Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Heeft Jezus van Nazareth echt bestaan?

Berichtdoor Spreeuw » 10 sep 2014 14:13

StillAwake schreef:Een paar reacties hierboven is de Talmoed aangehaald...
Ja dus, de Talmoed meldt de kruisiging.

Oke bedankt! Maar kun je de Talmoed beschouwen als een buiten-Bijbelse bron? (Het is nl. wel een Joods geschrift.)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 14:29

Spreeuw schreef:Oke bedankt! Maar kun je de Talmoed beschouwen als een buiten-Bijbelse bron? (Het is nl. wel een Joods geschrift.)

In elk geval niet als een christelijk geschrift...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 sep 2014 16:14

Spreeuw schreef:
Die vraag is zeker boeiend! Zijn er meerdere bronnen die bijvoorbeeld de kruisiging van Jezus verhalen? Ik weet dat Flavius Josephus als buiten-Bijbelse bron het een en ander over Jezus heeft geschreven. Voor zover ik weet verwijzen ook de kanttekeningen van de Statenvertaling af en toe naar Josephus. Maar ik weet niet of hij iets geschreven heeft over de kruisiging en opstanding? En of hier nog meerdere bronnen voor zijn?

Waarom zou die vraag boeiend zijn voor een christelijk forum?
Iedere christen gelooft toch dat het waar is?
En ja, er zijn andere bronnen die het bestaan van een "goed mens, die geen zonde deed" ten onrechte is gekruisigd.
Maar dat is een zwakke boodschap en daar moet het niet over gaan.

Harmonica
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harmonica » 10 sep 2014 16:22

schelpje3 schreef:Waarom zou die vraag boeiend zijn voor een christelijk forum?
Iedere christen gelooft toch dat het waar is?
En ja, er zijn andere bronnen die het bestaan van een "goed mens, die geen zonde deed" ten onrechte is gekruisigd.
Maar dat is een zwakke boodschap en daar moet het niet over gaan.

Wat een onzin, dat jij het klakkeloos aanneemt betekent niet dat andere christenen zich mogen afvragen hoe goed het verhaal van Jezus gedocumenteerd is. Juist voor christenen is deze vraag belangrijk.

Sommige christenen willen misschien wel onderbouwen waarom ze iets geloven...
My 2 cents is free

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 11 sep 2014 06:33

mealybug schreef:
Als Jezus niet bestaan zou hebben, zouden de apostelen zich dus allemaal vanwege een soort zelfverzonnen verhaaltje hebben laten stenigen, martelen en laten ombrengen.

Nou is dat op zich niet zo vreemd: wereld wij doen mensen de meest bizarre dingen omdat ze geloven in dingen die er niet zijn of zijn geweest..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 sep 2014 09:50

JeeWee schreef:Nou is dat op zich niet zo vreemd: wereld wij doen mensen de meest bizarre dingen omdat ze geloven in dingen die er niet zijn of zijn geweest..

Klopt, maar mensen die beweren ergens ooggetuigen van te zijn geweest en liegen laten zich daarvoor volgens mij over het algemeen niet martelen...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 10:18

Harmonica schreef:Wat een onzin, dat jij het klakkeloos aanneemt betekent niet dat andere christenen zich mogen afvragen hoe goed het verhaal van Jezus gedocumenteerd is. Juist voor christenen is deze vraag belangrijk.
Sommige christenen willen misschien wel onderbouwen waarom ze iets geloven...

Dus de Bijbel schrijft ook onzin?
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 10:22

@schelpje3
Als je in de Bijbel gelooft, dan wil dat nog niet zeggen dat je geen onderzoek mag verrichten naar datgene wat buiten-Bijbelse bronnen over Jezus zeggen. Ik kan in deze wel een eind met Harmonica meegaan.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 sep 2014 10:26

JeeWee schreef:
Nou is dat op zich niet zo vreemd: wereldwijd doen mensen de meest bizarre dingen omdat ze geloven in dingen die er niet zijn of zijn geweest..

Wij geheel anders....of hoor jij bij de wereld?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 10:32

Spreeuw schreef:@schelpje3
Als je in de Bijbel gelooft, dan wil dat nog niet zeggen dat je geen onderzoek mag verrichten naar datgene wat buiten-Bijbelse bronnen over Jezus zeggen. Ik kan in deze wel een eind met Harmonica meegaan.

Wat voegen die buiten-bijbelse bronnen dan voor nuttigs toe?
Het maakt mij niet uit wat zij beweren en welk bewijs zij aandragen.
Wat in de Bijbel staat is WAAR. PUNT.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 11 sep 2014 10:40

Leviticus 25:
44 Als slaven en slavinnen kun je mensen kopen uit de omringende volken, 45 of vreemdelingen die bij jullie wonen of de nakomelingen die zij in jullie land hebben gekregen. Die slaven en slavinnen zijn je eigendom, 46 je kunt hen als erfelijk bezit aan je nakomelingen nalaten; zij zullen voor altijd als slaaf voor je blijven werken. Maar je volksgenoten, de Israëlieten, je eigen verwanten, mag je nooit als slaven afbeulen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 10:40

schelpje3 schreef:Wat voegen die buiten-bijbelse bronnen dan voor nuttigs toe?
Het maakt mij niet uit wat zij beweren en welk bewijs zij aandragen.
Wat in de Bijbel staat is WAAR. PUNT.

Dat mag je geloven (en ik geloof dat ook), maar daar heb je niets aan als je in gesprek gaat met andersdenkenden, die er heel veel zijn. Bovendien is het niet verkeerd als een christen zich verdiept in andere bronnen die over Jezus gaan. Een christen hoeft niet alleen de Bijbel als waar aan te nemen, maar kan ook andere bronnen serieus nemen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 10:46

Spreeuw schreef:
Dat mag je geloven (en ik geloof dat ook), maar daar heb je niets aan als je in gesprek gaat met andersdenkenden, die er heel veel zijn. Bovendien is het niet verkeerd als een christen zich verdiept in andere bronnen die over Jezus gaan. Een christen hoeft niet alleen de Bijbel als waar aan te nemen, maar kan ook andere bronnen serieus nemen.

Dacht je nu echt dat mensen plots gaan geloven als je met een wetenschappelijke onderbouwing komt dat de Heere Jezus echt geleefd heeft?
Kom nu toch, zo naief ben je toch niet hoop ik?
Ik ken godloochenaars en atheïsten die wel in het bestaan van een goed mens, de Heere Jezus, geloven. Dan zeggen ze er na: als iedereen nu eens zo zou doen en zijn, zou ik wel gaan geloven misschien.
Maar dat is geen waar geschonken geloof en heeft geen eeuwigheidswaarde.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 11 sep 2014 10:50

schelpje3 schreef:Dacht je nu echt dat mensen plots gaan geloven als je met een wetenschappelijke onderbouwing komt dat de Heere Jezus echt geleefd heeft?
Kom nu toch, zo naief ben je toch niet hoop ik?
Ik ken godloochenaars en atheïsten die wel in het bestaan van een goed mens, de Heere Jezus, geloven. Dan zeggen ze er na: als iedereen nu eens zo zou doen en zijn, zou ik wel gaan geloven misschien.
Maar dat is geen waar geschonken geloof en heeft geen eeuwigheidswaarde.

Geloven misschien niet direct, maar direct zeggen "alleen dat is WAAR", dan druopen mensen gelijk al af. Stel je voor dat iemand tegen jou zegt: "alleen de Koran is WAAR. PUNT", geloof jij dat dan ook?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 sep 2014 10:55

Spreeuw schreef:
Geloven misschien niet direct, maar direct zeggen "alleen dat is WAAR", dan druopen mensen gelijk al af. Stel je voor dat iemand tegen jou zegt: "alleen de Koran is WAAR. PUNT", geloof jij dat dan ook?

Dit soort gesprekken heb ik nooit. Ik werk bij mensen die nergens in geloven, er komen hier vrienden en vriendinnen over de vloer die zeer kritisch t.o.v. het christelijk geloof staan.
Nooit gaan overtuigen Spreeuw, we zijn geen J.G. Het wekt ergernis.
Ik had hier vrijdag nog een paar heel interessante gesprekken met jonge "andersdenkenden", mede n.a.v. de film "Dorsvloer.." die binnenkort uitkomt.
Deze jongeren zijn alle hoogopgeleid, dus het slaat nergens op als de moeder van hun vriend met een wetenschappelijk bewijs op de proppen komt, puur om hen te overtuigen.
Ik vertel hen andere dingen, daarin maak ik mezelf kwetsbaar, maar dat blijkt veel beter te werken, heb ik gemerkt.
Inmiddels heb ik een interessante e-mailwisseling met één van hen, omdat ik een boekje had meegegeven.

Terug naar “[Religie] - Open forum”