StillAwake schreef:Een paar reacties hierboven is de Talmoed aangehaald...
Ja dus, de Talmoed meldt de kruisiging.
Oke bedankt! Maar kun je de Talmoed beschouwen als een buiten-Bijbelse bron? (Het is nl. wel een Joods geschrift.)
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
StillAwake schreef:Een paar reacties hierboven is de Talmoed aangehaald...
Ja dus, de Talmoed meldt de kruisiging.
Spreeuw schreef:Oke bedankt! Maar kun je de Talmoed beschouwen als een buiten-Bijbelse bron? (Het is nl. wel een Joods geschrift.)
Spreeuw schreef:
Die vraag is zeker boeiend! Zijn er meerdere bronnen die bijvoorbeeld de kruisiging van Jezus verhalen? Ik weet dat Flavius Josephus als buiten-Bijbelse bron het een en ander over Jezus heeft geschreven. Voor zover ik weet verwijzen ook de kanttekeningen van de Statenvertaling af en toe naar Josephus. Maar ik weet niet of hij iets geschreven heeft over de kruisiging en opstanding? En of hier nog meerdere bronnen voor zijn?
schelpje3 schreef:Waarom zou die vraag boeiend zijn voor een christelijk forum?
Iedere christen gelooft toch dat het waar is?
En ja, er zijn andere bronnen die het bestaan van een "goed mens, die geen zonde deed" ten onrechte is gekruisigd.
Maar dat is een zwakke boodschap en daar moet het niet over gaan.
mealybug schreef:
Als Jezus niet bestaan zou hebben, zouden de apostelen zich dus allemaal vanwege een soort zelfverzonnen verhaaltje hebben laten stenigen, martelen en laten ombrengen.
JeeWee schreef:Nou is dat op zich niet zo vreemd: wereld wij doen mensen de meest bizarre dingen omdat ze geloven in dingen die er niet zijn of zijn geweest..
Harmonica schreef:Wat een onzin, dat jij het klakkeloos aanneemt betekent niet dat andere christenen zich mogen afvragen hoe goed het verhaal van Jezus gedocumenteerd is. Juist voor christenen is deze vraag belangrijk.
Sommige christenen willen misschien wel onderbouwen waarom ze iets geloven...
JeeWee schreef:
Nou is dat op zich niet zo vreemd: wereldwijd doen mensen de meest bizarre dingen omdat ze geloven in dingen die er niet zijn of zijn geweest..
Spreeuw schreef:@schelpje3
Als je in de Bijbel gelooft, dan wil dat nog niet zeggen dat je geen onderzoek mag verrichten naar datgene wat buiten-Bijbelse bronnen over Jezus zeggen. Ik kan in deze wel een eind met Harmonica meegaan.
schelpje3 schreef:Wat voegen die buiten-bijbelse bronnen dan voor nuttigs toe?
Het maakt mij niet uit wat zij beweren en welk bewijs zij aandragen.
Wat in de Bijbel staat is WAAR. PUNT.
Spreeuw schreef:
Dat mag je geloven (en ik geloof dat ook), maar daar heb je niets aan als je in gesprek gaat met andersdenkenden, die er heel veel zijn. Bovendien is het niet verkeerd als een christen zich verdiept in andere bronnen die over Jezus gaan. Een christen hoeft niet alleen de Bijbel als waar aan te nemen, maar kan ook andere bronnen serieus nemen.
schelpje3 schreef:Dacht je nu echt dat mensen plots gaan geloven als je met een wetenschappelijke onderbouwing komt dat de Heere Jezus echt geleefd heeft?
Kom nu toch, zo naief ben je toch niet hoop ik?
Ik ken godloochenaars en atheïsten die wel in het bestaan van een goed mens, de Heere Jezus, geloven. Dan zeggen ze er na: als iedereen nu eens zo zou doen en zijn, zou ik wel gaan geloven misschien.
Maar dat is geen waar geschonken geloof en heeft geen eeuwigheidswaarde.
Spreeuw schreef:
Geloven misschien niet direct, maar direct zeggen "alleen dat is WAAR", dan druopen mensen gelijk al af. Stel je voor dat iemand tegen jou zegt: "alleen de Koran is WAAR. PUNT", geloof jij dat dan ook?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten