Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Vluchtelingen halalvoedsel aanbieden

Berichtdoor Chaya » 16 feb 2016 15:48

Mortlach schreef:Ja, maar nu ze hier zijn, wil je ze toch niet het gevoel geven dat ze nog steeds 'in nood' zijn? Een vegetariër zal normaal gesproken ook wel vlees eten als het alternatief verhongeren is - hoewel er altijd fanaten tussen zitten die liever verhongeren.

Dit ging over joodse mensen Mortlach.
Als ik hen tot de maaltijd zou uitnodigen, zou ik eerlijk vertellen dat kosher bereiden niet mogelijk is in mijn keuken.
De moslims die ik ken zijn niet zo fanatiek dat ze halalvlees eten.
Soms hebben ze een Nederlandse echtgenote, soms ook niet eens, maar zijn dan gematigd. Ze doen ook niet allen mee aan de ramadan.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2016 16:07

Teus schreef:Wanneer we dan halalvlees te eten geven omdat dat bij hun geloof hoort respecteren we satan.

Geldt dit ook voor kosher Teus ?

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 16 feb 2016 16:44

JohannesHermanus schreef:Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een. (1Kor.8:4)

Er bestaat geen andere God!

Conclusie: een afgodenoffer is dus niets bijzonders; het is vlees en meer niet. Als eten al geen probleem hoeft te zijn, waarom het aanbieden dan wel?

Amen! Ter extra ondersteuning van deze opvatting: Mattheüs 15:17 : Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2016 16:50

Het enige probleem wat ik er mee zou kunnen hebben is de manier waarop de dieren geslacht worden. Die schijnt nogal dieronvriendelijk te zijn.
Voor de rest maakt het me allemaal weinig uit. De Schnitzel zal wel niet anders smaken. ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2016 17:03

Chaya schreef:Als ik hen tot de maaltijd zou uitnodigen, zou ik eerlijk vertellen dat kosher bereiden niet mogelijk is in mijn keuken.
De moslims die ik ken zijn niet zo fanatiek dat ze halalvlees eten.
Soms hebben ze een Nederlandse echtgenote, soms ook niet eens, maar zijn dan gematigd. Ze doen ook niet allen mee aan de ramadan.

Dat begrijp ik, het moet wel praktisch zijn, maar je gaat die joodse vrienden vervolgens natuurlijk niet een stuk biefstuk in roomsaus voorzetten. Het gaat, lijkt me, voornamelijk om de gedachte dat je respect voor de ander probeert op te brengen. Als het in het geval van de moslims alleen nodig is dat het vlees op speciale wijze is geslacht, en verder niets bijzonders, dan lijkt me dat niet zo'n bezwaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 16 feb 2016 17:22

JohannesHermanus schreef:Aangaande dan het eten der dingen, die den afgoden geofferd zijn, wij weten, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan een. (1Kor.8:4)

Er bestaat geen andere God!

Conclusie: een afgodenoffer is dus niets bijzonders; het is vlees en meer niet. Als eten al geen probleem hoeft te zijn, waarom het aanbieden dan wel?

Boanerges schreef:Amen! Ter extra ondersteuning van deze opvatting: Mattheüs 15:17 : Begrijpt gij niet, dat al wat de mond binnengaat, in de buik komt en te zijner plaatse verdwijnt? Maar wat de mond uitgaat, komt uit het hart, en dat maakt de mens onrein.

Goed dan redeneren we nog even door, want er staat nog meer in de Bijbel:

Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet ergere. (1Kor.8:13)

Met die wetenschap, stapt u dan ook de halal-slager binnen en serveert u vervolgens gerust dat eten uit, als iemand uit uw groep er moeite mee heeft? Hoe zou u dit probleem tackelen?

Of indien dit van toepassing is:

Maar zo iemand tot ulieden zegt: Dat is afgodenoffer; eet het niet, om desgenen wil, die u dat te kennen gegeven heeft, en om des gewetens wil. Want de aarde is des Heeren, en de volheid derzelve. (1Kor.10:28)

Laat u dan terstond alle eten op de grond vallen met de mededeling: u hebt groot gelijk, ik serveer het u toch maar niet?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 feb 2016 17:32

Rechtlijnig gezien hebben jullie allemaal gelijk maar het ligt wat genuanceerder.
Ik heb totaal niets tegen deze mensen, zij zijn mij net zo lief als wie dan ook. Hun geloof is het wat me tegen de borst stuit omdat het niet overeen komt met Gods wil. Overigens vaak nog niet zo eens zo beroerd als sommige christelijke mensen maar dat is een ander verhaal.
Als de overheid de vraag zou stellen een allochtoon in huis te nemen ben ik in afhankelijkheid van God daar zeer zeker toe bereidt.
Sociaal gezien heeft een ieder de plicht, voor zover het mogelijk is aan de behoefte van de ander te voldoen/voorzien.
We hebben het hier over vlees maar in principe gaat het daar niet eens om, het gaat om de reden waarvoor het gebruikt of aangeboden wordt. het kan net zo goed een ritueel of iets dergelijks zijn.
Het gaat er om waarvoor ze het gebruiken. als ze het zouden gebruiken omdat ze het gewoonweg lekkerder vinden of beter voor hun gezondheid of wat dan ook, dan kunnen ze van mij gewoon halal vlees krijgen, waarom niet? Ik eet het ook wel eens, als ik mijn voeding op peil moet brengen of het gewoon lekker vindt is er niets mis mee.
Alleen wanneer iemand anders dan God ermee gediend wordt ben ik niet bereidt eraan mee te werken.
Nogmaals, het gaat niet om het vlees, als men van mij een pepermuntje zou willen om Allah te dienen krijgen ze hem ook niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2016 17:49

Teus schreef:Rechtlijnig gezien hebben jullie allemaal gelijk maar het ligt wat genuanceerder.
Ik heb totaal niets tegen deze mensen, zij zijn mij net zo lief als wie dan ook. Hun geloof is het wat me tegen de borst stuit omdat het niet overeen komt met Gods wil. Overigens vaak nog niet zo eens zo beroerd als sommige christelijke mensen maar dat is een ander verhaal.
Als de overheid de vraag zou stellen een allochtoon in huis te nemen ben ik in afhankelijkheid van God daar zeer zeker toe bereidt.
Sociaal gezien heeft een ieder de plicht, voor zover het mogelijk is aan de behoefte van de ander te voldoen/voorzien.
We hebben het hier over vlees maar in principe gaat het daar niet eens om, het gaat om de reden waarvoor het gebruikt of aangeboden wordt. het kan net zo goed een ritueel of iets dergelijks zijn.
Het gaat er om waarvoor ze het gebruiken. als ze het zouden gebruiken omdat ze het gewoonweg lekkerder vinden of beter voor hun gezondheid of wat dan ook, dan kunnen ze van mij gewoon halal vlees krijgen, waarom niet? Ik eet het ook wel eens, als ik mijn voeding op peil moet brengen of het gewoon lekker vindt is er niets mis mee.
Alleen wanneer iemand anders dan God ermee gediend wordt ben ik niet bereidt eraan mee te werken.
Nogmaals, het gaat niet om het vlees, als men van mij een pepermuntje zou willen om Allah te dienen krijgen ze hem ook niet.

Teus schrijft "God heeft deze levenswijze, behorende bij hun geloof niet in de wereld gebracht.
Dan weten we ook wie het wel in de wereld gebracht heeft, nl satan".

Ik probeer het nog een keer - is dit ook van toepassing op kosher ?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 feb 2016 19:20

Teus schreef:Rechtlijnig gezien hebben jullie allemaal gelijk maar het ligt wat genuanceerder.

rotterdam schreef:Teus schrijft "God heeft deze levenswijze, behorende bij hun geloof niet in de wereld gebracht.
Dan weten we ook wie het wel in de wereld gebracht heeft, nl satan".

Ik probeer het nog een keer - is dit ook van toepassing op kosher ?

Je had het hierboven kunnen lezen.
Het is op alles van toepassing als het gebruikt wordt tot eer aan iemand anders dan God, zelfs de bijbel en ook op kosher. Op pepermuntjes zoals ik al zei maar ook op een bal gehakt bestaande uit rundvlees. Het maakt niet uit wat het is.
Geen probleem hoor als iemand er vreugde uit krijgt wanneer hij of zij God dient door kosher te eten.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 16 feb 2016 19:49

Teus schreef:Je had het hierboven kunnen lezen.
Het is op alles van toepassing als het gebruikt wordt tot eer aan iemand anders dan God, zelfs de bijbel en ook op kosher. Op pepermuntjes zoals ik al zei maar ook op een bal gehakt bestaande uit rundvlees. Het maakt niet uit wat het is.
Geen probleem hoor als iemand er vreugde uit krijgt wanneer hij of zij God dient door kosher te eten.

Je impliceert hiermee dat de Joden wel dezelfde God als jou aanbidden, maar de Moslims niet. Vanwaar dit verschil?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 feb 2016 19:52

Teus schreef:Dan weten we ook wie het wel in de wereld gebracht heeft, nl satan".

Wat is het nu ? Geen probleem of van satan ?

Nina

Berichtdoor Nina » 16 feb 2016 19:53

Ik koop regelmatig vlees bij een Turkse slager: net geslacht, dus verser kan niet, en een stuk goedkoper.
Als ik Islamitische gasten zou krijgen, zou ik uiteraard mijn vlees bij de islamitische slager halen, want dat zouden mijn gasten zeker waarderen. Als je dan gastvrij wilt zijn, moet je het ook goed doen.

Ik krijg wel eens Joodse vrienden te eten. Ze eten niet strikt kosher, want dan zouden ze niet bij ons kunnen eten, maar ik houd wel rekening met wat ik kook en hoe ik het varieer. Dus geen varkensvlees, schaaldieren etc, maar geoorloofde vlees of vis, en in het geval van vlees uiteraard geen melkproducten.

Ik geloof nooit dat God het zo bedoeld heeft zoals het in het Jodendom wordt geïnterpreteerd (geen vlees combineren met melkproducten, dit n.a.v. de tekst dat het bokje niet mag worden gekookt in de melk van zijn moeder)
Maar het is voor mij niet van belang wat ik er van vind, ik doe er mijn vrienden een plezier mee, dus doe ik het graag. Volgens mij zijn dat gewoon beleefde omgangsregels, toch?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2016 20:31

Gast zijn geeft rechten en plichten. Zo ook voor asielzoekers. Ze krijgen hier onderdak, zakgeld, veiligheid, gezondheidszorg, eten en onderwijs (ben waarschijnlijk nog wat dingen vergeten). Dan moeten ze wat mij betreft ook niet moeilijk doen als de maaltijd eens niet is zoals ze wensen. Gewoon eten wat de pot schaft, en de gastheer zou tot op zekere hoogte rekening kunnen houden met de gast.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 16 feb 2016 20:46

Teus schreef:Je had het hierboven kunnen lezen.

kinpruik schreef:Je impliceert hiermee dat de Joden wel dezelfde God als jou aanbidden, maar de Moslims niet. Vanwaar dit verschil?

Mijn God en van de Joden is Jahwe, de Grote Ik Ben. De schepper van hemel en aarde, de Heerser van het universum.
De god van de Moslims, Allah is dat niet en heeft geen zoon die borg gestaan heeft voor mensen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 16 feb 2016 20:54

Er zijn dus meerdere goden? Bijzonder.
Overigens, om jou redenatie te volgen; ook de joden geloven dat God geen zoon heeft die borg heeft gestaan voor mensen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”