Ten diepste geen zin

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Ten diepste geen zin

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 20:48

naamloos schreef:Vanzelf, maar de IS of Allah verandert je hart niet als je je daartoe bekeert.
Dat is het verschil met onze God.

Nee, dat is wat jij jezelf voor houd. Onder dwang kunnen niet-christenen zich prima bekeren tot het christendom en daar geheel niet oprecht in zijn. Slechts een show om nog een dagje langer te leven.
Dat jij niet bang voor de hel bent vind ik meer dan verbazingwekkend.
Ik was er als de dood voor, en het was mijn motief om me te bekeren.

Ik heb er nooit angst voor gehad, niet als randkerkelijk kind, niet als ongelovige puber en ook niet toen ik weer tot geloof kwam.
Ik zou alle hoop hebben verloren als ik geloofde dat ik niet welkom zou zijn bij Jezus omdat hij mijn motief zou afkeuren.
Maar gelukkig, hij kijkt helemaal niet naar iets van ons. Iedereen die tot hem komt is welkom, halleluja!

Leuk dat jij dat geloofd. Maar dat is niet mijn geloof. Ook christenen kunnen branden in de hel, sterker nog ik denk dat er een redelijk aantal christenen branden in de hel waaronder leken, dominee's, priesters en pausen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 20:50

naamloos schreef:Onzin! Bekering is een daad, het motief daarvoor verandert daar niks aan.
En Jezus neemt zelf je angst weg als je tot hem komt, en geeft je liefde daarvoor n de plaats.

Nee. Bekering gaat om je hart. Het gaat om liefde. Hoe kan je je aan iemand overgeven als je vooral bang bent voor je eigen hachje? Dat is net zoiets als trouwen met iemand met als hoofdreden dat je het anders financieel niet meer redt. Er mist dan iets. En daarom worstelt de vraagsteller er mee. Hij moet niet alleen denken: ik ben bang voor het het oordeel dus ik moet me bekeren, maar gaan ontdekken waarom het goed is om Hem te volgen.... Dat Hij het allerbeste voor ons voorheeft, van ons houdt, ons diepste geluk is. Dan wordt Hem volgem geen moeten, uit angst... Maar een dankbaar willen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 21:08

Marnix schreef:Nee. Bekering gaat om je hart. Het gaat om liefde. Hoe kan je je aan iemand overgeven als je vooral bang bent voor je eigen hachje? Dat is net zoiets als trouwen met iemand met als hoofdreden dat je het anders financieel niet meer redt. Er mist dan iets. En daarom worstelt de vraagsteller er mee. Hij moet niet alleen denken: ik ben bang voor het het oordeel dus ik moet me bekeren, maar gaan ontdekken waarom het goed is om Hem te volgen.... Dat Hij het allerbeste voor ons voorheeft, van ons houdt, ons diepste geluk is. Dan wordt Hem volgem geen moeten, uit angst... Maar een dankbaar willen.
Bekering gaat niet alleen over je hart, maar ook over je daden.
Lees maar wat Johannes de doper tegen de farizeeërs zegt.
Je hart kun je niet zelf bekeren, dat doet God. Hij zeg: geef mij je hart. En gelukkig staat er niet bij dat het een liefdevol hart moet zijn.
En ik was toch heus vreselijk bang om m'n eigen hachje, maar ik geloofde dat hij zou doen wat hij beloofde ' een nieuw hart geven'.
Dus heb ik hem verteld hoe het er met me voorstond, en toen heeft hij voor de rest gezorgd.
En nu is alle angst weg, en hij heeft me de liefde gegeven die ik zelf niet kon opbrengen.

Iedereen mag komen zoals hij is (ongeacht de motieven), hij zorgt wel voor de rest.
Als ik eerst op liefde had moeten wachten, dan was er nooit wat gebeurt, want mijn liefde ging naar andere dingen uit.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 21:36

Marnix schreef:Bekering gaat om je hart. Het gaat om liefde
Wij hoeven niet met een hart vol liefde tot Hem te komen om gered te worden. De liefde is van Hem afkomstig. Zoals naamloos het zegt: als dat een voorwaarde zou zijn, gebeurde er helemaal niets.

Het je realiseren dat je verloren bent zonder Hem, is dat geen reden om tot Christus te gaan?
Ik snap gewoon niet waarom dat niet goed zou zijn, het is voluit Bijbels!
naamloos schreef:Ik zou alle hoop hebben verloren als ik geloofde dat ik niet welkom zou zijn bij Jezus omdat hij mijn motief zou afkeuren.
Maar gelukkig, hij kijkt helemaal niet naar iets van ons. Iedereen die tot hem komt is welkom, halleluja!
Helemaal met je eens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 21:38

Faramir schreef: Nee, dat is wat jij jezelf voor houd. Onder dwang kunnen niet-christenen zich prima bekeren tot het christendom en daar geheel niet oprecht in zijn. Slechts een show om nog een dagje langer te leven.
Niet waar, ik weet zelf heel goed wat er in mijn hart leeft.
En het gaat heel niet over ' een dagje langer leven op aarde' maar over een eindeloze hel of hemel! (Een dag, of tig-jaren meer op aarde maakt me heel niet uit)
Faramir schreef:Ik heb er nooit angst voor gehad, niet als randkerkelijk kind, niet als ongelovige puber en ook niet toen ik weer tot geloof kwam.
Dan heb jij vast een andere voorstelling van de hel als ik.
In de hel ben je zonder God, zonder liefde, vrede, hoop, rust, barmhartigheid.... Gewoon overgeleverd aan al het slechte wat je maar bedenken kunt.
Faramir schreef:Leuk dat jij dat geloofd. Maar dat is niet mijn geloof. Ook christenen kunnen branden in de hel, sterker
nog ik denk dat er een redelijk aantal christenen branden in de hel waaronder leken, dominee's, priesters en pausen.
Daar geloof ik dan weer geen pepernoot van.
Laatst gewijzigd door naamloos op 30 aug 2014 21:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 21:42

Dat staat je vrij.

We hebben overigens zo'n beetje dezelfde voorstelling van de hel.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 21:52

Jezus zegt:wie tot mij komt zak ik beslist niet uitwerpen. Niks over motieven!!! (Laat je niet gekmaken hoor Mona :D )

Faramir

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 22:05

naamloos schreef:Jezus zegt:wie tot mij komt zak ik beslist niet uitwerpen. Niks over motieven!!! (Laat je niet gekmaken hoor Mona :D )

Jezus zegt in Matteüs 7 ook:

21 Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” 23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”

Maar als je er beter door slaapt mag je natuurlijk jezelf een heilszekerheid voorhouden, ik geloof daar echter niet in.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 22:35

Faramir schreef:Jezus zegt in Matteüs 7 ook:

21 Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Velen zullen Mij op die dag zeggen: “Heer! Heer! Hebben we niet in uw naam geprofeteerd, hebben we niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben we niet in uw naam veel machtige daden gedaan?” 23 Maar dan zal Ik hun openlijk zeggen: “Nooit heb Ik u gekend. Verdwijn uit mijn ogen, overtreders van Gods wet!”

Maar als je er beter door slaapt mag je natuurlijk jezelf een heilszekerheid voorhouden, ik geloof daar echter niet in.
Klopt, dat gaat dus over de overtreders van Gods wet, zij die de zonden aan de hand houden.
Verder gaat het me in dit verband heel niet om een goede nachtrust, daar zou ik ook iets anders op kunnen bedenken.

En geloofszekerheid is een bijbels principe, en God zij dank heb ik dat ontvangen.
Nee niet mezelf aangepraat, dat geeft de H. G. waar een aantal mensen hier zo minderwaardig over doen.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 23:44

Faramir schreef:We hebben overigens zo'n beetje dezelfde voorstelling van de hel.
Dat betwijfel ik. Mijn voorstelling van de hel is zo afschuwwekkend, dat het gewoon onmogelijk is om daar geen angst voor te hebben, ook al ben je nog zo'n stoere bikkel!

Als ik op het journaal een vulkaanuitbarsting zie, een soort van vloeibaar vuur, dan stel ik me voor dat ik daar kopje onder in lig, en dat spul inadem.
Ik heb kinderen, dus ik weet wat weeën zijn, ik stel me het hoogtepunt daarvan voor. En dan bedenk ik dat het elk ogenblik erger wordt, een eeuwigheid lang.
Ik ben zwaar depressief geweest, ik stel me voor dat ik elk moment dieper wegzak.
Ik stel me alle soorten pijn, angst, wanhoop, eenzaamheid ect. tegelijk voor. En een schreeuwende dorst zonder uitzicht op 1 druppel water, ooit!
Dan bedenk ik dat dat nog maar het topje van de ijsberg is, omdat alles wat ik kan bedenken de werkelijkheid op geen stukken na benadert.
Verder bedenk ik dat alles wat ik kan verzinnen elk moment erger wordt, en nooit enige hoop op verbetering.
Alles een eindeloze eeuwigheid lang. Een bodemloze put voor altijd.

Ik weet niet wat voor soort mens je bent als dat je geen angst aanjaagt.
Of mijn beeld van de hel klopt weet ik ook niet, maar dat is wel wat ik dacht.
En mensen die doodleuk komen vertellen dat je met zo'n angst niet bij Jezus mag komen kunnen beter geen evangelist worden.
Die houden alleen maar het deksel op de put zodat je gevangen blijft in je angsten, want eerst moet de liefde komen. (volgens hen)
Nou, gelukkig geloofde ik dat ik met m'n angst welkom was bij Jezus, en hij heeft me niet teleurgesteld.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2014 09:52

Faramir schreef:
Jezus zegt in Matteüs 7 ook:

“Wat zullen wij dan zeggen?
Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde
gestorven zijn, daarin nog leven?” Romeinen 6:1-2.

De Tessalonissenzen kregen de waarschuwing “Laat niemand u
misleiden, op welke wijze ook, want eerst moet de afval komen” 2 Tessalonissenzen 2:3a

Als het dus mogelijk is dat een christen kan afvallen van het geloof, welke zekerheid heeft de gelovige dan? Hoe kan iemand
niet geloven in ‘eens gered, altijd gered’ en toch enige zekerheid hebben?

De Zekerheid van het Geloof
“Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet” Hebreeën 11:1.

“Door het geloof is Abraham, toen hij geroepen werd, in gehoorzaamheid getrokken naar een plaats, die hij ter erfenis
zou ontvangen, en hij vertrok, zonder te weten waar hij komen zou” (Hebreeën 11:8)

Zo is dan het geloof uit het horen, en het horen door het
woord van Christus” Romeinen 10:17.

Niemand kan ze uit Mijn hand roven
“Mijn schapen horen naar mijn stem en Ik ken ze en zij volgen Mij, en Ik geef hun eeuwig leven en zij zullen voorzeker
niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit mijn hand roven. Wat mijn Vader Mij gegeven heeft, gaat alles te
boven en niemand kan iets roven uit de hand mijns Vaders” Johannes 10:27-29.

En hieraan onderkennen wij, dat wij Hem kennen: indien wij zijn geboden bewaren. Wie
zegt: Ik ken Hem, en zijn geboden niet bewaart, is een leugenaar en in die is de waarheid niet; maar wie zijn woord
bewaart, in die is waarlijk de liefde Gods volmaakt. Hieraan onderkennen wij, dat wij in Hem zijn. Wie zegt, dat hij in
Hem blijft, behoort ook zelf zo te wandelen, als Hij gewandeld heeft” 1 Johannes 2:3-6

Wie of wat zal ons scheiden van de liefde van Christus?
“Want ik ben verzekerd, dat noch dood noch leven, noch engelen noch machten, noch heden noch toekomst, noch
krachten, noch hoogte noch diepte, noch enig ander schepsel ons zal kunnen scheiden van de liefde Gods, welke is in
Christus Jezus, onze Here” Romeinen 8:38

Wat zullen wij dan van deze dingen zeggen? Als God voor ons
is, wie zal tegen ons zijn? Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft,
ons met Hem ook niet alle dingen schenken? Wie zal uitverkorenen Gods beschuldigen? God is het, die rechtvaardigt;
wie zal veroordelen? Christus Jezus is de gestorvene, wat meer is, de opgewekte, die ter rechterhand Gods is, die ook
voor ons pleit. Wie zal ons scheiden van de liefde van Christus? Verdrukking of benauwdheid of vervolging of honger,
of naaktheid, of gevaar, of het zwaard?” Romeinen 8:31-35.

“Overigens, broeders (en zusters), weest blijde, laat
u terecht brengen, laat u vermanen, weest eensgezind, houdt vrede, en de God der liefde en des vredes zal met u zijn” 2
Korintiërs 3:11.

“Ik maak u bekend,
broeders, het evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat gij ook ontvangen hebt, waarin gij ook staat, waardoor gij ook
behouden wordt, indien gij het zo vasthoudt, als ik het u verkondigd heb, tenzij gij tevergeefs tot geloof zoudt gekomen
zijn” 1 Korintiërs 15:1-2.

De voorbijgangers, de overpriesters en de schriftgeleerden bespotten Jezus samen met de twee dieven. Maar wat later komt één dief tot inkeer. Hij zegt de andere dief bestraffend “Vreest zelfs gij God niet, nu gij hetzelfde vonnis ontvangen hebt? En wij terecht, want wij ontvangen vergelding, naar wat wij gedaan hebben, maar deze heeft niets onbehoorlijks gedaan” En hij vraag aan Jezus: “Jezus, gedenk mijner, wanneer Gij in uw Koninkrijk komt” Lukas 23:40-42. Jezus antwoordde hem met de woorden “heden zult gij met Mij in het paradijs zijn” Lukas 23:43

We zien dus één van de misdadigers beroep doen op Jezus’ barmhartigheid. Hij geeft blijk van geloof in wie Jezus was en waar Hij naartoe zou gaan. Wachtend op de dood, vraagt hij Jezus om hem gedachtig te zijn wanneer Hij in Zijn Koninkrijk zou komen. Jezus belooft hem dat hij diezelfde dag nog met Hem in het paradijs zou zijn.

Nu dan beste lezers van dit forum, zo verschillend een ieder, maar dat maakt voor de Heere Jezus niets uit
Hij ziet enkel het hart uit, niemand, nee niemand kent u / jou hart beter dan Hij alleen

zing maar mee, we varen Thuis en leg heel je leven in Zijn Handen, daar is het veilig.

https://www.youtube.com/watch?v=8EzUcq3MjL8

We varen thuis schreef:

Als storm bedreigd mijn levensboot
en twijfel drukt mij neer.
k'Vertrouw dan niet op eigen kracht
maar breng het bij mijn Heer.

ref:
We varen thuis, varen thuis.
Over de zeeen zo diep en groot,
bij zware storm in angst en nood.
We varen thuis, varen thuis,
maar Jezus zal onze loodsman zijn,
we komen thuis.

De storm raast over zee en land,
de windkracht zwelt nog aan.
Gods liefde is toch overal,
Hij 's met ons lot begaan.

Tegen het wit van bruisend schuim,
weerkaatst het havenlicht.
De storm maakt mij niet langer bang,
de Haven is in 't zicht.

en zo zijn we op Reis, en mag je in volle Geloofs Zekerheid zeggen

"Geen smart meer daar omhoog"!

https://www.youtube.com/watch?v=1ulKfBkVUHU

Geen smart meer daar omhoog! schreef:'k Ben reizend naar die Stad,
waar Christus 't Licht zal zijn,
om eeuwig daar te zijn bij Hem,
bevrijd van zorg en pijn.
Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog;
God zelf wist daar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.

Daar is geen dood, geen rouw,
geen leed,geen zielsangst meer;
maar eeuw'ge blijdschap wacht de ziel
daar boven bij de Heer.
Geen smart meer daar omhoog,
geen smart meer daar omhoog;
God zelf wist dar de tranen droog,
geen smart meer daar omhoog.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2014 10:06

naamloos schreef:Klopt, dat gaat dus over de overtreders van Gods wet, zij die de zonden aan de hand houden.
Verder gaat het me in dit verband heel niet om een goede nachtrust, daar zou ik ook iets anders op kunnen bedenken.

Je was doodsbenauwd om eeuwig te branden in de hel, lijkt me wel wat doen met de nachtrust. Of je woorden waren tamelijk overdreven. Geen van ons is zonder zonden en wij vervallen constant weer in zonden. Wij mogen hopen op vergeving.
En geloofszekerheid is een bijbels principe, en God zij dank heb ik dat ontvangen.

Dat vind ik oprecht heel fijn voor je dat je daar in geloofd. Ik geloof er echter niet in.
Nee niet mezelf aangepraat, dat geeft de H. G. waar een aantal mensen hier zo minderwaardig over doen.

De H.G. heeft mij geopenbaard dat er niet zoiets bestaat als heilszekerheid. En nu?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 31 aug 2014 10:10

naamloos schreef:Dat betwijfel ik. Mijn voorstelling van de hel is zo afschuwwekkend, dat het gewoon onmogelijk is om daar geen angst voor te hebben, ook al ben je nog zo'n stoere bikkel!

Als ik op het journaal een vulkaanuitbarsting zie, een soort van vloeibaar vuur, dan stel ik me voor dat ik daar kopje onder in lig, en dat spul inadem.
Ik heb kinderen, dus ik weet wat weeën zijn, ik stel me het hoogtepunt daarvan voor. En dan bedenk ik dat het elk ogenblik erger wordt, een eeuwigheid lang.
Ik ben zwaar depressief geweest, ik stel me voor dat ik elk moment dieper wegzak.
Ik stel me alle soorten pijn, angst, wanhoop, eenzaamheid ect. tegelijk voor. En een schreeuwende dorst zonder uitzicht op 1 druppel water, ooit!
Dan bedenk ik dat dat nog maar het topje van de ijsberg is, omdat alles wat ik kan bedenken de werkelijkheid op geen stukken na benadert.
Verder bedenk ik dat alles wat ik kan verzinnen elk moment erger wordt, en nooit enige hoop op verbetering.
Alles een eindeloze eeuwigheid lang. Een bodemloze put voor altijd.

Dante? Jheronimus Bosch heeft er mooie kunst over gemaakt.

Afbeelding

Ik weet niet wat voor soort mens je bent als dat je geen angst aanjaagt.
Of mijn beeld van de hel klopt weet ik ook niet, maar dat is wel wat ik dacht.
En mensen die doodleuk komen vertellen dat je met zo'n angst niet bij Jezus mag komen kunnen beter geen evangelist worden.

Evangelist is zeker geen taakje voor mij dat klopt. Maar ik heb nergens verteld dat je met (zo'n) angst niet bij God mag komen. Dat maak jij er van. Ik heb enkel gezegd dat onder dwang het geloof aan nemen niet oprecht hoeft te zijn.
Die houden alleen maar het deksel op de put zodat je gevangen blijft in je angsten, want eerst moet de liefde komen. (volgens hen)
Nou, gelukkig geloofde ik dat ik met m'n angst welkom was bij Jezus, en hij heeft me niet teleurgesteld.

Mooi.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 31 aug 2014 10:22

Faramir schreef:Nee niet mezelf aangepraat, dat geeft de H. G. waar een aantal mensen hier zo minderwaardig over doen.
De H.G. heeft mij geopenbaard dat er niet zoiets bestaat als heilszekerheid. En nu?

Beste Faramir, voor jou onderstaande link.

https://www.youtube.com/watch?v=Iz4zWzjVkiU

De Heere Jezus zegt, Ik ben de Weg, de Waarheid en hét Leven, niemand komt tot de Vader, dan alleen door Mij
In Hem krijg je de Heils Zekerheid
Heeft de Heiland uw paspoort getekend?
Met Zijn bloed, dat Hij reddend vergoot
Nog is het tijd, de Heer geeft gena
De toegang is vrij door Golgotha
Jezus ging voor, Hij wacht aan de grens
Is uw paspoort getekend? O, mens
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 31 aug 2014 10:23

Faramir schreef: Je was doodsbenauwd om eeuwig te branden in de hel, lijkt me wel wat doen met de nachtrust. Of je woorden waren tamelijk overdreven. Geen van ons is zonder zonden en wij vervallen constant weer in zonden. Wij mogen hopen op vergeving.
Ja duhh, natuurlijk deed het wat met m'n nachtrust.
Ik zeg slechts dat m'n doel geen goede nachtrust was, maar behouden worden.
Faramir schreef:De H.G. heeft mij geopenbaard dat er niet zoiets bestaat als heilszekerheid. En nu?
Tjah, zeg het maar. Mijn probleem is door woord en Geest opgelost.

Terug naar “[Religie] - Open forum”