JohannesHermanus schreef:Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een. (1Kor.8:4)
Er bestaat geen andere God!
Conclusie: een afgodenoffer is dus niets bijzonders; het is vlees en meer niet. Als eten al geen probleem hoeft te zijn, waarom het aanbieden dan wel?
Boanerges schreef:Amen! Ter extra ondersteuning van deze opvatting: Mattheüs 15:17 : Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein.
Goed dan redeneren we nog even door, want er staat nog meer in de Bijbel:
Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere. (1Kor.8:13)
Met die wetenschap, stapt u dan ook de halal-slager binnen en serveert u vervolgens gerust dat eten uit, als iemand uit uw groep er moeite mee heeft? Hoe zou u dit probleem tackelen?
Of indien dit van toepassing is:
Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet het niet, om desgenen wil, die u dat te kennen gegeven heeft, en om des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve. (1Kor.10:28)
Laat u dan terstond alle eten op de grond vallen met de mededeling: u hebt groot gelijk, ik serveer het u toch maar niet?