@ Naamloos
Ik denk er niet aan om daar een topic over te openen. Jij bent degene die er tegen te hoop loopt en als jij van mij een uitleg verlangt dan kun je die krijgen maar dat ga ik niet zelf initiëren.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:(..) dit is inderdaad je reinste laster om zoiets over Paulus te zeggen.
Menheffrin schreef:Het is pas laster als het zonder enig ander doel dan te beschadigen naar voren wordt gebracht. Daar is geen sprake van en is uit de post ook op geen enkele manier af te leiden. Het is kennelijk een ongemakkelijk standpunt. Prima, maar laster? Je bent te snel in je conclusie.
Menheffrin schreef:Klets niet Jan. Het is al een eeuwen oud vraagstuk. Paulus was omstreden, dat kan iedere dominee je vertellen. Dat is geen nieuws en al helemaal geen laster. Op elke universiteit waar theologie gedoceerd wordt (misschien in Kampen iets minder) staat dit vraagstuk op de agenda. Het valt dus helemaal binnen het perspectief van dit forum. Waar ben je nu zo bang voor?
Menheffrin schreef:Klets niet Jan. Het is al een eeuwen oud vraagstuk. Paulus was omstreden, dat kan iedere dominee je vertellen. Dat is geen nieuws en al helemaal geen laster. Op elke universiteit waar theologie gedoceerd wordt (misschien in Kampen iets minder) staat dit vraagstuk op de agenda. Het valt dus helemaal binnen het perspectief van dit forum. Waar ben je nu zo bang voor?
Ik denk eerder dat deze theologen erkennen dat Paulus een andere roeping had (nl. evangelieverkondiging onder de heidenen) dan dat hij niet geïnteresseerd zou zijn in wat Jezus te zeggen had. Deze specifieke roeping houdt dan ook in dat zijn verkondiging iets eigens heeft, zonder dat dit in mindering komt op wat Jezus reeds gezegd had. Er is dan ook sprake van verdere openbaring door de Heilige Geest van het Evangelie.Menheffrin schreef:Door de brieven van Paulus gewoon te lezen. Voor Ridderbos, Sanders, Badiou en zelfs iemand als van Bruggen is het een vaststaand feit. Dan laat ik den Heyer er voor jouw gemoedsrust maar uit. Doe er mee wat je wilt en maak het vooral mooier dan het is als je daar behoefte aan hebt.
Menheffrin schreef:Wat is er zo moeilijk aan het woord off-topic Teus?
elbert schreef:Ik denk eerder dat deze theologen erkennen dat Paulus een andere roeping had (nl. evangelieverkondiging onder de heidenen) dan dat hij niet geïnteresseerd zou zijn in wat Jezus te zeggen had. Deze specifieke roeping houdt dan ook in dat zijn verkondiging iets eigens heeft, zonder dat dit in mindering komt op wat Jezus reeds gezegd had. Er is dan ook sprake van verdere openbaring door de Heilige Geest van het Evangelie.
hettys schreef:Als ik denk aan wat Jezus over de wet gezegd heeft, dan is dat toch echt in tegenspraak met wat Jezus erover zei.
Dus het is, maar mijn mening wel een hele andere openbaring, en geen voortzetting op wat Jezus gezegd heeft.
mohamed schreef:Paulus was een jood en dit is wat hij schreef over de wet:
'De wet is dus heilig, en het gebod is heilig, rechtvaardig en goed.' (Rom 7,12)
En het volgende is wat hij zei tegen zijn aanklagers:
Handelingen 24
[14] Maar wel wil ik hier verklaren dat ik overeenkomstig de Weg, die zij een sekte noemen, de God van onze voorouders dien en dat ik geloof in alles wat in de Wet en de Profeten geschreven staat; [15] en evenals mijn aanklagers hoop en verwacht ik dat God zowel de rechtvaardigen als de onrechtvaardigen uit de dood zal doen opstaan.
Tja, ik vind uitspraken zoals die van Dunn (als die het echt zo sterk stelt) leuk voor op een borrel, maar voer voor misverstand. Ik zou niet zeggen 'niets', maar 'ontstellend weinig'. Dat mag pietluttig lijken, maar bij dit soort gecompliceerde zaken vind ik dat je precies moet zijn.Menheffrin schreef:De Paulus-kenner Ziesler vat op grond van die paar teksten het zo samen dat Paulus "verbazingwekkend weinig tot geen interesse toont in Jezus". De bekende theoloog Wrede zegt er over: "De morele superioriteit van Jezus, zijn zuiverheid, spiritualiteit, zijn prediking onder het gewone volk, zijn optreden als profeet, de hele ethische en religieuze inhoud van zijn leven, vormt geen grondslag voor de theologie van Paulus". Dunn draait het om: "Als we alleen de brieven van Paulus hadden gehad, waren wij niets van Jezus van Nazareth te weten gekomen, hadden wij niets van Jezus leer geweten, noch over zijn leven". De voor reformatorische kringen onverdachte Ridderbos was milder, maar kon er toch ook niet onder uit.
2. Paulus was niet geïnteresseerd in wat Jezus te zeggen had.
Cicero schreef:Tja, ik vind uitspraken zoals die van Dunn (als die het echt zo sterk stelt) leuk voor op een borrel, maar voer voor misverstand. Ik zou niet zeggen 'niets', maar 'ontstellend weinig'. Dat mag pietluttig lijken, maar bij dit soort gecompliceerde zaken vind ik dat je precies moet zijn.
Cicero schreef:Wellicht is dit niet de meest gelukkige formulering? Zowel qua toon als qua absoluutheid? Zou het niet beter zijn te zeggen: voor zover wij uit zijn brieven kunnen opmaken, stond de leer en het leven van Jezus niet centraal in Paulus' verkondiging, maar de redding door dood en opstanding van Jezus Christus. In de context van het betoog van zijn brieven is Paulus doorgaans niet bezig met wat Jezus te zeggen had.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten