christen en topsport

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: christen en topsport

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 10:17

Teus schreef:Als je topsport beoefend en je ziet het puur als werk dan is het niet anders als een timmerman of loodgieter. Het is voor alle drie hun werk en doen het in dienstbaarheid van God. Maar….. topsport, in de meeste gevallen gaat het om iets wat God niet wil. Voetbal b.v. als er iets is waar God gelasterd wordt dan gebeurd dat daar wel. Het gaat om grof geld, hebzucht, winst bejag, eerzucht, haat, mensenhandel, afgunst en afgoderij en dan nog wat ze elkaar toewensen. Als twee spelers samen bij de bal zijn dan wenst de een de ander hem zijn moeder (dat ligt vaak gevoelig) of hem zelf allerlei enrstige ziektes of verwensingen toe om hem te ontmoedigen en de controle over de bal kwijt te raken, tactiek van satan.
En dan nog de troep er omheen tijdens WK of EK enzo, tjonge wat heb satan schik.
Een potje straatvoetbal is stukken beter.
Een leider van een jeugd club op zaterdagmiddag, voormalig collega, Hij zei eens tegen mij, de rillingen lopen je over de rug als je hoort wat ouders zeggen tegen hun kinderen wat ze bij hun teamgenootje moeten doen, hoe ze elkaar van hun ouders mentaal moeten proberen kapot te maken en wat ze elkaar toe moeten wensen en verrot schelden, kinderen van 8 jaar. Het gaat niet meer om het spel.

Jij roert hier een punt aan. Het begint al bij het scouten. Het zoontje van vrienden was gescout, het knulletje kan lekker voetballen en gaat altijd met plezier naar de training. Hij werd gescout door de grootste voetbalclub van Nederland. Ouders waren eerst trots, net als het jongetje, maar toen begon de ellende.
Het was gewoon niet normaal meer hoe hun leven ontwricht werd door die voetbal. Halen, brengen, eten, slapen, alles draaide om die voetbal. Toen de jongen dreigde vast te lopen op school hebben zijn ouders de boel afgekapt. Hij voetbalt weer lekker op zijn zaterdagkluppie.
Topsport is niet hetzelfde als werken!
Werken moet je doen voor je brood. Dat is de Bijbelse opdracht.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 feb 2014 10:33

Teus schreef:Als je topsport beoefend en je ziet het puur als werk dan is het niet anders als een timmerman of loodgieter. Het is voor alle drie hun werk en doen het in dienstbaarheid van God. Maar….. topsport, in de meeste gevallen gaat het om iets wat God niet wil. Voetbal b.v. als er iets is waar God gelasterd wordt dan gebeurd dat daar wel. Het gaat om grof geld, hebzucht, winst bejag, eerzucht, haat, mensenhandel, afgunst en afgoderij en dan nog wat ze elkaar toewensen. Als twee spelers samen bij de bal zijn dan wenst de een de ander hem zijn moeder (dat ligt vaak gevoelig) of hem zelf allerlei enrstige ziektes of verwensingen toe om hem te ontmoedigen en de controle over de bal kwijt te raken, tactiek van satan.
En dan nog de troep er omheen tijdens WK of EK enzo, tjonge wat heb satan schik.
Een potje straatvoetbal is stukken beter.
Een leider van een jeugd club op zaterdagmiddag, voormalig collega, Hij zei eens tegen mij, de rillingen lopen je over de rug als je hoort wat ouders zeggen tegen hun kinderen wat ze bij hun teamgenootje moeten doen, hoe ze elkaar van hun ouders mentaal moeten proberen kapot te maken en wat ze elkaar toe moeten wensen en verrot schelden, kinderen van 8 jaar. Het gaat niet meer om het spel.

schelpje3 schreef:Jij roert hier een punt aan. Het begint al bij het scouten. Het zoontje van vrienden was gescout, het knulletje kan lekker voetballen en gaat altijd met plezier naar de training. Hij werd gescout door de grootste voetbalclub van Nederland. Ouders waren eerst trots, net als het jongetje, maar toen begon de ellende.
Het was gewoon niet normaal meer hoe hun leven ontwricht werd door die voetbal. Halen, brengen, eten, slapen, alles draaide om die voetbal. Toen de jongen dreigde vast te lopen op school hebben zijn ouders de boel afgekapt. Hij voetbalt weer lekker op zijn zaterdagkluppie.
Topsport is niet hetzelfde als werken!

Inderdaad, maar werken moet ons leven ook niet in beslag nemen.
Kan ook verwoestend zijn hoor, niet alleen als plicht tegenover God maar ook in het gezin.
Er gaan gezinnen of huwelijken kapot omdat de man, ook wel de vrouw, alleen maar carrière moet maken.
Ik vind het ook lastig als je bepaalde vergelijkingen van God uit de bijbel jezelf toeschrijft als excuus om het te doen. Ik bedoel het atletische om de overwinning te behalen. God bedoelt het om Zijn Koninkrijk te kunnen beërven, wij maken er van om ons werk te doen. ik vind het lastig. God gebruikt ook een dief in zijn vergelijkingen, wat moeten we daar mee? Of....ik snap het niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 10:39

Ik heb het niet over werken ten koste van, maar gewoon op een eerlijke manier je brood verdienen en dan zo, dat je weet dat je in alles afhankelijk bent van God.
Als je gaat solliciteren, leg je het dan eerst aan de Heere voor?
Als je voor een dilemma wordt gesteld in je baan, vraag je aan de Heere wat je doen zult?
Ieder krijgt een hoeveelheid talenten. De één is lichamelijk sterk, maar kan niet goed leren, de ander kan heel goed leren, maar is lichamelijk zwakker.
En als je beseft dat je in je werk iets kan uitstralen van hetgeen in je leeft, ga je er heel anders mee om.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 feb 2014 10:43

schelpje3 schreef:Ik heb het niet over werken ten koste van, maar gewoon op een eerlijke manier je brood verdienen en dan zo, dat je weet dat je in alles afhankelijk bent van God.
Als je gaat solliciteren, leg je het dan eerst aan de Heere voor?
Als je voor een dilemma wordt gesteld in je baan, vraag je aan de Heere wat je doen zult?
Ieder krijgt een hoeveelheid talenten. De één is lichamelijk sterk, maar kan niet goed leren, de ander kan heel goed leren, maar is lichamelijk zwakker.
En als je beseft dat je in je werk iets kan uitstralen van hetgeen in je leeft, ga je er heel anders mee om.

Ja
zeker, ik begreep wel wat je bedoelde.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 21 feb 2014 11:01

alexander91 schreef:Ik zou denken dat het zeker wel samen kan gaan, omdat het ook gewoon een baan is, net als alle andere
Hier denk ik echt anders over.
Topsporter zijn is geen gewone baan.

Bij een gewone baan:
*moet je ook je stinkende best doen, maar krijg je geen medaille op het erepodium
*hoef je niet tot op je onderbroek met het logo te lopen van degene die je sponsort, want je wordt niet gesponsord.
*Je wordt ook niet gekocht, zoals dat bij het voetbal gebeurd, voor weet ik hoeveel miljoen (vreselijke uitdrukking, mensen kopen :mrgreen: )
*je moet eerlijk zijn, maar je hoeft niet dagelijks een dopingcontrole te doen.
*je wordt niet uitgenodigt voor tv-shows en intervieuws, of om een feestje op te luisteren.
*bij een gewone baan ben je over het algemeen geen bekende nederlander, met alle consequenties van dien.
*bij een gewone baan ligt de paparazzi niet bij je in de tuin.
*enz.

Nee, ik vind het echt geen gewone baan.
Als die roem en het geld, dat is een aanslag op je geloofsleven. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Hoe houd je je hart buiten al die aardse eer die je toekomt? Hoe geef je God in alles de eer?
Je moet je gegeven talenten inzetten, maar ook je verstand gebruiken en niet de grenzen opzoeken. Want de verleidingen zijn groot, en iedereen wil in zijn hart geprezen en geroemd worden. Maar ten koste van wat?
Er is heel wat aan de hand in de sportwereld.
Vandaag las ik dit nog op CIP:
http://www.cip.nl/artikel/40534/Verrotte-topsport
het hele artikel:
http://www.denieuwekoers.nl/item/216-verrotte-topsport
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 21 feb 2014 11:13

alexander91 schreef:Ik zou denken dat het zeker wel samen kan gaan, omdat het ook gewoon een baan is, net als alle andere

mona schreef:Hier denk ik echt anders over.

Bij een gewone baan:
*moet je ook je stinkende best doen, maar krijg je geen medaille op het erepodium
*hoef je niet tot op je onderbroek met het logo te lopen van degene die je sponsort, want je wordt niet gesponsord.
*Je wordt ook niet gekocht, zoals dat bij het voetbal gebeurd, voor weet ik hoeveel miljoen (vreselijke uitdrukking, mensen kopen :mrgreen: )
*je wordt niet uitgenodigt voor tv-shows en intervieuws, of om een feestje op te luisteren.
*bij een gewone baan ben je over het algemeen geen bekende nederlander, met alle consequenties van dien.
*enz.

Als die roem en het geld, dat is een aanslag op je geloofsleven. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Hoe houd je je hart buiten al die aardse eer die je toekomt? Hoe geef je God in alles de eer?
Je moet je gegeven talenten inzetten, maar ook je verstand gebruiken en niet de grenzen opzoeken. Want de verleidingen zijn groot, en iedereen wil in zijn hart geprezen en geroemd worden. Maar ten koste van wat?
het hele artikel:

Helemaal mee eens!
Werken is een opdracht en doe je in dienstbaarheid van God. Wie voetbalt of wat dan ook in dienstbaarheid van God? Wie vraagt er een zegen over zijn sport waar weinig goeds in zit en uit voortkomt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2014 11:39

De broertjes Mulder bijvoorbeeld? En zo zijn er tal van voorbeelden.

Voetbal wordt hier aangehaald en als je het over de echte top hebt is dat lastig omdat er heel veel geld in omgaat. Maar topsport is niet alleen maar voetbal. Bij de meeste sporten zijn de lonen echt niet zo belachelijk hoog, verdien je niet meer dan wanneer je een goede andere baan hebt.

Bij een gewone baan:

Maakt dat uit dan? Genoeg banen waarbij je een onderscheiding kan krijgen. De medaille is een beloning als je ergens de beste in bent.

Ik ken genoeg banen met dresscodes en met gesponsorde kleding, bedrijfskleding.

Komt ook nog steeds voor in het bedrijfsleven in topfuncties. Verder gebeurt het in Nederland alleen bij voetbal... geldt niet voor topsport in het algemeen.

Tja, dopingcontrole hoort bij sport, net als vergaderen bij een management-functie hoort. :)

Als je in de top van het bedrijfsleven zit kan je daar ook voor worden uitgenodigd.

Enz. Natuurlijk zijn er verschillen. Er zijn ook tal van verschillen op te noemen tussen een vuilnisman en een directeur. Maar daarmee zijn het allebei nog wel gewone banen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 21 feb 2014 11:40

schelpje3 schreef:Topsport is niet hetzelfde als werken!

Als iemand zijn brood verdient met topsport is dat ook een vorm van werk. Arbeid, inzet.... en daar verdien je je geld mee.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2014 11:57

mona schreef:Hier denk ik echt anders over.

Bij een gewone baan:
*enz.

het hele artikel:

En wat vind je dan van een politieke baan? Of andere belangrijke banen waar je veel invloed hebt op zaken om je heen? Daar zitten heel veel zaken heen die overeenkomen met het rijtje bezwaren die je opsomt.

Misschien meer confronterender: denk je dat God een topsporter kan behouden? Of kan God dat niet? Ik geloof van wel. Netzoals dat God een politiek leider/staatshoofd kan behouden (en deze nog steeds diens functie kan beoefenen).

Het is makkelijk om te oordelen en te generaliseren vanaf de zijlijn (wat je doet). Moeilijker is het om God te vertrouwen, ook in de moeilijke situaties. Als je leeft met God, dan zijn roem en geld toch geen onoverkoombare struikelblokken?

Nog even je rijtje langsgaan:

Bij een gewone baan:
Je kunt wel lof krijgen van je collega's of mensen die je tegenkomt.
*hoef je niet tot op je onderbroek met het logo te lopen van degene die je sponsort, want je wordt niet gesponsord. Daar ben je als sporter zelf bij. En wat maakt het uit? Als je er niet om geeft. Geef aan de keizer wat des keizers is en doe er verder niet moeilijk over als het geen zonde is.
*Je wordt ook niet gekocht, zoals dat bij het voetbal gebeurd, voor weet ik hoeveel miljoen (vreselijke uitdrukking, mensen kopen :mrgreen: ) Daar ben je dus ook zelf bij. Je mag ook loyaal blijven aan een club van eigen voorkeur hoor. Als christen onder leiding van God hebben we de mogelijkheid om nee te zeggen.
*je moet eerlijk zijn, maar je hoeft niet dagelijks een dopingcontrole te doen. Wat is hier problematisch aan? Er zijn genoeg mensen in een baan die een werkcontrole zouden mogen ondergaan omdat ze geld verduisteren, luilakken etc. Dat zijn ook zonden, en die staan gelijk aan vals spel dmv doping in een sport.
*je wordt niet uitgenodigt voor tv-shows en interviews, of om een feestje op te luisteren.Daar heb je ook een keuze in hoor, en wat vind je dan van Van der Staaij of Slob die interviews laten afnemen? Dat zijn methodes om het geloof te laten zien aan de buitenwereld. Wat wil je dan? Het Bijbeltje in je achtertuin verstoppen zodat niemand het kan zien of ernaar zal vragen?
*bij een gewone baan ben je over het algemeen geen bekende nederlander, met alle consequenties van dien. Het leven van een christen is ook niet bedoeld om makkelijk te zijn. Wie zijn leven zal willen behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Christus, zal het behouden. Opoffering is dus nodig. Ga de strijd maar aan. Met Christus hebben we een echte Borg tot onze beschikking die ons niet zal laten vallen. Dus woekeren met onze gaven!
*bij een gewone baan ligt de paparazzi niet bij je in de tuin. Ik zou zeggen: plak christelijke posters op de ramen
*enz.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2014 11:59

Teus schreef:Helemaal mee eens!
Werken is een opdracht en doe je in dienstbaarheid van God. Wie voetbalt of wat dan ook in dienstbaarheid van God? Wie vraagt er een zegen over zijn sport waar weinig goeds in zit en uit voortkomt.

In de mens en deze wereld zit ook weinig goeds in. Vraag jij er Gods zegen voor, of vraag je Hem om die hele mensheid maar weg te vagen? Of gebruik je verschillende meetlatten naar gelang je smaak verschilt?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 12:16

Marnix schreef:Als iemand zijn brood verdient met topsport is dat ook een vorm van werk. Arbeid, inzet.... en daar verdien je je geld mee.

.... en bevordert de afgoderij.
Want als je je werk goed doet, krijg je hooguit waardering van je baas. Maar je wordt niet aanbeden, achterna gereisd, je krijgt een lauwerkrans om je nek, er wordt niet voor je gezongen, je naam prijkt niet op een tribune, sporthal.
Inzet kun je ook tonen op je zaterdagclub of tijdens een tennismatch met je vriend(in).
Doe wat je hand vindt om te doen en dat betekent toch niet dat je hele leven om je sport moet draaien? Ik las dat alleen al voor Sven Kramer 2 (?) fysiotherapeuten zijn aangetrokken.
Jij krijgt met veel moeite 9 behandelingen vergoed als je een lichamelijke aandoening hebt!

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2014 12:28

Marnix schreef:Als iemand zijn brood verdient met topsport is dat ook een vorm van werk. Arbeid, inzet.... en daar verdien je je geld mee.
schelpje3 schreef:.... en bevordert de afgoderij.
Want als je je werk goed doet, krijg je hooguit waardering van je baas. Maar je wordt niet aanbeden, achterna gereisd, je krijgt een lauwerkrans om je nek, er wordt niet voor je gezongen, je naam prijkt niet op een tribune, sporthal.
Inzet kun je ook tonen op je zaterdagclub of tijdens een tennismatch met je vriend(in).
Doe wat je hand vindt om te doen en dat betekent toch niet dat je hele leven om je sport moet draaien? Ik las dat alleen al voor Sven Kramer 2 (?) fysiotherapeuten zijn aangetrokken.
Jij krijgt met veel moeite 9 behandelingen vergoed als je een lichamelijke aandoening hebt!
"...en bevordert de afgoderij".

Bedenk je dat Paulus ook verafgood werd toen hij het evangelie predikte. Wat deed hij toen? En wat dacht je van de afgoderij van predikanten of voorouders? Dat is ook reeel, maar geen reden om te stoppen met de verkondiging van het Woord.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 21 feb 2014 12:31

Afgoderij is nooit goed! Ook al ligt er een vroom sausje overheen.
Laten we het in dit topic beperken tot (top)sport en er niet allerlei argumenten bij halen die hier niets mee te maken hebben.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 21 feb 2014 12:57

schelpje3 schreef:Afgoderij is nooit goed! Ook al ligt er een vroom sausje overheen.
Laten we het in dit topic beperken tot (top)sport en er niet allerlei argumenten bij halen die hier niets mee te maken hebben.
Ik zie nergens argumenten die er niets mee te maken hebben. Juist door parallellen te trekken is het mogelijk zaken in het juiste perspectief te plaatsen. Het punt dat ik probeer te maken is dat we niet hypocriet moeten zijn door enerzijds topsport af te wijzen met het argument dat er afgoderij in voorkomt, en anderzijds politiek of de prediking toe te laten terwijl daar ook afgoderij in voorkomt.
We moeten niet met dubbele tong gaan praten, maar 1 rechte lijn trekken. Dat is toch niet onredelijk om te vragen in een discussie als deze? Of willen we liever wat meer gezelschapspraat voeren over zaken waar we lekker ver van af zitten en die we dan met vooroordelen de grond in kunnen boren? Daar zullen vast andere topics voor zijn denk ik :-).

Daarbij, laten we inhoudelijk blijven. Dat betekent dus: beredeneer waarom een dergelijk argument er niets mee te maken heeft, ipv alleen de stelling te plaatsen zonder argumenten.

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 21 feb 2014 13:00

Persoonlijk, voor mijzelf, vind ik topsport niet passen bij mijn levensovertuiging. Tegelijkertijd hoef ik niet voor een ander te beslissen of zijn of haar sport wel of niet geoorloofd is. het enige wat ik kan doen -en moet doen- is waarschuwen voor de gevaren die er zijn. Want laten we eerlijk zijn, die zijn er. Verschillende zijn hier al genoemd: afgoderij, roem, geld, verleidingen, de enorme opofferingen die gemaakt worden in de naam van de sport, de zondagsrust die in het geding komt.. wat voor de rijke geldt, gaat ook op voor de sporter: Het is gemakkelijker dat een kameel door het oog van een naald gaat, dan dat een rijke het Koninkrijk van God binnengaat. Betekend dit dat rijkdom, of in dit geval sport, altijd verkeerd zou zijn? Ik denk het niet. Er zijn genoeg rijken te noemen, en ook sporters, die getuigt hebben van een levendige relatie met God. Vergeet ook niet dat er niemand is die het voorbeeld van Paulus in 1 Korinthe 9:24-27 zo goed begrijpt als hen die zelf op de renbaan lopen, aan de wedstrijd hebben deelgenomen, hebben gelopen met een doel of met de vuist geslagen hebben. Juist zij, die hun lichaam op harde wijze geoefend hebben, zouden ons moeten kunnen leren hoe het leven van een christen hoort te zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”