Kerksluitingen in Nederland

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Kerksluitingen in Nederland

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 07:06

Die mensen die met de fanfare binnengehaald worden aan de voorkant, daarvan vertrekt ook een deel stilletjes via de achteruitgang. Kerken stromen leeg en af en toe zijn er lichtpuntjes. We hoeven de realiteit van de secularisering echt niet te verbloemen of weg te zetten in een andere stroming. Ik zal pater wel wat boekentips geven.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 mar 2016 07:39

mona schreef:Een kerk kan nog jaren lang vol zitten, terwijl de Heilige Geest al vertrokken is.

De Geest vertrokken ? Is dat mogelijk ?

Wij beginnen onze diensten met ;

Onze hulpe is in den naam des HEEREN, die hemel en aarde gemaakt heeft.
die trouw houdt tot in eeuwigheid en niet laat varen de werken Zijner handen.

De Bijbel zegt "Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen".

Nina

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 10:47

De Geest vertrokken ? Is dat mogelijk ?

Wij beginnen onze diensten met ;

De Bijbel zegt "Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen".

Natuurlijk is dat mogelijk. Er zijn mensen die lijken Geestvervuld te zijn, en wonderen doen in de Naam van Jezus, maar toch zal de Here later zeggen: Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend.

Dat is mogelijk voor een individu, maar ook voor een hele kerk.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 11:03

Geweldig, dan kunnen we elkaar mooi de maat nemen....
Iedereen is verdacht en achter elke boom kan een nep-christen schuil gaan....

Nina

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 11:08

Joh, reageer nou eens voor één keer normaal. Je doet net alsof ik iemand persoonlijk aanspreek. Ik geef alleen een voorbeeld dat de Geest inderdaad niet aanwezig is, terwijl men dat wel denkt. Gewoon een voorbeeld uit de Bijbel.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 11:11

Ik reageer vrij normaal. Dat jij de gevolgen van je uitspraak niet overziet is niet mijn probleem. Datgene wat ik stel kom je op uit, en dat kunnen we binnen het christendom ook zien binnen bepaalde (sub)stromingen.

Nina

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 11:26

Yoshi: ik geef een voorbeeld, en koppel daar geen namen aan. Ik gebruik dat voorbeeld om iets te illustreren. Als dat ook al niet meer kan, zijn de tenen hier wel echt buitensporig lang geworden.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 11:29

Je leest er dingen in die er niet staan. Ik koppel er namelijk ook geen namen aan en stel iets in zijn algemeenheid.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 15 mar 2016 11:39

rotterdam schreef:De Geest vertrokken ? Is dat mogelijk ?

Ja dat is mogelijk.
Lees Openbaringen 3 vers 1-6.
De brief aan de gemeente van Sardis:
' Ik ken uw werken, en ik weet dat u de naam hebt dat u leeft (vervuld met de Geest)
maar u bent dood (een geesteloze gemeente)

Schijn bedriegt!! Je kunt heel wat van jezelf en je gemeente denken, maar God kan dat anders zien.
De opdracht is: beproef jezelf!

Wanneer God een gemeente beoordeelt, kijk Hij naar de gelijkvormigheid aan Christus:
nederigheid, zuiverheid, liefde en vrijheid van zelfzucht, die Hij aantreft in de harten van haar leden.
Gods evaluatie van een gemeente, en de evaluatie door de gemeenteleden zelf, kunnen drastisch van elkaar verschillen.
Sterker nog: dat is meestal het geval.
(citaat uit: De Heere en Zijn gemeente, Zac Poonen)

rotterdam schreef:Wij beginnen onze diensten met ;

Het bevestigd Gods trouw, die onverdiend is.
Maar het blijft onze opdracht onszelf als gemeente te beproeven of we óók trouw zijn.
Is die bereidheid tot beproeving er niet?
Dan is dat een teken van geesteloosheid.

Het zeggen dat we elke dienst beginnen met het belijden van Zijn hulp en Zijn trouw is erg belangrijk.
Maar het zeggen met de mond, is niet hetzelfde als het belijden met het hart.
Het is God de de harten oordeelt.
Wil je je door God laten beoordelen en je laten corrigeren?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 11:58

Zo is dat! Bovendien staat er nog wat voor: 12 Indien wij verdragen, wij zullen ook met Hem heersen; indien wij Hem verloochenen, Hij zal ons ook verloochenen; 13 Indien wij ontrouw zijn, Hij blijft getrouw; Hij kan Zichzelven niet verloochenen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 15 mar 2016 12:24

Teus schreef:In mijn omgeving verlaten mensen de kerk en ben er superblij mee want achteraf blijkt dat ze tot bekering gekomen zijn. Ook zijn er mensen in mijn omgeving die de kerk verlaten omdat ze zoeken hoe ze tot bekering moeten komen.

Waar bleek dat uit? En denk je nu echt dat de Zegen van God op een self-made christenzijn kan rusten?
De Heere laat ons geen individu zijn, de Kerk op aarde betekent ALLE christenen. Alle leden zijn daar waardevol in, een ieder op de eigen plek.
Teus schreef: Leeglopende kerken....Alle Glorie aan God.

Wat een rare opmerking zeg.
Teus schreef:Wat wordt slechter als een onbekeerde de kerk verlaat?
Wat wordt slechter als een bekeerde de kerk verlaat?

Krijgt God zo de eer denk je?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 12:39

Voor Teus zou ik nog een boekentip geven.
"Ooit Evangelisch" van Otto de Bruijne. Het is een onderzoek over evangelische kerkverlating. Veelal worden met veel poeha mensen via de voordeur binnengehaald. Een niet gering aantal vertrekt echter ook weer via de achterdeur.

De secularisatie is niet te verbloemen. Ook niet bij geloofsgemeenschappen die claimen dat de heilige Geest bij hun het sterkst werkt en dat andere geloofsgemeenschappen vol zitten met mensen die de Geest niet hebben.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 15 mar 2016 12:50

Nina schreef:
Natuurlijk is dat mogelijk. Er zijn mensen die lijken Geestvervuld te zijn, en wonderen doen in de Naam van Jezus, maar toch zal de Here later zeggen: Ga weg van Mij, Ik heb u niet gekend.

Dat is mogelijk voor een individu, maar ook voor een hele kerk.

Je weet niet wat je zegt Nina, als God's Geest zou wijken van de kerk, van de wereld, van de mens dat zou de totale vernietiging betekenen.

En dat zal dus nooit gebeuren ;

Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond, hetwelk is tussen Mij en tussen u, en tussen alle levende ziel van alle vlees; en de wateren zullen niet meer wezen tot een vloed, om alle vlees te verderven.
Als deze boog in de wolken zal zijn, zo zal Ik hem aanzien, om te gedenken aan het eeuwig verbond tussen God en tussen alle levende ziel, van alle vlees, dat op de aarde is.
Zo zeide dan God tot Noach: Dit is het teken des verbonds, dat Ik opgericht heb tussen Mij en tussen alle vlees, dat op de aarde is.

Mona - Openbaring 3 ; vers 4 en 5 erbij lezen niet stoppen bij vers 2.

Nina

Berichtdoor Nina » 15 mar 2016 13:07

Rotterdam schreef:
Je weet niet wat je zegt Nina, als God's Geest zou wijken van de kerk, van de wereld, van de mens dat zou de totale vernietiging betekenen.

En dat zal dus nooit gebeuren ;

Dan zal Ik gedenken aan Mijn verbond, hetwelk is tussen Mij en tussen u, en tussen alle levende ziel van alle vlees; en de wateren zullen niet meer wezen tot een vloed, om alle vlees te verderven.
Als deze boog in de wolken zal zijn, zo zal Ik hem aanzien, om te gedenken aan het eeuwig verbond tussen God en tussen alle levende ziel, van alle vlees, dat op de aarde is.
Zo zeide dan God tot Noach: Dit is het teken des verbonds, dat Ik opgericht heb tussen Mij en tussen alle vlees, dat op de aarde is.

Mona - Openbaring 3 ; vers 4 en 5 erbij lezen niet stoppen bij vers 2.

Wat doe je nou? Ga je nu het Verbond met Noach aanhalen? Daar staat dat God belooft dat Hij beloofd dat er nooit meer een wereldwijde vloed zal komen. Dat zegt toch niets over dat Gods Geest de kerk kan verlaten?
Als mensen Hem verlaten en de samenkomsten niet meer tot Zijn eer zijn, waarom zou God de kerk dan niet kunnen verlaten?
(Ik heb nergens genoemd dat God deze wereld zou verlaten trouwens)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 15 mar 2016 13:09

rotterdam schreef:als God's Geest zou wijken van de kerk, van de wereld, van de mens dat zou de totale vernietiging betekenen.
Je moet wel effe in de gaten houden wanneer het over de kerk of de Kerk gaat.
De eerste zijn lokale gemeenschappen waar de Geest wel of niet bij aanwezig is. (hangt er vanaf: waar twee of drie in Mijn naam bijeen zijn, ben Ik in het midden) Het tweede; de Kerk, het lichaam van Christus, waar de Geest altijd in woont.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Terug naar “[Religie] - Open forum”