Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor

Re: Welke betekenis heeft Paulus voor jou?

Berichtdoor xsidd » 03 okt 2014 17:21

#Mealbug

Mooie uitleg. Ik kan er ook mee instemmen.. Maar ik geloof ook dat het gebeurde om niet gelovigen, tot geloot te laten komen, in Jezus! Die die wonderen deed door Paulus heen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 03 okt 2014 23:53

xsidd schreef:Handelingen 19 vers 11 en 12 (HS)

11 En God deed buitengewone krachten door de handen van Paulus,
12 zo zelfs dat, als de zweetdoeken of de doeken die hij om zijn middel droeg, van zijn lichaam op de zieken gelegd werden, de ziekten van hen weken en de boze geesten uit hen weggingen.

mealybug schreef:Al die wonderen en tekenen deed Jezus door Paulus om de joden (die tekenen willen zien ) tot bekering te brengen en in Hem te doen geloven.

Zo is dat, jammer dat evangelicale christenen er mee aan de haal zijn gegaan.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 10 okt 2014 21:33

Een paar reacties slechts, en dan nog niet één met een duidelijk antwoord op de gestelde vragen. Voor mij het bewijs, dat er onder ons velen zijn, die eigenlijk niet zo goed raad weten met Paulus. Of deugt de vraagsteller niet? Zeg dat dan gewoon. Ook het andere topic: de interpretatie van Romeinen 9 verloopt moeizaam. Des te vreemder vind ik het, dat Paulus zoveel invloed heeft uitgeoefend en dat nog steeds doet, in de tegenwoordige kerkleer. Wat mij betreft: ik ben een gelovig christen en geen pauliaan. Wat mij betreft: afsluiten maar.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 okt 2014 23:13

jaapo schreef:Een paar reacties slechts, en dan nog niet één met een duidelijk antwoord op de gestelde vragen. Voor mij het bewijs, dat er onder ons velen zijn, die eigenlijk niet zo goed raad weten met Paulus. Of deugt de vraagsteller niet? Zeg dat dan gewoon. Ook het andere topic: de interpretatie van Romeinen 9 verloopt moeizaam. Des te vreemder vind ik het, dat Paulus zoveel invloed heeft uitgeoefend en dat nog steeds doet, in de tegenwoordige kerkleer. Wat mij betreft: ik ben een gelovig christen en geen pauliaan. Wat mij betreft: afsluiten maar.

Paulus leert een enigszins afwijkende leer dan zijn voorgangers, en dat is even slikken voor hen die geen bedelingen willen zien, maar een zondag ipv sabbat, een waterdoop ipv een geestesdoop, en de heiden ipv de jood.
Zijn woorden zijn geen geboden, want het ''Gij Zult'' was bedoeld voor het volk Israel en wie daarbij ging horen, om een zo zuiver mogelijke blauwdruk te laten ontstaan, voor datgene wat Jezus eens zou vervullen.
Het is dan ook geen kwestie van ''Ik ben van Paulus'' of "Ik ben van Johannes", maar ik ben een heiden die in de welaangename tijd geboren is, dus volg ik Paulus' richtlijnen, want Paulus was het ertoe uitverkoren werktuig om dit te prediken.
Hij blijft niet hangen, maar gaat verder.
Heb 6:1 Laten wij daarom het eerste onderwijs met betrekking tot Christus laten rusten, en doorgaan tot de volmaaktheid, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van de leer van de dopen, van de handoplegging, van de opstanding van de doden en van het eeuwig oordeel.

Refdag:
" Deze Paulus laat in zijn brief aan de Romeinen een waarschuwing horen, die je zo niet in andere brieven tegenkomt: een waarschuwing tegen christelijke hoogmoed. Hij bedoelt hier heel duidelijk niet hoogmoed in het algemeen, maar die tegenover zijn volk, dat Jezus nog niet als de Messias erkent. Hoe de ware verhoudingen zijn maakt hij duidelijk met het beeld van een edele olijf. Niet-Joden zijn wilde loten.

Wanneer we de sprong maken van de gemeente in Rome naar de Rooms-Katholieke Kerk zien we steeds duidelijker hoe de kerk deze waarschuwing van Paulus in de wind heeft geslagen. In hoogmoed beschouwt de kerk zichzelf als de edele olijf waarop de Joden zouden moeten worden geënt. Deze omkering van zaken is de kern van alle vervangingstheologie.

De heidenchristelijke kerk is al vroeg bezweken voor de Griekse verleiding om een theoretisch systeem te bouwen dat kon concurreren met de heidense wijsbegeerte. Hierin wordt de afwijking van het Joodse spoor van Jezus zichtbaar.

De scheidsmuur van vijandschap tussen Israël en de ”gojim”, de volken, was door God in Christus geslecht, maar de kerktheologie bouwde een nieuwe scheidsmuur die Israël –ware het mogelijk– zou uitsluiten van Gods heilsplan."

http://www.refdag.nl/opinie/kerk_verval ... n_1_860841

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2014 20:31

jaapo schreef:Een paar reacties slechts, en dan nog niet één met een duidelijk antwoord op de gestelde vragen. Voor mij het bewijs, dat er onder ons velen zijn, die eigenlijk niet zo goed raad weten met Paulus. Of deugt de vraagsteller niet? Zeg dat dan gewoon. Ook het andere topic: de interpretatie van Romeinen 9 verloopt moeizaam. Des te vreemder vind ik het, dat Paulus zoveel invloed heeft uitgeoefend en dat nog steeds doet, in de tegenwoordige kerkleer. Wat mij betreft: ik ben een gelovig christen en geen pauliaan. Wat mij betreft: afsluiten maar.

mealybug schreef:Paulus leert een enigszins afwijkende leer dan zijn voorgangers, en dat is even slikken voor hen die geen bedelingen willen zien, maar een zondag ipv sabbat, een waterdoop ipv een geestesdoop, en de heiden ipv de jood.
Zijn woorden zijn geen geboden, want het ''Gij Zult'' was bedoeld voor het volk Israel en wie daarbij ging horen, om een zo zuiver mogelijke blauwdruk te laten ontstaan, voor datgene wat Jezus eens zou vervullen.
Het is dan ook geen kwestie van ''Ik ben van Paulus'' of "Ik ben van Johannes", maar ik ben een heiden die in de welaangename tijd geboren is, dus volg ik Paulus' richtlijnen, want Paulus was het ertoe uitverkoren werktuig om dit te prediken.
Hij blijft niet hangen, maar gaat verder.
Heb 6:1 Laten wij daarom het eerste onderwijs met betrekking tot Christus laten rusten, en doorgaan tot de volmaaktheid, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van de leer van de dopen, van de handoplegging, van de opstanding van de doden en van het eeuwig oordeel.

Refdag:
" Deze Paulus laat in zijn brief aan de Romeinen een waarschuwing horen, die je zo niet in andere brieven tegenkomt: een waarschuwing tegen christelijke hoogmoed. Hij bedoelt hier heel duidelijk niet hoogmoed in het algemeen, maar die tegenover zijn volk, dat Jezus nog niet als de Messias erkent. Hoe de ware verhoudingen zijn maakt hij duidelijk met het beeld van een edele olijf. Niet-Joden zijn wilde loten.

Mooi vers, maar hoe ik ook probeer, ik kan de uitleg van Refdag er niet in ontwaren. Als ik niet beter wist zou ik denken dat Paulus het over gereformeerde of evangelische christenen had. Lees de NBV maar eens.

1 We moeten de eerste beginselen van de leer over Christus hier toch maar laten rusten en ons richten op wat voor volwassenen bedoeld is. We willen niet nog eens het fundament leggen en spreken over het zich afkeren van daden die tot de dood leiden, over het geloof in God,
2 de leer over het dopen en de handoplegging, en over de opstanding van de doden en het laatste oordeel.

Evangelische christenen hebben het nog altijd over de eerste beginselen en zo ook gereformeerden. Kijk maar eens naar de discussies over de waterdoop.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 12 okt 2014 20:50

In Rom 11 is Paulus toch wel duidelijk:

Door ongeloof zijn zij afgerukt en u staat door het geloof. Heb geen hoge dunk van uzelf, maar vrees.
21 Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart.
22 Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden.
23 En ook zij zullen, als zij niet in het ongeloof blijven, geënt worden, want God is machtig hen opnieuw te enten.
24 Want als u afgehouwen bent uit de olijfboom die van nature wild was, en tegen de natuur in op de tamme olijfboom geënt bent, hoeveel te meer zullen zij die natuurlijke takken zijn, geënt worden op hun eigen olijfboom.
25 Want ik wil niet, broeders, dat u geen weet hebt van dit geheimenis (opdat u niet wijs zou zijn in eigen oog), dat er voor een deel verharding over Israël is gekomen, totdat de volheid van de heidenen is binnengegaan.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 okt 2014 20:56

Zijn de edele takken van nature heilig? Zo nee, waardoor zijn ze dan edel? Wat leert ons dat?
En wat zou ik vrezen? (1 Joh 4,18)

Terug naar “[Religie] - Open forum”