Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Niemand komt tot God dan door Jezus Christus.

Berichtdoor mealybug » 08 jun 2014 09:30

hettys schreef:
Jij hebt liever oorlog dan een dialoog.

Die oorlog komt er toch wel van, alles wat Johannes te zien kreeg tijdens zijn openbaringen, is tenslotte waarheid.

Zo zie je ook dat de OT profetieen over Syrie, Damascus zich nu voltrekken.
En niemand die dat kan stoppen, lijkt me.
Egypte staat ook nog wat te wachten, allemaal te lezen in Jesaja.
En niemand die er wat aan zal kunnen doen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 08 jun 2014 13:16

mealybug schreef:(...) Die oorlog komt er toch wel van (...) En niemand die er wat aan zal kunnen doen.

Dat maakt het fundamentalistische christendom nu zo gevaarlijk:

1. De onvoorstelbaar grote wereldproblemen worden compleet genegeerd door goedkope stemmingmakerijtjes in te zetten tegen elk initiatief dat conflicten wil voorkomen of temperen.

2. Er wordt een volstrekt anti-evangelische wanhoop gepreekt en geprofeteerd: de wereld en alle mensen gaan kapot. Het einde komt er aan, wat heeft het nog voor zin om er iets aan te verbeteren.

3. Het zit vol met een modern antichristelijk egoïsme, dat steunt op een afgodisch beeld van God: de hoop is niet gericht op Gods barmhartigheid, op Zijn liefde voor de wereld, Zijn geduld en lankmoedigheid (waar wij het allemaal van moeten hebben, laten we ons maar niet op de borst slaan), maar de hoop is koortsachtig gericht op de dag der wrake, op het eindgericht op het ineenstorten van de Schepping. Bloed, vuur en rookdamp, dat willen we zien, roepen Abel, Adolf cum suis.

"Die oorlog komt er toch wel van" is in feite een gevaarlijke letterlijke interpretatie van sommige Bijbelgedeelten, vanuit wraakzuchtige motieven geconstrueerd. Dergelijk modern en liefdeloos gedachtegoed is verwant aan fascistische idealen van de sterke man die in één grote verwoestende klap alle anderen vernietigd en ons redt. De Bijbel wordt daarbij dankbaar als een wapen vol dodelijke projectielen onder de arm genomen. Onheilig!

Gelukkig loopt dergelijk schijn-christendom, zeker na onze ervaringen met het Duitse Gott-mit-uns experiment, ook aangekleed met de schijn van waarachtig christendom, uiteindelijk altijd op de klippen.
Geweld, of het nu uit islamitisch of christelijk fundamentalisme afkomstig is, leidt nooit tot een oplossing. Het loopt altijd stuk op de klippen van verstand, ontmoeting en gesprek. Op de zachte krachten, dus.

Op de klippen van Gods liefde, zeg ik dan als Pinksterchristen:

"niet door kracht, noch door geweld, maar door Mijn Geest, zegt de Heer.

gravo

Laat mealybug eens een praktisch alternatief (zonder bloedvergieten) geven voor de poging van Paus Franciscus. Dat is heel wat moeilijker dan het zoveelste scenario van de Hollywood-productie van de eindtijd te verwoorden en verder met je handen over elkaar naar de ondergang van iedereen behalve jijzelf te gaan zitten kijken.
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 jun 2014 15:42

gravo schreef:gravo:

Laat mealybug eens een praktisch alternatief (zonder bloedvergieten) geven voor de poging van Paus Franciscus. Dat is heel wat moeilijker dan het zoveelste scenario van de Hollywood-productie van de eindtijd te verwoorden en verder met je handen over elkaar naar de ondergang van iedereen behalve jijzelf te gaan zitten kijken.

Ik ben slechts realistisch wanneer ik zeg: ''oorlog komt er toch wel van''.
Of zijn de profetieen uit Jesaja en Openbaring te voorkomen?

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 08 jun 2014 16:04

Om het nogmaals te zeggen:

De felle reacties geven alleen maar aan hoezeer de eindtijd=speculaties het hart vormen van de theologie die ik zo verafschuw. Daarom zal ik altijd blijven ageren tegen juist deze kern: de pedante claim op allerlei bonte toekomstvoorspellingen op grond van de vermaledijde letterlijke uitleg van Gods Woord.
Volstrekt eenzijdig, subjectief en een invuloefening alleen ten bate van zichzelf.

De gehele Bijbel wordt door één en dezelfde bril gezien, namelijk die van de vermeende profetie dat Gods einddoel de vernietiging is van de aarde. Niks meer aan te doen. Daar zou het dan om gaan. Nou moe!

Weg is het verhaal waarin de regenboog voor ons een teken van het tegenovergestelde is.
Weg is het Evangelie van Gods liefde voor deze wereld.
Weg is het Koninkrijk van God dat met de komst van Jezus is aangebroken.

Kunnen we effe niks meer mee. Wordt allemaal wegbezuinigd tegen het flakkerende licht van toekomstige toortsen. Vrede is een vies woord geworden. We willen oorlog! Bloed, een slagveld.

De ergste zonde is dat er een onbegrensde onverschilligheid mee wordt gerechtvaardigd.
Onverschilligheid over deze aarde, over het leven van miljoenen mensen, over onze naasten.
Christen doen niks meer....want de wereld vergaat al snel. Hollywood producties over opname en zo...kan elk moment gebeuren, dus pennen neer, handen af, in de leunstoel en wachten maar, speuren naar de tekenen des tijds.
Lekker volk des HEEREN, zeg. Stelletje nietsnutten, goddelijk bijstandstrekkers, verwende mijn-plek-is-in-de-hemel-christenen. Ik zou d'r niet bij willen zitten, hoor, bij dit pedante volk van après nous le déluge.

En de grootste pest is nog die mythe van de Heilige Rest!
Ja, daar hoor je altijd zelf bij natuurlijk. Heilige Rest.

Wat voor verschil is er met de meest extreme uitverkiezingsleer, die ook slechts 1 op de miljoen mensen zalig ziet worden?
Wanhoop, ondergang, geweld en de dood, dat is de kern van het verlangen van de fanatiekelingen die 10 pagina's van de Bijbel hebben uitgescheurd en die als het enige ware aan de muur hebben geprikt.
Om daar vervolgens jarenlang munitie aan te ontlenen.

Het is hetzelfde zwarte scenario, hetzelfde nihilisme. En dit leven wordt met dezelfde doelloosheid en betekenisloosheid opgezadeld. Dark Underground Christians zijn het, met een Horror-theologie. Stampende zwarte laarzen, dansend op het graf van anderen. Alles kaput.

Alleen al de gedachte dat je met je exclusieve theologie volop de vruchten gaat plukken, terwijl je een autistische ongevoeligheid ontwikkelt voor het welzijn van je naast, druist al zozeer in tegen het Heerlijk Evangelie, dat je met recht verdacht kan worden van antichristelijk denken.

De Bijbel wordt voor mij niet samengevat in de leer der laatste dingen. De Bijbel is daar juist heel terughoudend in en legt zeker niet de verbanden die de eindtijd-sekten altijd maar weer suggereren tussen OT en NT.

Als het alleen maar zou gaan om de dag waarvan geen mens weet hoe en wanneer die komt, om het verbranden van deze aarde en het wegsluizen van enkele gelukkige fanatiekelingen lachend en rechtstreeks naar de hemel, dat hoeft de Bijbel, het geloof en de kerk niet meer van mij.

Een beetje nuchter graag.
Eerst maar eens gewoon dood gaan, denk ik dan. Gewoon, aan een ziekte, een ongeluk of aan ouderdom. Dan zien we wel weer verder. Maar tot die tijd denk ik gewoon als goed christen leven. Is al moeilijk genoeg.

Wie heeft er eigenlijk belang bij al die hijgerige toekomstbeelden, die tot nu toe niemand heeft meegemaakt. Moeten we ons daar aan verlekkeren? Dan heeft het allemaal niet veel meer gehalte dan de laatste Adventure of Action Game. Daar kun je jezelf ook helemaal in verliezen........
......totdat je gewoon weer naar school moet, naar je werk, boodschappen doen, een nieuwe vuilniszak in de emmer doen of gewoon weer opstaan als de wekker gaat.
Dan wachten je kinderen weer op je, of je ouders die hulp behoeven, of je baas die wil dat je op tijd begint.

Hartstikke leuk die parousie en zo, maar misschien is onze ware godsdienst wel weduwen en wezen bezoeken. En dat gaat een stuk makkelijker wanneer je je niet zo obsessief loopt bezig te houden met allerlei sappige rampen. Je wordt er zo amechtig van.

Mensen, we zien wel, eerst maar even een bakkie troost doen.
Later zullen we het allemaal wel beter begrijpen denk ik.
Nu nog niet hoor, lieve eindtijd-jongens en meisjes.

gravo

Faramir

Berichtdoor Faramir » 09 jun 2014 11:20

De bijeenkomst staat op YouTube. Iets meer dan drie uur voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=p_fdxpwW ... ture=share

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 13:13

ineke-kitty schreef:hettys: " Jij hebt liever oorlog dan een dialoog"

" Lievere koekjes bak ik niet" inderdaad.

Ik heb de Vrede van Christus Jezus in mijn hart, en dat wens ik ieder mens toe, daarover hoef ik niet in dialoog.

De wereld draait niet alleen om een Ineke-kitty.. gelukkig
Ook gif is geschapen.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 09 jun 2014 13:33

Faramir schreef:De bijeenkomst staat op YouTube. Iets meer dan drie uur voor de liefhebbers: http://www.youtube.com/watch?v=p_fdxpwW ... ture=share

Ik had de 'Invocation for Peace' ook al via http://www.vatican.va gezien. Ik vind de uitnodiging van Paus Franciscus bijzonder elegant. Het was duidelijk dat hij, het Vaticaan of de RKK niet betrokken wil worden in de details van de broodnodige vredesonderhandelingen. Daarmee zou de kerk het gevaar lopen om partij te kiezen in dit uitzichtloze conflict.
In plaats daarvan heeft hij belangrijke leiders uitgenodigd voor een gebed.
Welke kracht kan een uitzichtloze situatie beter ten goede keren dan die van het gebed? Uiterlijk zwak, kwetsbaar en krachteloos, maar innerlijk kan het tot belangrijke veranderingen en oplossingen leiden.

Niets mis mee. Ik hoop altijd dat de genadetijd door God verlengd wordt, zolang er nog gebeden wordt, dat Zijn toorn niet losbrandt als er nog rechtvaardigen in de stad gevonden worden.

Misschien zijn de volgende woorden van Franciscus wel het beste antwoord op de strijdbare posities die ook weer in dit topic worden ingenomen:

Er is meer moed voor nodig om dialoog te voeren, dan om oorlog te voeren.

gravo

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jun 2014 17:53

gravo schreef:Er is meer moed voor nodig om dialoog te voeren, dan om oorlog te voeren.

gravo

Al die ''facebook-wijsheden'' :roll:
Er is helemaal geen moed nodig om dialoog te voeren, maar nederigheid en de ander belangrijker achten.
Je ego opzij zetten.
Maar dat zijn veel te christelijke kenmerken voor lieden die zich helemaal suf kunnen bidden, maar zolang ze niet tot Christus bidden, komt het niet aan.
Zijn woorden waren toch goed genoeg te begrijpen?
Niemand komt tot de Vader dan door Mij.

Maar hoe dan ook, het was inderdaad wat ''eleganter'' dan de vorige poging in Syrie met Assad er nog bij, die mocht nu niet meespelen.
Maar of elegantie nu een graadmeter is voor het ''verschopte en vertrapte'' ?

Afbeelding

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 09 jun 2014 18:46

Maar dat zijn veel te christelijke kenmerken voor lieden die zich helemaal suf kunnen bidden, maar zolang ze niet tot Christus bidden, komt het niet aan.

Een mens dient te bidden tot God. Dat staat in de bijbel.

Luc 4
8 Maar Jezus antwoordde: ‘Er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.

Matt 6:
Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

9 Bid daarom als volgt:
Onze Vader in de hemel,
laat uw naam geheiligd worden,
10 laat uw koninkrijk komen
en uw wil gedaan worden
op aarde zoals in de hemel.
11 Geef ons vandaag het brood
dat wij nodig hebben.
12 Vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij hebben vergeven
wie ons iets schuldig was.
13 En breng ons niet in beproeving,
maar red ons uit de greep van het kwaad.
Ook gif is geschapen.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jun 2014 20:30

hettys schreef:Een mens dient te bidden tot God. Dat staat in de bijbel.

Luc 4
8 Maar Jezus antwoordde: ‘Er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.

Matt 6:
Maar als jullie bidden, trek je dan in je huis terug, sluit de deur en bid tot je Vader, die in het verborgene is. En jullie Vader, die in het verborgene ziet, zal je ervoor belonen.

9 Bid daarom als volgt:
Onze Vader in de hemel,
laat uw naam geheiligd worden,
10 laat uw koninkrijk komen
en uw wil gedaan worden
op aarde zoals in de hemel.
11 Geef ons vandaag het brood
dat wij nodig hebben.
12 Vergeef ons onze schulden,
zoals ook wij hebben vergeven
wie ons iets schuldig was.
13 En breng ons niet in beproeving,
maar red ons uit de greep van het kwaad.

Je negeert hier wel het tijdstip.
Het was nog onder de oude bedeling, het was nog niet volbracht, en Jezus had nog niet alle macht ontvangen.
(Totdat Hij deze weer teruggeeft aan de Vader is Hij de enige door wie wij tot de Vader kunnen komen)

Bambi

Berichtdoor Bambi » 09 jun 2014 20:44

mealybug schreef:Je negeert hier wel het tijdstip.
Het was nog onder de oude bedeling, het was nog niet volbracht, en Jezus had nog niet alle macht ontvangen.
(Totdat Hij deze weer teruggeeft aan de Vader is Hij de enige door wie wij tot de Vader kunnen komen)

:neeschudden:
Niemand komt tot de Vader, dan door het Offer van de Heere Jezus, wordt er mee bedoeld.
Je kunt dus gewoon tot God bidden, dan heb je ze alle drie.
En eindigen met : In Jezus Naam, of om Jezus Wil.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 09 jun 2014 23:03

Bambi schreef: :neeschudden:
Niemand komt tot de Vader, dan door het Offer van de Heere Jezus, wordt er mee bedoeld.
Je kunt dus gewoon tot God bidden, dan heb je ze alle drie.
En eindigen met : In Jezus Naam, of om Jezus Wil.

Maar Jezus heeft ons gekocht, Hij is de Middelaar.
Stefanus zag God en Jezus aan Zijn rechterhand, maar richte zijn verzoek / bede tot de Heere Jezus.
Tot de Heilige Geest bidt je niet.
In Op 5:12,13 lees je van lofzegging aan God en aan het Lam, maar niet aan de Geest.
De heilige Geest bidt juist voor ons in overeenstemming met God .
(Rom 8:26, 27)
Wanneer bidt je tot God en wanneer tot de Heere Jezus?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 10 jun 2014 07:44

mealybug schreef:Maar Jezus heeft ons gekocht, Hij is de Middelaar.
Stefanus zag God en Jezus aan Zijn rechterhand, maar richte zijn verzoek / bede tot de Heere Jezus.
Tot de Heilige Geest bidt je niet.
In Op 5:12,13 lees je van lofzegging aan God en aan het Lam, maar niet aan de Geest.
De heilige Geest bidt juist voor ons in overeenstemming met God .
(Rom 8:26, 27)
Wanneer bidt je tot God en wanneer tot de Heere Jezus?

KOM HEILIGE GEEST
Heilige Geest van God,
adem in ons midden,
dan zullen wij aanbidden
de Vader en de Zoon.

Kom, o Heilige Geest,
wij wachten op U.
Vervul ons met uw kracht,
Heil’ge Geest kom nu.
Tekst: Hans Maat, muziek: Adrian Roest. © Stichting Sela Music

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 10 jun 2014 08:25

Heb je ook een BIJBELS voorbeeld?
Waar in het NT wordt tot de heilige Geest gebeden?
(Met allerlei liederen door mensen gemaakt, die het misschien niet goed begrepen hebben, kan ik niet zo veel)

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 10 jun 2014 08:31

mealybug schreef:Heb je ook een BIJBELS voorbeeld?

Ezechiël 37
9 Hij zei tegen mij: Profeteer tegen de Geest, profeteer, mensenkind! Zeg tegen de Geest: Zo zegt de Heere HEERE: Geest, kom uit de vier windstreken en blaas in deze gedoden, zodat zij tot leven komen.
10 Ik profeteerde zoals Hij mij geboden had. Toen kwam de Geest in hen en zij kwamen tot leven. Zij gingen op hun voeten staan, een zeer, zeer groot leger.
11 Toen zei Hij tegen mij: Mensenkind, deze beenderen zijn heel het huis van Israël. Zie, ze zeggen: Onze beenderen zijn verdord en onze hoop is vergaan, wij zijn afgesneden!
12 Profeteer daarom, en zeg tegen hen: Zo zegt de Heere HEERE: Zie, Ik zal uw graven openen en Ik zal u uit uw graven doen oprijzen, Mijn volk, en Ik zal u brengen in het land van Israël.
13 Dan zult u weten dat Ik de HEERE ben, als Ik uw graven open en als Ik u uit uw graven doe oprijzen, Mijn volk.
14 Ik zal Mijn Geest in u geven, u zult tot leven komen en Ik zal u in uw land zetten. Dan zult u weten dat Ík, de HEERE, dit gesproken en gedaan heb, spreekt de HEERE.

Terug naar “[Religie] - Open forum”