Chaya schreef:Ja, anders had ik wel een voorbehoud erbij gezet.
Dat meen je dus
Goed, zullen we het eens langslopen?
De joden, door de rijke man afgebeeld, zijn sedert Jeruzalem verwoest is over de aarde verstrooid, tot op deze dag (de 18e eeuw, red.) in de pijnen van een wroegend geweten, zuchtend onder Gods toorn, die zeer zwaar op hen ligt. Ze worden veracht en versmaad door alle volkeren waar zij onder wonen.
Hier worden de joden dus vereenzelvigd met de rijke man. Hier wordt dus geen onderscheidt gemaakt tussen de rechtvaardige en de ongelovige jood? Jodenhaat wordt hier vergoelijkt, omdat zij, de joden, onder Gods toorn zuchten?
Zij zien tegenwoordig hun vader Abraham, wiens kinderen zij roemen te wezen, zij zien hem, maar van verre. Zij gedragen zich niet als Abrahams kinderen, noch wandelen in de voetsporen van Abrahams geloof. Zij zien Lazarus in Abrahams schoot, voor zoveel zij willens of onwillens dat moeten zien. Dat beeld is voor Jezus Christus, die arme Lazarus, die zij verworpen en veracht hebben en buiten de poort van hun stad Jeruzalem hebben laten kruisigen.
Zij, dat zijn dus de Joden, toch? En Lazarus het beeld van Jezus? Wordt hier niet het beeld geschetst dat de joden Jezus hebben gekruisigd? Is dat niet waarom veel Joden door de eeuwen heen zijn vervolgt?
Volgens mij gaat de invulling van de gelijkenis verder dan de gelijkenis ooit bedoeld was. Het is waar dat Jezus sprak tegen de Farizeeën en Schriftgeleerden in Luk. 15, maar in Luk. 16:1 staat: "En Hij zeide ook tot Zijn discipelen".
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5