Breng de Joden thuis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Breng de Joden thuis

Berichtdoor rotterdam » 04 apr 2016 17:33

Mortlach schreef:Het getuigt in ieder geval niet van een overmaat aan respect als je zegt "Hee, jouw religie staat eigenlijk enkel en alleen in het teken van de mijne, dus doe mijn profetie eens vervullen!"

Insta-edit: na 5 minuten had ik al genoeg van deze man. Als het echt Gods plan is dat alle Joden terugkeren naar Israel, heeft Hij daar echt deze kwiebus niet voor nodig.

Goede reactie Mortlach, ik heb het ook gezien, wat een ramp die kerel.
Ik hoop dat niet veel kijkers waren, je schaamt je toch kapot voor zulke christenen.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 04 apr 2016 20:47

gravo schreef:Tja, wat moet ik daar nu weer van vinden.
Zeker omdat ik als christen de te berde gebrachte eindtijdleer in het geheel niet deel,

De eindtijdleer en roeping is door ‘de kerk’ van Nederland losgelaten

De evangelische wereld heeft de laatste jaren massaal de ‘klassieke leer’ over de eschatologie, de toekomstleer, losgelaten. De protestantse gemeenten hebben op hun beurt moeite om te bestuderen wat de Bijbel door haar profeten voorspelt vóór ‘jongste dag’, met alle gevolgen daar weer van. Dit heeft niet alleen allerlei gevolgen voor het geestelijk leven van het individuele gemeentelid en het gemeenteleven in z’n geheel, maar vooral voor de christen, die aan de profetische inzichten van de Bijbel wil vasthouden. Dit Bijbelse gegeven vindt gewoonweg geen weerklank in de gemiddelde gemeente. Het wordt aan de universiteit aan de predikanten niet geleerd. Slechts een klein groepje dominees en voorgangers predikt erover, maar de meesten doen er het zwijgen toe en de gemeente gaat dan vaak op de horizontale toer of verliest zich in praise, aanbiddingsmuziek, enz. om de jongeren ‘te motiveren’, want je moet op de een of andere manier getuigen van je geloof.

Wat gelovige christenen in deze tijd echter vooral nodig hebben is onderwijs in de tekenen der tijden, dat wat de Oudtestamentische profeten voorspelden en dat tot onze troost is opgeschreven, waar bemoediging uit spreekt voor verlossing op de korte termijn. YESHUA KOMT!!! De profeten van het Oude Testament geven aan in welke fase van het programma van de Eeuwige de gemeente, het volk Israël en de volkeren zich bevinden. Aan bepaalde, door de Eeuwige vooraf aangekondigde gebeurtenissen, kunnen we afmeten hoe de tijd dringt.
Bron:http://beit-emoenah.nl/26/studies/1060-2/

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 apr 2016 20:53

Als we maar genoeg onze bijbeltjes bestuderen en hard genoeg geloven dan zal Hij wel komen. Dat is de afgelopen 2000 jaar niet gebeurd, maar die christenen geloofde waarschijnlijk niet hard genoeg. Nee, wij zijn veel specialer. Onze generatie zal Hij wel moeten komen....

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 apr 2016 22:11

benefietdiner schreef:De eindtijdleer en roeping is door ‘de kerk’ van Nederland losgelaten

De evangelische wereld heeft de laatste jaren massaal de ‘klassieke leer’ over de eschatologie, de toekomstleer, losgelaten. De protestantse gemeenten hebben op hun beurt moeite om te bestuderen wat de Bijbel door haar profeten voorspelt vóór ‘jongste dag’, met alle gevolgen daar weer van. Dit heeft niet alleen allerlei gevolgen voor het geestelijk leven van het individuele gemeentelid en het gemeenteleven in z’n geheel, maar vooral voor de christen, die aan de profetische inzichten van de Bijbel wil vasthouden. Dit Bijbelse gegeven vindt gewoonweg geen weerklank in de gemiddelde gemeente. Het wordt aan de universiteit aan de predikanten niet geleerd. Slechts een klein groepje dominees en voorgangers predikt erover, maar de meesten doen er het zwijgen toe en de gemeente gaat dan vaak op de horizontale toer of verliest zich in praise, aanbiddingsmuziek, enz. om de jongeren ‘te motiveren’, want je moet op de een of andere manier getuigen van je geloof.

Wat gelovige christenen in deze tijd echter vooral nodig hebben is onderwijs in de tekenen der tijden, dat wat de Oudtestamentische profeten voorspelden en dat tot onze troost is opgeschreven, waar bemoediging uit spreekt voor verlossing op de korte termijn. YESHUA KOMT!!! De profeten van het Oude Testament geven aan in welke fase van het programma van de Eeuwige de gemeente, het volk Israël en de volkeren zich bevinden. Aan bepaalde, door de Eeuwige vooraf aangekondigde gebeurtenissen, kunnen we afmeten hoe de tijd dringt.
Bron:http://beit-emoenah.nl/26/studies/1060-2/

Ik ben het niet met je eens, omdat alle eschatologische toekomstverhalen van dit kaliber gebaseerd zijn op een foutieve Bijbellezing, maar ik respecteer je mening. Ik begrijp dus best hoe je tot deze geloofsvoorstellingen gekomen bent, maar vind ze niettemin onzinnig.

Echter, mijn vraag naar aanleiding van de documentaire was niet of ik er inhoudelijk mee in kan stemmen, maar: is het ethisch en geoorloofd om joodse mensen de eigen religieuze opvattingen op te dringen? Waar is de afweging tussen enerzijds je eigen sterke overtuigingen en anderzijds het respecteren van andermans vrijheid en private omgeving?

Op die vraag wil ik graag een christelijke reactie.

De vastberaden poging om Joden het vliegtuig in te krijgen lijkt nu erg te maken te hebben met de idee dat men Gods plan direct aan het uitvoeren is. God wil het. Daar ben ik erg huiverig voor. Want wie dat zegt, hoeft naar geen tegenargument meer te luisteren. Heel zijn doen en laten vallen immers naadloos samen met Gods Plan?
Nou, we hebben heel wat fatale religieuze projecten gezien, die op dit principe waren gebaseerd.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 04 apr 2016 22:53

gravo schreef:Echter, mijn vraag naar aanleiding van de documentaire was niet of ik er inhoudelijk mee in kan stemmen, maar: is het ethisch en geoorloofd om joodse mensen de eigen religieuze opvattingen op te dringen? Waar is de afweging tussen enerzijds je eigen sterke overtuigingen en anderzijds het respecteren van andermans vrijheid en private omgeving?
Dat lijkt me simpel zat: nooit opdringen, dwingen, overrulen, maar altijd de ander respecteren.
Als het van God is zal hij het echte werk wel doen nl. overtuigen. En welke kwiebus hij uitkiest om de boodschap te brengen is geheel aan hem.
Ik heb de docu niet gezien, en het trekt me verder ook niet net zoals ik de meeste reacties hier niet aantrekkelijk vind.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 05 apr 2016 07:29

.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2016 22:05

*Off topic*

mohamed

Berichtdoor mohamed » 06 apr 2016 22:09

gravo schreef:Echter, mijn vraag naar aanleiding van de documentaire was niet of ik er inhoudelijk mee in kan stemmen, maar: is het ethisch en geoorloofd om joodse mensen de eigen religieuze opvattingen op te dringen? Waar is de afweging tussen enerzijds je eigen sterke overtuigingen en anderzijds het respecteren van andermans vrijheid en private omgeving?

naamloos schreef:Dat lijkt me simpel zat: nooit opdringen, dwingen, overrulen, maar altijd de ander respecteren.
Als het van God is zal hij het echte werk wel doen nl. overtuigen.

Zal wel? Is God dan niet in staat om te zeggen: wees en het zal zijn?
Naamloos schreef:En welke kwiebus hij uitkiest om de boodschap te brengen is geheel aan hem.

Een uitverkorene is geen kwiebus maar een Israëliet.
Naamloos schreef:Ik heb de docu niet gezien, en het trekt me verder ook niet net zoals ik de meeste reacties hier niet aantrekkelijk vind.

Abraham was in het land Israël maar voelde zich toch een vreemdeling.
Laatst gewijzigd door mohamed op 07 apr 2016 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 06 apr 2016 23:34

@ mohamed

Graag voortaan de juiste citaten bij de juiste namen zetten.
In je laatste post klopt het namelijk niet.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 07 apr 2016 01:32

gravo schreef:Wat vinden jullie van deze praktijken?

Ik denk niet dat we als Christen de taak hebben om te speculeren omtrent zaken die Israël aangaan, geen uitkijken naar of meehelpen aan vervulling van een belofte van terugkeer. Dat is namelijk het evangelie niet. Net de apostelen, die wilden profetische details en datums gelijk bij de hemelvaart van jezus:

Zij dan, die samengekomen waren, vraagden Hem, zeggende: Heere, zult Gij in dezen tijd aan Israël het Koninkrijk wederoprichten? (Hand.1:6)

Jezus is duidelijk in Zijn antwoord:

En Hij zeide tot hen: Het komt u niet toe, te weten de tijden of gelegenheden, die de Vader in Zijn eigen macht gesteld heeft; Maar gij zult ontvangen de kracht des Heiligen Geestes, Die over u komen zal; en gij zult Mijn getuigen zijn, zo te Jeruzalem, als in geheel Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. (Hand.1:7-8)

Beter maken we ons druk om het getuigen van Hem Zijn. Dat is de opdracht denk ik.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 07 apr 2016 08:11

mohamed schreef:Zal wel? Is God dan niet in staat om te zeggen: wees en het zal zijn?
Vast wel. Op die manier had hij Israël ook uit Egypte kunnen bevrijden, alleen wilde hij het niet op die manier. Daar zijn legio voorbeelden van.
mohamed schreef:Een uitverkorene is geen kwiebus maar een Israëliet.
"Kwiebus" kwam van Mortlach, daar ging ik gewoon effe op door. Iemand die ergens voor wordt uitgekozen kan heel best een kwiebus zijn hoor.
Jona vind ik eigenlijk ook best wel een kwiebus, en toch koos God juist hem uit om naar Ninevé te gaan.
Verder onzin natuurlijk dat een uitverkorenen perse een Israëliet moet zijn. Zo zijn gelovige heidenen ook uitverkoren om in Christus Jezus Gods kind te zijn zo lees ik in Efeze. Een uitverkorene is gewoon iemand die God uitgekozen heeft voor iets, meestal voor een bepaalde taak.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Nina

Berichtdoor Nina » 07 apr 2016 08:30

naamloos schreef:
Dat lijkt me simpel zat: nooit opdringen, dwingen, overrulen, maar altijd de ander respecteren.
Als het van God is zal hij het echte werk wel doen nl. overtuigen.

Mohamed schreef:
Zal wel? Is God dan niet in staat om te zeggen: wees en het zal zijn?

God is tot alles in staat, maar gebruikt Zijn almacht niet altijd.
Jezus zegt in Matt 23: 'Jeruzalem, Jeruzalem, u die de profeten doodt en stenigt wie tot u gezonden zijn! Hoe vaak heb ik uw kinderen bijeen willen brengen, op de wijze waarop een hen haar kuikens bijeenbrengt onder haar vleugels, maar u hebt niet gewild!'

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2016 09:59

naamloos schreef:Verder onzin natuurlijk dat een uitverkorenen perse een Israëliet moet zijn. Zo zijn gelovige heidenen ook uitverkoren om in Christus Jezus Gods kind te zijn zo lees ik in Efeze. Een uitverkorene is gewoon iemand die God uitgekozen heeft voor iets, meestal voor een bepaalde taak.

Door te geloven worden ze Israëliet, want Christus is heer en meester van het huis Israël, maar ik heb alweer genoeg gelezen om te weten dat je de klok ergens hebt horen luiden maar nog lang niet weet waar de klepel zit.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 07 apr 2016 10:01

gravo schreef:@ mohamed

Graag voortaan de juiste citaten bij de juiste namen zetten.
In je laatste post klopt het namelijk niet.

gravo

Het waren citaten va naamloos, pardon.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 apr 2016 11:02

Eergisteren was er een artikel over dit onderwerp: Toekomstvisie Christenen voor Israël niet altijd Bijbels

gravo schreef:Ik zag een EO-documentaire over 'Christenen voor Israël' die de visie hebben om alle Joden die in Oekraïne wonen naar Israël te krijgen. Koen Carlier heeft dhet als een roeping ervaren om deze visie concreet gestalte te geven, door te gaan wonen in Oekraïne en zoveel mogelijk joodse mensen op te sporen en hen aan t sporen om hun geboorteland te verlaten en zich te vestigen in "het land van hun voorvaderen".

En dat betekent weer een forse inflatie van het begrip 'roeping'. Blijkbaar is een roeping iets wat erg subjectief is. Iets wat vooral met eigen opvattingen en werkelijkheidsvoorstellingen te maken heeft, en waar God zelf ondertussen bar weinig mee van doen heeft. Het idee zou zijn: God legt een bepaald besef in mij. Nou, dat valt dus nog te bezien. De grote ingever van dat besef zit blijkbaar in het hoofd van de persoon zelf, en niet daarbuiten.
Consequentie hiervan is dat mijn eigen visie op die manier steeds atheïstischer dreigt te worden. Want als die religieuze kwiebussen er toch maar een potje van maken, als ze maar wat leven bij dagdromen, als er blijkbaar een steekje los zit in hun realiteitsbesef... En daar word ik nou bepaald niet vrolijk van.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “[Religie] - Open forum”