Waarom zou je er tegenaan lopen denk ik dan?
Maakt het iets uit dat degene naast je in de kerkbank op bepaalde punten net even iets anders geloofd?
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Yoshi schreef:Waarom zou je er tegenaan lopen denk ik dan?
Maakt het iets uit dat degene naast je in de kerkbank op bepaalde punten net even iets anders geloofd?
Nina schreef: (Ik las in dezelfde krant dat heel veel mensen het moeilijk vinden hardop te bidden, ook zoiets..)
Niet iedereen heeft dezelfde verbale capaciteiten ook de discipelen hadden hier moeite mee.
Lucas 11 ; Zijn discipelen tot Hem zeide: Heere, leer ons bidden
We zijn geroepen om over de Here te vertellen,
Wij zijn geroepen "te getuigen" en vaak gaat dat zonder woorden.
Dies schreef:Niet direct maar uiteindelijk maakt heel veel uit. Het gaat ook niet om zomaar één toevallig gemeentelid. En het is niet zomaar een ondergeschikt punt.
Het gebeurt tijdens gesprekskringen e.d. De sfeer tijdens dergelijke avonden is nu niet bepaald geloofsopbouwend. De meerderheid van de gemeenteleden heeft niets met geloofszekerheid. Dat zou aanmatigend zijn. Kortom, "geloofszekerheid kan gewoon niet".
Als het gaat om gemeenteopbouw maakt dus de bierkaai de dienst uit. En er worden vervelende dingen gezegd. Natuurlijk raakt mij dat niet maar dit alles maakt het gezamenlijke kerkzijn wel behoorlijk nutteloos.
Marnix schreef:Als de cultuur is dat geloofszekerheid niet kan en men het dus normaal vindt dat geloof gepaard gaat met onzekerheid snap ik wel dat het lastig is om samen gemeente te zijn. Je hebt dan namelijk hele andere uitgangspunten?
Dies schreef:Het is ook tegenstrijdig omdat deze mensen niet zelden wel er van uit gaan dat bij het sterven God hen toch wel zal aanvaarden. Waarbij ik me afvraag of dat aanvaarden misschien samenhangt met de veronderstelling dat God uiteindelijk wel tevreden zal zijn met wat iemand van zijn leven gemaakt heeft: "altijd hard gewerkt en goed gezorgd voor zijn of haar gezin".
Dies schreef:Tja, sommige mensen kunnen er al niet tegen als je Bijbelteksten noemt om daarmee aan te tonen dat geloofszekerheid wel degelijk tot de mogelijkheden behoort. Bijbelkennis werkt sowieso al niet als een opsteker. Dat staat veel te vroom. De meeste mensen redeneren liever vanuit hun gevoel. En dat oogst wel altijd wel veel bijval.
rotterdam schreef:Vind je het geloof van je zusters en broeders (die geen geloofszekerheid hebben of die niet of anders uiten) kwalitatief minder of ben je op zoek naar een kerk waar iedereen, min of meer, in dezelfde bewoordingen hun geloof belijden ?
JohannesHermanus schreef:Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)
Geloven is niet vermoeden, of hopen dat het waar is, of bijna zeker weten. Het geloven dat in de Bijbel genoemd wordt, is een absoluut zeker weten. Dat men daarbij momenten van twijfel heeft, van verzoeking om het maar zo te zeggen, kan ik me voorstellen, echter is het dan zaak om eens grondig onderzoek te gaan doen in uw eigen hart, God uw aanvechtingen te belijden en te vertrouwen op Gods beloften. Echter het hebben van geen geloofszekerheid, getuigd niet van onzekerheid alleen, maar van ongeloof!
mona schreef:Overigens kan dat ook andersom zijn:
Dat men vind dat onzekerheid absoluut niet kan, want geloven is zekerheid hebben.
Het het is ook lastig gemeente zijn als er een zwijgcultuur is.
Vooral als je voorzichtig (!) iets algemeens probeert te zeggen over openbare (!!!) zonden....![]()
Chaya schreef:Ja gevoel, dat scoort momenteel.
Dat kun je ook terugvinden in veel opwekkingsliederen, die zo stilaan ook de protestantse kerken insluipen.
Veel activiteit vanuit de mens, veel gevoel, ervaring.
Maar het gaat om het geloof!
Dies schreef: Het gaat ook niet om zomaar één toevallig gemeentelid. En het is niet zomaar een ondergeschikt punt.
Het gebeurt tijdens gesprekskringen e.d. De sfeer tijdens dergelijke avonden is nu niet bepaald geloofsopbouwend. De meerderheid van de gemeenteleden heeft niets met geloofszekerheid. Dat zou aanmatigend zijn. Kortom, "geloofszekerheid kan gewoon niet".
Marnix schreef:Gevoel hoort bij geloof. Je kan niet geloven en ondertussen niets voelen. God zet je in beweging, geeft je blijdschap, hoop, zekerheid, dankbaarheid, zin om in actie te komen en aan het werk te gaan voor Hem en nog veel meer gevoelens. Zo jammer dat er altijd maar weer een onjuiste tegenstelling wordt gemaakt tussen gevoel en geloof. Want gevoel, dat vinden protestanten soms maar eng... en straks moet je naast naar de kerk gaan nog wat gaan doen ook
In de Psalmen speelt gevoel ook een grote rol.Chaya schreef:Ja gevoel, dat scoort momenteel.
Dat kun je ook terugvinden in veel opwekkingsliederen, die zo stilaan ook de protestantse kerken insluipen.
Veel activiteit vanuit de mens, veel gevoel, ervaring.
Maar het gaat om het geloof!
Geloofszekerheid moet je ook niet uit je gevoel halen, maar dat krijg je door het woord van God te geloven.Chaya schreef:Ons gevoel kan ons bedriegen. Je gaat niet verloren omdat je gevoel niet goed is, wel vanwege ongeloof.
De vaste - enige - grond van ons behoud is niet ons gevoel, maar Gods verkiezende Liefde!
JohannesHermanus schreef: Rotterdam ; Vind je het geloof van je zusters en broeders (die geen geloofszekerheid hebben of die niet of anders uiten) kwalitatief minder of ben je op zoek naar een kerk waar iedereen, min of meer, in dezelfde bewoordingen hun geloof belijden ?
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
(Heb.11:1)
Geloven is niet vermoeden, of hopen dat het waar is, of bijna zeker weten. Het geloven dat in de Bijbel genoemd wordt, is een absoluut zeker weten. Dat men daarbij momenten van twijfel heeft, van verzoeking om het maar zo te zeggen, kan ik me voorstellen, echter is het dan zaak om eens grondig onderzoek te gaan doen in uw eigen hart, God uw aanvechtingen te belijden en te vertrouwen op Gods beloften. Echter het hebben van geen geloofszekerheid, getuigd niet van onzekerheid alleen, maar van ongeloof!
Chaya schreef:Iemand wordt dan de hemel ingepraat, zo wordt dat genoemd.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten