Uitverkiezingsteksten

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Uitverkiezingsteksten

Berichtdoor Wilsophie » 07 feb 2014 10:44

De vraag is wat er uitverkoren is. Omdat de Bijbel zegt dat er bij God geen aanzien des persoons is.

Ik neem even de laatste tekst met dank aan vSlooten.

1 Petrus 1 vers 16 en 17: "Maar gelijk Hij, Die u geroepen heeft ( dat zijn dus gelovigen) heilig is, zo wordt ook gij zelven heilig in al uw wandel.
Daarom dat er geschreven is: "Zijt heilig want Ik ben heilig en indien gij tot Vader aanroept Degenen Die zonder aanneming des persoons oordeelt naar eens ieders werk zo wandelt in de vreze de tijd uwer inwoning ,wetende dat u ( gelovige)verlost zijt uit uw lege wandel die u van de vaderen is overgeleverd, maar door het dierbaar bloed van Christus als van een onbestraffelijk en onbevlekt Lam Die voorgekend is van voor de grondlegging der wereld.
Want Hij is voorgekend van voor de grondlegging der wereld, maar geopenbaard in deze laatste tijden om uwentwil"

Hier lees ik duidelijk dat Christus is uitverkoren van voor de grondlegging der wereld. Hier staat het woord "voorgekend", maar dat is dezelfde betekenis.
En elke gelovige is uitverkoren IN Hem.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 07 feb 2014 20:20

Ik denk wel dat er erg veel aanwijzingen zijn dat er bijbels gezien wel een soort van uitverkiezing van personen bestaat. Die inderdaad al voordat de wereld bestond werden uitgekozen.

Rom 8
29 Wie hij al van tevoren heeft uitgekozen, heeft hij er ook van tevoren toe bestemd om het evenbeeld te worden van zijn Zoon, die de eerstgeborene moest zijn van talloze broeders en zusters. 30 Wie hij hiertoe heeft bestemd, heeft hij ook geroepen; en wie hij heeft geroepen, heeft hij ook vrijgesproken; en wie hij heeft vrijgesproken, heeft hij nu al laten delen in zijn luister.

1 Petr 1
1 Van Petrus, apostel van Jezus Christus. Aan de uitverkorenen die als vreemdelingen verspreid in Pontus, Galatië, Kappadocië, Asia en Bitynië verblijven, 2 door God, de Vader, voorbestemd om, geheiligd door de Geest, gehoorzaam te zijn aan Jezus Christus en met zijn bloed besprenkeld te worden. Genade zij u en vrede, in overvloed.

Rom 9
14 Moeten we dan zeggen dat God onrechtvaardig is? Natuurlijk niet. 15 Hij zegt immers tegen Mozes: ‘Ik ben barmhartig voor wie ik barmhartig wil zijn, ik schenk genade aan wie ik genade wil schenken.’ 16 Alles hangt dus af van God en zijn barmhartigheid, niet van de wil of de inspanning van de mens. 17 Zo zegt hij volgens de Schrift tegen de farao: ‘Ik heb u alleen maar aangesteld om u mijn macht te tonen en om iedereen op aarde te laten weten wie ik ben.’ 18 Dus God is barmhartig voor wie hij wil en maakt halsstarrig wie hij wil.

Vandaar dat sommige mensen niet geloven dat een mens een eigen wil heeft.

Je hebt trouwens ook nog verschil tussen enkelvoudige uitverkiezing en de dubbele versie waarbij God ook kiest wie er eeuwig verdoemt is.
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 feb 2014 20:30

En dit zijn teksten die niet over mensen gaan, maar over de Here Jezus. Als worden er geen hoofdletters gebruikt.
Waarschijnlijk een nieuwere vertaling.

En de laatste tekst gaat over genade en die genade is verschenen aan alle mensen, geen onderbouwing van wat je zegt Hetty.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 feb 2014 21:05

Er zijn wereldwijd miljoenen gelovigen die geloven in de uitverkiezing en dat dus de zondige mens op geen enkele manier zelf de zaligheid kan beërven. Hierover zijn door de eeuwen heen twisten uitgevochten en er zijn kerken door gescheurd. Vele rechtzinnigen gaan hun hele gelovige leven lang gebukt onder de vrees, niet uitverkoren te zijn en dus bij de dood in de eeuwige duisternis terecht zullen komen. Die gedachte baseren zij o.a op de twee door mij aangehaalde teksten. Wat ik wil aantonen, evenals enkele maanden geleden, is, dat er geen reden tot somberheid is, maar juist blijdschap, omdat je, als je in Jezus Christus gelooft, Gods Liefde in alle eeuwigheid zult ervaren. Bij de eerste tekst gaat het om een vertaalfout, denk ik, anders zou de opmerking nergens op slaan gezien de inhoud van de gelijkenis, waar deze tekst het slot van is. In de tweede tekst lijkt het mij een beetje vreemd, als Jezus in zijn woorden hier ineens gebruik maakt van een plat, volks spreekwoord, wat een enorme overdrijving is, terwijl hij op andere plaatsen juist serieus is en de vergelijkingen die hij maakt niet zo kolderiek zijn. Vandaar de gedachte aan een dik touw, wat slechts met heel veel moeite door dat oog te halen is, of de smalle poort, waardoor een kameel slechts met veel moeite kan gaan, als de ballast afgenomen is. Pikant is daarbij, dat in de taal van het NT de woorden kabel en kameel heel veel op elkaar lijken, waardoor een schrijffout snel gemaakt is. In mijn opening gaf ik al aan, dat hier geen discussie moet komen over de uitverkiezing op zich. Dat is hier en elders al heel vaak gedaan en leidt niet tot een bij elkaar komen van verschillende opvattingen. De opmerkingen van ws zijn dus buiten het boekje en bovendien nog vreemd ook, als je vraagt: wie wordt er eigenlijk uitverkoren, of zegt: er worden geen personen uitverkoren. Opnieuw een vreemde zijsprong, die weer het vermoeden opwekt, dat het haar even boven het hoofd groeit. Ik wil er op dat punt niet over doorgaan.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 feb 2014 21:25

Dan heb ik de titel niet goed begrepen of je intro.
Maar het is m.i. belangrijk om dan wat uitverkiezingsteksten te noemen uit het NT omdat in het OT gaat over een volk wat uitverkoren is.
De vraag doemt dus op: "Heeft een uitverkiezing als doel het schenken van geloof of behoud?"

Mattheus 24 vers 31 zegt: "En Hij zal zijn engelen uitzenden met luid bazuingeschal en zij zullen zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken van het ene uiterste der hemelen tot het andere.
Zie ook Marcus 13 vers 27

Mattheus 24:22 zegt: "En als die dagen niet ingekort worden zou geen vlees behouden worden, doch terwille van de uitverkorenen zullen die dagen worden ingekort".
Math 24 vers 24 Want er zullen Christussen en valse profeten opstaan en zij zullen grote tekenen namelijk wonderen doen, zodat zij , ware het mogelijk ook de uitverkorenen zouden verleiden.

Al deze teksten spreken over Israël in de Grote verdrukking of voor de Grote verdrukking of daarna.
Het zijn alle stammen van Israël die uit de hoeken der aarde bijeengeroepen zullen worden.

Het heeft dus niets te maken met het doden van de Messias, waarvan men de Joden vaak de schuld geeft en het gaat niet om de heidenen, want de Messias kwam juist om hen (de Joden) te verlossen.
Pas toen zij de Messias verworpen ging het heil naar de heidenen.
Maar omdat God nooit verlaat wat Zijn hand begon, zal Hij alsnog in de toekomst Zijn uitverkorenen verlossen.
Nu niet van de Romeinen uiteraard.
Zo wordt Romeinen 11 ook duidelijk dat het niet om de kerk gaat noch over de heidenen, maar over het vok Israël en Paulus was een Israëliet.

Het enten van de heidenen is danook niet op basis van uitverkiezing, maar op basis van geloof.Nooit spreekt de Bijbel over de uitverkiezing als voorwaarde voor geloof.
Dat er een verharding over dit volk is gekomen totdat de Gemeente wordt opgenomen want dat is de volheid der heidenen doet niets af aan Gods belofte t.a.v. de uitverkiezing van Zijn volk.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 07 feb 2014 23:16

En nu zijn er ineens wel uitverkorenen? In de eerdere posting stel je, dat er geen uitverkoren personen bestaan, omdat iedereen uitverkoren is. Of snap ik het allemaal niet meer? Ik word hier heel moe van, zoals ook in de andere topics. Steeds komt er weer een zijpaadje langs het oorspronkelijke onderwerp heen. De kern voor mij is: Heeft Jezus zodanig gesproken, dat er voor bijba niemand redding is, of had hij juist een tegenovergestelde boodschap, maar staan zijn teksten niet helemaal goed in de bijbel. Ik geloof in het laatste. En als je andere paden wilt gaan verkennen, begin dan een nieuw topic.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 07 feb 2014 23:47

Ja het spijt me, maar misschien ken je de begrippen niet en spreken we een verschillende taal. Personen is geen volk en ik spreekt over een uitverkoren volk en dat die uit personen bestaat is logisch dus daarom moet je eerst de uitverkoren individuen opsporen om ze tot een volk te verzamelen.
Jij en ik zijn persoonlijk tot geloof gekomen, maar we behoren tot een volk verkozen voor Zijn Naam.
Doe een beetje moeite en wees niet zo vreselijk negatief en neerbuigend. Het haalt jezelf zo naar beneden en dat is jammer.
Je legt het allemaal prima uit.
Je zegt het ook negatief. Je vraagt: "Heeft Jezus zo gesproken dat....er voor niemand redding is" en dan komt de positieve wending in je vraag die je dus zelf onderschrijft. Dat kost mij ook moeite om je te begrijpen.
Je schrijft best lastig en zonder alinea's, maar goed ik doe mijn best en misschien had ik het nog niet gezegd, maar de Bijbel leert: "De genade is verschenen aan alle mensen". Maar dat wil toch niet zeggen dat iedereen die genade aanneemt?
Gaat het over uitverkoren zijn dan spreekt de Bijbel t.a.v. een volk of een volk voor Zijn Naam.
Gaat het over verlossing en bevrijding dan zegt de Bijbel....opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven hebben en hier is geen sprake van verkiezing van personen , maar een keuze van geloof.
Zo eenvoudig is het. Er zijn geen zijpaadjes. Er is maar Eén weg en dat is die ware verse levendig weg die leidt tot de troon van genade. Klaar toch?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 feb 2014 09:24

jaapo schreef:Er zijn wereldwijd miljoenen gelovigen die geloven in de uitverkiezing en dat dus de zondige mens op geen enkele manier zelf de zaligheid kan beërven. Hierover zijn door de eeuwen heen twisten uitgevochten en er zijn kerken door gescheurd. Vele rechtzinnigen gaan hun hele gelovige leven lang gebukt onder de vrees, niet uitverkoren te zijn en dus bij de dood in de eeuwige duisternis terecht zullen komen. Die gedachte baseren zij o.a op de twee door mij aangehaalde teksten. Wat ik wil aantonen, evenals enkele maanden geleden, is, dat er geen reden tot somberheid is, maar juist blijdschap, omdat je, als je in Jezus Christus gelooft, Gods Liefde in alle eeuwigheid zult ervaren.

Eensch.
Bij de eerste tekst gaat het om een vertaalfout, denk ik, anders zou de opmerking nergens op slaan gezien de inhoud van de gelijkenis, waar deze tekst het slot van is.

Zo van: deze tekst past niet in mijn straatje, dus het zal wel een vertaalfout zijn?

Zo werkt het natuurlijk niet.

Allereerst moet worden geconstateerd, dat de gelijkenis van het bruiloftsmaal in Matteüs waarschijnlijk sterk het stempel van de auteur draagt, die altijd een stuk strenger is als het om het eeuwige leven gaat. Vergelijk Lucas 14:15-24. Alleen bij Matteüs worden de uitgezonden dienaren zelfs gedood, en laat de heer de stad van de moordenaars in brand steken. Meestal wordt dit gelezen als een verwijzing naar de gebeurtenissen rond de verwoesting van Jeruzalem. En het gaat hier om de verkiezing van Israël versus de volken.

De slotzin die hier ter discussie staat komt alleen bij Matteüs voor. Dat is een goed argument om te denken dat deze zin meer bij de auteur past dan bij zijn bronnen. Ook omdat het woord 'uitverkoren' hier opeens opduikt, is het waarschijnlijk dat het een afsluitende notitie is die van de auteur afkomstig is.

De slot zin moet je niet begrijpen als een dogmatische uitspraak, maar als een masjal, een raadselspreuk, een paradox: iedereen wordt uitgenodigd, maar daadwerkelijk deelnemen aan het feest is nog iets anders.

Je moet 'uitverkoren' hier verstaan in het licht van de gelijkenis, en niet andersom. Net zoals de uitspraak dat de weigeraars niet waard waren uitgenodigd te worden pas een conclusie achteraf is. Dat wil dan zeggen, dat uit het niet willen en de verwerping door de weigeraars de conclusie getrokken wordt: ze zijn niet uitverkoren. Je mag niet concluderen, dat ze weigeren omdat ze niet uitverkoren zijn. Ook is het niet duidelijk dat het om een individuele uitverkiezing gaat, want het lijkt meer te gaan om de voor de hand liggende bruiloftsgasten versus zoveel mogelijk mensen, ofwel Israël versus de volken.

In de tweede tekst lijkt het mij een beetje vreemd, als Jezus in zijn woorden hier ineens gebruik maakt van een plat, volks spreekwoord, wat een enorme overdrijving is, terwijl hij op andere plaatsen juist serieus is en de vergelijkingen die hij maakt niet zo kolderiek zijn.

Wederom, dit heb ik al vele malen uitgelegd.
Er is geen enkele reden dit als een plat, volks spreekwoord te zien, als bijvoorbeeld de geleerde rabbijnen vergelijkbare uitdrukkingen gebruiken.
En Jezus maakt wel meer kolderieke vergelijkingen, zoals die van het doorslikken van de dromedaris.

Vandaar de gedachte aan een dik touw, wat slechts met heel veel moeite door dat oog te halen is, of de smalle poort, waardoor een kameel slechts met veel moeite kan gaan, als de ballast afgenomen is. Pikant is daarbij, dat in de taal van het NT de woorden kabel en kameel heel veel op elkaar lijken, waardoor een schrijffout snel gemaakt is.

Die schrijffout komt in de handschriften pas in de 9e/10e eeuw voor, en is daarom irrelevant.
Daarbij, stel dat scheepskabel origineel zou zijn, wat het niet is, dan zou de pointe van het beeld overeind blijven, want een scheepskabel krijg je echt niet door het oog van een naald.

In plaats van te vluchten in onwaarschijnlijke uitleg, is het beter te kijken tegen wie Jezus dit zegt: de rijken. Het is dus niet zo dat het in het algemeen zo onmogelijk is het rijk binnen te gaan. Hoewel Jezus in dezelfde context wel zegt dat dat heel moeilijk is.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 feb 2014 10:15

jaapo schreef:Er zijn wereldwijd miljoenen gelovigen die geloven in de uitverkiezing en dat dus de zondige mens op geen enkele manier zelf de zaligheid kan beërven
Een zondig mens kan toch ook uit zichzelf de zaligheid niet beerven? Het wordt hem geschonken uit genade. Misschien moeten we ook minder in de uitverkiezing geloven, maar meer in God geloven. En daar bedoel ik mee, dat het onze opdracht niet is om de uitverkiezing uit te spitten. Maar dat we ons moeten bekeren. Het uitpluizen van de uitverkiezing heeft nog nooit iemand dichter bij God gebracht. Sterker nog, je komt er alleen maar meer door in het donker. En ik denk dat dat komt, omdat wij ons daarmee niet moeten, misschien wel niet eens mogen bemoeien. Het is immers Gods kant van de zaak?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

maaarten

Berichtdoor maaarten » 08 feb 2014 11:18

hettys schreef:Vandaar dat sommige mensen niet geloven dat een mens een eigen wil heeft.

Wat bedoel je met een 'eigen wil'? Ik denk dat 'vrije wil' of 'vrije keus' meer gebruikelijke termen zijn.
Verder denk ik, dat het allerminst duidelijk is, dat de gereformeerde uitverkiezingsleer geen ruimte over zou laten voor een vrije keus. Zelfs Gomarus leert namelijk, dat de mens een vrije keus heeft. Dus de rechtzinnige gereformeerde broeders, die leren dat de mens geen vrije keus heeft, snappen hun eigen traditie niet zo goed volgens mij. In ieder geval niet, als ze in de lijn van Gomarus en andere theologen uit de gereformeerde orthodoxie willen staan.

hettys schreef:Je hebt trouwens ook nog verschil tussen enkelvoudige uitverkiezing en de dubbele versie waarbij God ook kiest wie er eeuwig verdoemt is.

En supralapsarianisme en infralapsarianisme en amyraldisme en van alles en nog wat. Sowieso gelooft eigenlijk elke christen in uitverkiezing; ook Arminius c.s. en Pelagius c.s. moeten iets met de talloze teksten over uitverkiezing, ze leggen alleen de betekenis van uitverkiezing anders uit, dan de gereformeerden. Ik denk dat het meestal ook weinig recht doet aan discussies over dit onderwerp, om te spreken over 'de uitverkiezingsleer', waarbij men voorbijgaat aan het feit dat er heel veel verschillende posities over uitverkiezing bestaan. Het is mijns inziens niet een kwestie van wel of niet in uitverkiezing geloven, maar van wat men precies onder uitverkiezing verstaat.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 08 feb 2014 15:21

maaarten schreef:
En supralapsarianisme en infralapsarianisme en amyraldisme en van alles en nog wat.

Als je naar deze woorden alleen al kijkt, is er dan niet iets in je dat zegt: ''waar zijn we nu eigenlijk helemaal mee bezig , meneer de theologert '' :lol:

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 08 feb 2014 17:35

Een paar losse reacties op verschillende reageerders: 1. ws: blij te lezen, dat we op dit punt ongeveer gelijk denken. En er is natuurlijk nog veel meer, maar de nadruk is komen te liggen op de min of meer bizarre uitleggingen die je hier en daar gaf, ook in andere topics. De sterke nadruk op de stammen van Israël, ook bij de uitverkiezing, deel ik niet. In het NT gaat het m.i. om persoonlijk uitverkoren te zijn. Daarbij ligt het probleem bij veel gelovigen, dat ze denken, dat je al bij de geboorte al of niet uitverkoren bent, zodat je je hele leven twijfelt, of je wel genoeg bekeerd bent. En wat een wrede God, dat Hij al vanaf het begin weet, dat velen "het niet zullen halen" . Waarom dan toch het leven gegeven? Het zal duidelijk zijn, dat ik persoonlijk de uitverkiezingsleer in al zijn variaties, volkomen afwijs.
2 cicero: Waarom zou die kabel een scheepskabel moeten zijn? De Joden waren zeker geen zeevarend volk. Misschien, dat er dikkere touwen in gebruik waren bij de vissers, maar alom waren voor naaiwerkzaamheden ook andere touwen en draden in gebruik, en aangezien de naalden toen niet allemaal een even groot ogen hadden, het was immers handwerk, had je regelmatig te maken met te dikke touwen, die door die bepaalde naald niet konden. Maar goed, het is een veronderstelling, net zoals de kameel; echt bewijzen kunnen we het niet.
3. alle reageerders: Ik leg de gelijkenis van de Koninklijke Bruiloft iets eenvoudiger uit: De mensen die eerst gevraagd werden, waren op grond van hun geloofsleven tevoren al uitgekozen om gast te zijn. Toen die allerlei smoezen hadden, omdat ze erg aan het aardse gehecht waren, werden anderen geroepen, waarvan niemand het verwacht had. En daar kwamen er heel veel van. Dan had je nog die man die zich niet netjes gekleed had, daar zit ook een interessante uitleg aan vast, maar daar hebben we het hier niet verder over. Daarom: er waren er velen van de (later) geroepenen, maar weinig van de tevoren uitverkorenen. En het is toch zo jammer en ook droevig, dat velen tot vandaag zo angstig leven, gebukt gaande onder de erfzonde, op grond van een verkeerd lezen van teksten. MAAR HET IS MIJN PERSOONLIJK GELOOF. Wie anders gelooft, zie ik zeker als medegelovigen, maar ik volg ze niet na.

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 08 feb 2014 17:38

mealybug schreef:Als je naar deze woorden alleen al kijkt, is er dan niet iets in je dat zegt: ''waar zijn we nu eigenlijk helemaal mee bezig , meneer de theologert ''

Tja, het zijn moeilijke woorden (die ook nog eens verkeerd geschreven zijn, maar dat terzijde). Toch worden er in deze oude kerkelijke taal dilemma's besproken die altijd weer actueel zijn. Of het nu theologie of filosofie betreft, vaak gaat het om dezelfde vragen, die allemaal verband houden met onszelf (mens).

In de filosofie kennen we de tegenstelling van het idealisme tegenover realisme. Of van determinisme tegenover vrijheid.

Dat zijn lastige kwesties, waarbij er filosofisch en theologisch altijd kampen ontstaan, die elkaar in de haren vliegen.

Als we het bijbehorende moeilijke woordgebruik niet vinden, dan mag dat van mij, als daarmee maar niet wordt gesuggereerd dat de kwestie zelf ook onzin is.
De achtergrond van dit soort theologische verschillen is altijd een onoplosbare vraag. Afhankelijk van de cultuur waarin deze vraag gesteld wordt, ontstaan er verschillende woorden voor hetzelfde. of je nu boeddhistisch, christelijk, joods, niet-religieus of zelfs sterk atheïstisch bent opgevoed, in elke cultuur leven dezelfde vraag die nu toevallig in het gereformeerd protestantisme naar boven komen als de tegenstelling tussen supralapsaristen en infralapsaristen.

Kortweg gaat het er om of je als mens vrij bent of gebonden.
Of je bestuurder bent of bestuurd wordt.
Of je afhankelijk bent van de werkelijkheid of dat de werkelijkheid afhankelijk is van jou.
Of ons mens-zijn betekent dat we onderworpen kunnen of mogen zijn aan van alles en nog wat,
of dat het betekent dat wij van alles en nog wat aan ons kunnen en mogen onderwerpen.

Dus: Wat is onze verhouding met dat-wat of met diegene-die niet aan ons gelijk is.

Vind ik erg interessant.
En ik beschouw zo'n tijdgebonden kerkelijke woordenstrijd op gereformeerd erf (die je nu eigenlijk nauwelijks meer vindt) als een van de vele debatten die over deze diepzinnige vragen gaat.
De mensheid komt hier nooit vanaf.
Zelfs als het gereformeerd protestantisme ophoudt met dit soort debatten of als iemand dit soort diepzinnige zaken als een voorbijgaande zaak zou zien.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 08 feb 2014 18:34

gravo schreef:Als we het bijbehorende moeilijke woordgebruik niet vinden, dan mag dat van mij, als daarmee maar niet wordt gesuggereerd dat de kwestie zelf ook onzin is.
De kwestie zelf is geen onzin. Soms zou ik van sommige dingen graag meer willen weten, maar dan verzand ik in termen die ik niet begrijp. Dat maakt het voor mij soms minder toegankelijk, dat is wel eens jammer. Het is net als je een brief krijgt van de arts, met veel medische terminologie. Dat is iets wat ik redelijk beheers, maar wat voor een ander soms niet te volgen is, en daardoor de inhoud niet tot zich kan nemen. Ook denk ik dat te veel beschouwing en filososfie funest kan zijn voor het eenvoudig geloven.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 08 feb 2014 19:16

jaapo schreef:2 cicero: Waarom zou die kabel een scheepskabel moeten zijn? De Joden waren zeker geen zeevarend volk.
Omdat het woord kamilos en het Arabische equivalent nautische termen zijn. Zoals ik al eerder zei, gaat het hier om vaktermen die niet zo vaak gebruikt werden. Kamilos komt maar een paar keer voor in de totale Griekse literatuur. Dat maakt het touwverhaal natuurlijk alleen maar zwakker.
Maar goed, het is een veronderstelling, net zoals de kameel; echt bewijzen kunnen we het niet.
Dat is geen vrijbrief om een willekeurige verklaring te kiezen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”