gravo schreef:Maar al te vaak is het verhaal als een would-be-story geconstrueerd, blijken er geen bewijzen voor te zijn en heeft het vooral de functie van bevestiging. Hoe meer mensen denken dat het waar is, hoe groter de kans dat het ook echt waar is. Dat soort mechanismen.
God doet z.g. openbare wonderen en persoonlijke wonderen. Als God openbare wonderen doet zien we ze vaak niet, zelfs gelovige niet. Persoonlijke wonderen zijn aanvankelijk alleen bedoeld voor de persoon zelf. Als God dit doet geeft Hij er altijd een portie vreugde bijd, dat kan ook niet anders. Vertellen erover geeft weer vreugde, alleen God wil niet altijd dat we er over spreken. Als je voor God absoluut geen geheimen meer hebt en alles vlak ligt wil God nog wel eens iets met je doen wat Hij als geheim aan jou doet, Hij geeft je dan geen vrijmoedigheid om er over te spreken.
Als God iets wonderlijks met je gedaan heeft en je hebt vrijmoediheid om er over te spreken kan het best zijn dat je het een andere keer niet hebt, dan gaat het vaak om het wonder op zich en wat God met jou gedaan heeft, wat jij meegemaakt hebt en niet om het feit dat God naar je omziet, God komt niet aan Zijn eer en vaak gaat satan er mee aan de haal. Dan krijg je b.v. dat mensen het niet geloven, toevallig vinden of niets bijzonders.
Chaya schreef:Geloven is toch: Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
Moet God Zich eerst bekend maken alvorens je kunt gaan geloven?
Nee, God hoeft zich niet bekend te maken, je hoeft zelfs niet werderom geboren te zijn.
Dan heb ik het niet over het zaligmakende geloof want dan ken je God.
Volgens mij is hoop al vertrouwen en vertrouwen geloven.
Geloven is weten, vertrouwen dat God doet wat Hij beloofd heeft en er naar leven.
hettys schreef:Een gedeelte van mijn familie overweegt om onverzekerd verder te leven, dus geen ziektekostenverzekering meer te houden, anderen hebben die al opgezegd met de motivatie dat God voor ze zorgt. dit op basis van anekdotes uit Amerika over mensen die genazen bijv. onderweg naar het ziekenhuis na een ernstig ongeluk.
Die vent die daarachter zit, ook een amerikaan, acht ik gevaarlijk.
Geweldig mooi dat je vertrouwen zo groot is dat je je niet meer verzekeren wil.
Ik heb in het verlenden wel eens gesproken met mensen die zich niet wilden verzekeren. Ik vroeg dan waarom niet? Men zei dan niet “God zorgt voor me” maar ze hadden het achterbakse vertrouwen op de kerk, ze zeiden “dan betaald de kerk wel”. Deze mensen zijn dus ook verzekerd, alleen op de kerk, wat ik wel erg vindt. De verzekeringsmaatschappij stelt zich ter beschikking maar de kerk moet hun zwaar gespaarde geld, waar ze wellicht jarenlang overgedaan hebben, weggeven aan iemand zie zich niet geroepen voelde zijn eigen portemonnee te belasten, want daar gaat het dan om.
Er zijn ook mensen die, omdat ze zich niet willen verzekeren, lid worden van de Waarborgfonds, volgens mij laat je dan ook een ander voor de kosten opdraaien.
Het heeft niets met vertrouwen te maken maar het belang van de eigen centen.
Was het echt God?
Als het echt van God is komt er altijd vreugde mee, dat kan niet anders, alles wat je van God krijgt, al lijkt het nog ze klein, zit Gods Liefde in en dat uit zich bij zijn kinderen in vreugde.
Zelfs als iemand verteld over de Grootheid, de wonderen van God en de vrijmoedigheid daarvoor heeft zal de begenadigde toehoorder die vreugde ervaren.
Heb zelfs gehad dat een zeer kort gelovige me iets vertelde van wat God bij hem gedaan heeft, dat mijn hart opsprong en Liefde van God me overviel terwijl bij degene die het vertelde het pas kreeg nadat ik hem het uit mocht leggen wat het betekende. Heb het in het begin van de bekering ook wel eens andersom gehad.
Satan kan natuurlijk die vreugde niet geven, als dus die speciale vreugde er niet is, is ook belangrijk hoe je gesteldheid is, hoe dicht leef je bij God, wat verwacht je van God, dan wordt het zeer twijfelachtig. Hieraan kun je zien hoe persoonlijk de ervaring van een wonder van God is.
Een ongelovige toehoorder kan het misschien geloven en aannemen dat het gebeurd is, maar ook zeggen dat hij er niets van geloofd.
Een gelovige kan vaak niet zeggen dat het niet van God is maar heel vaak wel dat het wel van God is. God werkt altijd door de Heilige Geest, bezit je die niet? Dan heeft God niets om door te werken en zul je veel missen en straks alles.
Genezen b.v. dat kan satan ook, dan is het moeilijk te bepalen of het van God is of van satan.
Weet je, het geldt natuurlijk hier ook, die Liefde die meekomt. Als satan iemand geneest komt er geen vreugde mee, alleen de blijdschap die ze hebben omdat ze weer gezond zijn en heel vaak komt de ziekte weer terug. Bij genezingsdiensten zal satan nooit mensen genezen in de Naam van de Heere Jezus, en oprecht vanuit het hart gemeend en geloofd in Jezus Christus, dat hij het doen wil, volledig in het geloof dus.