Zijn niet-christenen verantwoordelijk voor hun zonden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Zijn niet-christenen verantwoordelijk voor hun zonden?

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 19:27

rotterdam schreef:

Zoals zo vaak - beetje kort door de bocht

Wat doe je met Openbaringen 8 ;
Ik zag de zeven engelen die voor Gods troon staan. Ze kregen alle zeven een bazuin. Toen kwam er een andere engel, die met een gouden wierookschaal bij het altaar ging staan. Hij kreeg een grote hoeveelheid wierook om die op het gouden altaar voor de troon te offeren, samen met de gebeden van alle heiligen. De rook van de wierook steeg met de gebeden van de heiligen uit de hand van de engel op naar God.

en met Openbaringen 5 ;
Op hetzelfde moment wierpen de vier wezens en de vierentwintig oudsten zich voor het lam neer. Ieder van hen had een lier en een gouden schaal vol wierook; dat zijn de gebeden van de heiligen

Zing je psalm 148 wel eens ?
Daarin roep je de engelen, de sterren, zon en maan aan en vraagt hen God te loven.
Looft Hem, gij englen, legermachten,
Die op Zijn wil en wenk blijft wachten
Looft, heldre sterren, maan en zon,
Looft d' Almacht, looft der lichten bron.

Er is geen anderen naam dan die van Jezus Christus.
Kort door de bocht?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 jun 2014 20:03

Elk volwassen mens is min of meer verantwoordelijk voor wat ie doet. Wie volwassen is kan de gevolgen van z'n daden overzien, behalve als iemand iets mankeert, stel je hebt een chromosoomafwijking, of je bent autistisch, Dan lijkt het me weer totaal anders.

autisme is een moeilijke aandoening die pas heel recent wordt herkend. Mijn vader bijvoorbeeld was behoorlijk autistisch, maar dat wisten we pas toen we al volwassen waren. Dus we namen hem van alles kwalijk, terwijl hij er eigenlijk weinig aan kon doen.
Maar ja. In de bijbel staat geen woord over psychische aandoeningen, of zelfs over verstandelijk gehandicapten.

Je kan er daar dus geen woord over zeggen. De bijbel is gewoon niet actueel, een epileptische aanval is in de bijbel nog bezetenheid.
Ook gif is geschapen.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 14 jun 2014 20:14

Spreeuw schreef:In een christen heerst de zonde niet meer. Niet dat hij niet meer zondigt. Dat er een inwendige strijd in de gelovige is, is wel duidelijk. Kun je bijvoorbeeld lezen in Romeinen 7:14-26. In een niet-christen heerst de zonde echter wel. Dat is een cruciaal verschil.

Het resultaat is min of meer hetzelfde. De christen is (door de doop) ontdaan van de erfzonde, maar toch is hij/zij in staat tot zonde en vervalt niet zelden tot zonde.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 20:52

Faramir schreef:De christen is (door de doop) ontdaan van de erfzonde,

Ik denk niet dat er hier veel mensen zullen zijn die een paar druppels als daadwerkelijk genademiddel beschouwen, ondanks dat dat inderdaad de betekenis is van het woord sacrament.
Alleen geloof, zegt de Bijbel.
Stel echter dat je gelijk zou hebben (via een omslachtige constructie) dan blijven er nog genoeg zonden over, gedoopt of niet kun je dan de erfzonde wel wegstrepen tegen een ''doop'', maar wie niet eens gelooft, ondanks een doop , op hem rust nog steeds God's toorn.
En mocht iemand niet gedoopt zijn, dan worden hem door zijn geloof de vermeende erfzonde en alle andere zonden pas vergeven.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 14 jun 2014 21:01

Iedereen is verantwoordelijk.
Rom. 2
Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 jun 2014 22:18

mealybug schreef: Kort door de bocht?

Ja uiterst kort - een bijbeltekst citeren en verder niets is kort door de bocht

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 14 jun 2014 22:31

mealybug schreef:Ik denk niet dat er hier veel mensen zullen zijn die een paar druppels als daadwerkelijk genademiddel beschouwen, ondanks dat dat inderdaad de betekenis is van het woord sacrament.

1) Stop nou toch eens met dat degraderende "paar druppels". Ik heb je al talloze malen uitgelegd dat dat niet klopt, in de R.K.K. komt er een schenkbeker aan te pas dus stroomt het water over het hoofd van het kind. Bij de orthodoxen wordt het kind ondergedompeld. Dus dat is al ruim 65% van de christelijke kerken.

2) Ik denk niet dat er hier veel mensen zullen zijn die deze doop als genademiddel beschouwen

Denk je dat ? Waarom danken ze dan na de doop "Almachtige, barmhartige God en Vader, wij danken en loven U, dat Gij ons en onze kinderen door het bloed van Uw geliefde Zoon Jezus Christus al onze zonden vergeven, ons door Uw Geest tot leden van Hem geheiligd en in Hem tot Uw kinderen aangenomen hebt, en dat Gij ons dit door de heilige Doop bezegelt."

Let wel : zonden vergeven heeft en tot kinderen aangenomen heeft

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 15 jun 2014 22:04

Spreeuw"[quote="Faramir schreef: Ik denk namelijk dat alle mensen, christenen en niet-christenen, allerlei zonden doen.

In een christen heerst de zonde niet meer. Niet dat hij niet meer zondigt. Dat er een inwendige strijd in de gelovige is, is wel duidelijk. Kun je bijvoorbeeld lezen in Romeinen 7:14-26. In een niet-christen heerst de zonde echter wel. Dat is een cruciaal verschil.[/quote]

We zijn allemaal vreemdelingen eens geweest of nog steeds voor God en je hart, zoals in onderstaande lied bezongen wordt, maar nog is het genadetijd, en vergeving mogelijk...

https://www.youtube.com/watch?v=TekaIwTyuNA

Eens was ik een vreemdling voor God schreef:EENS WAS IK EEN VREEMD'LING VOOR GOD EN MIJN HART.
IK KENDE GEEN SCHULD EN 'K GEVOELDE GEEN SMART.
IK VROEG NIET: "MIJN ZIELE, DOORZIET GIJ UW LOT?
HOE ZULT GIJ RECHTVAARDIG VERSCHIJNEN VOOR GOD?"

AL SPRAK DAAR EEN STEM UIT DE HEILIGE BLAÂN
VAN 'T LAM, MET DE ZONDEN DER WERELD BELAÂN,
IK ZOCHT BIJ DE KRUISPAAL GEEN VEILIGE WIJK,
'K STOND BLIND EN VAN VERRE, IN MIJ ZELVEN ZO RIJK.

IK DEED ALS JERUZALEMS DOCHTERS WELEER,
IK WEEND' OM DE PIJN VAN MIJN LIJDENDE HEER,
MAAR DACHT ER NIET AAN, DAT IK ZELF DOOR MIJN SCHULD
ZIJN KROON HAD GEVLOCHTEN, ZIJN BEKER GEVULD.

MAAR TOEN MIJ GOD GEEST AAN MIJ ZELF HAD ONTDEKT,
TOEN WERD IN MIJN ZIELE DE VREZE GEWEKT.
TOEN VOELD' IK WAT EISEN GODS HEILIGHEID DEED.
DAAR WERD AL MIJN DEUGD EEN WEGWERPELIJK KLEED.

TOEN VLUCHT' IK TOT JEZUS. HIJ HEEFT MIJ GERED!
HIJ HEEFT MIJ VERLOST VAN HET VONNIS DER WET!
MIJN HEIL EN MIJN VREUGD' EN MIJN LEVEN WERD HIJ.
IK BOOG M', EN GELOOFD', EN MIJN GOD SPRAK MIJ VRIJ!

NU KEN IK DIE WAARHEID, ZO DIEP ALS GEWIS,
DAT CHRISTUS ALLEEN MIJN GERECHTIGHEID IS.
NU TART IK DE DOOD, NU VERWIN IK HET GRAF.
NU NEEMT MIJ GEEN SATAN DE ZEGEKROON AF.

NU REIS IK GETROOST ONDER 'T HEILIGEND KRUIS
NAAR 'T ERFGOED HIERBOVEN, NAAR 'T VADERLIJK HUIS.
MIJN JEZUS GELEIDT MIJ DOOR D' AARDSE WOESTIJN.
"GESTORVEN VOOR MIJ!" ZAL MIJN ZWANENZANG ZIJN.

ROBERT MURRAY MCCHEYNE
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

DeKerstSlang
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor DeKerstSlang » 20 jun 2014 22:30

Ik denk dat god zelf hier beter over kan oordelen..
Welke straf past bij jouw zonde......

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 23 sep 2014 18:15

DeKerstSlang schreef:Ik denk dat god zelf hier beter over kan oordelen..
Welke straf past bij jouw zonde......

"god" met een kleine letter :-k

In de Bijbel lezen we dat God elke zonde ernstig neemt.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 23 sep 2014 19:25

Spreeuw schreef:"god" met een kleine letter :-k

In de bijbel lezen we dat God zonden vergeeft.

Matt 6
14 Want als u de mensen hun overtredingen vergeeft, zal uw hemelse Vader u ook vergeven.
15 Maar als u de mensen hun overtredingen niet vergeeft, zal uw Vader uw overtredingen ook niet vergeven.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 23 sep 2014 19:34

Spreeuw schreef:
"god" met een kleine letter :-k

Ik heb dat hoofdletterfetisjisme nooit zo begrepen. Of me me nu Mortlach of mortlach noemt, iedereen weet over wie het gaat. En zeker als je snel typt en niet voldoende terugleest, schiet zo'n lettertje er wel eens bij in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2014 08:00

Boerin schreef:Iedereen is verantwoordelijk.
Rom. 2
Want allen, die zonder wet gezondigd hebben, zullen ook zonder wet verloren gaan; en allen, die onder de wet gezondigd hebben, zullen door de wet geoordeeld worden; 13 want niet de hoorders der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de daders der wet zullen gerechtvaardigd worden. 14 Wanneer toch heidenen, die de wet niet hebben, van nature doen wat de wet gebiedt, dan zijn dezen, ofschoon zonder wet, zichzelf tot wet; 15 immers, zij tonen, dat het werk der wet in hun harten geschreven is, terwijl hun geweten medegetuigt en hun gedachten elkander onderling aanklagen of ook verontschuldigen, 16 ten dage, dat God het in de mensen verborgene oordeelt volgens mijn evangelie, door Christus Jezus.

Grappig, toen ik dit topic zag, ben ik ook eens gaan lezen wat Paulus in de Romeinenbrief zegt. Want ik denk als je in de bijbel een compleet antwoord wil vinden op deze vraag, dat je dan Romeinen 1-8 (of eigenlijk heel de brief) eens moet lezen. Hierin legt Paulus heel duidelijk zonde en genade uit.
Het smijten van losse teksten vind ik zelf altijd lastig. Is een beetje als losse zinnen uit de troonrede halen en niet de hele troonrede luisteren.
Laat je leiden door Hem!

Terug naar “[Religie] - Open forum”