Gezamenlijk standpunt over abortus

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Gezamenlijk standpunt over abortus

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 11:46

Mortlach schreef:Ja, nou en? Seks is toch geen Russisch roulette?

Tenzij je gesteriliseerd bent is er altijd een kans op zwangerschap. Dat mag wel eens onderwezen worden. Wellicht gaan mensen en vooral jongeren dan eens inzien dat seks niet vrijblijvend is en te pas en te onpas gebezigd kan worden met alles en iedereen. Laat mensen maar eens nadenken over de mogelijke gevolgen van hun daden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:47

Yoshi schreef:De tijd dat het extremistische feminisme waarbij de vrouw enkel zelf besloot over abortus hebben we wat mij betreft ook al wel lang en breed gehad. De man heeft ook rechten, het kind is evengoed zijn kind.

Natuurlijk, alleen overschrijdt het recht van de vrouw op haar eigen lichaam de rechten van de man en het embryo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 nov 2015 11:47

Yoshi schreef:Vanuit mijn oogpunt moet men gezamenlijk tot een beslissing komen. Indien die beslissing niet gezamenlijk genomen kan worden moet het kind ter wereld worden gebracht. Indien de vrouw er dan afstand van wil doen dan kan dat.

dit werkt toch niet zo..

even stel; een arts zegt bij de 12 weken echo; dit kindje is niet levensvatbaar, ik adviseer u een abortus.
vrouw; die wil de zwangerschap niet uitzitten en advies arts opvolgen.
man; je draagt de zwangerschap uit tot het kindje sterft, wellicht komt er een wonder.

( Persoonlijk; ik hoop dan de kracht te krijgen dan een zwangerschap uit te dragen, maar dat staat er los van )

in jouw voorbeeld heeft de man dan de doorslaggevende stem en zal de vrouw de zwangerschap uit moeten dragen.
Ik vind dat een hele rare wetgeving.
Want in dit voorbeeld hoort absoluut de eindbeslissing bij de vrouw te liggen. Want; het is háár lichaam!

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 nov 2015 11:48

Yoshi schreef:De tijd dat het extremistische feminisme waarbij de vrouw enkel zelf besloot over abortus hebben we wat mij betreft ook al wel lang en breed gehad. De man heeft ook rechten, het kind is evengoed zijn kind.

het is evengoed zijn kind vanaf moment van de geboorte.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 07 nov 2015 11:54

ik vind het overigens juist doorgeslagen emancipatie dat de man denkt zelfs al in de zwangerschap gelijke rechten te hebben over het kind.
God heeft de natuur niet zo gemaakt dat een man kan baren en een man kan voeden.
De man bevrucht.

En het is zijn verantwoordelijkheid daar heel verantwoord mee om te gaan.
En man heeft zijn eigen verantwoordelijkheid en bovendien zeer gemakkelijke en overzichtelijke mogelijkheid een zwangerschap te voorkomen.
Zodra die zwangerschap er is, dan groeit er iets in het lijf van de vrouw, en daar ligt haar door God gegeven verantwoordelijkheid.

Voor de duidelijkheid;
ik ben persoonlijk tegen abortus,
maar de vraagsteller was van een niet-christen die tegen abortus is, wat hij moet doen met een vrouw die híj bezwangert heeft en het wel wil.
Antwoord lijkt me duidelijk.
Die vrouw had hij niet moeten bezwangeren.
Laatst gewijzigd door meribel op 07 nov 2015 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 11:55

Yoshi schreef:Tenzij je gesteriliseerd bent is er altijd een kans op zwangerschap. Dat mag wel eens onderwezen worden.

Laten we eerlijk zijn, in Nederland gaat het bijzonder goed wat betreft tienerzwangerschappen, seksuele voorlichting en abortussen. Goed vergeleken met landen als de VS, waar de enige seksuele voorlichting die je krijgt soms niet meer is dan 'niet doen', 'als je het doet ben je vies', etc, en waar er alles aan wordt gedaan om voorbehoedsmiddelen onbereikbaar te maken.

Als je echt tegen abortus bent, zorg er dan voor dat er in elke school condoomautomaten zijn (het liefst gratis!) en grondige seksuele voorlichting. Maar daar zijn mensen dan ook weer tegen, want "dan moedig je ze maar aan".

Wellicht gaan mensen en vooral jongeren dan eens inzien dat seks niet vrijblijvend is en te pas en te onpas gebezigd kan worden met alles en iedereen. Laat mensen maar eens nadenken over de mogelijke gevolgen van hun daden.

Dit kan ik nauwelijks serieus nemen. Het is niet alsof het vijf minuten op het strafbankje is of 100 regeltjes schrijven.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 12:05

Mortlach schreef:Laten we eerlijk zijn, in Nederland gaat het bijzonder goed wat betreft tienerzwangerschappen, seksuele voorlichting en abortussen.

Goed in vergelijking met andere landen wellicht. Zelf vind ik 30.000 abortussen per jaar een grote schande.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 07 nov 2015 12:06

Mortlach schreef:Dit kan ik nauwelijks serieus nemen. Het is niet alsof het vijf minuten op het strafbankje is of 100 regeltjes schrijven.

Morele opvoeding kan je nauwelijks serieus nemen? Heel bijzonder.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 12:12

Yoshi schreef:Goed in vergelijking met andere landen wellicht. Zelf vind ik 30.000 abortussen per jaar een grote schande.

Dat is je goed recht.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 12:17

Yoshi schreef:Morele opvoeding kan je nauwelijks serieus nemen? Heel bijzonder.

O, ik ben helemaal voor een degelijke en serieuze opvoeding, ook wat betreft seksualiteit. Mensen die lichtvaardig doen over abortus kan ik echt niet begrijpen of respecteren. Maar dat is heel wat anders dan een puber levenslang opzadelen met een kind als er tijdens de seks iets mis gaat. Ik weiger mijn kind aan te leren dat seks iets is waar je bang voor moet zijn. En we weten allemaal dat proberen te voorkomen dat pubers seks hebben, een hopeloze zaak is. Dus voorbehoedsmiddelen, inclusief pil en morning-afterpil vrijelijk beschikbaar maken, wat mij betreft.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 nov 2015 12:38

Er barst een discussie los, maar de beste man die dit vraagt raakt misschien helemaal in de war, want het draait niet om zijn vraag.

Hard weghollen vind ik wel een goed antwoord.

Ik wil dan ook gelijk van de gelegenheid gebruik maken. Wat betreft de rechten en plichten: ik vind dat nogal kille benamingen als er gezegd wordt:je hebt het recht abortus af te keuren of het goed te vinden.

Het zijn 30.000 moorden, als je geweten spreekt en liefde hebt tot het leven wat God geeft en eerbied hebt voor God is het een plicht om tegenstander te zijn van abortus. (zwangerschap vanuit verkrachtingen liggen zeer moeilijk, begrijp me goed, maar keur dat ook niet goed, maar dat is misschien 2 van de 30.000 x het geval, dus waarom gelijk dat argument erbij om abortus goed te praten)

God vertoornt zich erover, geloof me. 30.000 abortussen per jaar in Nederland alleen, dit roept om straf, ook van de overheid die dit mogelijk maakt en ieder persoonlijk, tenzij oprecht berouw.

Om maar over de planned parenthood-klinieken in Amerika te zwijgen: verschrikkelijk wat daar gebeurt met foetussen, ook foetussen waar het hart nog van klopt.
Als je dat leest draait je maag om. Ook zijn er geheime opnamen gemaakt. Hoe diep zijn we gezonken.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2015 12:52

Johan100 schreef:Het zijn 30.000 moorden, als je geweten spreekt en liefde hebt tot het leven wat God geeft en eerbied hebt voor God is het een plicht om tegenstander te zijn van abortus. (zwangerschap vanuit verkrachtingen liggen zeer moeilijk, begrijp me goed, maar keur dat ook niet goed, maar dat is misschien 2 van de 30.000 x het geval, dus waarom gelijk dat argument erbij om abortus goed te praten)

Nee, het zijn geen moorden. En 2 uit 30.000 mag je wel eens onderbouwen. Maar zelfs als het waar is, zelfs als het er maar 1 op 30.000 is, is dat voor mij voldoende om abortus legaal te houden.

God vertoornt zich erover, geloof me.

Waarom moet ik jou geloven?

30.000 abortussen per jaar in Nederland alleen, dit roept om straf, ook van de overheid die dit mogelijk maakt en ieder persoonlijk, tenzij oprecht berouw.

* verwijderd door moderator: laat spotten achterwege *

Om maar over de planned parenthood-klinieken in Amerika te zwijgen: verschrikkelijk wat daar gebeurt met foetussen, ook foetussen waar het hart nog van klopt.
Als je dat leest draait je maag om. Ook zijn er geheime opnamen gemaakt. Hoe diep zijn we gezonken.

Nee, echt waar? Die opnamen zijn toch allang ontkracht? Iedereen weet toch dat die opnamen dusdanig bewerkt zijn dat ze een foutief beeld geven? Nee, ik zal het omdraaien: het is een schande dat beelden waarvan iedereen weet dat ze met opzet misleidend zijn, worden gebruikt om honderdduizenden vrouwen die anders geen enkele toegang hebben tot seksuele gezondheidszorg die zorg te ontzeggen.

Ik vind het bijzonder ironisch dat de tegenstanders van abortus het blijkbaar geen enkel probleem vinden om over lijken te gaan.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 nov 2015 13:40

RogerS schreef:Hi allemaal,

Hoewel ik geen christen ben, ben ik een tegenstander van abortus. Aangezien ik voorlopig ook geen kinderen wil en seks over het algemeen bij een relatie hoort (in de kringen waarin ik me bevind) lijkt het me fijn om een vriendin te vinden die hier hetzelfde over denkt. Natuurlijk zorg ik ervoor dat seks veilig zal plaatsvinden, maar er bestaat natuurlijk altijd een kleine kans dat het mis gaat.

Stel dat ik iemand tegen zou komen die wel voor abortus zou zijn. Hoe zou je daar dan, in jullie ogen, als (niet-christelijke) man mee om moeten gaan?

Groeten,
Roger

Hoi Roger,
Zelf zou ik de keuze maken om niet met iemand te trouwen die inzake dergelijke ethische kwesties een ander standpunt dan ik zou innemen.
Maar even over deze roodgemaakte zin:
Ik? Of wij?
En wat bedoel je met mis gaan, dat ze zwanger wordt?
Ik ben van het standpunt dat je de gevolgen moet dragen van je handel en wandel, dus ook met deze kwestie.
Hoe kun je met je geweten overeen komen dat je dan een beginnend leven doodt omdat je verstand een meter lager zakte?
Als mijn aanstaande dit zou voorstellen, was het meteen exit.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 07 nov 2015 13:52

Het zijn wel moorden!

Het gaat er niet om dat je mij moet geloven, ik zeg het op grond van de bijbel en mijn geweten. Ik ga niet over elk woordje bakkeleien.

Er is helemaal niets van achterhaald, altijd als er iets aan het licht komt is er zogenaamd gelijk met de beelden gesjoemeld.
Zeer misleidende info dus, dat het achterhaald zou zijn.

Dit is mijn laatste woord, want dit is off-topic en geen antwoord of meedenken op/over de vraag van vraagsteller.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 nov 2015 13:56

Mortlach schreef:* verwijderd door moderator: laat spotten achterwege. *

Dat je een ander standpunt inneemt in deze, kan ik accepteren, dat is helaas zo. Je weet ook hoe dit ligt in de christelijke wereld.
Maar wil je dan die spottende uitdagende toon achterwege laten alsjeblieft?
Ik krijg het er koud van. :?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Terug naar “[Religie] - Open forum”