kinpruik schreef:Ik vind dit persoonlijk een van de moeilijkere onderwerpen en dit is ook een van de redenen dat ik geen christen meer ben. Het idee van een eeuwigdurende straf van een liefhebbende God kan me gewoon niet voorstellen en is naar mijn idee een contradictio in terminis. Een eeuwige straf (letterlijk eeuwig) staat nooit in proportie tot welk tijdelijk vergrijp dan ook.
Het is ook een misverstand dat christen-zijn impliceert dat je in een eeuwige straf gelooft.
Eerste even een historische opmerking: 'de hel' zoals die nu vaak in zwaar-christelijke kringen wordt voorgesteld, is het product van een historische ontwikkeling. In het Oude Testament is deze nog niet te vinden. Jezus spreekt wel over de buitenste duisternis, de gehenna (afgeleid van het dal van Hinnom, een akelige plek), maar daar valt strikt genomen nog geen welomschreven concept uit af te leiden. Bovendien staat er letterlijk dat de poel des vuurs is bereid voor de duivel en zijn engelen -- dus niet voor de mensen! -- en dat moeten we begrijpen als een vernietiging (annihilatie) voor iedereen die tot het kamp van de duivel behoort. Het traditionele concept van de hel ontstaat pas iets later, wanneer ideeën over kwellingen in de Hades/Tartaros gecombineerd worden met de Bijbelse gedachten. Volgens de Openbaring van Paulus pleitte Paulus op zijn helle- en hemelvaart tot in de derde hemel bij God voor verlichting van de kwellingen in de Hades op zondag!
Dit even heel kort over d ehistorische ontwikkeling. Waarom is dit concept bedacht/ontdekt? Om een oplossing te geven voor het probleem dat slechte mensen het in dit leven goed hebben, en andersom. Als God daadwerkelijk goed is, moet hij uiteindelijk wel de goeden belonen en de kwaden straffen. De hel (ik noem het even kortweg de hel, hoewel dit ook annihilatie in kan houden) is dus niet een willekeurig leerstuk, maar is een (niet-noodzakelijke) uitwerking van de gedachte dat God rechtvaardig is.
Nu valt het te begrijpen dat toen dit eenmaal een gevestigd idee was (in de Griekse wereld was men immers bekend met kwellingen in de onderwereld), predikers ook gingen dreigen met de hel en het een mooie stok achter de deur werd om mensen aan te sporen voor het goede te kiezen. De keerzijde is natuurlijk dat het maar de vraag is of een eeuwige straf rechtvaardig is voor tijdelijke zonden. Het antwoord op die vraag is door de eeuwen heen verschillend beantwoord.
Ik ga direct door naar de situatie nu. Er zijn een heleboel christenen (en nee, dat zijn niet alleen 'vrijzinnigen') die de idee van een eeuwige straf verwerpen. Alternatieve visies zijn:
- De hel is tijdelijk, totdat iemand de straf heeft uitgeboet.
- Er is een purgatorium, waarin zielen worden gelouterd.
- Veel katholieken menen dat God ook genadig zal zijn voor mensen die het goede gedaan hebben, maar redelijkerwijs niet in staat waren tot het christendom te behoren (zie ook Romeinen 2).
- Verworpenen worden niet gestraft, maar vernietigd.
- We laten het aan God over; we weten er niets zeker over.
- enz.