Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Kunnen er nu nog steeds profeten opstaan?

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 20:16

"De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13).

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 20:48

Mealbug,

Begin citaat"De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13)."einde citaat.

Waaruit maak je op dat Jezus bedoeld dat het in de totaliteit van alle profetieën, loopt tot Johannes? Je weet toch net zo goed als ik, dat de terugkeer van de Joden, ook geprofeteerd is, in Jesaja? Dat geeft toch aan dat de profetieen als geheel niet stoppen bij Johannes? Ik vat het zo op, dat Jezus dit zo zegt en aanduid om iets duidelijk te maken, in een tijdsbestek.

En dan als laatste...

Wat kan je weerleggen, van wat ik in de vorige reaktie zei? Ik heb de tekst blauw gemaakt, en daaruit blijkt toch glashelder dat de Heilige Geest, verschillende uitdeelt? Zo ook profetie!

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 21:03

xsidd schreef:Mealbug,

Begin citaat"De wet en de profeten gaan tot Johannes; sinds die tijd wordt het evangelie gepredikt van het Koninkrijk Gods en ieder dringt zich erin" (Lucas 16:16). "Want al de profeten en de wet hebben geprofeteerd tot Johannes toe" (Matt. 11:13)."einde citaat.

Waaruit maak je op dat Jezus bedoeld dat het in de totaliteit van alle profetieën, loopt tot Johannes? Je weet toch net zo goed als ik, dat de terugkeer van de Joden, ook geprofeteerd is, in Jesaja? Dat geeft toch aan dat de profetieen als geheel niet stoppen bij Johannes? Ik vat het zo op, dat Jezus dit zo zegt en aanduid om iets duidelijk te maken, in een tijdsbestek.

En dan als laatste...

Wat kan je weerleggen, van wat ik in de vorige reaktie zei? Ik heb de tekst blauw gemaakt, en daaruit blijkt toch glashelder dat de Heilige Geest, verschillende uitdeelt? Zo ook profetie!

Tot Johannes toe hebben de Wet en de profeten geprofeteerd, ook over de tijd die nog komen zal, ja.
Want deze tijd waarin we nu leven, is het grote geheimnis waarover paulus ons leert, deze tijd is er tussen gelast, als het ware.
Het messiaanse tijdperk stond op doorbreken, maar de Joden waren het niet waardig en namen hun koning niet aan.
Daarom wordt er nu een volk uit de heidenen (voornamelijk) vergaderd.
Denk aan de stilstaande tijd, toen Jozua Richter was.
Jozua is een type van Jezus, hij volgde Mozes op, want de wet kon het volk niet in beloofde land brengen.
Mozes had niet mogen slaan (wet) maar had moeten praten tot de Rots (Jezus)

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 03 aug 2014 21:35

@Mealbug,

Bedankt voor de info. Maar ik hou vast aan de lijn, die blauw gemaakt is.

Romeinen 12 vers 5 t/m 7 (Herziene Statenvertaling)
5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;

1 Korinthe 12 vers 1 t/m 11 (Herziene Statenvertaling)
1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.
2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren.
3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

We komen er zo niet uit denk ik, dus laat ik het rusten nu :)

Groet.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 03 aug 2014 21:43

xsidd schreef:@Mealbug,

Bedankt voor de info. Maar ik hou vast aan de lijn, die blauw gemaakt is.

Romeinen 12 vers 5 t/m 7 (Herziene Statenvertaling)
5 zo zijn wij, hoewel velen, één lichaam in Christus, maar ieder afzonderlijk leden van elkaar.
6 En nu hebben wij genadegaven, onderscheiden naar de genade die ons is gegeven:
7 hetzij profetie, naar de mate van het geloof; hetzij dienstbetoon, in het dienen; hetzij wie onderwijst, in het onderwijzen;

1 Korinthe 12 vers 1 t/m 11 (Herziene Statenvertaling)
1 Wat nu de geestelijke gaven betreft, broeders, wil ik niet dat u onwetend bent.
2 U weet dat u heidenen was, weggetrokken naar de stomme afgoden. Zo liet u zich meevoeren.
3 Daarom maak ik u bekend dat niemand die door de Geest van God spreekt, zegt: Jezus is een vervloekte. Ook kan niemand zeggen: Jezus is Heere, dan door de Heilige Geest.
4 Er is verscheidenheid van genadegaven, maar het is dezelfde Geest.
5 Er is verscheidenheid van bedieningen, en het is dezelfde Heere.
6 Er is verscheidenheid van werkingen, maar het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.
8 Want aan de één wordt door de Geest een woord van wijsheid gegeven en aan de ander een woord van kennis, door dezelfde Geest;
9 en aan een ander geloof, door dezelfde Geest, en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
10 en aan een ander werkingen van krachten, en aan een ander profetie, en aan een ander het onderscheiden van geesten, en aan een ander allerlei talen, en aan een ander uitleg van talen.
11 Al deze dingen echter werkt één en dezelfde Geest, Die aan ieder afzonderlijk uitdeelt zoals Hij wil.

We komen er zo niet uit denk ik, dus laat ik het rusten nu :)

Groet.

Jawel hoor, een ieder die de heilige Geest ontvangt getuigt/profeteert met Zijn Geest, dat Jezus Koning is en verheerlijkt Hem.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 16:27

moderngelovige schreef:* Zijn er de afgelopen 2000 jr. profeten opgestaan en wie waren dat dan?

Ja, o.a. Mohammed (±570-632).

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 16:28

:roll:

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 aug 2014 16:56

moderngelovige schreef:* Zijn er de afgelopen 2000 jr. profeten opgestaan en wie waren dat dan?

Geloof je er niet meer in dan? :?

Spreeuw schreef:Ja, o.a. Mohammed (±570-632).

Ja laten we Mohammed erbij halen, gelijk ook even de koran aan de bijbel vastplakken #-o

Jvslooten schreef: :roll:

Spreeuw z'n account zal wel gehackt zijn aan z'n reactie te zien :lol:

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 04 aug 2014 17:08

De vraag die nu opkomt in me, is de vraag of Mohammed de valse profeet is, die word genoemd in het boek openbaring?

Ik heb er dikwijls aan gedacht, maar nu komt het aan de orde...

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 04 aug 2014 17:18

xsidd schreef:De vraag die nu opkomt in me, is de vraag of Mohammed de valse profeet is, die word genoemd in het boek openbaring?

Nee, dat denk ik niet. Ik zie de valse profeet niet echt als één specifiek persoon.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 aug 2014 17:18

xsidd schreef:De vraag die nu opkomt in me, is de vraag of Mohammed de valse profeet is, die word genoemd in het boek openbaring?

Welnee da's de R.K.K.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 04 aug 2014 18:46

Jvslooten schreef:Nee, dat denk ik niet. Ik zie de valse profeet niet echt als één specifiek persoon.

Er zijn meerdere valse profeten, zegt Jezus. Dus ik denk aan meerdere personen.

Matteüs 24:11,23-24 NBG'51
11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden.

23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 aug 2014 18:55

Spreeuw schreef:Er zijn meerdere valse profeten, zegt Jezus. Dus ik denk aan meerdere personen.

Matteüs 24:11,23-24 NBG'51
11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden.

23 Indien dan iemand tot u zegt: Zie, hier is de Christus, of: Hier, gelooft het niet. 24 Want er zullen valse christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen en wonderen doen, zodat zij, ware het mogelijk, ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Kijk hier heb je Todd Bentley die zegt dat Jezus zal komen naar zijn samenkomst.
(beelden zijn schokkend dus bid ff voordat je het helemaal afkijkt!!!)

Hier een stukje over de paus die zegt dat hij onfeilbaar is.
Je vraagt je af waar ze het vandaan halen.
Als ik de rest van de katholieke leer lees dan heb ik zo'n idee dat ze ook wonderen kunnen doen, maar niet in Jezus naam.
Net als al die andere zaken die nergens op slaan.

Slaat beide wel op jouw tekst Spreeuw.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 04 aug 2014 19:05

Is profeteren geen normaal verschijnsel binnen de evangelicale stromingen? Daar worden mensen 'aangewezen' die profeteren in tongentaal, in combinatie met een 'vertaler' die doorgeeft wat er wordt gezegd. Allemaal onder de leiding van de heilige geest, uiteraard.

Anders zou je maar denken dat er willekeurige mensen worden aangewezen, om willekeurige nonsensklanken uit te stoten, waarna een ander persoon willekeurig verzint wat dat precies zou betekenen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 aug 2014 19:19

Mortlach schreef:Is profeteren geen normaal verschijnsel binnen de evangelicale stromingen? Daar worden mensen 'aangewezen' die profeteren in tongentaal, in combinatie met een 'vertaler' die doorgeeft wat er wordt gezegd. Allemaal onder de leiding van de heilige geest, uiteraard.

Anders zou je maar denken dat er willekeurige mensen worden aangewezen, om willekeurige nonsensklanken uit te stoten, waarna een ander persoon willekeurig verzint wat dat precies zou betekenen.

Het komt vrij weinig voor, helaas wel.

Daarnaast geloof ik dat er alles gecontroleerd moet worden aan de bijbel.
Het is makkelijk alles klakkeloos aan te nemen.
Misschien lastig voor je in te beelden, maar het moet wel goed gebeuren, want ik geloof dat er ook heel veel mis is, zoals in de video te zien is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”