Hindoeïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Hindoeïsme

Berichtdoor rotterdam » 15 jul 2014 07:03

ineke-kitty schreef:Mealybug

:lol: Hilarisch. Mijn buik schudt van het lachen, morgen minstens een pondje eraf.

Weet u wat ik hilarisch vind ?

U schrijft "Die lelijke dikbuikige afgod Boeddah . WAT een figuur zeg."

U gaat er kennelijk vanuit alleen dat dikke mannetje wat u kent van de Intratuin beelden een Boeddha is. ](*,)

Kijk en dat vind ik echt hilarisch.

Een Boeddha is iemand die op eigen kracht compleet en volledig ontwaakt is, en zijn of haar kennis deelt met anderen zodat die ook kunnen ontwaken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 08:51

Daarbij, de historische boeddha (Siddharta Guatama) was een asceet die zich ooit eens bijna doodhongerde voordat hij besefte dat jezelf laten afzien niet de manier is om verlichting te bereiken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 15 jul 2014 09:00

Ik ben vaak in hindoe tempels geweest in India. Wat mij vooral opviel dat het blijkbaar een kwestie van geld is. Overal kon je dat kwijt, hoe meer hoe liever. En de priesters keken er heel gelukkig bij en het donerende volk ook. Verlichting door het offeren van geld.
Is dat bij christenen anders?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 09:06

hubert schreef:Ik ben vaak in hindoe tempels geweest in India. Wat mij vooral opviel dat het blijkbaar een kwestie van geld is. Overal kon je dat kwijt, hoe meer hoe liever. En de priesters keken er heel gelukkig bij en het donerende volk ook. Verlichting door het offeren van geld.

Niet echt. En zelfs bij westerse seculiere mensen is het niet anders. Kijk maar eens als de televisiezenders weer een grote actie houden nadat er ergens een ramp is gebeurd.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 09:13

hubert schreef:Ik ben vaak in hindoe tempels geweest in India. Wat mij vooral opviel dat het blijkbaar een kwestie van geld is. Overal kon je dat kwijt, hoe meer hoe liever. En de priesters keken er heel gelukkig bij en het donerende volk ook. Verlichting door het offeren van geld.

Niet als je heel cynisch bent, hoewel ik ook weer niet geloof dat het onlosmakelijk met elkaar is verbonden. Maar er is genoeg te vinden van bepaalde voorgangers die preken dat je 'moet geven tot het pijn doet'. En die voorgangers van bepaalde amerikaanse megakerken en welvaartsevangelisten hoeven nou ook bepaald geen droog brood te eten.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 jul 2014 09:30

Hoe dan ook, dat vette mannetje brengt helemaal geen "verlichting" , in tegendeel, noch ook het Hindoeïsme.
De Bijbel noemt het heel simpel afgoderij, en dienen van Baal, of hoe het "beestje" ook een naam heeft.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 jul 2014 09:41

ineke-kitty schreef:Hoe dan ook, dat vette mannetje brengt helemaal geen "verlichting" , in tegendeel, noch ook het Hindoeïsme.
De Bijbel noemt het heel simpel afgoderij, en dienen van Baal, of hoe het "beestje" ook een naam heeft.

Jouw denigrerende toontje over iedereen met een beetje overgewicht is echt een lichtend voorbeeld voor anderen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 09:50

Mortlach schreef:Jouw denigrerende toontje over iedereen met een beetje overgewicht is echt een lichtend voorbeeld voor anderen.

Het toont aan wat voor persoon het is. Beoordelen op uiterlijkheden en niet verder kunnen kijken. En alles wat anders is dan haar zelf is vreemd/eng/kwaadaardig.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:00

Spreeuw schreef:Als dit waar is, dan lijken hindoes qua geloof erg veel op christenen.

Faramir schreef:Erg veel is wat overdreven maar er zijn zeker overeenkomsten dat klopt. Niet zo heel verwonderlijk want ook deze mensen zoeken God en hebben deels de Waarheid gevonden.

In het jodendom komt de vleeswording van God niet voor, zoeken joden de waarheid niet?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:01

Mortlach schreef:Daarbij, de historische boeddha (Siddharta Guatama) was een asceet die zich ooit eens bijna doodhongerde voordat hij besefte dat jezelf laten afzien niet de manier is om verlichting te bereiken.

Heel interessant, want ook dát lijkt evenals de vleeswording van God heel erg veel op de leer van Paulus, die zelfkastijding eigenwillige godsdienst noemde. Volgens mij ben jij hard op weg een leerling van Paulus te worden. ;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 15 jul 2014 10:09

mohamed schreef:In het jodendom komt de vleeswording van God niet voor, zoeken joden de waarheid niet?

Ook de joden hebben deels de Waarheid gevonden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:11

ineke-kitty schreef:Mealybug

:lol: Hilarisch. Mijn buik schudt van het lachen, morgen minstens een pondje eraf.

Nu doe jij met hindoes waarvan je moslims beschuldigt. Bovendien spotten christenen niet met anderen zoals reeds opgemerkt (of zo mag ik hopen).

Welzalig de man die niet wandelt in de raad van de goddelozen, die niet staat op de weg van de zondaars, die niet zit op de zetel van de spotters, maar die zijn vreugde vindt in de wet van de HEERE
en Zijn wet dag en nacht overdenkt.
(Ps 1,1-2)

Nu lig ook ik te schuddebuiken en aangezien ik aan het lijnen ben hoop ik dat je gelijk hebt. :mrgreen:

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:15

mohamed schreef:In het jodendom komt de vleeswording van God niet voor, zoeken joden de waarheid niet?

Faramir schreef:Ook de joden hebben deels de Waarheid gevonden.

Wees reëel, de vleeswording van God is een veel te diep concept om toevallig overeen te stemmen. Dat geloof je toch zelf niet? Nee, hier is meer aan de hand, een mogelijkheid is dat de ouden wél geloofden in incarnatie en contact hebben gehad met hindoes.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jul 2014 10:16

Welke profeet was het ook al weer die de afgoden uitlachtte en belachelijk maakte door te vragen of de afgod misschien op de wc zat en de roepende niet horen kon, harder roepen maar!!
Elia if Elisa?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 15 jul 2014 10:18

Wie was het ook alweer die niet in ALLES bleef wat geschreven staat? :roll:

Overigens vind ik de vergelijking tussen de profeet Elia en mevrouw Ineke-Kitty wat vergezocht, maar dat kan aan mij liggen. :-oo

Terug naar “[Religie] - Open forum”