feminisme.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: feminisme.

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 10:51

[quote="alexander91"
Men vergeet vaak:
1) mannen en vrouwen zijn van nature verschillend, dat weet iedereen (gelovige, en niet-gelovige), maar in dit soort discussies doet men er niets mee. De behoeftes van beiden zijn duidelijk verschilend, en dat zorgt ervoor dat het gedrag en de keuzes anders zijn.[/quote]

Kijk, dit is nou precies de kolder waar feminisme tegenin gaat. De behoeften zijn alleen anders omdat ze zo zijn aangepraat. Feminisme gaat om keuzevrijheid, dat je niet automatisch vastzit in maatschappelijke rollen. Er zijn vrouwen die echt geen kinderen willen, die serieus willen worden genomen, zélfs als ze aantrekkelijk zijn, die niets liever willen dat velden ploegen met een grote tractor.

Daarnaast zijn ze fysiek anders, wat ook gevolgen heeft op het gedrag. Emancipatie peilen aan de hand van de verdeling man/vrouw bij bv bepaalde beroepen, etc. neemt dit niet mee, en stelt doelen waar men niet op te wachten zit (tenzij feminisme een doel in zichzelf is).

Nou, er zijn toch echt zo veel dingen die ik niet kan/mag omdat ik een prostaat heb...

2) Voor een structurele verandering moet men vooral aandacht besteden aan kinderen. Wat is hun beeld van jongen/meisje? Het beeld dat men vroeg aanleert raakt men op latere leeftijd niet snel kwijt. Gelijke kansen moeten op jonge leeftijd dus aangeboden worden. Laat meisjes ook wat met techniek doen, en breng jongens wellicht meer zorgzaamheid bij (om maar wat te stereotyperen). Dat is een veel duurzamere oplossing dan nu vrouwen op bepaalde functies zetten om een bepaalde eis van m/v-verdeling te voldoen.

Daar gaat feminisme dan ook niet om. Al zal het allicht wel helpen. Waar feminisme om gaat, om eens wat te noemen, dat het ontzettend vreemd is dat in Amerika commissies bestaande uit uitsluitend oude, blanke mannen beslissingen nemen over de seksuele gezondheidszorg voor vrouwen.

Over het feit dat er in de media ophef wordt gemaakt over het aankomende kleinkind van Hillary Clinton en hoe dat haar presidentschapskandidatuur kan beïnvloeden. Nooit of te nimmer wordt nageslacht genoemd als er een man een gooi doet naar het presidentschap, maar als het een vrouw is, is het ineens wél relevant?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 11:05

alexander91 schreef:Ik denk dat het huidige feminisme op twee manieren fundamenteel verkeerd wordt ingezet. Men vergeet dat mensen van zichzelf korte-termijn denkers zijn, die dus alleen korte termijn oplossingen willen en bedenken. Vaak werken deze oplossingen maar tijdelijk, geven een vals gevoel van verbetering, en kunnen meer kwaad dan goed aanrichten.

Men vergeet vaak:
1) mannen en vrouwen zijn van nature verschillend, dat weet iedereen (gelovige, en niet-gelovige), maar in dit soort discussies doet men er niets mee. De behoeftes van beiden zijn duidelijk verschilend, en dat zorgt ervoor dat het gedrag en de keuzes anders zijn. Daarnaast zijn ze fysiek anders, wat ook gevolgen heeft op het gedrag. Emancipatie peilen aan de hand van de verdeling man/vrouw bij bv bepaalde beroepen, etc. neemt dit niet mee, en stelt doelen waar men niet op te wachten zit (tenzij feminisme een doel in zichzelf is).

Juist dit soort opmerkingen laat zien dat feminisme blijkbaar nog wel nodig is in Nederland. Weet je wat ik zo erg vind? Dat dit nou exact dezelfde opmerkingen zijn die extremistische moslims gebruiken om vrouwen geen auto te laten rijden of geen volwaardige getuige te laten zijn in de rechtbank... (Niet dat ik zeg dat jij daar het daar mee eens bent!). Zelfs al zijn vrouwen en mannen fysiek anders, hoeft dat nog geen invloed te hebben op het feit of mannen en vrouwen gelijke kansen dienen te hebben. Iemand kan prima zelf inschatten of zij bijvoorbeeld het leger in kan gaan, maar de mogelijkheid (dus de gelijke kans) moet er wel zijn! (Tenzij het regelrecht in gaat tegen de bijbel, wil ik wel even als kanttekening erbij plaatsen :) ).

2) Voor een structurele verandering moet men vooral aandacht besteden aan kinderen. Wat is hun beeld van jongen/meisje? Het beeld dat men vroeg aanleert raakt men op latere leeftijd niet snel kwijt. Gelijke kansen moeten op jonge leeftijd dus aangeboden worden. Laat meisjes ook wat met techniek doen, en breng jongens wellicht meer zorgzaamheid bij (om maar wat te stereotyperen). Dat is een veel duurzamere oplossing dan nu vrouwen op bepaalde functies zetten om een bepaalde eis van m/v-verdeling te voldoen.

Volgens mij is er ook geen quotum toch? (correct me if i'm wrong!)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 11:17

Ayla schreef: (Tenzij het regelrecht in gaat tegen de bijbel, wil ik wel even als kanttekening erbij plaatsen :) ).

Dat is precies dezelfde opmerking die extremistische christenen gebruiken om vrouwen niet toe te laten in de politiek, etc.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 11:24

Mortlach schreef:
Dat is precies dezelfde opmerking die extremistische christenen gebruiken om vrouwen niet toe te laten in de politiek, etc.

Tsja, dan mogen ze van mij de bijbel er nog eens op na slaan, dat stukje (1 Kor 14 en 1 Tim 2) waar ze op doelen gaat niet over politiek maar over de gemeente.. (als in de kerk, niet een bestuurlijke eenheid :lol: )

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 14 mei 2014 12:49

alexander91 schreef:Men vergeet vaak:
1) mannen en vrouwen zijn van nature verschillend, dat weet iedereen (gelovige, en niet-gelovige), maar in dit soort discussies doet men er niets mee. De behoeftes van beiden zijn duidelijk verschilend, en dat zorgt ervoor dat het gedrag en de keuzes anders zijn.
Mortlach schreef:
Kijk, dit is nou precies de kolder waar feminisme tegenin gaat. De behoeften zijn alleen anders omdat ze zo zijn aangepraat. Feminisme gaat om keuzevrijheid, dat je niet automatisch vastzit in maatschappelijke rollen. Er zijn vrouwen die echt geen kinderen willen, die serieus willen worden genomen, zélfs als ze aantrekkelijk zijn, die niets liever willen dat velden ploegen met een grote tractor.
Ik verbaas me over je antwoord. Dus je wilt zeggen dat het moedergedrag van vrouwelijke mensapen aangepraat is!? De dierenwereld laat duidelijk zien dat mannen en vrouwen ander gedrag vertonen. Dat zit in de genen!
Daarbij: waar zeg ik dat er geen vrouwen zijn die geen kinderen willen? Ik heb het idee dat je niet zozeer op mij reageert, maar op een imaginair persoon die vrouwen alleen maar wil zien baren en het huishouden doen. Tussen deze vorm en jouw feministisch fundamentalisme zit ook nog een grijs gebied.

Daarnaast zijn ze fysiek anders, wat ook gevolgen heeft op het gedrag. Emancipatie peilen aan de hand van de verdeling man/vrouw bij bv bepaalde beroepen, etc. neemt dit niet mee, en stelt doelen waar men niet op te wachten zit (tenzij feminisme een doel in zichzelf is).

Mortlach schreef:Nou, er zijn toch echt zo veel dingen die ik niet kan/mag omdat ik een prostaat heb...
Je doet altijd alsof je de wetenschap zo goed volgt, maar van hormonen heb je nog nooit gehoord?

Mortlach schreef:Daar gaat feminisme dan ook niet om. Al zal het allicht wel helpen. Waar feminisme om gaat, om eens wat te noemen, dat het ontzettend vreemd is dat in Amerika commissies bestaande uit uitsluitend oude, blanke mannen beslissingen nemen over de seksuele gezondheidszorg voor vrouwen.

Over het feit dat er in de media ophef wordt gemaakt over het aankomende kleinkind van Hillary Clinton en hoe dat haar presidentschapskandidatuur kan beïnvloeden. Nooit of te nimmer wordt nageslacht genoemd als er een man een gooi doet naar het presidentschap, maar als het een vrouw is, is het ineens wél relevant?
De punten die je hier aandraagt hebben meer van doen met mijn 2e punt dan dat je schetst. Het feit dat de verhoudingen zo scheef zijn komt door de opvoeding en de omgeving waarin men opgegroeid is. Mensen worden vooral in hun jongste jaren gevormd, en het gedrag x jaar later is een symptoom van hoe het vroeger gegaan is.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 14:32

alexander91 schreef:Ik verbaas me over je antwoord. Dus je wilt zeggen dat het moedergedrag van vrouwelijke mensapen aangepraat is!? De dierenwereld laat duidelijk zien dat mannen en vrouwen ander gedrag vertonen. Dat zit in de genen!

Ik zeg dat mensen, ook vrouwen, vrije keuzes moeten kunnen maken en daar niet voor moeten worden afgestraft. Dus niet vanaf kindsbeen aan het idee van moeten moederen opdringen en ook niet vrouwen die geen kinderen hebben/willen sociaal/maatschappelijk afstraffen

Verder is het wel een raar argument: in de dierenwereld is het zo, dus... Ik dacht altijd dat christenen de mens juist te vuur en te zwaard uit de dierenwereld wilden houden.

Daarbij: waar zeg ik dat er geen vrouwen zijn die geen kinderen willen? Ik heb het idee dat je niet zozeer op mij reageert, maar op een imaginair persoon die vrouwen alleen maar wil zien baren en het huishouden doen. Tussen deze vorm en jouw feministisch fundamentalisme zit ook nog een grijs gebied.

Hmm, misschien las ik meer in die ongedefinieerde 'behoeften' van jou dan je ermee bedoelde. Indien dat zo is, excuses.

Je doet altijd alsof je de wetenschap zo goed volgt, maar van hormonen heb je nog nooit gehoord?

Ja, en? Hormonen. O, nee, de vrouw heeft oestrogeen en kan dus geen tractor rijden, of zo.

De punten die je hier aandraagt hebben meer van doen met mijn 2e punt dan dat je schetst. Het feit dat de verhoudingen zo scheef zijn komt door de opvoeding en de omgeving waarin men opgegroeid is. Mensen worden vooral in hun jongste jaren gevormd, en het gedrag x jaar later is een symptoom van hoe het vroeger gegaan is.

Juist. En het veranderen van die omgeving en die opvoeding noemen we feminisme.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 15:50

alexander91 schreef:Ik verbaas me over je antwoord. Dus je wilt zeggen dat het moedergedrag van vrouwelijke mensapen aangepraat is!? De dierenwereld laat duidelijk zien dat mannen en vrouwen ander gedrag vertonen. Dat zit in de genen!

Vrouwen met apen vergelijken is nooit een handige zet om een punt te maken :lol: :lol: :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 16:10

Praktijkvoorbeeldje waarom feminisme nog ontzettend hard nodig is.

Mijn stiefdochter is 8. Op school heeft ze een jongetje als speelkameraadje. Nu wordt dat jongetje dus voor de andere jongens voor homo uitgemaakt omdat hij met meisjes speelt. Dat is zo heftig dat a) de knul op het punt staat de vriendschap af te breken, en b) zijn gedrag er sowieso al ontzettend onder lijdt.

Maar nee hoor, nergens meer voor nodig, dat feminisme. :-oo

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 19:03

Ook een leuke: als vrouw met lang haar naar een kapper gaan en om een 'Pixie Cut' (kort haar - http://goo.gl/Mf6zkA ) vragen. En dan kijken hoeveel kappers/kapster je dat uit het hoofd proberen te praten of gewoon botweg weigeren...

Als vrouw heb je blijkbaar niet eens zeggenschap over je eigen haarstijl...

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 mei 2014 19:12

alexander91 schreef:Men vergeet vaak:
1) mannen en vrouwen zijn van nature verschillend, dat weet iedereen (gelovige, en niet-gelovige), maar in dit soort discussies doet men er niets mee. De behoeftes van beiden zijn duidelijk verschilend, en dat zorgt ervoor dat het gedrag en de keuzes anders zijn.

Dat kan zo zijn, maar biologie staat gelijkwaardigheid niet in de weg. Mensen verschillen nu eenmaal. Ook mannen en vrouwen onderling. Zo heb je vrouwen die prima leiding kunnen geven en mannen die dat niet kunnen. Als vrouwen liever thuis voor hun kinderen zorgen dan hoort dat hun keus te zijn en geen dwang van de kerk of de maatschappij.
Dat geldt ook voor mannen die het vaak als een enorme winst ervaren om een 'pappadag' te hebben. Zowel voor de kinderen als voor vaders is dat veel beter dan een vader die ze af en toe es zien.

Ik vindt het trouwens een enorm verlies van capaciteit zowel in het bedrijfleven als in de kerk als vrouwen alleen maar wat achtergrondmuziek mogen spelen. En ook verlies van levensgeluk denk ik.
Ook gif is geschapen.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 14 mei 2014 19:28

Mortlach schreef:Praktijkvoorbeeldje waarom feminisme nog ontzettend hard nodig is.

Mijn stiefdochter is 8. Op school heeft ze een jongetje als speelkameraadje. Nu wordt dat jongetje dus voor de andere jongens voor homo uitgemaakt omdat hij met meisjes speelt. Dat is zo heftig dat a) de knul op het punt staat de vriendschap af te breken, en b) zijn gedrag er sowieso al ontzettend onder lijdt.

Maar nee hoor, nergens meer voor nodig, dat feminisme. :-oo

Dat is in Nederland volgens mij wel anders en zijn kinderverjaardagen ook nog vrolijk gemixed. Maar zo zie je wel wat cultuur voor invloed heeft op het gedrag van mannen en vrouwen. Mijn zoons speelden 20 jaar geleden als met vriendinnetjes.
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 mei 2014 22:21

hettys schreef:Dat is in Nederland volgens mij wel anders en zijn kinderverjaardagen ook nog vrolijk gemixed. Maar zo zie je wel wat cultuur voor invloed heeft op het gedrag van mannen en vrouwen. Mijn zoons speelden 20 jaar geleden als met vriendinnetjes.

Is dat echt anders? Het is volgens mij de leeftijd. Tot een bepaald moment is het allemaal geen probleem, maar op een gegeven moment zijn de andere-seksekinderen ineens vies of saai of stom. Heel ergerlijk en wij doen er alles aan om dat beeld de kop in te drukken, maar blijkbaar vinden niet alle ouders dat nodig.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2014 07:06

Volgens mij is dat een stuk cultuur toch, misschien zijn er recent nog jongens en meisjesscholen geweest in ierland?
Ik herken het niet, niet van mijn jeugd maar ook mijn kinderen daar is jongens en meisjes met elkaar geen issue.
Ook verjaarspartijtjes zijn er zat waar meisjes komen en één vriendje of andersom.

Wel merk ik, mijn oudste zit in groep vier, dat ze beginnen te beseffen dat jongens andere wezens zijn en merkt ze de verschillen op. Ook zijn er meisjes verliefd ( giegeldegiegel )
Maar dat soort dingen daar gaat geen feminisme ooit wat aan veranderen :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 15 mei 2014 09:10

meribel schreef:Volgens mij is dat een stuk cultuur toch, misschien zijn er recent nog jongens en meisjesscholen geweest in ierland?
Ik herken het niet, niet van mijn jeugd maar ook mijn kinderen daar is jongens en meisjes met elkaar geen issue.
Ook verjaarspartijtjes zijn er zat waar meisjes komen en één vriendje of andersom.

Wel merk ik, mijn oudste zit in groep vier, dat ze beginnen te beseffen dat jongens andere wezens zijn en merkt ze de verschillen op. Ook zijn er meisjes verliefd ( giegeldegiegel )
Maar dat soort dingen daar gaat geen feminisme ooit wat aan veranderen :lol:

Groep 4, hoe oud zijn ze dan? een jaar of 8? Dan hoop ik dat ik ongelijk heb en je de komende paar jaar niet eenenorme verandering zult zien, maar ik vrees het ergste.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 15 mei 2014 09:33

Ja acht,
We zullen het wel zien... ik ben benieuwd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”