Zelfmoord

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zelfmoord

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2014 15:29

Spreeuw schreef:
Ja, de vraag is of zelfmoord een zonde is.

Het is een zonde, maar of hij onvergeeflijk is?
De satan kan iemand tot aan de afgrond drijven, en hem er kennelijk ook in duwen.
Maar we weten niet wat in die laatste minuten nog geschiedt.
Ik zou er niet graag een oordeel aan geven.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2014 16:01

Spreeuw schreef:Tja, zo kun je alle daden die voortkomen uit een uiting van wanhoop wel goed praten...
Dat lijkt me bepaald niet wenselijk...

Het maakt me, lijkt me, nogal wat uit dat het hier over een daad gaat waarbij alleen de dader slachtoffer is (plus evt. familie en de mensen die de trein moeten schoonspuiten).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2014 16:03

Spreeuw schreef:
Tja, zo kun je alle daden die voortkomen uit een uiting van wanhoop wel goed praten...
Dat lijkt me bepaald niet wenselijk...

Okay, dus een gevangenisstraf als iemand een poging heeft gedaan? Dan kan ik nog wel ff zitten. Dat je huwelijk naar de knoppen gaat en je je kinderen kwijtraakt daardoor is ook al een soort straf, overigens leven we in het genadetijdperk en doodt iemand niet zichzelf, maar de duivel moordt. En de christelijke psychiaters die je antidepressiva opdringen waarvan het een bijwerking is gaan vrijuit neem ik aan, want duivels bestaan niet en het zijn prachtige medicijnen.
Ik had een collega die zelfmoord had gepleegd en de nacht ervoor moest ik uren voor iemand van m'n werk bidden en 2 jaar later kreeg ik een droom van 'm dat ie al 2 jaar christen was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2014 16:05

Spreeuw schreef:Dat kan inderdaad niet, maar dat neemt niet weg dat je zelfdoding wel strafbaar kunt maken (in de Nederlandse wetgeving).

Wat is het nut/de toegevoegde waarde van zo'n wet? Denk je dat het helpt zelfmoord te voorkomen? Dat lijkt me niet.

Moeten we als maatschappij expliciet vermelden dat we zelfdoding afkeuren? Nee, dat lijkt me niet bepaald nodig.

Dus nogmaals, wat is het nut van zo'n wet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 jun 2014 16:08

Mortlach schreef:
Wat is het nut/de toegevoegde waarde van zo'n wet? Denk je dat het helpt zelfmoord te voorkomen? Dat lijkt me niet.

Moeten we als maatschappij expliciet vermelden dat we zelfdoding afkeuren? Nee, dat lijkt me niet bepaald nodig.

Dus nogmaals, wat is het nut van zo'n wet?

In ieder geval om te laten zien dat het verwerpelijk is en de nabestaanden berooid achterblijven.
Ten tweede: moord is moord, dus ook zelfmoord valt daaronder.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2014 16:10

Spreeuw schreef:
In ieder geval om te laten zien dat het verwerpelijk is en de nabestaanden berooid achterblijven.

Ik krijg echt het gevoel dat je geen snars verstand hebt van waar over je het hebt. Gaan we dan een rechtszaak krijgen waarin aangetoond moet worden of het aan de 'wettelijke eisen' voldoet?

Met zo'n opstelling maak je het aanwezige drama 10x zo groot. En over het pastorale aspect wat je terzijde schuift zullen we het dan nog maar niet eens hebben.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2014 16:11

Spreeuw schreef:

Ga dan bidden voor die lui en bid voor ze zodat ze psychisch genezen en geen medische drugs opgedrongen krijgen.
Laatst gewijzigd door Boerin op 13 jun 2014 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Zach91

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 jun 2014 17:53

Speedy schreef:Ik zou het op prijs stellen dat ipv het woord 'zelfmoord' het woord 'zelfdoding' gebruikt zal worden. Het woord 'zelfdoding' staat het dichtste bij het latijnse woord.

Wat hebben we nu ineens met latijn te maken? :roll:
Laatst gewijzigd door mealybug op 13 jun 2014 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 jun 2014 17:56

Spreeuw schreef:
Maar wat is dan precies het verschil tussen "moord" en "doding"?

Moord klinkt te ernstig, te luguber.

Alles moet tegenwoordug zachtjes ,''gezalfd'' binnenkomen.
Zo heet stelen bij de politie tegenwoordig ook ''wegnemen''.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2014 17:58

mealybug schreef:Wat hebben we nu inerens met latijn te maken? :roll:

suïcide is het latijnse woord, komt van suicidium, bestaat uit sui = zelf/zichzelf en cidere = doden
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 13 jun 2014 18:00

Speedy schreef:
suïcide is het latijnse woord, komt van suicidium, bestaat uit sui = zelf/zichzelf en cidere = doden

Selbstmord is het duitse woord.. :!:

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 13 jun 2014 18:21

Hoe zie je dat dan voor je Spreeuw? Hoe kan een dode nog gestraft worden hier op deze wereld?
Ik las ergens dat ze in Belgie een rekening kregen voor de schoonmaak van de trein. Maar dan worden toch de nabestaanden gestraft en niet de persoon zelf?
Jaren geleden werd iemand na een tentamen suicide gelijk naar de gesloten afdeling psychiatrie gebracht (al dan niet met een machtiging) maar tegenwoordig word je gelijk weer naar huis gestuurd als je bent "bijgekomen".

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 13 jun 2014 18:30

mealybug schreef:Selbstmord is het duitse woord.. :!:
Tjonge jij kan goed vertalen.

Suizid ist von neulateinisch suicidium, aus sui = seiner und caedere = töten => Selbsttötung

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 13 jun 2014 18:34

Marloes1g schreef:Hoe zie je dat dan voor je Spreeuw? Hoe kan een dode nog gestraft worden hier op deze wereld?
Ik las ergens dat ze in Belgie een rekening kregen voor de schoonmaak van de trein. Maar dan worden toch de nabestaanden gestraft en niet de persoon zelf?
Jaren geleden werd iemand na een tentamen suicide gelijk naar de gesloten afdeling psychiatrie gebracht (al dan niet met een machtiging) maar tegenwoordig word je gelijk weer naar huis gestuurd als je bent "bijgekomen".

Hij denkt misschien dat dat iets zal helpen om het tegen te gaan, dat lijkt me erg sterk.
Overigens stonden die mensen in de gesloten afdeling heel erg open voor het evangelie, viel me op. Nog nooit ergens zo goed kunnen getuigen als daar. 4 hadden hun hart aan de Heer gegeven, was het toch nog ergens goed voor geweest dat ik daar zat. Heerlijk, ik mocht een kerkdienst voorgaan en voor iedereen bidden, dat mocht in de kerk nooit. Goeie ouwe tijd.
Zach91

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 13 jun 2014 19:04

Marloes1g schreef:Hoe zie je dat dan voor je Spreeuw? Hoe kan een dode nog gestraft worden hier op deze wereld?

Inderdaad, wat Boerin zegt, ik hoop dat hiermee het aantal zelfdodingen zal afnemen. Want het is bekend dat de nabestaanden van degene die zelfmoord pleegt, met ondraaglijk veel verdriet achterblijven. Een dode kan niet meer gestraft worden op deze wereld, maar dat neemt niet weg dat je het plegen van zelfmoord in de officiële wetgeving als een misdaad kunt opnemen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”