hettys schreef:Bijbels gezien heeft God heel erg vaak de kettingzaag in zijn eigen creatie gezet. Denk aan de Kanaänieten die 100% uitgemoord moesten worden van God. Of denk alleen al aan de zondvloed, voor wie dat verhaal letterlijk op wil vatten.
Waar het om gaat is de ethiek: wij zijn geen pot van een pottenbakker, noch is dierenrijk dat. We zijn geen meubel van een meubelmaker. En als die z'n creatie kapot maakt zegt iedereen ook 'wat zonde' .
We zijn mensen die vinden dat het leven respect verdient. Dus als God dat niet vindt, hebben wij onze moraal dan wel van God?
Stel dat ik een uitvinding doe die van groot belang is voor de mensheid. Een levensreddend middel tegen kanker ofzo. Mag ik die kennis dan vernietigen?
maaarten schreef:Als je ziet wat de mesheid er van gebakken heeft de laatste eeuw, kun je ze moeilijk vergelijken met een middel tegen kanker mijns inziens. Als je goed leest, dan zie je dat God de Kanaanieten uitroeit, vanwege hun zonden. Op dezelfde manier gebeurt het bij de zondvloed:
God roeide de Kanaänieten niet uit, dat deed Israël in naam van God. En het was niet vanwege hun zonden, het ging om land.
De Isreaëlieten mochten geen goden vereren, maar dat wisten die Kanaänieten niet. die wisten ook alleen maar wat ze met hun opvoeding hadden meegekregen.
Gen 6:5-7
"Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart. En de HERE zeide: Ik zal de mensen, die Ik geschapen heb, van de aardbodem uitroeien, de mensen zowel als het vee en het kruipend gedierte en het gevogelte des hemels, want het berouwt Mij, dat Ik hen gemaakt heb."
Dus als ik zou liever de vergelijking maken met een meubelmaker die een kapot meubelstuk bij het vuilnis gooit. Het is een beetje cru, maar als je ziet wat de mensheid er afgelopen eeuw van gebakken heeft; als je ziet hoe we bezig zijn geweest elkaar en de rest van de schepping kapot te maken, dan kun je de mensheid bijna beter met de kanker vergelijken, dan met het medicijn tegen de kanker.........
Wat betreft de zondvloed: Daar zijn (bijbels gezien) ontzettend veel onschuldige slachtoffers gevallen. Zoals kinderen en dieren.
wie leven schept is daar ook verantwoordelijk voor, en dan is het echt niet te vergelijke met een meubel.
Dat is ook de reden dat ik dat soort verhalen niet letterlijk opvat: in zo'n God geloof ik niet.
Verder zie ik sowieso niet hoe het immoreel zou zijn voor een meubelmaker om zijn eigen gemaakte meubilair kapot te maken als hij er zin in heeft, zelfs als het meubilair mooi en functioneel is. Hetzelfde geldt voor het voorbeeld van Mortlach van de programmeur en de AI. Van mij mag een programmeur doen wat hij wil met zijn AI, ik zou niet weten waarom niet.
Immoreel zou ik het ook niet noemen. een meubelstuk leeft niet. Al had ie er misschien iemand heel blij mee kunnen maken.
Kijk, ik ben het met je eens dat het immoreel zou zijn om het kapot te maken als het super belangrijk is om anderen te helpen, zoals je voorbeeld van het medicijn tegen kanker. Maar dat heeft mijns inziens niets te maken met het recht om te doen en te laten wat je wil met wat je zelf gemaakt hebt, maar met de onwil om andere mensen te helpen. Dat is toch wel heel iets anders.
[/quote]
De vergelijking is misschien niet helemaal goed, maar ik wilde wijzen op de verantwoording van een maker over het gemaakte. Met name als iets leeft of levensreddend is.
Je kunt niet zomaar doen wat je wilt met leven, zoals alle dieren en kinderen vermoorden omdat de volwassenen je niet aanstaan. Juist alle christenen zijn het daar zo over eens.
Ik heb het over moraal en juist in deze tijd hoort daar geen genocide bij.
De oorspronkelijke discussie ging er trouwens over dat ik geloof dat wat God wil per definitie het goede is.
Dat bedoel ik. De meeste mensen gaan ervan uit dat leven beschermt moet worden, ook als het om dieren gaat, of andersgelovigen.
Ik geloof ook dat God het goede wil, en daarom denk ik dat we de bijbel niet letterlijk moeten opvatten.
Laten we nog eens naar die meubelmaker en de programmeur kijken. Als de meubelmaker een mooie stoel maakt, maar vervolgens vindt de stoel zichzelf te goed om iemand op zich te laten zitten, dan is het een nutteloos onding. Het kan nog zo goed en mooi gemaakt zijn, maar als het om de een of andere reden niet meer doet waar de meubelmaker hem voor gemaakt heeft, dan kan de meubelmaker hem net zo goed weggooien. Hetzelfde geldt voor de AI. De programmeur heeft hem met een bepaald doel gemaakt en het kan nog zo'n fascinerende code zijn, maar als er iets mis is gegaan en het doet niet meer wat het moet doen, dat is, waar de programmeur het voor geprogrammeerd heeft, dan is er een nieuwe nodig. Oftwel, het doel van het stuk meubilair en van de AI, is datgene wat de maker ervan wil. Als dat het om de een of andere reden niet doet, dan is het de logica zelve, mijns inziens, dat de maker het ofwel probeert te herstellen ofwel weggooit. Maar het doel van de stoel en van de AI; hetgene wat goed is voor hen om te doen, is datgene waarvoor de maker ze gemaakt heeft. Om eerlijk te zijn vind ik deze metafoor alleen maar behulpzaam om te laten zien dat het logisch is dat gemaakte dingen moeten doen wat hun maker wil!
Als ik een pup koop van een bepaald ras, bijvoorbeeld een collie om de schapen te drijven, of een herder om mijn huis te bewaken, en de collie wil geen schapen drijven, of de duitse herder waakt niet, dat is het nog heel erg onethisch om ze dood te maken. Dan zoek je een passende oplossing, zonder moord en doodslag. Jij en ik weten dat, en leven ernaar, neem ik aan, en God hoeft dat niet?
Dat bedoel ik met moraal.
en dan hebben we het over beesten. Over meubels, over computers.
je kunt niet iets willens en wetens maken en kapotmaken terwijl je wist dat het gemaakte anders kan reageren dan gedacht.
Ook gif is geschapen.