Voorwaarden voor belijdenis?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Voorwaarden voor belijdenis?

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:35

schelpje3 schreef:Zo zijn de regels in de CGK! En t.s. zit in 3e klas gymn, dus lijkt mij zo'n boek geen onoverkomelijk gebeuren. Wij hebben dit allemaal moeten doen, ooit, van huishoudschool, mavo tot vwo!

Maar zou in de CGK een oprecht gelovig persoon met bijvoorbeeld het syndroom van Down dan wel belijdenis mogen afleggen?

vanellus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor vanellus » 26 mar 2014 13:37

Een jong meisje wil in een tijd waarin de ontkerkelijking sneller voortraast dan een hogesnelheidslijn belijdenis afleggen van haar geloof.

In de kerk waar ze bijhoort is dat geen enkel probleem: ze heeft catechisatie gevolgd, ze kent de geschriften. Men staat er welwillend en positief tegenover.

Waarom er dan zo op haar ingehakt wordt, waarom er zaken verondersteld worden over haar motivatie, haar belevingswereld, dat is me daadwerkelijk een raadsel.

Waarom zo zuur als een jong meisje haar geloof wil belijden? Wij zijn geen Hartenkenner.

Ik zou het zo triest vinden als deze discussie Yvonne Christina verdriet zou doen, of haar zou doen afkeren van een gemeenschap die je veroordeelt, omdat je bewust mee wilt doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:38

StillAwake schreef:Maar zou in de CGK een oprecht gelovig persoon met bijvoorbeeld het syndroom van Down dan wel belijdenis mogen afleggen?

Ja natuurlijk!
Er zijn hier en daar speciale kerkdiensten en er is aangepast catechetisch onderwijs.
Dit betreft niet alleen mensen met Down, maar ook anderen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:39

schelpje3 schreef:Ik had in het andere topic al e.e.a. over gezegd.
Ik vind en vele anderen met mij, dat de minimumleeftijd 18 jaar moet zijn en blijven.
Dat is voor vele zaken ook zo geregeld in de wet.
Nu kunnen er bijzondere omstandigheden zijn waarin hiervan afgeweken kan worden, een ernstige ziekte, emigratie, ik noem maar iets.
En je moet toch weten wat het inhoudt? Ook krijg je les in de geschiedenis van jouw kerk, in dit geval de CGK. Want je belijdt tevens wat er in jouw kerk geleerd wordt.
Weet je dat niet dan, zijn er geen gesprekken geweest, thuis, bij de k.r.?

Ik vind van niet. We lezen nergens in de Bijbel over een minimumleeftijd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:40

StillAwake schreef:Maar zou in de CGK een oprecht gelovig persoon met bijvoorbeeld het syndroom van Down dan wel belijdenis mogen afleggen?
schelpje3 schreef:Ja natuurlijk!
Er zijn hier en daar speciale kerkdiensten en er is aangepast catechetisch onderwijs.
Dit betreft niet alleen mensen met Down, maar ook anderen.

Dan is er toch maatwerk mogelijk?
Jijzelf zei dat het in de CGK noodzakelijk was een moeilijk boek bestudeerd te hebben (zo kwam het althans op mij over, voor mensen weer gaan roepen dat ik niet kan lezen ;-) )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:40

schelpje3 schreef:Ik lees niets over het volgen van een catechisatie?
Ten eerste: gelooft gij dat de waarheid Gods die in het Oude en Nieuwe Testament ge­
openbaard en in de artikelen van het chris­telijk geloof beleden is en in de christelijke
kerk alhier geleerd wordt, de waarachtige en volkomen leer der zaligheid is
, en is het uw
voornemen in de belijdenis daarvan door de genade Gods standvastig te blijven in leven en
sterven?

Ten tweede: betuigt gij dat ge u vanwege uw zonden mishaagt, u voor God verootmoedigt,
uw leven buiten u zelf in Jezus Christus zoekt, en begeert ge 's Heeren dood te ver­kondigen tot
versterking van uw geloof?

Ten derde: belijdt gij dat het u een hartelijke behoefte Is, door de kracht van de Heilige
Geest, God de Heere lief te hebben en Hem te dienen naar Zijn Woord, u als getrouw lid van
de gemeente van Christus te openba­ren, mede te arbeiden aan de opbouw van Zijn gemeente,
Zijn Naam te belijden in de wereld en u gewillig te onderwerpen aan het herderlijk opzicht en
de tucht
van de kerk?

Begrijp je volkomen het roodgemaakte en kun je hier dus met een oprecht hart JA op zeggen?

Als dat antwoord "ja" is moet iemand dus belijdenis kunnen doen. Ik lees nergens dat de 3000 die op de Pinksterdag tot geloof kwamen eerst bij de apostelen catechisatie, kerkgeschiedenis en uiteindelijk belijdeniscatechisatie moesten volgen voordat ze gedoopt werden en daarna pas belijdende leden werden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 13:45

schelpje3 schreef:Zo zijn de regels in de CGK! En t.s. zit in 3e klas gymn, dus lijkt mij zo'n boek geen onoverkomelijk gebeuren. Wij hebben dit allemaal moeten doen, ooit, van huishoudschool, mavo tot vwo!

Is een belijdenis vrijwillig?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:45

StillAwake schreef:Dan is er toch maatwerk mogelijk?
Jijzelf zei dat het in de CGK noodzakelijk was een moeilijk boek bestudeerd te hebben (zo kwam het althans op mij over, voor mensen weer gaan roepen dat ik niet kan lezen ;-) )

Ik heb toch ook niet gezegd dat dat niet zo was?
Als we het over t.s. hebben, zij is normaal, zelfs hoogbegaafd begrijp ik, dus telt dit bezwaar niet.
Je moet geen moeilijk boek bestuderen, je volgt gedurende een seizoen, of 2, gezamenlijk, dus met leeftijdsgenoten, catechisatie. Het is niet domweg in je hoofd stampen, het zijn hele mooie gesprekken, met de dominee, met elkaar, en vaak zie je dat er in de loop een geestelijke band groeit.
Je moet als belijdend kerklid toch weten waar je JA op gezegd hebt en wat het betekent om lid te zijn van jouw gemeente?
Je kunt vanaf dat moment gekozen worden als k.r. lid, dan kom je met de moeilijkste problematiek in aanraking, daar kun je toch niet "onnozel" instappen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:46

mealybug schreef:
Is een belijdenis vrijwillig?

Ja.
Bij ons in de gemeente bijv. zitten 2 mannen en 1 vrouw, al jaren volwassen, die geen belijdenis hebben gedaan.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 mar 2014 13:50

Waarom niet? Geloven ze niet?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:51

Marnix schreef:Waarom niet? Geloven ze niet?

Jawel.
Maar het past niet om hun redenen hier op het forum te zetten.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 13:52

StillAwake schreef:Dan is er toch maatwerk mogelijk?
schelpje3 schreef:Ik heb toch ook niet gezegd dat dat niet zo was?
Als we het over t.s. hebben, zij is normaal, zelfs hoogbegaafd begrijp ik, dus telt dit bezwaar niet.
Je moet geen moeilijk boek bestuderen, je volgt gedurende een seizoen, of 2, gezamenlijk, dus met leeftijdsgenoten, catechisatie. Het is niet domweg in je hoofd stampen, het zijn hele mooie gesprekken, met de dominee, met elkaar, en vaak zie je dat er in de loop een geestelijke band groeit.
Je moet als belijdend kerklid toch weten waar je JA op gezegd hebt en wat het betekent om lid te zijn van jouw gemeente?
Je kunt vanaf dat moment gekozen worden als k.r. lid, dan kom je met de moeilijkste problematiek in aanraking, daar kun je toch niet "onnozel" instappen?

Als je als argument aandraagt dat je tot kerkenraadslid gekozen zou kunnen worden (wat volgens de kerkorde bij mijn weten pas na drie jaar kon (in elk geval in mijn geval als zijnde bekeerling)) zou dat voor meisjes dus anders liggen als voor jongens (uitgaand dat de vrouw in het ambt in de meeste refo-kerken nog geen ingang heeft gevonden?)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 26 mar 2014 13:54

StillAwake schreef:Als je als argument aandraagt dat je tot kerkenraadslid gekozen zou kunnen worden (wat volgens de kerkorde bij mijn weten pas na drie jaar kon (in elk geval in mijn geval als zijnde bekeerling)) zou dat voor meisjes dus anders liggen als voor jongens (uitgaand dat de vrouw in het ambt in de meeste refo-kerken nog geen ingang heeft gevonden?)

Ik ken jullie kerkorde niet, maar voorzover mij bekend, ben je als belijdend lid "volwaardig", meteen dus, en mag je gekozen worden en deelnemen aan het H.A. en je kind laten dopen.
Dat ligt voor mannen en vrouwen hetzelfde, met de uitzondering, dat vrouwen geen ambtszuster mogen worden.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 26 mar 2014 13:59

schelpje3 schreef:Maar het past niet om hun redenen hier op het forum te zetten.

Zolang neimand een naam noemt kun je makkelijk zeggen wat de reden is naturlijk.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 26 mar 2014 14:02

StillAwake schreef:Als je als argument aandraagt dat je tot kerkenraadslid gekozen zou kunnen worden (wat volgens de kerkorde bij mijn weten pas na drie jaar kon (in elk geval in mijn geval als zijnde bekeerling)) zou dat voor meisjes dus anders liggen als voor jongens (uitgaand dat de vrouw in het ambt in de meeste refo-kerken nog geen ingang heeft gevonden?)
schelpje3 schreef:Ik ken jullie kerkorde niet, maar voorzover mij bekend, ben je als belijdend lid "volwaardig", meteen dus, en mag je gekozen worden en deelnemen aan het H.A. en je kind laten dopen.
Dat ligt voor mannen en vrouwen hetzelfde, met de uitzondering, dat vrouwen geen ambtszuster mogen worden.

Volgens mij is de kerkorde identiek (of was dat in elk geval in de tijd dat ik gedoopt werd).
Mij is verteld dat je na het gedoopt worden drie jaar geen verantwoordelijkheden kreeg. Ik ging er vanuit dat dat op de kerkorde gebaseerd was, maar dat kan ook gezond verstand geweest zijn...

Terug naar “[Religie] - Open forum”