Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 06:27

EenVasteBurcht schreef:Bedenk ook dat de manier van redeneren voor veel katholieken anders is dan voor veel protestanten. Bij ons geldt toch al gauw 'waar staat dat dan in de Bijbel'? Voor een katholiek geld eerder: 'is dat hoe onze voorouders het deden'?

Als wij zeggen te geloven in een apostolische kerk kun je niet voorbij gaan aan de overlevering van "hen die ons voorgingen". We hebben een wolk van getuigen rondom ons, in het heden, in het verleden en in de toekomst.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 16 aug 2014 06:34

Mariaverering komt voor bij katholieken (rooms/oud/anders), orthodoxen (oosters/orientaals) en anglicanen (High Church). Daarmee is voor de overgrote meerderheid van personen die zich christenen noemen, Mariaverering een onderdeel van hun geloofsbeleving.

Hoewel cijfers op zichzelf geen argument zijn voor de juistheid van iets, is het wel reden genoeg om serieus te onderzoeken naar het hoe en waarom van Mariaverering.

Zoals al opgemerkt is voor katholieken niet alleen de Bijbel maar ook de Traditie van belang, en dan wijzen zij erop dat Mariaverering al sinds het vroege christendom tot de Traditie van de Kerk behoort. Er werd al verwezen naar een gebed/lied aan Maria (Sub Tuum Praesiium , ca 250), daarnaast schrijven ook een aantal kerkvaders, zoals bijvoorbeeld Irenaeus, Origenes, Ambrosius zaken over Maria.

Irenaeus noemde Maria de tweede Eva.
Ambrosius noemde Maria de Moeder van de Kerk
Origenes, Athanaius, Augustinus en nog een aantal anderen noemde Maria theotokos (Godbaarster, Moeder van God)
Op het concilie van Efeze in 431 werd de term theotokos officieel bevestigd. Deze term is het logische gevolg van het leerstuk van de drie-eenheid.

De rol van Maria in de Katholieke Kerk hangt nauw samen met Jezus. Haar positie hangt volledig af van het feit dat zij de moeder is van Jezus, die de vleesgeworden Zoon van God is.

Maria als de moeder Gods of de God-baarster, dat is de reden waarom Maria volgens de katholieke en de orthodoxe traditie vereerd mag worden. Een gebruik dat volgens mij goed te begrijpen is vanuit de gedachte dat de moeder van de Koning ook bijzondere eer waardig werd geacht vanwege de status van haar Zoon de Koning. De moeder van de Koning die als benaderbaar werd ervaren en op wie men een beroep doet om een verzoek te doen aan haar Zoon de Koning.(denk daarbij eens aan de positie die de Koningin-Moeder had in de oudheid en de Middeleeuwen).
Laatst gewijzigd door mannetje1977 op 16 aug 2014 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 06:37

Natuurlijk zeggen antwoorden meer dan cijfers, er zijn ook miljoenen moslims en hindoes.
Daarom ben ik ook zo hard op zoek naar antwoorden! :)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 06:39

rotterdam schreef:
Als wij zeggen te geloven in een apostolische kerk kun je niet voorbij gaan aan de overlevering van "hen die ons voorgingen". We hebben een wolk van getuigen rondom ons, in het heden, in het verleden en in de toekomst.

Exact! Ik vind het gewoon erg lastig om 1500 jaar kerkgeschiedenis af te doen als een enorme dwaling.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 06:42

Mannetje: bedankt voor de info! Dat gebed had ik inderdaad zelf ook gevonden. Ik vind het zo lastig!
Interessante opmerking over de Koning-moeder,
dat ze makkelijker benaderbaar is!

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 06:45

naamloos schreef:Tjah, en de rest van de miljarden geloven weer iets anders. Zij denken daar ook een goede redenen voor te hebben :-k :-k :-k
(eerlijk gezegd zeggen argumenten mij meer dan cijfers...)

Tjah, en daar hebben ze inderdaad heel goede redenen voor, in ieder geval zijn hun redenen niet minder dan die van jou of van mij.
Ze zijn n.l. het gevolg van redeneren. Of denk je dat slechts een groep daar het patent op heeft ?
Vreemd dat cijfers altijd "niet belangrijk" gevonden worden door mensen die bij de kleinere groepen behoren. :-oo

antoon

Berichtdoor antoon » 16 aug 2014 06:54

Ik ben katholiek opgevoed, en nam als vanzelfsprekend dingen aan.
de bijbel is er duidelijk in aanbidding komt alleen god toe, het is beter sentimenten en traditie te laten varen

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 07:05

antoon schreef:Ik ben katholiek opgevoed, en nam als vanzelfsprekend dingen aan.
de bijbel is er duidelijk in aanbidding komt alleen god toe, het is beter sentimenten en traditie te laten varen

Sentimenten is een breed begrip, dus een ieder moet zelf weten hoe hij of zij daarmee om gaat, maar wat traditie betreft: we kunnen niet zonder traditie, traditie betekent dat er ontwikkeling is. Ook de reformatorische geloofsvisie is gebaseerd op traditie, sterker nog: zij bouwt voort op de Rooms-Katholieke traditie die 1500 jaar oud was toen... Heel veel van wat protestanten geloven komt uit deze traditie, denk alleen al aan alle geloofsbelijdenissen!

Edit: maar Maria wordt toch niet aanbeden?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 07:15

Ayla schreef:
Sentimenten is een breed begrip, dus een ieder moet zelf weten hoe hij of zij daarmee om gaat, maar wat traditie betreft: we kunnen niet zonder traditie, traditie betekent dat er ontwikkeling is. Ook de reformatorische geloofsvisie is gebaseerd op traditie, sterker nog: zij bouwt voort op de Rooms-Katholieke traditie die 1500 jaar oud was toen... Heel veel van wat protestanten geloven komt uit deze traditie, denk alleen al aan alle geloofsbelijdenissen!

Edit: maar Maria wordt toch niet aanbeden?

Het eerste gebed van de laatste paus was aan maria, vanaf de avond dat hij was gekozen.

http://nos.nl/video/484559-paus-francis ... gebed.html

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 07:20

antoon schreef:Ik ben katholiek opgevoed, en nam als vanzelfsprekend dingen aan.

Ik ben protestant opgevoed en nam als vanzelfsprekend dingen aan, later bleek alles toch iets genuanceerder te zijn.
Het is trouwens een goede traditie om God met een hoofdletter te schrijven. :-oo

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 07:25

mealybug schreef:Het eerste gebed van de laatste paus was aan maria, vanaf de avond dat hij was gekozen.

http://nos.nl/video/484559-paus-francis ... gebed.html

Jammer dat het gebed niet te horen is, we weten nu alleen dat hij haar bedankte maar we weten niet wat de rest van zijn gebed was. Ik vind het zelf ook vreemd dat hij haar bedankt, want je zou alleen God moeten danken! Maar als ik dan aan het argument denk dat Maria levend in de hemel is en voor ons kan bidden, net als familie en vrienden voor je kunnen bidden denk ik weer, logisch dat je iemand daarvoor bedankt! Het zou vreemd zijn als je niemand op de wereld mag bedanken omdat je alleen God mag danken!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 16 aug 2014 07:30

Ayla schreef:Jammer dat het gebed niet te horen is, we weten nu alleen dat hij haar bedankte maar we weten niet wat de rest van zijn gebed was. Ik vind het zelf ook vreemd dat hij haar bedankt, want je zou alleen God moeten danken! Maar als ik dan aan het argument denk dat Maria levend in de hemel is en voor ons kan bidden, net als familie en vrienden voor je kunnen bidden denk ik weer, logisch dat je iemand daarvoor bedankt! Het zou vreemd zijn als je niemand op de wereld mag bedanken omdat je alleen God mag danken!

nee, dat is het niet.
God alleen komt de eer toe.

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 16 aug 2014 07:40

Ik zie weer langzamerhand reacties voorbij komen die de 'foutheid' van katholieke gebruiken moet aantonen. Jammer!

Wat betreft traditie: we zijn allemaal afhankelijk van de traditie.

Hoe je het ook wendt of keert de bijbel is bewaard gebleven vanwege de traditie. De moeite die mensen hebben getroost om de woorden op schrift te zetten, te verzamelen, te bundelen, te kopiëren en te vertalen is ook een vorm van traditie.

Op die wijze zijn namelijk de woorden uit de bijbel doorgegeven (Latijn: tradere, waar ons woord traditie van is afgeleidt)).

Traditie hoeft dus niet iets verkeerds te zijn.

De traditie reikt ons een context aan waarbinnen we zaken interpreteren. Dat doen niet alleen katholieken, maar protestanten (refo's) net zo goed. Het alleen gebruiken van de SV, de eerbied voor de oudvaders, de drie formulieren van enigheid vormen net zo goed een bepaalde traditie waaraan men bovendien zeer gehecht is.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 16 aug 2014 07:43

mealybug schreef:nee, dat is het niet.
God alleen komt de eer toe.

Letterlijk alles in ons leven hebben we te danken aan God, zelfs de adem die je nu neemt,
maar ook alle goede dingen die in je leven gebeuren door middel van andere mensen,
uiteindelijk zit God erachter. Toch bedanken we die mensen ook (tenminste, ik wel :P )
als we enkel God mogen danken mogen we deze mensen toch ook nooit bedanken voor iets?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 16 aug 2014 08:14

Ayla schreef:Zoals jullie misschien wel weten ben ik nog niet zo lang christen, amper 1,5 jaar.

Mijn complimenten Ayla, amper 1,5 jaar en al zoveel kennis van het christendom.
Echt heel erg goed.
Laat je niet "in de war" brengen door al die amateur theologen (ook niet door mij :mrgreen: ).
Onderzoek alle dingen en behoud het Goede.

Terug naar “[Religie] - Open forum”