JohannesHermanus schreef:Hartelijk bedankt voor de reactie. Iemand met de orchideeën om dit onderwerp serieus te durven bespreken. Ik ga hier niet direct op reageren, dat lijkt me verstandig. Ik kom hier op een later tijdstip op terug.
Graag gedaan; dank voor je waardering. Excuses dat mijn reactie op zich liet wachten, maar ik kan mezelf momenteel niet permitteren veel op dit forum rond te hangen en lange berichten te typen. Toch tijd gevonden/gemaakt om hierop te reageren, mede omdat dit een onderwerp is waarover ik zelf relatief veel nagedacht heb en nadenk, hoewel er vast mensen op dit forum zijn die dat uitgebreider gedaan hebben dan ik. In de hoop nuttig te zijn:
Alvast mijn uitgangspunt: God heeft ons de Bijbel gegeven. Daarin staat niks wat wij niet zullen snappen. Dat heeft namelijk geen enkele nut.
Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust. (2Tim.3:16-17)
Edit:
Tegelijkertijd voelt het dwaas om hier zo stellig in te zijn. Want wat is nut? God begrijpen of God geloven... Voorkennis, uitverkiezing... Mijn vragen hieromtrent lijken net zo nutteloos als je afvragen bij het ronddraaien van een wiel: welke spaak begint er nu als eerste te bewegen? Wat mij gewoon tegenstaat is dat welke uitleg er ook verkozen wordt, het Gods Grootheid en Almacht altijd kleiner laat worden dan het is. Zo ook bij de benadering binnen refoland. Elke menselijke uitleg kent zijn valkuilen, ook die van Gomarus: men blijft maar steken in onzekerheid, lijdelijkheid, fatalisme en bibberend voor God verschijnen. Hoe kan men zo serieus zendingswerk/evangelisatie verrichten? Ook Arminius heeft zijn uitleg proberen te geven en benadrukt de verantwoordelijkheid van de mens. Met als levensgrote valkuil dat men toch weer verzand in goede werken en men zo vrijzinnig wordt dat allerlei dwalingen voet aan wal kunnen zetten. Het is maar de vraag of de mens zulks een vrije wil heeft. Mocht ik met mijn vragen als arrogant worden bezien, dan snap ik dat. Maar die vragen beantwoorden met wat er in de DL over vermeld staat, is net zo ontoereikend en arrogant. Het is al bij benadering, maar aanraken kunnen we niet.
Je zegt dat er niets in de Bijbel staat wat wij niet zullen snappen; ik denk ik aansluiting op het principe dat een gelovige genoeg heeft aan de Bijbel zonder specifieke uitleg van de Kerk (Rome). Dat neemt niet weg dat er lastige passages zijn (of met Petrus: die zwaar zijn om te verstaan, en door ongeleerde en onvaste mensen verdraaid worden, cf. 2 Petrus 3:16). Ook zijn er begrippen die wij niet kunnen begrijpen; Gods wezen is groter dan wij kunnen bevatten. De incarnatie is niet volledig te begrijpen.
De Latijnse vertaling van Jesaja 7:9 luidt: tenzij we geloven, zullen we niet begrijpen, m.a.w.: eerst geloven, dan begrijpen. Dit uitgangspunt wordt bijvoorbeeld gehanteerd door Augustinus en Anselmus van Canterbury,
Iedere menselijke uitleg van God en goddelijke zaken kent inderdaad zijn valkuilen. Elke positieve (stellende) uitspraak, kan vaak met een negatieve (ontkennende) uitspraak genuanceerd worden. God is niet in onze woorden te bevatten. Toch wil Hij geprezen worden.
Ik denk, als de leer van de DL niet functioneren binnen het kader van 'een (zeer) klein kuddeke',(op een manier van: reken er maar niet op dat
jij erbij hoort, vgl. DL 1,16) of gekoppeld wordt aan allerlei kenmerken en verouderde beschrijvingen die niet begrepen worden (maar daarom niet per se minder waar hoeven te zijn!), er (vrijwel) geen grotere zekerheid van het geloof is. Een Middelaar van verwerving én toepassing. Vaster kan het niet.
Of men zó serieus zending kan bedrijven: het kan, maar het kan ook heel fout gaan. Dat ligt eraan hoe lijdelijk/fatalistisch men de verkiezing opvat, oftewel als men de paradox verkiezing en verantwoordelijkheid op wil lossen door de verantwoordelijkheid achter te stellen. (met waarschijnlijk de beste bedoelingen om Gods eer hoog te houden!)
Wat dit betreft is Esther 4:14 denk ik een belangrijke overweging:
Want indien gij enigszins zwijgen zult te dezer tijd, zo zal den Joden verkwikking en verlossing uit een andere plaats ontstaan; maar gij en uws vaders huis zult omkomen; en wie weet, of gij niet om zulken tijd als deze is, tot dit koninkrijk geraakt zijt. Niet letterlijk van toepassing, maar het idee lijkt me helder.
De 'antwoorden' van de DL zijn niet per se dé eindantwoorden; ik denk dat ze eerder opgevat moeten worden als een kader waarbinnen zaken wel/niet gezegd kunnen worden (volgens de synode/gereformeerde traditie). De DL laten enkele verschillende opvattingen toe over bijvoorbeeld de reikwijdte van het bloed van Christus, maar dat is specifiek en niet helemaal on-topic.
Het dilemma (laat ik het zo maar noemen) verkiezing en verantwoordelijkheid is niet volledig te begrijpen; net zomin als het te begrijpen is dat Jezus tegen een verlamde zegt op te staan. Toch staat die verlamde op, terwijl hij verlamd was... (Joh. 5)
Eigenlijk wilde ik met bovenstaand eindigen; maar toch nog even je volgende bericht.
JohannesHermanus schreef:Ik maak hier een fout denk ik. Er is niemand die zijn hand uitsteekt om gered te worden. Het ligt in de aard van de mens om God ter verantwoording te roepen en de schuld buiten zichzelf te leggen.
Inderdaad, en het is denk ik wel duidelijk dat iedereen voor zijn eigen daden verantwoordelijk is.
Deze voor u verborgen dingen heb ik even voor u opgezocht:
Dordtse Leerregels (1619):
HET EERSTE HOOFDSTUK DER LEER
Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
12. Van deze hun eeuwige en onveranderlijke Verkiezing ter zaligheid worden de uitverkorenen te Zijner tijd, hoewel bij onderscheidene trappen en met ongelijke mate, verzekerd; niet, als zij de verborgenheden en diepten Gods curieuselijk doorzoeken, maar als zij de onfeilbare vruchten der Verkiezing in het Woord van God aangewezen (als daar Zijn: het waar geloof in Christus, kinderlijke vreze Gods, droefheid die naar God is over de zonde, honger en dorst naar de gerechtigheid, enz.), in zichzelf met een geestelijke blijdschap en heilige vermaking waarnemen (2 Kor. 13: 5).
De verborgene dingen zijn voor den HEERE, onzen God; maar de geopenbaarde zijn voor ons en voor onze kinderen, tot in eeuwigheid, om te doen al de woorden dezer wet. (Deut.29:29)
Inderdaad, die bedoelde ik. Dan kunnen we heel lang en uitvoerig over deze zaken discussiëren - dat kan en mag, mits we eerbiedig blijven, en niet wijs proberen te zijn boven hetgeen wij wijs zijn.
JohannesHermanus schreef:God werpt immers een boei naar een ieder, aan ons om die te pakken toch?
Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar [Zijn] welbehagen (Fil.2:13).
In het licht van deze tekst, heb ik het dan toch bij het verkeerde eind...
Ik denk dat een (mogelijk) gereformeerd antwoord is dat de nodiging (toewerpen boei) tot een ieder gaat (algemeen aanbod van genade), maar dat wij die door genade aannemen (m.a.w.: in degenen die de boei aanpakken, werkt God/heeft God al gewerkt; of dit gelijktijdig of voortijdig is, daarover durf ik geen uitspraak te doen. Als ik het goed heb, worden beide verdedigd. Als iemand kan aanvullen/corrigeren, hoor ik het wel;)).
Overigens denk ik dat sommigen zullen zeggen dat de nodiging slechts tot de uitverkorenen gaan; waarbij ik dan weer niet zou weten hoe we die verborgen raad moeten kennen. Dat is mijns inziens dan ook geen juiste manier van verkondiging.
Arendsoog schreef:In elk geval: door de strot geduwd worden is een totaal verkeerde benaming.
JohannesHermanus schreef:Daar hebt u gelijk in, mijn excuses voor mijn taalgebruik. Daarom heb ik dit woord ook vervangen door oesophagus in het volgende schrijven, maar ik denk dat dit sowieso geen juiste benadering is. De enige wil die ik bemerk bij mij is die van weerstand.
Uw beeldend taalgebruik kan ik wel waarderen, het zegt hetzelfde in andere woorden zodat men gedwongen wordt goed te lezen en de vergelijking te analyseren.
JohannesHermanus schreef:Nergens lees ik hier over een gedwongen huwelijk.
Arendsoog schreef:Zou je mij aan kunnen wijzen waar de gereformeerde traditie dat leert? (waar vindt ik dat in de DL/NGB/HC?)
Nergens expliciet, maar zo stel ik mij dat dan voor. Stel de vraag eens aan uw vrouw (voor zover u er een hebt, anders doe ik een beroep op uw voorstellingsvermogen) waarom ze met u getrouwd is. Zou ze zeggen dat ze geen keuze had?
Ik zal mijn voorstellingsvermogen te hulp roepen

Ik denk dat je het als volgt moet zien: De mens wil vrijwillig God dienen. Maar waarom wil hij dat vrijwillig? Omdat hij zo goed is, zulke goede eigenschappen had? Nee, door Gods genade wil hij vrijwillig God dienen. De vrijheid van een christen, de liefdesdienst van God. De DL zeggen ergens: wil hij ook zelf; ze zeggen dat de mens geen stok of blok is. Neemt niet weg dat de laatste (of eerste, net hoe je het noemt) oorzaak Gods wil is. Denk ik.
Waar de Geest des Heeren is, aldaar is vrijheid.Mijn onvermogen om Gods Almacht en Alomtegenwoordigheid te snappen, leid tot de paradoxale benadering en idem uitkomst van dit vraagstuk. Als God het wiel is dat alles rond laat gaan, dan is het behoorlijk onnozel om je af te vragen welke spaak er nu als eerste begint te bewegen.
Toch kunnen we ons wel afvragen - om bij je beeld te blijven maar toch ook weer niet - waarom het wiel draait, of waardoor het aangedreven wordt. Causaliteit is soms nogal ingewikkeld

Heel handig bekeken van Calvijn dan. Hij blijft i.m.o. een seriemoordenaar die de overheid prima voor zijn karretje wist te spannen:
"De Institutiones Christianae Religionis" (115:178)
"The Social Background of the Reformation" , Smith, Preserved (S), New York: Collier Books, 1962, blz. 178.
Ik volg de link niet direct, en het boek heb ik niet in bezit.
Overigens kunt u uw aangehaalde overweging van uw vermeende farizeeër (die in werkelijkheid hogepriester was) vinden in:
En gij overlegt niet, dat het ons nut is, dat een mens sterve voor het volk, en het gehele volk niet verloren ga. (Joh.11:50)
en heeft alles te maken met de dood van Jezus. Zonder het door te hebben een profetisch woord spreken. Zijn bloed is dan ook het enige bloed dat ervoor zorgen kan dat we niet verloren gaan... Nergens in de Bijbel kan ik lezen dat we zoals Calvijn behoren om te gaan met onze vijanden.
Op die uitspraak doelde ik inderdaad, maar ik denk dat er ook zonder de profetische lading (die ik daarmee niet ontken) een kern van waarheid in zit. Al is het geen makkelijk idee als het om mensenlevens gaat. Ik weet niet of je met de laatste zin doelt op de casus Servet - denk niet dat dit de plek is om dat te bespreken.
Yes. Indeed it is.
Tot dusverre kan ik me zo voorstellen dat het een soort van twee rails beleid is... Twee rails die elkaar nooit zullen ontmoeten, althans in dit leven dan.
Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn! hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens bijeenvergadert onder de vleugels; en gijlieden hebt niet gewild. (Mat.23:37 en Luk.13:34))
Men kan een paard naar water leiden... God lijkt hier toch moeite te hebben met het willen en werken te bewerkstelligen. Of gaat die vlieger nu niet op?
Ik moet met 'nee' antwoorden; het is in ieder geval een zotte gedachte dat God dat niet kan.
Dat neemt niet weg dat het paradoxaal is om je tekst uit Matt./Lukas dan nog goed uit te leggen...
Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Iegelijk= een ieder zonder uitzondering? Of een ieder zonder onderscheid?
.
Je maakt het lekker uitgebreid

In ieder geval lijkt me: een ieder die in Hem gelooft (zonder uitzondering)
Het al dan niet geloven is dan de beperkende factor, om het zo maar te noemen. Toch kan men (denk ik) niet zeggen dat de mens hierin de beslissende (lees: beperkende) rol speelt, omdat er dan niemand zalig zal worden (als we vasthouden aan de totale verdorvenheid).
Dat kan leiden (en heeft geleidt) om te lezen: alzo lief heeft God de
uitverkoren wereld gehad.
Het een gaat niet zonder het ander, en het laatste woord zal nog wel niet gesproken zijn over deze kwestie. Ik heb geen idee in hoeverre bovenstaande zaken wel of niet bekend zijn, maar ik schrijf ze toch maar - voor die ene voor wie het misschien nuttig is; misschien alleen om mijn eigen gedachten te ordenen.
Genoeg voor nu

De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2