Dwaalleraren

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Dwaalleraren

Berichtdoor jaapo » 21 feb 2014 21:27

We zijn het er toch mee eens, dat, als er maar één Waarheid was, er onmogelijk 35 kerken en groeperingen en sekten zouden zijn (minstens) en dan heb ik het alleen nog maar over Nederland. In principe kunnen er dus 34 dwaalleren verkondigd worden. Het is ook mogelijk, dat er maar heel weinig dwaalleren zijn, en dat de meeste kerken en groeperingen gewoon de Waarheid verkondigen over het geloof in Christus (met tolerante inachtneming van ieders "recht" op een persoonlijk geloof. Voor mij is het niet duidelijk. Ik zal dan ook nooit een anderssoortig geloof in Christus een dwaalleer noemen. Zelfs het Joodse geloof is voor mij gelijkwaardig aan het Christendom, zij het met toch een paar andere benaderingen. Jezus was immers zelf een Jood, zowel van afkomst als door zijn geloof in God. Lees het NT er maar op na. Hij heeft zelf nooit het Joodse geloof afgezworen, hoewel hij wel scherp het ultra-wettische veroordeelde.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Dwaalleraren

Berichtdoor schelpje3 » 22 feb 2014 15:48

Een kerk die enigszins afwijkt, en wat is afwijken in dit verband, is niet meteen een dwalende kerk.
De definitie van dwaalleer is als deze iets leert wat de Bijbel ons niet leert.
En dan gaat het niet over iets anders interpreteren, maar de leugen verkondigen.
En daar moeten we waakzaam voor zijn.

antoon

even doorgennomen hier, Mortlach gezond verstandRe: Dwaaller

Berichtdoor antoon » 26 feb 2014 08:33

Even doorgenomen hier, Mortlach gezond verstand en op de juistemanier geloven gaan zeer prima met elkaar overweg, plus acceptatie dat de bijbel onder inspiratie geschreven is sluit ook dwalingen uit.

Terug naar “[Religie] - Open forum”