Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
mohamed schreef:Jezus een mythe? How rude! Ik denk eerder dat er een mythe van Einstein is gemaakt. Ik las laatst ergens dat hij in werkelijkheid maar een i.q. van 85 had. *duikt weg*
Wilsophie schreef:Einstein was zo vriendelijk de brief van het negenjarig meisje Phyllis te beantwoorden.
[i]Beste Phyllis ,
Deze man noemt zichzelf "Eén Steen".
Ik zou haar graag uitleggen wie die uiterste hoeksteen is van de pyramide en haar het raadsel van de sphinx vertellen in alle eenvoud. De echte steen der wijzen meneer de professor.
Misschien kunt u college volgen bij Salomo.
wilsophie schreef:Wetenschappers geloven dat elk voorval, met inbegrip van de zaken van de mens, het gevolg is van natuurwetten. Daarom is een wetenschapper geneigd te geloven dat de gang van zaken niet kan worden beïnvloed worden door gebed, dat wil zeggen door een bovennatuurlijke gemanifesteerde wens.
hettys schreef:Wetenschappers geloven dat elk voorval, met inbegrip van de zaken van de mens, het gevolg is van natuurwetten. Daarom is een wetenschapper geneigd te geloven dat de gang van zaken niet kan worden beïnvloed worden door gebed, dat wil zeggen door een bovennatuurlijke gemanifesteerde wens.
We geloven dat God natuurwetten heeft geschapen. Zoals zwaartekracht.
Wilsophie schreef:Misschien moet ik het zo stellen.
De relatie tussen Bijbel en wetenschap is er één van water en vuur.
Als ik zeg dat God alles geschapen heeft en dat Adam en Eva echt bestaan hebben word ik toch vanuit het andere kamp meewarig aangekeken, om over het wereldbeeld maar te zwijgen want dat Petrus en Jezus op het water liepen tot daaraan toe, maar dat de aarde vast gefundeerd ligt is onmogelijk. Met enig medelijden zegt men : "'Geloof jij dat? " In het gunstigste geval en door de vriendelijkste mensen, over andere reacties zal ik maar zwijgen.
Meestal beseft men niet dat ook in de wetenschap geloof een grote rol speelt( theorie, aannames, uitgangspunten en geloof...) dan zoekt men de bewijzen erbij en zegt: "Zie je wel? "
Natuurlijk wetenschap is goed wanneer zij ons dichterbij de waarheid brengt en in de recente geschiedenis van de wetenschap is er een proces gaande waarbij de Bijbel langzamerhand buiten spel is gezet.
Kent u nog de affaire rond Diederik Stapel? En de commissie Levelt?
Kent u het boek: " Ontspoorde wetenschap?" van Frank van Kolfschooten over fraude en plagiaat en academische mores.
Kent u de artikelen van Henk Tromp en Michel Korzee in het blad "intermediair" in de jaren rond 1977.
Ze hebben geen blaffer op zak zoals de Holleeders en de Endstra's en lopen nog vrij rond want wetenschappers zijn net mensen.
Daarom noemt men het ook evolutietheorie niets meer dan een veronderstelling.
En weer zou ik terugkomen op Copernicus, maar helaas is dat onderdeel als topic gesloten. Dus zijn we nu 5500 jaar in Bijbelse tijdrekening na Adam en Eva iets verder gekomen?
Elke honderd jaar is er een wetenschapper opgestaan wiens beweringen een omwenteling in het denken van de mens heeft veroorzaakt.
Word deze wereld niet gelijkvormig maar wordt innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede en welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. Rom 12 vers 2.
Wereld is hier de vertaling van het woord "aioon" In een ander topic van Ineke nader toegelicht. Het gaat om deze tegenwoordige wereld en die ligt nu eenmaal in de boze.
Het adagium van Descartes mag dan juist zijn maar veel belangrijker is waar mijn denken en daaruit mijn voortvloeiend bestaan door bepaald wordt. De Bijbel geeft daarop het antwoord.
Oei, Descartes. Wat heeft die hiermee te maken? Ik kijk uit naar je nadere uitleg hierover.
Wilsophie schreef:Descartes zei: "ik denk dus ik ben en dat is op zich juist maar belangrijker is waar mijn denken en daaruit vloeiende bestaan wordt bepaald en dat heb ik al gemeld. Meer heb ik over de man niet te melden.
Het denken wordt gevormd door opvoeding en traditie van de ouders en later door de school en het sociale leven maar de vraag is natuurlijk of dat overeenkomt met de Waarheid.
Ik ben niet van deze wereld
Het is triest om te zien hoeveel christenen zich in allerlei bochten wringen om de Bijbel en de wetenschap op één lijn te krijgen.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten