Berichtdoor mannetje1977 » 16 aug 2014 06:34
Mariaverering komt voor bij katholieken (rooms/oud/anders), orthodoxen (oosters/orientaals) en anglicanen (High Church). Daarmee is voor de overgrote meerderheid van personen die zich christenen noemen, Mariaverering een onderdeel van hun geloofsbeleving.
Hoewel cijfers op zichzelf geen argument zijn voor de juistheid van iets, is het wel reden genoeg om serieus te onderzoeken naar het hoe en waarom van Mariaverering.
Zoals al opgemerkt is voor katholieken niet alleen de Bijbel maar ook de Traditie van belang, en dan wijzen zij erop dat Mariaverering al sinds het vroege christendom tot de Traditie van de Kerk behoort. Er werd al verwezen naar een gebed/lied aan Maria (Sub Tuum Praesiium , ca 250), daarnaast schrijven ook een aantal kerkvaders, zoals bijvoorbeeld Irenaeus, Origenes, Ambrosius zaken over Maria.
Irenaeus noemde Maria de tweede Eva.
Ambrosius noemde Maria de Moeder van de Kerk
Origenes, Athanaius, Augustinus en nog een aantal anderen noemde Maria theotokos (Godbaarster, Moeder van God)
Op het concilie van Efeze in 431 werd de term theotokos officieel bevestigd. Deze term is het logische gevolg van het leerstuk van de drie-eenheid.
De rol van Maria in de Katholieke Kerk hangt nauw samen met Jezus. Haar positie hangt volledig af van het feit dat zij de moeder is van Jezus, die de vleesgeworden Zoon van God is.
Maria als de moeder Gods of de God-baarster, dat is de reden waarom Maria volgens de katholieke en de orthodoxe traditie vereerd mag worden. Een gebruik dat volgens mij goed te begrijpen is vanuit de gedachte dat de moeder van de Koning ook bijzondere eer waardig werd geacht vanwege de status van haar Zoon de Koning. De moeder van de Koning die als benaderbaar werd ervaren en op wie men een beroep doet om een verzoek te doen aan haar Zoon de Koning.(denk daarbij eens aan de positie die de Koningin-Moeder had in de oudheid en de Middeleeuwen).
Laatst gewijzigd door
mannetje1977 op 16 aug 2014 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.