Chaya schreef:Dus kom niet aan met je totaal verkeerde veronderstelling dat een christen zuchtend en ploegend door de dagen gaat, met voortdurend het vingertje voor zich dat hij vooral nergens van mag genieten. Dat is zo niet waar!
O, okee. Dus omdat het genot van een achtbaanritje door God aan een christen wordt gegeven, en een niet-gelovige niet, heeft alleen die laatste last van het feit dat het extremer moet.
Zo lang jij de suggestie blijft wekken dat niet-gelovigen enkel in het leven staan om excessen in seks, drank, drugs en achtbanen na te jagen, mag ik de suggestie wekken dat christenen allemaal verbods-puriteinen zijn, akkoord?
Maar dat staat totaal tegenover de hedonistiche levensstijl die jij kennelijk moeilijk kunt loslaten, zoals je zelf zegt.
Citeer me eventjes waar ik dat precies zeg...
Hedonisme stelt dat genot het hoogste goed is. Maar je leven gaat voorbij, en dan?
Waar filosofisch hedonisme stelt het vermijden van leed boven het vergaren van genot. Als gevolg is het behoorlijk ascetisch.
En dan aan het eind, op mijn sterfbed... tja, dan hoop ik maar dat ik tijdens mijn leven een positieve invloed heeft gehad op anderen, dat ik mijn naasten heb bijgestaan in goede en minder goede tijden, dat ik het geluk van mensen heb bevorderd en hun leed heb beperkt. En niet dat ik te weinig knetterstoned in extreme achtbanen heb gezeten.