Grappen over christendom

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

kinpruik

Re: Grappen over christendom

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 00:01

Chaya schreef:De keren dat ik ongewild een grap hoorde, was dat zeer zeker wel bedoeld om te spotten.

Is een grap niet per definitie 'spotten'?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2016 07:24

Ik vind grappen over God niet prettig, aan de andere kant, is dat humorloze gedoe, vaak ook in onze kerken, Gode welgevallig ?
In heel veel preken en toespraken is weinig terug te vinden van "de vreugde die zij zeggen tegemoet" te gaan.

God en humor ... een dominee zei in een preek "natuurlijk heeft God humor, Hij heeft een aap gemaakt en een papegaai en sommige van jullie".

Grappen over de kerk, dominees en priesters, dat vind ik van een andere orde, daar kan ik hartelijk om lachen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2016 09:30

Rotterdam. Ik vind grappen over God niet prettig. Grappen over christenen zijn daarentegen een stuk minder erg en soms nog wel leuk ook. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Neliz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Neliz » 25 feb 2016 09:56

Het ligt er ook maar net aan wie de grap maakt en welk punt hij ermee wil maken. Een grap kan erg relativerend werken op het ene moment en van de ene persoon en erg kwetsen als het van een ander komt.

Toen ik nog christen was kon ik grappen over het christelijk geloof niet zo goed hebben van mensen die geen christen waren. Maar wel van mensen die zelf ook christen waren. Bewust of onbewust kwam het één me kwetsend voor en het ander relativerend, zelfs als de grappen niet eens zo verschillend waren.
Het maakt dus uit hoe goed je de grappenmaker kent en of je zijn motivatie begrijpt. Door een vriend laat je je liever 'de les lezen' dan door een onbekende of een vijand.

Nog steeds kan ik de ene grap over het christendom beter verdragen dan de andere en ook nu ligt dat weer aan wie het doet. Liever Herman Vinkers dan Theo Maassen bijvoorbeeld.

Bij andere onderwerpen werkt het net zo. Maakt de drag queen in de bar tijdens het cabaret flauwe of platte stereotype grappen, dan lach ik daar smakelijk om. Zou ik dergelijke grappen op dit forum lezen dan krab ik op z'n zachtst toch eerst effe mijn baard...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 feb 2016 10:13

Marnix schreef:Hehe. :)

Rotterdam. Ik vind grappen over God niet prettig. Grappen over christenen zijn daarentegen een stuk minder erg en soms nog wel leuk ook. ;)

Ik zal een nieuw topic maken "grappen over kerken en dominees".

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 25 feb 2016 10:39

Ik vind grappen over God inderdaad ongepast. Die zijn verwijderd in dit topic. Laten we die grens in ieder geval aanhouden. Voor het restant ben ik niet gerustgesteld ;-) maar we zullen zien.

de passant
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor de passant » 25 feb 2016 11:37

henkie schreef:Ik vind grappen over God inderdaad ongepast. Die zijn verwijderd in dit topic. Laten we die grens in ieder geval aanhouden. Voor het restant ben ik niet gerustgesteld ;-) maar we zullen zien.

????

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 11:47

Neliz schreef:Toen ik nog christen was kon ik grappen over het christelijk geloof niet zo goed hebben van mensen die geen christen waren. Maar wel van mensen die zelf ook christen waren. Bewust of onbewust kwam het één me kwetsend voor en het ander relativerend, zelfs als de grappen niet eens zo verschillend waren.
Het maakt dus uit hoe goed je de grappenmaker kent en of je zijn motivatie begrijpt. Door een vriend laat je je liever 'de les lezen' dan door een onbekende of een vijand.

U vind het moeilijk om bekritiseerd te worden en neemt bij voorbaat liever de wind uit de zeilen bij uw critici. Tevens voelt u zich wat onzeker en probeert op die manier een geruststellende reactie te ontlokken bij uw "tegenstanders" zowel als bij uw medestanders.

Neliz schreef:Maakt de drag queen in de bar tijdens het cabaret flauwe of platte stereotype grappen, dan lach ik daar smakelijk om. Zou ik dergelijke grappen op dit forum lezen dan krab ik op z'n zachtst toch eerst effe mijn baard...

De context is behoorlijk belangrijk bij u. Het lijkt voornamelijk de mening van een ander te zijn waarop u de gepastheid van een grap waardeert.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 25 feb 2016 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2016 11:48

kinpruik schreef:Is een grap niet per definitie 'spotten'?

Niet per definitie, maar aan een goede grap moet wel een 'randje' zitten, anders krijg je een iets dat alleen in de Moppentrommel van de Donald Duck voorkomt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 11:58

kinpruik schreef:Is een grap niet per definitie 'spotten'?

Nee, want spot is zich met belachelijk makende of oneerbiedige scherts uiten. Dat is wat mij betreft een enge definitie van een bepaald soort humor.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 25 feb 2016 12:08

JohannesHermanus schreef:U vind het moeilijk om bekritiseerd te worden en neemt bij voorbaat liever de wind uit de zeilen bij uw critici. Tevens voelt u zich wat onzeker en probeert op die manier een geruststellende reactie te ontlokken bij uw "tegenstanders" zowel als bij uw medestanders.

JohannesHermanus schreef:De context is behoorlijk belangrijk bij u. Het lijkt voornamelijk de mening van een ander te zijn waarop u de gepastheid van een grap waardeert.

Dit is gewoon gepsychologiseer van de koude grond. Waar je het vandaan haalt is mij een raadsel.

Mortlach schreef:Niet per definitie, maar aan een goede grap moet wel een 'randje' zitten, anders krijg je een iets dat alleen in de Moppentrommel van de Donald Duck voorkomt.

JohannesHermanus schreef:Nee, want spot is zich met belachelijk makende of oneerbiedige scherts uiten. Dat is wat mij betreft een enge definitie van een bepaald soort humor.

Volgens mij wordt in een grap het subject altijd meer of minder 'bespot'. Ik ben heel benieuwd naar grapjes waarbij er helemaal geen sprake is van (lichte) spot. Volgens mij bestaan die namelijk niet. Het is dan ook veel meer de vraag of het subject wel bespot mag worden. Vanuit je geloofsovertuiging kan je beredeneren dat God niet bespot mag worden, en dat daarom grapjes over God per definitie niet grappig zijn.

P.S. Mortlach, wil je je niet zo denigrerend uitlaten over de Donald Duck? Het Vrolijk Weekblad heeft me altijd veel plezier bezorgd. :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 25 feb 2016 12:34

kinpruik schreef:P.S. Mortlach, wil je je niet zo denigrerend uitlaten over de Donald Duck? Het Vrolijk Weekblad heeft me altijd veel plezier bezorgd. :D

O, zeker. Ik heb hem zelf ook met veel plezier gelezen, en als ik de kans krijg nog steeds wel, maar het moge duidelijk zijn dat de moppentrommel niet het sterkste onderdeel is. Een grap die begint met "2 oenen lopen over straat..." is zelden grappig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 25 feb 2016 12:57

kinpruik schreef:Dit is gewoon gepsychologiseer van de koude grond. Waar je het vandaan haalt is mij een raadsel.

U mag het graag voor een ander opnemen? U mag zich graag nobel voordoen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2016 13:10

Ik kon als vrijgemaakte vroeger wel lachen om de grap van iemand die in de hemel komt, daar een rondleiding krijgt van iemand. Ze lopen langs een deur waarop staat: NIET STOREN! De man hoort achter de deur allemaal geroezemoes maar goed, ze lopen door. Iets later vraagt de man: Wat was dat achter die deur? Oh zegt die ander, daar zitten alle vrijgemaakten, die denken dat ze hier alleen zijn.... :) Een knipoog naar het oude vrijgemaakte "enige ware kerk-denken".

Leuke grap. Het gaat over mensen en hun soms wat wonderlijke ideeën. Dat is heel wat anders dan spottende grappen maken over God. Als God je Vader is en je van Hem houdt vind je het niet leuk met Hem spotten, Hem op die manier onderuit proberen te halen. Ik denk dat dat een belangrijke scheidslijn is als we het hebben over geloof en humor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 25 feb 2016 13:11

JohannesHermanus schreef:U mag het graag voor een ander opnemen? U mag zich graag nobel voordoen!
U mag anderen graag 'doorgronden', het is alleen jammer dat uw analyse als een tang op een varken slaat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”