alexander91 schreef:Ik zou denken dat het zeker wel samen kan gaan, omdat het ook gewoon een baan is, net als alle andere
mona schreef:Hier denk ik echt anders over.
Topsporter zijn is geen gewone baan.
Bij een gewone baan:
*moet je ook je stinkende best doen, maar krijg je geen medaille op het erepodium
*hoef je niet tot op je onderbroek met het logo te lopen van degene die je sponsort, want je wordt niet gesponsord.
*Je wordt ook niet gekocht, zoals dat bij het voetbal gebeurd, voor weet ik hoeveel miljoen (vreselijke uitdrukking, mensen kopen

)
*je moet eerlijk zijn, maar je hoeft niet dagelijks een dopingcontrole te doen.
*je wordt niet uitgenodigt voor tv-shows en intervieuws, of om een feestje op te luisteren.
*bij een gewone baan ben je over het algemeen geen bekende nederlander, met alle consequenties van dien.
*bij een gewone baan ligt de paparazzi niet bij je in de tuin.
*enz.
Nee, ik vind het echt geen gewone baan.
Als die roem en het geld, dat is een aanslag op je geloofsleven. Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen. Hoe houd je je hart buiten al die aardse eer die je toekomt? Hoe geef je God in alles de eer?
Je moet je gegeven talenten inzetten, maar ook je verstand gebruiken en niet de grenzen opzoeken. Want de verleidingen zijn groot, en iedereen wil in zijn hart geprezen en geroemd worden. Maar ten koste van wat?
Er is heel wat aan de hand in de sportwereld.
Vandaag las ik dit nog op CIP:
http://www.cip.nl/artikel/40534/Verrotte-topsporthet hele artikel:
http://www.denieuwekoers.nl/item/216-verrotte-topsport
En wat vind je dan van een politieke baan? Of andere belangrijke banen waar je veel invloed hebt op zaken om je heen? Daar zitten heel veel zaken heen die overeenkomen met het rijtje bezwaren die je opsomt.
Misschien meer confronterender: denk je dat God een topsporter kan behouden? Of kan God dat niet? Ik geloof van wel. Netzoals dat God een politiek leider/staatshoofd kan behouden (en deze nog steeds diens functie kan beoefenen).
Het is makkelijk om te oordelen en te generaliseren vanaf de zijlijn (wat je doet). Moeilijker is het om God te vertrouwen, ook in de moeilijke situaties. Als je leeft met God, dan zijn roem en geld toch geen onoverkoombare struikelblokken?
Nog even je rijtje langsgaan:
Bij een gewone baan:
*moet je ook je stinkende best doen, maar krijg je geen medaille op het erepodiumJe kunt wel lof krijgen van je collega's of mensen die je tegenkomt.
*hoef je niet tot op je onderbroek met het logo te lopen van degene die je sponsort, want je wordt niet gesponsord. Daar ben je als sporter zelf bij. En wat maakt het uit? Als je er niet om geeft. Geef aan de keizer wat des keizers is en doe er verder niet moeilijk over als het geen zonde is.
*Je wordt ook niet gekocht, zoals dat bij het voetbal gebeurd, voor weet ik hoeveel miljoen (vreselijke uitdrukking, mensen kopen
) Daar ben je dus ook zelf bij. Je mag ook loyaal blijven aan een club van eigen voorkeur hoor. Als christen onder leiding van God hebben we de mogelijkheid om nee te zeggen.
*je moet eerlijk zijn, maar je hoeft niet dagelijks een dopingcontrole te doen. Wat is hier problematisch aan? Er zijn genoeg mensen in een baan die een werkcontrole zouden mogen ondergaan omdat ze geld verduisteren, luilakken etc. Dat zijn ook zonden, en die staan gelijk aan vals spel dmv doping in een sport.
*je wordt niet uitgenodigt voor tv-shows en interviews, of om een feestje op te luisteren.Daar heb je ook een keuze in hoor, en wat vind je dan van Van der Staaij of Slob die interviews laten afnemen? Dat zijn methodes om het geloof te laten zien aan de buitenwereld. Wat wil je dan? Het Bijbeltje in je achtertuin verstoppen zodat niemand het kan zien of ernaar zal vragen?
*bij een gewone baan ben je over het algemeen geen bekende nederlander, met alle consequenties van dien. Het leven van een christen is ook niet bedoeld om makkelijk te zijn. Wie zijn leven zal willen behouden, zal het verliezen, maar wie zijn leven verliest om Christus, zal het behouden. Opoffering is dus nodig. Ga de strijd maar aan. Met Christus hebben we een echte Borg tot onze beschikking die ons niet zal laten vallen. Dus woekeren met onze gaven!
*bij een gewone baan ligt de paparazzi niet bij je in de tuin. Ik zou zeggen: plak christelijke posters op de ramen
*enz.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin