Overdopen, verontrustend?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Overdopen, verontrustend?

Berichtdoor Faramir » 27 mei 2014 08:17

benefietdiner schreef:Overdopen is daarom dan ook een beschimping omdat het niet bestaat en nergens gedaan wordt.

Onzin, het feit dat er ook op dit forum overdopers rondlopen bewijst al je tegendeel. De geloofsgemeenschappen zullen het simpelweg niet erkennen als overdoop aangezien ze de eerste doop van de persoon in kwestie niet zullen erkennen. Maar overdopen wordt wel degelijk gedaan en in sommige evangelicale geloofsgemeenschappen zelfs aangemoedigd zo niet verplicht om deel te kunnen zijn van die geloofsgemeenschap.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 08:31

Faramir schreef:Onzin, het feit dat er ook op dit forum overdopers rondlopen bewijst al je tegendeel. De geloofsgemeenschappen zullen het simpelweg niet erkennen als overdoop aangezien ze de eerste doop van de persoon in kwestie niet zullen erkennen. Maar overdopen wordt wel degelijk gedaan en in sommige evangelicale geloofsgemeenschappen zelfs aangemoedigd zo niet verplicht om deel te kunnen zijn van die geloofsgemeenschap.

Bron..?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 27 mei 2014 08:35

benefietdiner schreef:Bron..?

Het echte leven en de realiteit zoals die zich geopenbaard heeft in 8+ jaar forum discussie op verscheidene christelijke internetfora.

Rijnlander
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rijnlander » 27 mei 2014 09:10

Wie als kind gedoopt is zou zich naar mijn mening niet op latere leeftijd nog eens moeten laten dopen.
Ik begrijp best wel dat er bijbelse argumenten voor zowel kinderdoop als volwassendoop zijn.

Het gaat mij echter om het feit dat men vrij resoluut ontkent dat we met de Eeuwige te maken hebben. Nu lijkt het net alsof we God aan en uit kunnen zetten. Alles wat zich in het verleden heeft afgespeeld, zoals het geloof van je ouders en de doop in de naam van de Drie-enige God, wordt ongeldig verklaard en betekenisloos gemaakt. Dat was dan zogenaamd niet van God. We zetten God wat dat betreft even met terugwerkende kracht uit.

Eigenlijk wordt gezegd dat God er pas aan te pas komt, op het moment dat ik zelf andere opvattingen krijg. Pas op het moment dat ik vind dat volwassendoop bijbels is, pas dan kan er gedoopt worden.

Maar Gods genade en liefde hangen helemaal niet af van onze opvatting. Er zijn, zoals bekend, verschillende opvattingen. God laat Zich daar niet door tegenhouden.
Zelfs in het geval dat de volwassendoop inderdaad de meest zuivere vorm van dopen is (ik ben die mening niet toegedaan, maar er zijn zeker goede argumenten voor te geven), dan nog doet dit niets af aan Gods genadige aanwezigheid in bijvoorbeeld de kinderdoop.
God werkt altijd middenin de gebroken menselijke verhoudingen, opvattingen, handelingen en motieven.
Er is zoveel mis in kerken, in gemeenten, bij christenen van allerlei soort. Maar verandert dat iets aan God?
Ja, we maken allemaal onze eigen theologie, botsen met iedereen als het zo uitkomt, maar laat God Zich daardoor tegenhouden?

God is niet afhankelijk van onze zuiverheid in leer of leven. Hij omgeeft ons altijd met Zijn liefde. Als wij gedoopt worden in Zijn Naam, dan is dat ten volle.

Natuurlijk, grondige Bijbelstudie is goed. Ook kan ik me best voorstellen dat je van gedachten verandert omtrent zoiets als de kinderdoop. Maar denk nou niet dat die verandering de schakelaar is, waarmee jij kunt bepalen of God jouw eigen kinderdoop wel of niet accepteert.
Dat gevaar bestaat wanneer je een heilige en zuivere kerk nastreeft, waarin er gelijk definitieve slagbomen neergaan op het moment dat jij een bepaalde onzuiverheid ziet. Alsof wij God liefde, genade en alomtegenwoordigheid in tijd en ruimte kunnen inperken met onze conclusies: "ik vind de kinderdoop onbijbels, dus vindt God dat ook, dus was mijn kinderdoop onecht".

Zo'n gedachte stuit mij enorm tegen de borst. Alsof je al het vroegere werk van God weggooit, omdat jij nu toevallig tot een nieuwe conclusie bent gekomen.

God heeft meer overzicht, geduld en wegen dan wij in onze eigenwijsheid kunnen bedenken.

Iets zegt me dat dit soort keuzes (om zichzelf nog eens te laten dopen) een heilloze vrucht is van een ver doorgevoerd religieus individualisme. Onze eigen weg wordt boven alle mogelijke wegen van God gesteld.
Ik krijg zelfs wel eens de indruk dat men voor God nog maar één weg openhoudt, namelijk die waarvan men zelf overtuigd is. God die onze theologische voorkeuren moet bewandelen, anders klopt het niet?

Ik erken mijn kinderdoop als de weg die God met mij gegaan is. In die tijd was God namelijk ook al God; het is vast niet buiten Hem omgegaan. Waarom zou ik Gods weg willen corrigeren?

gravo
Geheel mee eens, Gravo! Mooi verwoord.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 mei 2014 09:54

gravo schreef:Wie als kind gedoopt * is zou zich naar mijn mening niet op latere leeftijd nog eens moeten laten dopen.
Ik begrijp best wel dat er bijbelse argumenten voor zowel kinderdoop* als volwassendoop* zijn.

Hier staan al zoveel fouten* in.

Een kind wordt niet gedoopt maar besprenkeld, want dopen is onderdompelen.
(Over sola scripura gesproken, doe dat dan ook zoals de bijbel leert dat dopelingen afdaalden in het water en er uit opklommen))
Helaas is het nederlands niet in staat om een onderscheid te maken , waar engelsen b.v. christening en baptising zeggen, een wereld van verschil.
Als Petrus overduidelijk leert dat de doop een bede/vraag is van een goed geweten tot God, heeft hij het dan over de te dopen persoon zelf of over diens ouders, die iets beloven vanuit een gelovig, goed geweten?
Volwassendoop een tegenhanger van kinderdoop.
Niets is minder waar.Volwassendoop zegt alleen iets over de leeftijd, zoals kinderdoop.
Maar het gaat niet om het volwassen zijn, maar om het belijden van je zonden het begraven van je oude leven en opstaan in een nieuw leven, als nieuwe Schepping.
Hoe veel duidelijker had Paulus nog moeten zijn in Rom 6:4 ?
En waarom heeft niemand antwoord op de vraag hoe Johannes de Doper al aankondigde dat de doop met water vervangen zou gaan worden door de doop met Geest?
By all means, draag je pasgeboren kind op, maar dopen is echt van een totaal andere orde.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 27 mei 2014 10:10

Maar mag je ook vaker laten geloofsdopen? Stel dat je nu laat dopen uit geloof, en over enige tijd wil je dat nog een keer doen, omdat je bijvoorbeeld in de tussentijd wat geloof bent kwijt geraakt, mag dat dan? Schuld belijden doe je bijvoorbeeld ook vaker dan eens neem ik aan, doe je geloofsdopen bijvoorbeeld eenmalig?
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 27 mei 2014 10:24

De doop betekent inderdaad zoals Mb al aangaf, dat je je oude leven aflegt en opstaat tot een nieuw leven met Christus Jezus. Het is een beeld van wedergeboorte, en dat is EEN-malig.
Je BENT dan een nieuwe schepping geworden.

Bovendien beeld de doop geestelijk water uit, en daarmee een beeld van leven.
Datzelfde water is een beeld van het Woord van God, een bron van nieuw leven.
De essentie van de doop is niet dat men er in ondergaat, maar dat men UIT het water opstaat.
De doop heeft echter geen enkel praktisch nut, het doet niets toe aan onze behoudenis.

Maar de doop in water is in de Schrift de enige manier die ons voorgehouden wordt waarop wij rechtstreeks antwoord zouden geven aan de Heer.
In de Bijbel is het zo dat als iemand tot geloof komt in de Here Jezus, hij zich ter plekke laat dopen, zonder enig uitstel, sterker nog, hij betuigt zijn geloof ten opzichte van de Heer door zich te laten dopen.
De enige Bijbelse wijze om de boodschap van God te accepteren, is de doop door onderdompeling.
Het is een simpele erkenning aan God dat de weg door dood en opstanding, de enige weg is tot behoud. De weg namelijk van wedergeboorte, van geboorte uit water en geest.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 27 mei 2014 10:55

Katlheen schreef:Maar mag je ook vaker laten geloofsdopen? Stel dat je nu laat dopen uit geloof, en over enige tijd wil je dat nog een keer doen, omdat je bijvoorbeeld in de tussentijd wat geloof bent kwijt geraakt, mag dat dan? Schuld belijden doe je bijvoorbeeld ook vaker dan eens neem ik aan, doe je geloofsdopen bijvoorbeeld eenmalig?

In een baptisten gemeente wordt je in principe maar één keer gedoopt op je geloofsbelijdenis. Of je belijdenis een ware is voor Godsaangezicht kunnen oudsten ook niet bepalen. Zij kunnen niet in het hart kijken, dat kan God alleen.
Je schrijft: Schuld belijden doe je bijvoorbeeld ook vaker dan eens neem ik aan.
Het gaat bij de geloofsdoop niet over schuldbelijdenis maar over geloofsbelijdenis.
Dat is een wezenlijk verschil. Schuldig blijven we tot aan onze dood, geloof redt ons door de dood heen tot het eeuwige leven.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2014 11:03

Precies. De volwassendoop moet je niet zozeer vergelijken met onze kinderdoop maar met belijdenis. Het enige verschil is dat men het symbool van de doop op een andere plek in het leven plaatst. In het ene geval bij waar God zegt: Je bent van mij. In het andere geval wanneer je uitspreekt dat je Hem ook wil volgen en dienen en Zijn beloften gelooft. Zowel kinderdopers als volwassendopers geloven dat beiden plaats horen te vinden, alleen verschilt men van mening welk symbool bij welk moment past.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 27 mei 2014 11:08

Beste mensen, ik begrijp best dat er veel animo is voor een discussie over de doop, maar daarover zijn al meerdere topics open, zoals de volgende:

viewtopic.php?f=30&t=27805
viewtopic.php?f=30&t=25564
viewtopic.php?f=30&t=25807
viewtopic.php?f=30&t=26101

Ik zou willen voorstellen om in 1 van die topics dus verder te gaan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”