Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Re: Kleding predikant tijdens het voorgaan in kerkdiensten

Berichtdoor Spreeuw » 15 mei 2014 10:01

meribel schreef:jij stelt voor de dominee een gescheurde toga voor?

Nee, dat niet. Paulus en Barnabas deden dat ook niet zonder aanleiding, zoals ik al schreef. Het geeft volgens mij wel aan dat de kleding, die ze droegen toen zij het Evangelie verkondigden, niet heilig was.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 15 mei 2014 10:01

Marnix schreef:Ik vind dat een predikant geen pak of toga of zo aan moet.

Grappig, ik vind juist wel dat een ds een pak of toga aan moet. Ik heb daar geen enkele bijbelse onderbouwing voor. Ik vind alleen dat als je een toespraak, lezing houdt dat je dat in pak kan doen. Maar dat zal in mij geval ook beroepsdeformatie kunnen zijn.

Wat een ds in zijn vrije tijd aan heeft, kan mij niets schelen, maar als hij aan het 'werk' is vind ik dat hij passend gekleed kan gaan.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 10:57

De dominee een toga aan?

Heeft de beste man dan rechten gestudeerd?

Mijn zoon is strafpleiter en die draagt zijn toga uitsluitend als hij zijn ambt uitvoert in de rechtbank.
Een dominee heeft het "recht" niet een toga te dragen, dus laat ie nu maar gewoon een pak of zoiets dragen als hij zich daartoe "geroepen" voelt.

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 15 mei 2014 11:21

GDK schreef:De bijbel geeft geen kledingvoorschriften, denk ik idd.

Ik schreef dat vanmorgen, maar ik zat me net te bedenken dat in het Oude Testament er weldegelijk kledingvoorschriften zijn voor de priesters. Bijvoorbeeld in Exodus 28, maar er zullen vast meer plekken zijn. Ook de profeten droegen volgens mij een profetenmantel, ik weet alleen de tekst hierbij zo niet te vinden.
Ambtsgewaden zijn dus voluit bijbels.
Vooruit met de geit!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 11:32

GDK: " Ambtgewaden zijn dus voluit bijbels"

De priesters in het O.T. droegen inderdaad voorgeschreven kleding, echter leven wij nu in Nieuw-Testamentische tijd, en de apostel Paulus e.a. droegen zeker geen toga, maar gewoon mantels over hun gewone kleding .

Het was heel normaal dat er in die tijd mantels werden gedragen, zelfs de Here Jezus had een kleed uit EEN stuk geweven, waar de soldaten om vochten.
Maakt deze "gewoonte" het dan geoorloofd dat een dominee zich mag hullen in een toga?
Kom op zeg.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 15 mei 2014 11:33

Afbeelding
Modeontwerpster Camelle Daley ontwierp recent The Clergy Collection, een speciale kledinglijn voor vrouwelijke predikanten. De kleding, die tot dusver op de markt is voor predikanten, ziet er niet bepaald vrouwelijk uit. De lijn van Camelle Daley brengt daar verandering in.

En..... de vrouwen?
Die mogen er ook wel zijn.
ik vind het ♀

GDK
Mineur
Mineur

Berichtdoor GDK » 15 mei 2014 12:39

ineke-kitty schreef:en de apostel Paulus e.a. droegen zeker geen toga, maar gewoon mantels over hun gewone kleding .

Dat is een van de dingen die ik me afvraag. Zou Paulus als hij bijvoorbeeld in de synagoge op de sabbath het woord nam dat in gewone kleding hebben gedaan? Ik weet dat niet, ik ben niet met die gebruiken op de hoogte.
Zou de Heere Jezus als Hij alleen ging bidden op de berg een Joodse gebedsmantel hebben gedragen? Ik denk het wel.
Maar eigenlijk kan het me niet eens zoveel schelen wat Jezus of Paulus deden. In de wereld waarin we leven dragen alle religieuze ambtsdragers van alle religies een ambtsgewaad. Dat doen ze denk ik om te laten zien dat ze een heilige dienst hebben, die ze niet in kracht kunnen en willen vervullen.

Ik kan me in ieder geval niet voorstellen dat een voorganger een ambtsgewaad draagt om mee te koketteren. Dan draag je wel wat anders dan een zwart pak op straat of een toga in de kerk, denk ik.
Vooruit met de geit!

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 12:54

GDK

Het heeft niets met "koketteren" te maken, maar om de vraag of een dominee zich al dan niet mag bedienen van een toga als "ambtsgewaad" , en dan beweer ik van niet, omdat een toga uitsluitend voorbehouden is aan de wetgevende macht, namelijk een rechter en advocaten.
Een toga beeldt namelijk HUN gezag als rechtsdienaar van de wet uit.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 13:20

ineke-kitty schreef:GDK

Het heeft niets met "koketteren" te maken, maar om de vraag of een dominee zich al dan niet mag bedienen van een toga als "ambtsgewaad" , en dan beweer ik van niet, omdat een toga uitsluitend voorbehouden is aan de wetgevende macht, namelijk een rechter en advocaten.
Een toga beeldt namelijk HUN gezag als rechtsdienaar van de wet uit.

En als dominee gepromoveerd is, en de titel professor mag voeren?

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 13:26

Schelpje: "....... en de titel professor mag voeren?"

Die titel heeft niks te maken met het dragen van een toga.
Geen enkele professor in de rechtsgeleerdheid draagt een toga tijdens het geven van college aan zijn studenten.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 13:31

ineke-kitty schreef:Schelpje: "....... en de titel professor mag voeren?"

Die titel heeft niks te maken met het dragen van een toga.
Geen enkele professor in de rechtsgeleerdheid draagt een toga tijdens het geven van college aan zijn studenten.

Maar dominee geeft op de kansel geen college. :wink:
En een arts met de titel prof, zit ook gewoon in zijn witte jas.
Let wel: van mij hoeft zo'n toga niet.
In de 60er en 70e jaren logeerde ik vaak bij een tante en oom, oom was koster van een gereformeerde kerk. Dan zag ik de predikanten komen en gaan, in spijkerbroek en casual shirtje. Dus dan is zo'n toga gewoon een "werkoverall".
Bij ons in de kerk zie je het eigenlijk nooit meer.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 13:49

Schelpje: "Maar dominee geeft op de kansel geen college"

Nee, maar WEL onderwijs vanuit de Schrift aan de gemeente.

Het gaat er ook niet om of zo'n toga voor ons niet hoeft, maar of een dominee zich een toga mag aanmeten vanwege zijn positie ALS ambtsdrager van de kerk.

En MIJN dokter draagt geen witte jas, wat overigens uit puur hygienisch oogpunt gedaan wordt voornamelijk in ziekenhuizen/verzorgingshuizen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 13:52

ineke-kitty schreef:Schelpje: "Maar dominee geeft op de kansel geen college"

Nee, maar WEL onderwijs vanuit de Schrift aan de gemeente.

Het gaat er ook niet om of zo'n toga voor ons niet hoeft, maar of een dominee zich een toga mag aanmeten vanwege zijn positie ALS ambtsdrager van de kerk.

En MIJN dokter draagt geen witte jas, wat overigens uit puur hygienisch oogpunt gedaan wordt voornamelijk in ziekenhuizen/verzorgingshuizen.

Mijn huisarts draagt ook geen witte jas meer, jammer. Maar in de ziekenhuizen wordt het weer juist vaker voorgeschreven, vanwege hygiënische redenen.
Ja dominee geeft onderwijs, daar heb je helemaal gelijk in, maar daar heeft hij evenals de professor in de universiteit, geen toga voor nodig.
Ik vind wel dat de predikant, omdat het een ambt betreft, een zwart/donkergrijs kostuum met wit overhemd en bescheiden stropdas moet dragen, bij voorkeur.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 15 mei 2014 13:57

Schelpje

Ik zei ook al, dat een dominee of voorganger, zich best mag kleden in een pak, maar het is de vraag of hij daarmee zijn "gezag" als ambtsdrager toont.
Ik betwijfel of dat een bepaalde meerwaarde zou geven aan het Woord dat hij predikt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 15 mei 2014 14:08

IK denk dat ik en velen met mij, hem serieuzer neemt dan dat hij in een hippe jeans met T shirt zou voorgaan. Dat heeft alles te maken met onze kledingcultuur. Dat deze regels door bepaalde mensen als onzin wordt bestempeld, omdat in Afrika de voorganger in kleurig gewaad voorgaat, wil niet zeggen dat wij dit meteen moeten navolgen? Daar is het mooi warm weer en de kleding kleurrijk. Gebaseerd op hun culturen en klimaat.
En God heeft de predikant een bepaald gezag gegeven, maar dan moeten de kerkgangers dit wel respecteren natuurlijk.

Terug naar “[Religie] - Open forum”