Vaste plaatsen in de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Re: Vaste plaatsen in de kerk

Berichtdoor EenVasteBurcht » 06 aug 2014 14:08

Vroeger zaten we altijd een beetje voorin rechts in de kerk als vaste plaats. Mijn vader klaagde steevast dat hij niet helemaal vooraan willen zitten, 'te dicht bij het aangezicht Gods' :mrgreen:

Nu ga ik gewoon op een willekeurige plek zitten, wel liefst in de kerkbanken en niet op de stoelen want dan heb ik meer een 'kerkgevoel', haha En ook niet achter een pilaar dan kan ik het psalmenbord niet zien.

Het systeem met lampjes bestaat overigens in de strengste kerken nog steeds. Betaalde plaatsen niet, mag ik hopen... Het punt is natuurlijk dat je in de rechtsere kerken grote gezinnen hebt, en om de kinderen in de gaten te houden wil je met je gezin naast elkaar zitten. Dan is het onhandig als er een gast in het midden zit of zo. Maar men kan wel op vriendelijke wijze aan de gasten vragen, bij binnenkomst, of zij bijvoorbeeld achterin willen zitten, en niet 'KSST weg daar is gereserveerd !'. Of men kan briefjes met 'gereserveerd' neerleggen (deden ze bij ons ook bij bv. doopdiensten).

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 14:44

schelpje3 schreef:Vroeger betaalde je plaatsengeld, dus de mensen meenden op grond daarvan recht te hebben op hun plekje. Er brandde een lampje vóórin, als dat uitging (of juist aanging) mocht je op alle open plekken plaatsnemen.
Veel mensen blijken erg gehecht aan hun plaats.
Ik heb dat helemaal niet.
De ene keer zit ik links :mrgreen: en de andere keer rechts. :D

Ja laten we ook even geld vragen om iemand naam te noemen in het gebed :roll:
En als je 50ct extra betaalt krijg je een kussentje op je stoel..
Ik dacht eerst dat je een grapje maakte. Diep diep triest gesteld in zo'n gemeente.

En dan snap ik met alle dingen die ik afgelopen maanden gelezen heb ook wel waarom Jezus zegt;
Zal Ik nog geloof vinden op aarde... :(

Allemaal domme zaken die nergens op slaan

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 15:06

Anoniem_89 schreef:Ja laten we ook even geld vragen om iemand naam te noemen in het gebed :roll:
En als je 50ct extra betaalt krijg je een kussentje op je stoel..
Ik dacht eerst dat je een grapje maakte. Diep diep triest gesteld in zo'n gemeente.

En dan snap ik met alle dingen die ik afgelopen maanden gelezen heb ook wel waarom Jezus zegt;
Zal Ik nog geloof vinden op aarde... :(

Allemaal domme zaken die nergens op slaan

Iedere kerk heeft zo zn eigen gewoontes, de R.K. vraagt dan die 15 euro.
Andere kerken heffen plaatsengeld en ook kan het zijn dat een vaste vrijwillige bijdrage wordt gevraagd. Het gebouw heeft ook onderhoud nodig en dominee of pastoor moet zijn loon naar werken krijgen tenslotte. :wink:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 15:08

Dat begrijp ik dat de voorganger betaald moet worden en de kerk onderhoud heeft.

Al ben ik nog wel voorstander van een kerk van zo'n 25-50 mensen.
Geen betaald personeel nodig en je hebt een kleine ruimte nodig om bij elkaar te komen.

Kost nauwelijks wat.

Maar geld vragen is gewoon belachelijk. :-&

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 09 aug 2014 15:23

Anoniem_89 schreef:Dat begrijp ik dat de voorganger betaald moet worden en de kerk onderhoud heeft.

Geen betaald personeel nodig en je hebt een kleine ruimte nodig om bij elkaar te komen.

Kost nauwelijks wat.

Mijn ouders zaten een tijdje in een piepkleine gemeente, gewoon in een soort "schuur", vaak preeklezen, maar ook daar ging collectezak rond.
Maar er is controle op hoor, ieder gemeentelid heeft recht op inzage in de boekhouding.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 15:42

schelpje3 schreef:Mijn ouders zaten een tijdje in een piepkleine gemeente, gewoon in een soort "schuur", vaak preeklezen, maar ook daar ging collectezak rond.
Maar er is controle op hoor, ieder gemeentelid heeft recht op inzage in de boekhouding.

Collecte is nog wel begrijpelijk.
Maar toch, waarom nog collecte houden als je in een schuur zit?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 09 aug 2014 15:45

Wij hebben geen vaste plekken, alleen het geluidsteam en de beamer hebben een vaste plek.

Wij hebben meestal 4 blokken van 6/7 rijen (achter elkaar). De buitenste rijen staan iets van 10a15 stoelen per rij en de middelste twee bestaan uit 5a10 stoelen. Hangt af van wie er heeft klaar gezet. 8)
En helemaal achterin staan tafels waar ook nog mensen op gaan zitten.

@Collecte, kan zijn voor de zending?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 aug 2014 16:43

Evelien schreef:op gaan zitten.

@Collecte, kan zijn voor de zending?

Ja oké.
Ik geef liever in natura aan de straatverkoper bijvoorbeeld.
Snap dat ook niet hé..

Hier in Veenendaal stond ook zo'n verkoper.
Ik dacht even wat goeds voor een ander over te hebben en wilde hem uitnodigen op de barbecue van de gemeentedag die een uur later zou beginnen.
Zei tegen die man dat ik hem eventueel wel thuis kon brengen.
Nee kon niet want hij ging straks weer weg en moest naar huis in Rotterdam. :?

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 aug 2014 19:28

Anoniem_89 schreef:Dat begrijp ik dat de voorganger betaald moet worden en de kerk onderhoud heeft.

Kost nauwelijks wat.

''Geeft het om niets, want gij hebt het om niets ontvangen''.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 07:13

schelpje3 schreef:Iedere kerk heeft zo zn eigen gewoontes, de R.K. vraagt dan die 15 euro.
Andere kerken heffen plaatsengeld en ook kan het zijn dat een vaste vrijwillige bijdrage wordt gevraagd. Het gebouw heeft ook onderhoud nodig en dominee of pastoor moet zijn loon naar werken krijgen tenslotte. :wink:

Dat is geen excuus. Als gewoonten onbijbels zijn moet men niet zich niet achter het hebben van gewoontes verschuilen maar er mee breken.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 09:05

Marnix schreef:Dat is geen excuus. Als gewoonten onbijbels zijn moet men niet zich niet achter het hebben van gewoontes verschuilen maar er mee breken.

O Marnix, dan weet ik nog wel een paar van die onbijbelse gewoontes. :wink:

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 09:08

schelpje3 schreef:O Marnix, dan weet ik nog wel een paar van die onbijbelse gewoontes. :wink:

Aan de slag dan maar.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 09:53

mealybug schreef:''Geeft het om niets, want gij hebt het om niets ontvangen''.

Zo is het toch ook?
Weet je hoeveel miljoenen de kerken kan besparen of geven aan zending of hulpverlening als iedereen in een huisgemeente zou zitten. :shock:

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 aug 2014 10:08

Anoniem_89 schreef:
Zo is het toch ook?
Weet je hoeveel miljoenen de kerken kan besparen of geven aan zending of hulpverlening als iedereen in een huisgemeente zou zitten. :shock:

Lees eens even in je Bijbel, hoe de tempel er uit zag. In opdracht van God!

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 11 aug 2014 10:15

Mmm een onderwerp over "betaalde misintenties" kunnen we niet aan maar "betaalde plaatsen" is kennelijk wat makkelijker.

Het lampjessysteem ken ik uit de plaatselijke ger gem., geen idee of ze dat nu nog zo doen.
Ik zit liever wat achterin altijd, dat hoeft dan weer geen vaste plek te zijn.
Om mensen te verjagen is nogal wat, en naar mijn mening in strijd met de Bijbel!
Zijn meerdere verhalen van: Zacheus die in een boom klom en een hulpbehoevende die door de menigte niet bij Jezus kon komen. Maar Jezus zette hun vooraan!

Als je weet dat je gemeente (bv. in toeristisch gebied) vele gasten krijgt in een bepaalde periode zou je ze heel gastvrij moeten ontvangen, naar hun plaats begeleiden. Het zijn je Gasten!
Klinkt toch wat anders dan het principe: Ik mot hier zitten want ik heb er voor betaald, scheer je weg, zoek zelf maar uit waar je gaat zitten. Voor mijn part blijf je staan of woon je de dienst niet bij.

Terug naar “[Religie] - Open forum”