'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Re: 'Gij beweegt mij bijna een christen te worden' - of niet?

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 13:56

Mortlach schreef:Het voelt een beetje naar dat iedereen opeens over mij praat, en niet mét mij. Jammer.

Tja, er zijn ook mensen die anders evolueren hoor, dus maak je niet al te druk. Beetje jammer dat je zo geëvolueerd bent toch? Maar ja, het is niet anders, want toevallig werkt dat nu eenmaal zo bij jou en daar kun je niks aan doen.
In den beginne schiep God den hemel en de aarde. (Genesis1:1)

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 28 jan 2016 14:12

Tjonge, als iemand geen christen is, mag je opeens lullig over hem doen?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 15:26

Mortlach schreef:Maar goed. Ik werp de suggestie verre van mij dat ik weiger christen te worden ligt in het feit dat ik mijn hedonistische levensstijl niet wil opgegeven of iets dergelijks. Je mag zelf nadenken over waarom ik die suggestie verwerp. Ik geloof niet omdat ik geen enkele reden zie om aan te nemen dat het waar is. Klaar.

Ik zeg niet specifiek dat jij of iedereen geen christen is vanwege eventuele inperkingen in zijn/haar levensstijl. Voor sommigen geldt dit wel, voor anderen niet. Ik poneerde slechts enkele uitspraken. Overigens lijkt me Chaya's post hierover diepgaander dan jouw antwoord erop.

Die citation needed kun jij, met je levenservaring, misschien wel uit je hoofd bedenken, als je erover na wilt denken. Het kan echter behoorlijk confronterend zijn. Een beetje levenservaring heb je wel toch? En anders raad ik je het bijbelboek Prediker aan.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 15:31

_Sjors_ schreef:Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven. (Hand.13:48)

Stel u behoort tot de niet geordineerden... wat dan?

Met vriendelijke groeten,

Sjors.

Sjors, volgens mij kun jij best heel Handelingen 13 lezen. Dan zie je dat tot alle mensen in dat hoofdstuk het aanbod van het Evangelie komt, en hier ook tot iedereen die dit - of hij/zij wil of niet- leest.

Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven. (Dordtse Leerregels III/IV, 8.)
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 15:32

mona schreef:Ik voel aan mijn water dat dit geen verheffend topic gaat worden.
Wat mij betreft: slotje graag.

Ik hoop dat iedereen hierop gewoon volwassen kan reageren. Voor iedereen geldt de gulden regel toch?

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 28 jan 2016 15:35

_Sjors_ schreef:U kunt er donder op zeggen dat ik zonder aanzien des persoons mijn EHBO kennis, inclusief hartmassage en mond op mond beademing, overigens het onderdeel waarin ik uitblonk tijdens de cursus vanwege het zeer consequent toedienen van dezelfde druk en ritme van handelen, zal toepassen indien nodig! Alleen de bril gleed me wel steeds van de kop.

Sjors.

Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

Jakobus 2:8,9

Goed bezig dus Sjors! :D :D :D

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 15:39

Arendsoog schreef:Die citation needed kun jij, met je levenservaring, misschien wel uit je hoofd bedenken, als je erover na wilt denken. Het kan echter behoorlijk confronterend zijn. Een beetje levenservaring heb je wel toch? En anders raad ik je het bijbelboek Prediker aan.

Ik vind het nogal een stelling: "van genot heb je steeds extremere versies nodig voor hetzelfde effect". Dat mag wat mij betreft wel onderbouwd worden.

Eten of drinken is na bijna 40 jaar nog steeds lekker en niet meer of minder lekker dan 20 jaar geleden. Ik hoef ook niet méér te eten of drinken dan vroeger.

Als de stelling waar zou zijn, zou je zien dat mensen naarmate ze ouder worden, steeds gekkere seksuele dingen gaan doen. Dat blijkt over het algemeen heel erg mee te vallen.

Dus mijn ervaring zegt me gewoon dat die stelling niet klopt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 15:48

Mortlach schreef:Ik vind het nogal een stelling: "van genot heb je steeds extremere versies nodig voor hetzelfde effect". Dat mag wat mij betreft wel onderbouwd worden.

Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te zien dat een gezellige roes bereiken steeds meer alcohol behoeft.
Hetzelfde geldt voor drugs, je moet steeds vaker nemen om de roes vast te houden.
Geldt ook voor kicks, het eerste keverbaantje bezorgt hartkloppingen, op het laatst kan het niet hoog, snel en draaierig genoeg meer.
Mortlach schreef:Als de stelling waar zou zijn, zou je zien dat mensen naarmate ze ouder worden, steeds gekkere seksuele dingen gaan doen. Dat blijkt over het algemeen heel erg mee te vallen.

Als je verslavingsgevoelig bent wel zeker.
Je ziet ook bij ouderen die matig drinken dat ze niet eens meer iets merken als ze 4 glazen wijn op hebben en stappen ze nog rustig in een auto.
Dat was laatst wel een onderzoek. Maar bleek ook dat een man met overgewicht zoveel vet in zijn lichaam had, dat hij o.1 bleef blazen, ook na meerdere glazen. W.s. werd het niet direkt in zijn bloed, maar in het vet opgenomen (?)
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 15:51

Arendsoog schreef:Sjors, volgens mij kun jij best heel Handelingen 13 lezen. Dan zie je dat tot alle mensen in dat hoofdstuk het aanbod van het Evangelie komt, en hier ook tot iedereen die dit - of hij/zij wil of niet- leest.

Doch zovelen als er door het Evangelie geroepen worden, die worden ernstiglijk geroepen. Want God betoont ernstiglijk en waarachtiglijk in Zijn Woord wat Hem aangenaam is, namelijk dat de geroepenen tot Hem komen. Hij belooft ook met ernst allen, die tot Hem komen, en geloven, de rust der zielen en het eeuwige leven. (Dordtse Leerregels III/IV, 8.)

Zeker weten, dat kan ik best! De wetenschap van de uitverkiezing laat ik bij God, ik ga het liefst uit van de eigen verantwoordelijkheid. Bij het werkwoord "roepen" hoort een ander werkwoord: "luisteren" en God stopt niemand de oren dicht voor Zijn blijde Boodschap! Maar ik denk: laat ik eens een tekst totaal uit zijn verband rukken en neerpoten... Mag ik ook eens? Bedankt voor de tik op de vingers!

Sjors.
Laatst gewijzigd door _Sjors_ op 28 jan 2016 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.

_Sjors_
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor _Sjors_ » 28 jan 2016 15:54

Arendsoog schreef:Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
Maar indien gij den persoon aanneemt, zo doet gij zonde, en wordt van de wet bestraft als overtreders.

Jakobus 2:8,9

Goed bezig dus Sjors! :D :D :D

Danke! Nu nog iemand die voor mijn voeten dood neervalt. Mag ook uit de buurt van een AED zijn, het kan ook zonder.

Sjors.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 15:59

Chaya schreef:Je hoeft geen wetenschapper te zijn om te zien dat een gezellige roes bereiken steeds meer alcohol behoeft.
Hetzelfde geldt voor drugs, je moet steeds vaker nemen om de roes vast te houden.

Je lichaam bouwt tolerantie op voor bepaalde stoffen, maar in de meeste gevallen merk je daar pas echt wat van als je om te beginnen al veel te veel gebruikt. Als je gewoon matig met dit soort stoffen omgaat, heb je dat probleem in zijn geheel niet. Dus zit er een verborgen aanname in je stelling. Zonder die aanname houdt je stelling geen stand.

Geldt ook voor kicks, het eerste keverbaantje bezorgt hartkloppingen, op het laatst kan het niet hoog, snel en draaierig genoeg meer.

Idem. Voor fans van achtbanen zal dat misschien opgaan, maar voor mensen die 1 keer per 5 jaar naar de Efteling gaan, valt dat reuze mee.

Als je verslavingsgevoelig bent wel zeker.
Je ziet ook bij ouderen die matig drinken dat ze niet eens meer iets merken als ze 4 glazen wijn op hebben en stappen ze nog rustig in een auto.

Dat is gewoon onverantwoord.

Het enige waar ik me echt wat bij kan voorstellen, is films. Films zijn heel erg tijdsgebonden en als je de eerste films bekijkt en vergelijkt met de blockbusters van tegenwoordig, zie je uiteraard verschil. Een 'achtervolgingsscène' uit een Charlie Chaplin film is minder imposant dan die uit Mad Max. Maar ik zie daar verder het bezwaar echt niet van in. Het gevoel bekruipt me een beetje van een pseudo-puriteins genotsverbod. Pas op, geniet vooral nergens van, want later...!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 16:14

Mortlach schreef: Het gevoel bekruipt me een beetje van een pseudo-puriteins genotsverbod. Pas op, geniet vooral nergens van, want later...!

Wederom geef je er blijk van de Bijbel niet te begrijpen of je bent onbekend met hetgeen er staat.
In Prediker staat dat we mogen genieten van het goede van het leven, van ons eten en drinken en hetgeen ons gegeven en geschonken wordt uit arbeid. Echter, dat genieten ligt niet in de macht van de mens, maar is van God gegeven!
DAT is het verschil, cruciaal.

Dus kom niet aan met je totaal verkeerde veronderstelling dat een christen zuchtend en ploegend door de dagen gaat, met voortdurend het vingertje voor zich dat hij vooral nergens van mag genieten. Dat is zo niet waar!

Maar dat staat totaal tegenover de hedonistiche levensstijl die jij kennelijk moeilijk kunt loslaten, zoals je zelf zegt.
Hedonisme stelt dat genot het hoogste goed is. Maar je leven gaat voorbij, en dan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 28 jan 2016 16:17

Chaya schreef:Wederom geef je er blijk van de Bijbel niet te begrijpen of je bent onbekend met hetgeen er staat.
In Prediker staat dat we mogen genieten van het goede van het leven, van ons eten en drinken en hetgeen ons gegeven en geschonken wordt uit arbeid. Echter, dat genieten ligt niet in de macht van de mens, maar is van God gegeven!
DAT is het verschil, cruciaal.

Dus kom niet aan met je totaal verkeerde veronderstelling dat een christen zuchtend en ploegend door de dagen gaat, met voortdurend het vingertje voor zich dat hij vooral nergens van mag genieten. Dat is zo niet waar!

Dat jullie zo bekend staan is vooral jullie eigen schuld. Bekijk de vragenrubriek van deze website maar eens.

Chaya schreef:Maar dat staat totaal tegenover de hedonistiche levensstijl die jij kennelijk moeilijk kunt loslaten, zoals je zelf zegt.
Hedonisme stelt dat genot het hoogste goed is. Maar je leven gaat voorbij, en dan?

Atheisme != hedonisme.

En dan? Dan ben je dood. Zoals je miljarden jaren geweest bent.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2016 16:25

Chaya schreef:Dus kom niet aan met je totaal verkeerde veronderstelling dat een christen zuchtend en ploegend door de dagen gaat, met voortdurend het vingertje voor zich dat hij vooral nergens van mag genieten. Dat is zo niet waar!

O, okee. Dus omdat het genot van een achtbaanritje door God aan een christen wordt gegeven, en een niet-gelovige niet, heeft alleen die laatste last van het feit dat het extremer moet.

Zo lang jij de suggestie blijft wekken dat niet-gelovigen enkel in het leven staan om excessen in seks, drank, drugs en achtbanen na te jagen, mag ik de suggestie wekken dat christenen allemaal verbods-puriteinen zijn, akkoord?

Maar dat staat totaal tegenover de hedonistiche levensstijl die jij kennelijk moeilijk kunt loslaten, zoals je zelf zegt.

Citeer me eventjes waar ik dat precies zeg...

Waar filosofisch hedonisme stelt het vermijden van leed boven het vergaren van genot. Als gevolg is het behoorlijk ascetisch.

En dan aan het eind, op mijn sterfbed... tja, dan hoop ik maar dat ik tijdens mijn leven een positieve invloed heeft gehad op anderen, dat ik mijn naasten heb bijgestaan in goede en minder goede tijden, dat ik het geluk van mensen heb bevorderd en hun leed heb beperkt. En niet dat ik te weinig knetterstoned in extreme achtbanen heb gezeten.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 28 jan 2016 16:35

Mortlach schreef:Citeer me eventjes waar ik dat precies zeg...

Mortlach schreef om 12.25 uur
dat ik weiger christen te worden ligt in het feit dat ik mijn hedonistische levensstijl niet wil opgegeven of iets dergelijks.

Laat verder maar Mortlach, want je toon wordt hoe langer hoe sarcastischer.
En niet alleen van jou trouwens.

Ik sluit me dus bij Mona aan:
mona schreef:Ik voel aan mijn water dat dit geen verheffend topic gaat worden.

En dan krijgen de christenen het verwijt dat ze lafhartig weglopen omdat er kritische vragen gesteld worden.
Nou, dat is het niet.
Maar ik heb geen zin meer in die superlatieven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”