benefietdiner schreef:De eindtijdleer en roeping is door ‘de kerk’ van Nederland losgelaten
De evangelische wereld heeft de laatste jaren massaal de ‘klassieke leer’ over de eschatologie, de toekomstleer, losgelaten. De protestantse gemeenten hebben op hun beurt moeite om te bestuderen wat de Bijbel door haar profeten voorspelt vóór ‘jongste dag’, met alle gevolgen daar weer van. Dit heeft niet alleen allerlei gevolgen voor het geestelijk leven van het individuele gemeentelid en het gemeenteleven in z’n geheel, maar vooral voor de christen, die aan de profetische inzichten van de Bijbel wil vasthouden. Dit Bijbelse gegeven vindt gewoonweg geen weerklank in de gemiddelde gemeente. Het wordt aan de universiteit aan de predikanten niet geleerd. Slechts een klein groepje dominees en voorgangers predikt erover, maar de meesten doen er het zwijgen toe en de gemeente gaat dan vaak op de horizontale toer of verliest zich in praise, aanbiddingsmuziek, enz. om de jongeren ‘te motiveren’, want je moet op de een of andere manier getuigen van je geloof.
Wat gelovige christenen in deze tijd echter vooral nodig hebben is onderwijs in de tekenen der tijden, dat wat de Oudtestamentische profeten voorspelden en dat tot onze troost is opgeschreven, waar bemoediging uit spreekt voor verlossing op de korte termijn. YESHUA KOMT!!! De profeten van het Oude Testament geven aan in welke fase van het programma van de Eeuwige de gemeente, het volk Israël en de volkeren zich bevinden. Aan bepaalde, door de Eeuwige vooraf aangekondigde gebeurtenissen, kunnen we afmeten hoe de tijd dringt.
Bron:http://beit-emoenah.nl/26/studies/1060-2/
Ik ben het niet met je eens, omdat alle eschatologische toekomstverhalen van dit kaliber gebaseerd zijn op een foutieve Bijbellezing, maar ik respecteer je mening. Ik begrijp dus best hoe je tot deze geloofsvoorstellingen gekomen bent, maar vind ze niettemin onzinnig.
Echter, mijn vraag naar aanleiding van de documentaire was niet of ik er inhoudelijk mee in kan stemmen, maar:
is het ethisch en geoorloofd om joodse mensen de eigen religieuze opvattingen op te dringen? Waar is de afweging tussen enerzijds je eigen sterke overtuigingen en anderzijds het respecteren van andermans vrijheid en private omgeving?
Op die vraag wil ik graag een christelijke reactie.
De vastberaden poging om Joden het vliegtuig in te krijgen lijkt nu erg te maken te hebben met de idee dat men Gods plan direct aan het uitvoeren is. God wil het. Daar ben ik erg huiverig voor. Want wie dat zegt, hoeft naar geen tegenargument meer te luisteren. Heel zijn doen en laten vallen immers naadloos samen met Gods Plan?
Nou, we hebben heel wat fatale religieuze projecten gezien, die op dit principe waren gebaseerd.
gravo