Chaya schreef:O nee? Dan hoeven we de Bijbel dus niet meer te raadplegen.
Je kunt de bijbel best raadplegen, maar alleen over zaken die in die bijbel genoemd worden. Niet wat je moet doen als je harde schijf vastloopt, of welke vakantiebestemming het beste is. de bijbel is nu eenmaal geen orakel die overal antwoord op heeft.
hettys schreef:Ik weet het niet. Mij lijkt dat zoiets al heel lang bestaat, maar gewoon humaner is geworden. Je hoeft oma niet meer te vergiftigen als ze echt klaar is met het leven.
In de bijbel lezen we dat de aardvaders stierven als ze 'den dage moe' waren. Wat is daar zo erg aan? Dat je klaar bent met het leven. Maar goed. Euthanasie is nog steeds best moeilijk te regelen hoor. Artsen laten hun patiënten toch vaak wat langer en erger lijden om geen proces aan hun broek te krijgen. Wie ALS heeft sterft door verstikking. Gelukkig kan dat in elk geval voorkomen worden.
Je redeneert hier als iemand van de wereld. Slechts het tijdelijke telt.
Het uitzichtloos lijden telt, in mijn optie.
God bepaalt het begin en het einde van ons leven! Het is hoogmoed als je Hem een handje wilt helpen of vóór zijn.
DAT vindt ik nou juist zo bizar. Dat we God zouden kunnen 'helpen'. Als je gelooft dat niemand blijft leven of dood gaat zonder Gods wil, Nog geen mus die van het dak valt, waar maak je je dan druk om?
Als je dan ALS hebt of kanker in het laatste stadium, en ze geven je op je eigen verzoek wat meer morfine zodat je niet meer wakker wordt, dan is dat toch per definitie Gods wil? Hoe kun je nou sterven zonder dat God dat wil, vraag ik me af.
Als God wil dat je leeft kun je niet doodgaan door medicijnen, kogels, bommen of te hard rijdende auto's. Wat is de rol van Gods wil als een dronken bestuurder iemand doodrijdt? kun je daar antwoord op geven?
hettys schreef:Voor een gelovige is elk kind, dus ook een reageerbuisbaby door God geschonken. En wat er in de diepvries ligt is dus ook aan God of het leven kan worden. Waarom denk je dat God daar niks mee te maken heeft? Talloze ingevroren embryo's worden niets als ze in de baarmoeder geplaatst worden. Je geeft de dokters wel een erg grote rol in het gebeuren. Talloze embryo's worden dagelijks afgedreven door het lichaam omdat het hartje gewoon niet gaat kloppen. Dat is dus ook aan God.
Heeft de rol van de medische wetenschap de rol van God uitgeschakeld? Hoe kun je zoiets denken?
Het gaat erom of iemand het tot een biddende zaak heeft gemaakt en dan is God een God van Wonderen. Wanneer Hij de kinderzegen dan toch onthoudt, is dat aan Hem en niet aan ons.
Dus onderzoek naar vruchtbaarheid is overbodig. gewoon bidden of die verstopte eierstokken vanzelf ontstopt raken.
Het is afschuwelijk dat talloze embryo's zomaar in een vrieskist liggen, op niets. En jouw kille redenatie dat het dus niets wordt, is verschrikkelijk om te moeten lezen, op een christelijk forum. Hoe krijg je het uit je toetsenbord gerammeld.
Die embryo's leven niet, en het maar zeer de vraag of ze ooit leven zouden kunnen worden bij plaatsing in de baarmoeder. Dus ik weet echt niet wat er 'kil' is aan mijn reactie. We hebben het over een paar cellen. Wat is er erg aan diepvriesembryo's? hebben ze het zwaar? Talloze levende kinderen op de wereld verhongeren en gaan dood, of lopen trauma's op in oorlogen. Daar maak ik me druk over.
hettys schreef:Wat is je scheiding hierin? ethisch gezien?
Lijkt mij vragen naar de bekende weg. Als een levende donor een nier bijvoorbeeld schenkt, is dat van een heel andere orde dan een overledene van een orgaan ontdaan wordt. Het is niet mijn scheiding!
Ik respecteer de mening dat iemand zelf geen donor kan zijn, maar ook als iemand dit wel kenbaar maakt.
Ja. dat snap ik. maar wat is het ethische verschil vraag ik. Is het verkeerd om een nier uit een gezond lichaam te halen voor een kind,(met alle risico's van dien) en beter om een nier van een overleden persoon te gebruiken? (want die heeft em heel zeker nooit meer nodig) of denk je andersom?
Ook gif is geschapen.