Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef: De vraag is dus: wanneer mag iemand zich christen noemen?
ineke-kitty schreef:Gelukkig hoeven we als wedergeboren christenen niet een of andere "geloofsbelijdenis" af te leggen om christenen genoemd te worden.
Faramir schreef:Als christenen zijn wij overigens allemaal gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en dus zijn wij allemaal wedergeboren. "Wedergeboren christen" is net zoiets als "nat water".
Hoe noem je dan mensen die wel gedoopt zijn in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest maar de belijdenis van Nicea-Constantinopel verwerpen? Wedergeboren atheïsten?Faramir schreef:Je hoeft de belijdenis ook niet af te leggen, als je er inhoudelijk maar mee instemt. Daar gaat het om.
Als christenen zijn wij overigens allemaal gedoopt in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en dus zijn wij allemaal wedergeboren. "Wedergeboren christen" is net zoiets als "nat water".
Nee maar het mag wel... En om in een gemeenschap van gelovigen opgenomen te worden, is het wel praktisch als het geloof beleden wordt.ineke-kitty schreef:Gelukkig hoeven we als wedergeboren christenen niet een of andere "geloofsbelijdenis" af te leggen om christenen genoemd te worden.
Jvslooten schreef:Hoe noem je dan mensen die wel gedoopt zijn in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest maar de belijdenis van Nicea-Constantinopel verwerpen? Wedergeboren atheïsten?
mealybug schreef:Sorry hoor, maar de doop is geen toverstafje's formule.
Van het nazi leger was ook 90 % ''gedoopt'', maar wedergeboren, uit God geboren, uit Geest geboren?
mealybug schreef:Faramir heeft het over het RK doopsel (en de zeer afwijkende betekenis vergeleken met de doop), overigens volledig geaccepteerd door de reformatorische kerken, wanneer iemand overstapt.
Raar maar waar.
Faramir schreef:Er bestaat niet zoiets als een RK doopsel. Raar maar waar. De doop is de doop en geldig zolang hij in de naam van de Varde, de Zoon en de Heilige Geest plaatsvind. En of dat nou door onderdompeling of besprenkeling plaatsvind of bij een baby of een volwassene, Gods werking in de doop is altijd hetzelfde.
mealybug schreef:En dat is precies zoals de hoogverheven Roomse Kerk het leert in al haar (telkens weer bijgestelde) Concilies, en niet anders, he?
ineke-kitty schreef:Alexander: " En om in een gemeenschap van gelovigen opgenomen te worden, is het wel praktisch als het geloof beleden wordt"
Hoezo "om in een gemeenschap van gelovigen opgenomen te worden"?
Jvslooten schreef:Hoe noem je dan mensen die wel gedoopt zijn in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest maar de belijdenis van Nicea-Constantinopel verwerpen? Wedergeboren atheïsten?
Ik weet er het zijne niet van, maar als er gedoopt wordt in de Naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, dan heeft een tweede doop geen zin, en is dan alleen maar om een eigen sensatiegevoel te bevredigen in mijn ogen. Elke doop en elk heilig avondmaal dat door en onder mensen uitgevoerd wordt, is niet vlekkeloos. Alles herhalen om de uiterlijkheid van de tekens telkens een stukje beter te willen doen is een ontkenning van het grote menselijke probleem: we zijn zondig. We moeten niet stilstaan bij dat soort uiterlijkheden, maar zoeken naar de geestelijke betekenis erachter. God wil ons genadig zijn.mealybug schreef:
Faramir heeft het over het RK doopsel (en de zeer afwijkende betekenis vergeleken met de doop), overigens volledig geaccepteerd door de reformatorische kerken, wanneer iemand overstapt.
Raar maar waar.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 400 gasten