Aflaat

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Aflaat

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 13:31

Anoniem_89 schreef:Als het vaticaan alles weg zou geven zou de crisis voorbij zijn en er geen hongersnood meer zijn.

Een interessante stelling. Laten we daar eens dieper op ingaan.

Met de bezittingen die het Vaticaan heeft trekt het Vaticaan toeristen die zorgen voor een grote stroom aan inkomsten. Daarnaast bied het Vaticaan een centrale plaats voor de katholieke Kerk die 1,2 miljard leden heeft. Het Vaticaan onderhoud voor christenen in de wereld diplomatieke banden met vele landen en groeperingen. Het Vaticaan is voor de katholieke Kerk dus van groot belang.

Zou de katholieke Kerk het Vaticaan en alles wat erbij hoort van de hand doen dan zou dat het volgende opleveren:

- groot maar eenmalig kapitaal
- vernietiging van de grootste en oudste bibliotheek ter wereld. Tienduizenden historische stukken zullen verloren gaan en de rest zal verdeeld worden en verspreid liggen. Waarbij de kans groot is dat er geen inzage meer mogelijk is voor historici.
- Een gigantische daling van inkomsten van de katholieke Kerk waardoor vele duizenden ziekenhuizen en verzorgingshuizen in verval raken en moeten sluiten evenals vele tienduizenden scholen. Grote regio's in Afrika en Azië zullen hier dermate door getroffen worden dat er een gigantische humanitaire ramp zich af zal spelen.

En zo kunnen we wel even door gaan. Je oplossing is eigenlijk net zo onnozel als stellen dat onze regering het Rijksmuseum en de stukken die daar liggen maar moet verkopen om de crisis te lijf te gaan. Het helpt vervolgens als een flinke druppel op de gloeiende plaat terwijl dat met behoud een straaltje was. Constructief bied je namelijk geen enkele oplossing. Het is niet zo dat als je ergens veel geld tegenaan gooit dat een probleem zichzelf dan oplost.

Nog even een belediging tussendoor.
Het is volgens mij ook nog steeds zo dat ze niet willen vertellen hoeveel ze bezitten..
Hmm apart voor een zgn. christelijke instantie..

Er is wel degelijk in beperkte mate openheid in inkomsten en uitgaven. Daarnaast is er aan kunst maar moeilijk een waarde te hangen. Maar huil gerust mee met de wolven. Probeer de volgende keer eens wat origineels en werk dat inhoudelijk ook even uit voordat je het uitspuwt. bvd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 13:34

Spreeuw schreef:Maar geloof jij dat je door een aflaat de hemel zou kunnen ingaan? Dat lees je toch nergens in de Bijbel? Waarom is het dan niet nodig om aflaten af te schaffen?

Alsjeblieft hé, doe in ieder geval dan een klein beetje je best om te laten lijken of je daadwerkelijk interesse hebt. Lees eerst eens ergens wat een aflaat inhoud en waar het mee samenhangt en wat dat dan weer betekend, dat voorkomt dit soort onnozele vragen.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 05 mei 2014 13:36

rotterdam schreef: Alles altijd beter weten en miljoenen medechristenen belasteren is ook niet een erg goede bijdrage tot het verwerven van het eeuwig heil.
De R.K.K. leer m.b.t. aflaten is ook niet mijn gedachtegoed maar je denkt toch zeker niet dat ze geen argumenten hebben ?

Ik stelde toch een vraag? Daarnaast kan dit niet als excuus gelden om dwalingen te bestrijden. Met jouw argument hoef je de satanskerk ook niet af te keuren, want je weet het tenslotte dan weer beter en daardoor heb je minder kans op het eeuwige heil... (ook al wordt er gevloekt en gespot met de naam van Christus...)

De RK-Kerk zal wel een argument voor aflaten hebben, maar geen argument vanuit de Bijbel denk ik, maar vanuit de traditie.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 mei 2014 13:40

Spreeuw schreef:
Ik stelde toch een vraag?

Ha ha ik lach hierom - een vraag ? retorisch - je wil maar een antwoord horen [-X

Daarnaast kan dit niet als excuus gelden om dwalingen te bestrijden. Met jouw argument hoef je de satanskerk ook niet af te keuren

Flauwekul antwoord - de R.K.K. en wij delen dezelfde belijdenis, we erkennen elkanders doop.
Dat is wel anders met de Satanskerk.

De RK-Kerk zal wel een argument voor aflaten hebben, maar geen argument vanuit de Bijbel denk ik, maar vanuit de traditie.

Dat is een interpretatie beste Spreeuw.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 14:24

Wat een dieptriest niveau weer.

CATECHISMUS VAN DE KATHOLIEKE KERK
► DEEL 2 - DE VIERING VAN HET CHRISTUSMYSTERIE
► SECTIE 2 - DE ZEVEN SACRAMENTEN VAN DE KERK
► HOOFDSTUK 2 - De sacramenten van genezing
► ARTIKEL 4 - Het sacrament van boete en verzoening
► SUBPARAGRAAF 10 - De aflaten

Wat is een aflaat?

De leer en de praktijk van de aflaten in de Kerk zijn nauw verbonden met de vruchten van het Boetesacrament.

"De aflaat is de kwijtschelding ten overstaan van God van tijdelijke straffen voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden; de goed ingestelde gelovige kan deze kwijtschelding onder bepaalde welomschreven voorwaarden verwerven door toedoen van de kerk die als beheerster van de verlossing met gezag de schat der voldoeningen van Christus en de heiligen uitdeelt en toepast."

"De aflaat is gedeeltelijk of vol, naargelang hij iemand geheel of gedeeltelijk verlost van de tijdelijke straffen die voor de zonde verschuldigd zijn." Elke gelovige kan de aflaten voor zichzelf verdienen of toepassen op overledenen.

De zondestraffen

Om de leer over de aflaten en de praktijk ervan te begrijpen, moet men inzien dat de zonde een dubbel gevolg heeft. Enerzijds leidt de zware zonde tot verbreking van de gemeenschap met God. Daardoor maakt ze ons onbekwaam voor eeuwig leven. Het gemis van het eeuwig leven wordt "eeuwige zondestraf" genoemd. Anderzijds brengt elke zonde, ook een dagelijkse, een ongezonde gehechtheid aan de schepselen met zich mee. Deze gehechtheid heeft een loutering nodig, hetzij hier op aarde, hetzij na de dood in de toestand die vagevuur genoemd wordt. Deze loutering bevrijdt van wat men de "tijdelijke zondestraf" noemt. Deze beide straffen moeten niet beschouwd worden als een soort wraakneming die God van buitenaf oplegt, maar als iets wat uit de aard van de zonde zelf voortvloeit. Een bekering die voortkomt uit een vurige liefde kan een volkomen loutering van de zondaar bewerken, zodat er in feite geen enkele straf meer overblijft.

Met de vergeving van de zonden en het herstel van de gemeenschap met God is de kwijtschelding van de eeuwige zondestraffen verbonden. Er blijven echter nog tijdelijke zondestraffen over. De Christen moet zich inspannen deze tijdelijke zondestraffen als een genade te aanvaarden door het lijden en allerlei beproevingen geduldig te verdragen en de dood sereen tegemoet te gaan, als de tijd daarvoor gekomen is; hij moet er zich op toeleggen de "oude mens" geheel af te leggen en zich te bekleden met de "nieuwe mens" door werken van barmhartigheid en liefde, maar ook door gebed en verschillende boetepraktijken.

In de gemeenschap van de heiligen

De Christen die zich van zijn zonde wil zuiveren en zich met de hulp van Gods genade wil heiligen, staat niet alleen. "Het leven van elk van de kinderen Gods is in en door Christus op wondere wijze verbonden met het leven van alle andere christenbroeders in de bovennatuurlijke eenheid van het mystieke lichaam van Christus, als in één mystieke persoon".
Referenties naar deze alinea vanuit documenten:

In de gemeenschap van de heiligen "bestaat er tussen de gelovigen, die ofwel het hemels vaderhuis bereikt hebben, ofwel tot het vagevuur toegelaten werden om boete te doen, ofwel op aarde nog onderweg zijn, inderdaad een bestendige liefdesband en een overvloedige uitwisseling van allerlei goederen". In deze wonderlijke uitwisseling komt dus de heiligheid van de één ten goede aan de anderen, ver boven de schade die de zonde van de één heeft kunnen berokkenen aan anderen. Zo kan de rouwmoedige zondaar, door beroep te doen op de gemeenschap van de heiligen, eerder en doeltreffender van zondestraffen gezuiverd worden.

Deze geestelijke goederen van de gemeenschap van de heiligen worden ook de genadeschat van de Kerk genoemd. "Dit is niet een geheel van goederen, die zich als materiële rijkdommen in de loop der eeuwen opgestapeld hebben. Ze bestaat veeleer in de oneindige en onuitputtelijke waarde die de uitboeting en de verdiensten van Christus onze Heer, opgedragen om heel de mensheid van de zonde te verlossen en haar te brengen tot gemeenschap met de Vader, voor God vertegenwoordigen. De schat van de kerk is Christus zelf, onze Verlosser, in wie de genoegdoening en de verdiensten van zijn verlossingswerk voortduren en waarde hebben".

"Bovendien behoort tot deze schat ook de werkelijk onmetelijke, onuitputtelijke en steeds nieuwe waarde die de gebeden en goede werken van de heiige Maagd Maria en van alle heiligen voor God vertegenwoordigen. Door de genade van de Heer zelf zijn zij zijn voetspoor gevolgd, hebben zij zich geheiligd en het werk volbracht dat door de Vader aanvaard werd. Door aan hun eigen heil te werken, hebben zij ook bijgedragen tot het heil van hun broeders in de eenheid van het mystieke lichaam".

Het verkrijgen van de aflaat van God door de Kerk

De aflaat wordt verkregen door toedoen van de Kerk krachtens haar macht om te binden en te ontbinden, een macht die haar door Christus Jezus verleend werd. Zij spreekt voor een bepaalde Christen ten beste en opent voor hem de schat van de verdiensten van Christus en van de heiligen om van de barmhartige Vader kwijtschelding van de tijdelijke zondestraffen te verkrijgen. Daarbij wil de Kerk deze Christen niet alleen te hulp komen, maar hem ook aansporen tot werken van godsvrucht, boete en liefde.

Aangezien ook de overleden gelovigen, die zich in de louteringstoestand bevinden, leden zijn van de ene gemeenschap der heiligen, kunnen wij ze, onder andere door voor hen aflaten te verkrijgen, helpen bij het uitboeten van de tijdelijke zondestraffen.
------

Tekst inclusief alle verwijzingen naar andere kerkelijke documenten waarin weer verwijzingen naar de bijbel staan en weer naar andere documenten enz enz: http://www.rkdocumenten.nl/rkdocs/index ... =1&id=1223

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 14:32

Faramir schreef:Wat een dieptriest niveau weer.

Elke gelovige kan de aflaten voor zichzelf verdienen of toepassen op overledenen.

Aangezien ook de overleden gelovigen, die zich in de louteringstoestand bevinden, leden zijn van de ene gemeenschap der heiligen, kunnen wij ze, onder andere door voor hen aflaten te verkrijgen, helpen bij het uitboeten van de tijdelijke zondestraffen.
------

Inderdaad, te triest voor woorden.
De mens kan helemaal niets verdienen.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 mei 2014 15:31

Anoniem_89 schreef:Als het vaticaan alles weg zou geven zou de crisis voorbij zijn en er geen hongersnood meer zijn.

Faramir schreef:Een interessante stelling. Laten we daar eens dieper op ingaan.

Met de bezittingen die het Vaticaan heeft trekt het Vaticaan toeristen die zorgen voor een grote stroom aan inkomsten. Daarnaast bied het Vaticaan een centrale plaats voor de katholieke Kerk die 1,2 miljard leden heeft. Het Vaticaan onderhoud voor christenen in de wereld diplomatieke banden met vele landen en groeperingen. Het Vaticaan is voor de katholieke Kerk dus van groot belang.

Waarom zou je geld (inkomsten) nodig hebben?
Je kunt toch net zo goed evangeliseren vanuit de kerk?
Daarnaast is naar mijn mening niet het Vaticaan verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten, ik sta niet achter de leer van de R.K. dus waarom zou ik mij verantwoordelijk moeten voelen voor wat de paus zegt?
De paus zei ook een keer dat het gebruik van condooms aidsverspreiding verergert.
Moet je daar achter staan dan? Omdat hij verantwoordelijk is moet ik het er maar mee eens zijn?De paus is toch onfeilbaar werd er gezegd?

Zou de katholieke Kerk het Vaticaan en alles wat erbij hoort van de hand doen dan zou dat het volgende opleveren:

- groot maar eenmalig kapitaal
- vernietiging van de grootste en oudste bibliotheek ter wereld. Tienduizenden historische stukken zullen verloren gaan en de rest zal verdeeld worden en verspreid liggen. Waarbij de kans groot is dat er geen inzage meer mogelijk is voor historici.

Wat gebeurt er nu met de historische stukken en wat zijn dat voor stukken?

- Een gigantische daling van inkomsten van de katholieke Kerk waardoor vele duizenden ziekenhuizen en verzorgingshuizen in verval raken en moeten sluiten evenals vele tienduizenden scholen. Grote regio's in Afrika en Azië zullen hier dermate door getroffen worden dat er een gigantische humanitaire ramp zich af zal spelen.

Tja, als je in het ziekenhuis komt moet je ook betalen, in Nederland gaat het toch ook goed? We betalen ons alleen een beetje blauw aan ziektekosten, maar het gaat toch zo ook goed zonder bijdrage van de R.K? In Afrika en Azië is een ander verhaal..
Dan moet je niet mensen bewust onderwijzen dat ze maar moeten blijven geven aan de kerk.

En zo kunnen we wel even door gaan. Je oplossing is eigenlijk net zo onnozel als stellen dat onze regering het Rijksmuseum en de stukken die daar liggen maar moet verkopen om de crisis te lijf te gaan. Het helpt vervolgens als een flinke druppel op de gloeiende plaat terwijl dat met behoud een straaltje was. Constructief bied je namelijk geen enkele oplossing. Het is niet zo dat als je ergens veel geld tegenaan gooit dat een probleem zichzelf dan oplost.

Tja onze overheid houdt zich bewust dom en Nederland in crisis.
Nou om eerlijk te zijn lijkt het de goede kant op te gaan met ons land.
Oh wacht... er komen verkiezingen aan!
Even het volk als dom varken gebruiken om zo het achterlijk stemvee te beschouwen.

Nog even een belediging tussendoor.

Oke excuus, was niet netjes naar jou toe.

Er is wel degelijk in beperkte mate openheid in inkomsten en uitgaven. Daarnaast is er aan kunst maar moeilijk een waarde te hangen. Maar huil gerust mee met de wolven. Probeer de volgende keer eens wat origineels en werk dat inhoudelijk ook even uit voordat je het uitspuwt. bvd.

Er zijn nog heel veel voorbeelden te noemen waar ik het niet mee eens ben.
Bij mij komt het over als ze zich met zoveel kleding van goud aan hebben, dat ze ernstig aandacht tekort hebben dat nota bene in Afrika waar men dood gaat van de honger.

mealybug schreef:Inderdaad, te triest voor woorden.
De mens kan helemaal niets verdienen.

Hier ben ik het wel mee eens;)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 16:29

Anoniem_89 schreef:Waarom zou je geld (inkomsten) nodig hebben?
Je kunt toch net zo goed evangeliseren vanuit de kerk?

Geld is nodig om het gigantische liefdadigheidswerk aan de gang te houden. Zoals je ongetwijfeld weet als welingelicht persoon is de katholieke Kerk naast de grootste kerk op aarde ook nog eens de grootste liefdadigheidsorganisatie die zorgt draagt voor miljoenen en miljoenen hulpbehoevenden.
Daarnaast is naar mijn mening niet het Vaticaan verantwoordelijk voor het onderhouden van contacten, ik sta niet achter de leer van de R.K. dus waarom zou ik mij verantwoordelijk moeten voelen voor wat de paus zegt?

Misschien zou je daar anders over denken als je in een door oorlog verscheurd land woont. Dan is het toch altijd fijn als iemand opkomt bij de VN om je belangen te behartigen. Wellicht zou je het kunnen waarderen wanneer je onderdrukt wordt door islamitische wetgeving dat het Vaticaan tracht via diplomatieke weg die onderdrukking weg te nemen. Over het algemeen waarderen landen het ook als er door het Vaticaan onderhandeld kan worden aan een oplossing voor een geschil tussen twee landen. Enz enz.
De paus zei ook een keer dat het gebruik van condooms aidsverspreiding verergert.
Moet je daar achter staan dan? Omdat hij verantwoordelijk is moet ik het er maar mee eens zijn?De paus is toch onfeilbaar werd er gezegd?

De vorige paus bedoel je. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, ook ik als katholiek hoef het daar niet mee eens te zijn. De paus is onder bepaalde omstandigheden onfeilbaar als hij vanuit zijn zetel spreekt. Dat is in de gehele geschiedenis geloof ik een keer of 2 gebeurd. De vorige paus heeft overigens ook hele mooie boeken geschreven over Jezus Christus. Ook de inhoud van die boeken is niet onfeilbaar zoals te lezen staat in de boeken.

Daarnaast begrijpt men in de westerse samenleving de complexiteit van condoomgebruik ik Afrika niet. Je kan niet oneindig condooms aanbieden in Afria, en zelf zullen ze het niet kopen. Indien alle Afrikanen zich consequent aan de zedenleer van de katholieke Kerk zouden houden dan zoude geslachtsziekten als Aids ook binnen enkele generaties verleden tijd zijn. De katholieke Kerk leert namelijk geheelonthouding buiten het huwelijk en absolute trouw binnen het huwelijk en scheiden is niet mogelijk. Anticonceptie wordt niet gewaardeerd maar als je dan toch zo'n beetje alle regels gaat overtreden dan kan je net zo goed een condoom gebruiken. Het idee dat door het afkeuren van anticonceptie van de katholieke Kerk aids vrij spel heeft is een vrij infantiele gedachtengang die vooral populair is in kroegen en op verjaardagen maar die bij serieuze gesprekken geen stand houd. http://www.katholiek.nl/de-paus-de-kath ... -condooms/
Wat gebeurt er nu met de historische stukken en wat zijn dat voor stukken?

Die worden nu bewaard en gearchiveerd, een groot aantal in speciale gekoelde en gereguleerde ruimten zodat het niet verder vergaat. Dat zijn stukken vanuit de hele wereld die de wereldgeschiedenis betreffen.
Maar goed, jij bent van mening dat het allemaal verkocht moet worden dus ik neem toch eigenlijk wel aan dat je weet waarover je praat.
Tja, als je in het ziekenhuis komt moet je ook betalen, in Nederland gaat het toch ook goed? We betalen ons alleen een beetje blauw aan ziektekosten, maar het gaat toch zo ook goed zonder bijdrage van de R.K? In Afrika en Azië is een ander verhaal..

Vele ziekenhuizen in Nederland en andere westerse regio's zijn van oorsprong katholiek maar nu niet meer.
In Afrika, Zuid-Amerika en Azië is er in veel gevallen simpelweg geen geld voor ziekenhuizen en dergelijke. Toch fijn dat er een staat waar mensen kosteloos of vrijwel kosteloos medisch behandeld kunnen worden.
Dan moet je niet mensen bewust onderwijzen dat ze maar moeten blijven geven aan de kerk.

Je snapt er volgens mij werkelijk helemaal niets van is het wel?
Er zijn nog heel veel voorbeelden te noemen waar ik het niet mee eens ben.

Ongetwijfeld. Je toont hier echter aan dusdanig weinig kennis te hebben dat je jezelf eigenlijk helemaal geen mening zou kunnen vormen. Dat weerhoud je er schijnbaar niet van om vooraan te staan met je zakje stenen.
Bij mij komt het over als ze zich met zoveel kleding van goud aan hebben, dat ze ernstig aandacht tekort hebben dat nota bene in Afrika waar men dood gaat van de honger.

Laat nou net de katholieke Kerk de grootste liefdadigheidsorganisatie ter wereld zijn, ook in Afrika.
Als het je werkelijk om de hongerigen te doen was dan had je maar wat blij geweest met de katholieke Kerk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2014 18:55

Riska schreef:Het verbaast mij dat Faramir nog zo vriendelijk alles beantwoordt wat er gevraagd wordt. Terwijl er totaal geen interesse is in wat hij zegt -

Niet altijd even vriendelijk. Indien er zoiets zou zijn als wederzijds respect dan nodigt dat veel meer uit om een daadwerkelijk gesprek met nuance, eigen gedachtengangen en ervaringen en enige verdieping te hebben. Nu blijft het wat kortaf en steek ik er weinig tijd en moeite in.

Wat ook zo ontzettend spijtig is is dat een enkeling bij elk onderwerp een scale aan niet toe doende randzaken erbij sleept. Voorbeeld; als ik een topic over appeltaart open dan kan dat gaan over vele dingen die ermee te maken hebben en soms kan er een zijpad bewandeld worden over andere taarten of zelfs cake. En dan begint iemand er doorheen te tetteren over gourmetten. Ook een interessant onderwerp maar het heeft geen enkel raakvlak.

Vreemd genoeg verwacht ik ook dat deelnemers aan een gesprek tenminste even de moeite hebben genomen zich in te lezen als is het maar de samenvatting van Wikipedia over het onderwerp. Zelfs dat schijnt voor een enkeling een te grote opgave te zijn. En die tetteren het hardst om hun onwetendheid tentoon te spreiden. Zo zie ik het tenminste.

Maar iemand opent een topic en in eerste instantie ga ik ervan uit dat het oprecht is. En al is het dat niet of trollen enkele deelnemers het kan geen kwaad om voor die enkeling wel normale uitleg te geven. Zo ontstaat er tussen de mensen van goede wil in ieder geval wederzijds begrip. Dat wil overigens niet zeggen dat je het eens bent met elkaar.
het gaat erom de RKK als een satanskerk neer te zetten (met uitzondering van Rotterdam, die zinnige dingen zegt en terecht de RKK verdedigt).
Om de waarheid te zeggen: ik vind het schandalig wat er geschreven is.

Dat mensen het schrijven is niet zo erg, maar dat bijdragen van dit niveau daadwerkelijk gedacht worden baart mij meer zorgen.
En veelal grote onzin.
Ik schaam mij bijna Protestants te zijn.

Je hoeft je echt niet te schamen voor iets wat jijzelf niet hebt gedaan en waar je geen invloed op hebt. Maar ik ken het gevoel van plaatsvervangende schaamte. En dan voelen wij ons als samenleving zo verheven vanwege oa ons uitstekende onderwijs, onze eindeloze toegang tot bronnen over van alles en nog wat. Toch heb ik het gevoel dat onze samenleving alleen maar platter en dommer wordt.

De mensen van goede wil, ongeacht denominatie. Daar gaat het om in een prettige samenleving.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 mei 2014 20:53

Faramir schreef:Geld is nodig om het gigantische liefdadigheidswerk aan de gang te houden. Zoals je ongetwijfeld weet als welingelicht persoon is de katholieke Kerk naast de grootste kerk op aarde ook nog eens de grootste liefdadigheidsorganisatie die zorgt draagt voor miljoenen en miljoenen hulpbehoevenden.

Anoniem, ik heb elders nog even voor je navraag gedaan.

En de volgende linkjes kreeg:
http://weltkirche.katholisch.de/de/welt ... sziele.php
http://www.catholicworldreport.com/Item ... he_us.aspx

Waaruit de volgende informatie te halen is:
-25% van alle inrichtingen van de ziekensector ter wereld zijn in katholieke handen, wat neerkomt op zo'n 5000 ziekenhuizen en 18.000 gezondheidscentra.
-De katholieke Kerk runt wereldwijd 93.315 basisscholen en 42.234 middelbare scholen.

Zoals je zal snappen; daar is geld voor nodig. Geld wat oa gehaald wordt uit toeristische inkomsten van het Vaticaan.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 mei 2014 00:34

Faramir schreef:
Anoniem, ik heb elders nog even voor je navraag gedaan.

En de volgende linkjes kreeg:
http://weltkirche.katholisch.de/de/welt ... sziele.php
http://www.catholicworldreport.com/Item ... he_us.aspx

Waaruit de volgende informatie te halen is:
-25% van alle inrichtingen van de ziekensector ter wereld zijn in katholieke handen, wat neerkomt op zo'n 5000 ziekenhuizen en 18.000 gezondheidscentra.
-De katholieke Kerk runt wereldwijd 93.315 basisscholen en 42.234 middelbare scholen.

Zoals je zal snappen; daar is geld voor nodig. Geld wat oa gehaald wordt uit toeristische inkomsten van het Vaticaan.

Faramir, ik wil je hiermee niet beledigen, het is inderdaad heel wat, wat de R.K. doet.
Maar m.i. zijn er heidense gebruiken die niet in overeenstemming zijn met wat God zegt of er in de bijbel staat.
Je geloof, daar kan ik niets over zeggen, misschien vereer je Maria helemaal niet.
Geloof zit in je hart, ik kan het niet zien of ervaren hoe jij het doet.

Het enige waar ik over struikel zijn de zichtbare zaken die niet goed zijn als ik de bijbel er naast leg.
Ik snap dat dit als een aanval gezien kan worden, je staat zelf achter de leer van de R.K. neem ik aan?
Maar zie het alsjeblieft ook door mijn ogen..
Dan zullen we elkaar begrijpen.

Natuurlijk is er ook veel kritiek en veel mis met pinksterkerken, waar ik graag heen zou willen.
Ik toets zulke kerken aan de bijbel, en vraag aan God of het goed is welke stappen ik zet.
Zoals TRIN ben ik een paar keer geweest.
Nu kom ik er nooit meer, de leer klopt niet en er worden veel dingen bij verzonnen.

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt.
Ik zeg niet dat jij slecht bent.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 mei 2014 08:27

Anoniem_89 schreef:Faramir, ik wil je hiermee niet beledigen, het is inderdaad heel wat, wat de R.K. doet.

Dat lijkt me een feitelijke constatering.
Ik heb het geplaatst om het zijpadje wat jij begon te bewandelen in dit topic af te sluiten met wat feitelijke gegevens waarvoor al dat geld nodig was.

Onderstaande is allemaal offtopic maar ik zal er toch even op reageren, wel zo netjes.
Maar m.i. zijn er heidense gebruiken die niet in overeenstemming zijn met wat God zegt of er in de bijbel staat.

Dat is prima. Vanuit katholiek oogpunt is dat niet het geval. De bijbel is dan ook geen plat boek wat slechts voor 1 interpretatie vatbaar is.
Je geloof, daar kan ik niets over zeggen, misschien vereer je Maria helemaal niet.
Geloof zit in je hart, ik kan het niet zien of ervaren hoe jij het doet.

Natuurlijk vereer ik Maria, ook enkele ander heiligen. Ik eer overigens ook mijn ouders die nog leven.
Het enige waar ik over struikel zijn de zichtbare zaken die niet goed zijn als ik de bijbel er naast leg.
Ik snap dat dit als een aanval gezien kan worden, je staat zelf achter de leer van de R.K. neem ik aan?

Dit vind ik dan wel weer humor. Jij vraagt mij om empathie, inlevingsvermogen in jouw standpunt. Maar geef me eens een goede reden waarom ik dat zou doen? Jij hebt namelijk geen enkel inlevingsvermogen in het geloof van de ander. Je bent wat dat betreft ontzettend egocentrisch en kan ogenschijnlijk enkel denken vanuit je eigen standpunt.

Natuurlijk is er ook veel kritiek en veel mis met pinksterkerken, waar ik graag heen zou willen.
Ik toets zulke kerken aan de bijbel, en vraag aan God of het goed is welke stappen ik zet.
Zoals TRIN ben ik een paar keer geweest.
Nu kom ik er nooit meer, de leer klopt niet en er worden veel dingen bij verzonnen.

Ik hoop dat je het zo een beetje snapt.
Ik zeg niet dat jij slecht bent.

Evengoed kan ik jouw kerkje spelen wat je doet met een handjevol anderen sterk veroordelen. Je kinderlijke geloof wat niet gegroeid is tot een volwassen geloof of je islamitische omgang met de bijbel. Wat zou ik daaraan winnen om dat in elk topic waar wij elkaar tegenkomen naar voren te brengen? Ik zou daarmee enkel aantonen dat mijn geloof een anti-geloof zou zijn wat parasiteert op een ander geloof. Ik zeg niet dat jij slecht bent.

Riska

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 09:00

Anoniem_89 schreef:Het enige waar ik over struikel zijn de zichtbare zaken die niet goed zijn als ik de bijbel er naast leg.

Ik weet niet naar welke kerk jij gaat. Begin eens te kijken naar je eigen gemeente/kerk en leg dat naast de Bijbel. Klopt het allemaal?
En welke interpretatie volg je dan?
Kijk, ik kan begrijpen dat je als goed Protestant moeite hebt met heiligverklaringen van mensen en nu recent twee pausen. Ze mogen al dan niet veel goed gedaan hebben - geen mens is heilig, we maken allemaal fouten.
Maar om een hele kerk af te keuren omdat het 'niet met de Bijbel overeenstemt' gaat veel en veel te ver.
Er is maar Een Die dat kan en mag en dat is God.

Ja, er zijn dingen anders. Nou en?
Ik heb de vreugde af en toe een weekend te verblijven in een klooster. Om precies te zijn in de Abdij van Berne - Heeswijk-Dinther, Norbertijnen.
Wat mij aanspreekt is de stilte. Een psalm wordt recitatief gezongen en dan is het stil. Niet maar even, maar vele, vele minuten.
Om zelf na te denken, om een stilte die gevuld is - en daarmee bedoel ik dat als ik thuis soms stilte om mij heen heb, de muren op je afvliegen, maar als die stilte valt in de kerk, het een gedragen worden is.
O ja, er is al sinds eeuwen een verschil van opvatting over Eucharistie en Avondmaal. Feit is, dat iedereen wordt genodigd om deel te nemen.
Er was die morgen dat ik geen vrijheid voelde. Een drempel voor mijzelf. Maar één van de broeders kwam wel naar mij toe om te zeggen dat ik echt welkom was om de Eucharistie mee te vieren.

Ik zou als protestant ook eens kijken naar de geschiedenis. Tijdens de Reformatie waren we niet zachtzinnig. Niet voor niets ontstonden er schuilkerken. Ook gebruiken werden afgeschaft.
Gelukkig zijn er een aantal teruggekomen in midden-orthodoxe Protestantse kerken.

Laten alsjeblieft kijken naar het Protestantisme in Nederland. De RKK is tenminste een eenheid gebleven, dat kun je van het Protestantisme niet zeggen. Wij nemen elkaar teveel de maat en geven aan dat kerk a om dit, kerk b om dat niet in overeenstemming is met de Bijbel.
Ik dacht zo dat we heel bescheiden moeten zijn.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 07 mei 2014 09:05

Riska schreef:Er is maar Een Die dat kan en mag en dat is God.

Faramir, dank voor je inhoudelijke informatie en jij, Riska dank voor je goede reactie. =D>

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 16:08

Faramir schreef:Natuurlijk vereer ik Maria, ook enkele ander heiligen. Ik eer overigens ook mijn ouders die nog leven.

Wat is precies het verschil tussen "eren" en "vereren"?
Wat is de reden dat u Maria en ook enkele andere heiligen "vereert"?
Dat waren/zijn toch mensen, geen goden?

Terug naar “[Religie] - Open forum”