dan jij. Het is een protestantse misvatting om te denken dat het een compleet uit de lucht gegrepen idee is.

JohannesHermanus schreef:zijn alle beelden en iconen verwijderd uit de kerk en wordt er al helemaal niet meer voor geknield en gebeden,
Er is ten eerste geen verbod op in de Bijbel en ten tweede worden zij niet aanbeden. Het knielen en vereren is op eenzelfde manier als wij onze koning begroeten of een buiging maken wanneer we de keizer van China zouden ontmoeten. Daar schreef ik hier en hier bijvoorbeeld meer over.

JohannesHermanus schreef:heeft de paus een schop onder zijn achterwerk gekregen als plaatsvervanger van Jezus,
De RKK en de Paus claimen niet dat hij de plaatsvervanger van Jezus is, dus dit is een loze aantijging.

JohannesHermanus schreef:is de Bijbel de enige gezagsbron geworden
Er is geen duidelijke reden waarom de kerkelijke traditie naast de Bijbel zou mogen staan. De Bijbel zelf stelt geen sola scriptura voor. Integendeel. Overigens interpreteren protestanten overduidelijk hun Bijbel in het licht van de eigen traditie en als je dacht dat dat niet zo was dan heb je nog nooit kritisch naar jezelf gekeken.

JohannesHermanus schreef:en toegankelijk voor een ieder,
Dank aan de boekdrukkunst (die toevallig op ongeveer hetzelfde moment als de Reformatie ten tonele kwam. Ja, de Bijbel is toegankelijk voor iedereen.

JohannesHermanus schreef:is het de gewone man geleerd dat er geen priester als middelaar nodig is om tot God te komen
Nietszeggende beschuldiging. Verdiep je er eens in.

JohannesHermanus schreef:en de hemel hoeft niet meer verdiend te worden?
De leer van het Peliagianisme en semi-Pelagianisme is officieel verworpen.
"Een libelle zweeft over het water..."

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 24 mei 2016 09:00

JohannesHermanus schreef:Vooral blijven lachen, want lachen blijft gezond. Trouwens nog niet eens zo'n gek idee en wellicht een poging waard om zodoende uit de bijstand te geraken: ZZP Christen! Gratis verzekerd!

Je kan er een lolletje van maken. Je doet je voor als reformatorisch christen, maar verspeeld waarschijnlijk je eigen redding door je houding volgens diezelfde stroming.
Mocht u doelen op enkelen daarvan die bij mij aanwezig zouden zijn, dan moet ik u teleurstellen. Mijn empatisch vermogen heeft zo zijn grenzen.

Grenzen? Het is compleet afwezig. Maakt niet uit verder, ben redelijk wat christengekkies tegengekomen in 10 jaar forum activiteit.

Terug naar “[Religie] - Open forum”