Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

hubert
Majoor
Majoor

Re: Zijn protestanten nog steeds vervloekt?

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 11:27

Faramir
Katholieken die aan het avondmaal meedoen en protestanten die aan de eucharistie meedoen. Als je kennis hebt van je eigen geloof en dat van de ander dan doe je dat niet, hoe gezellig het dan ook mag zijn of hoe goed het dan ook mag voelen.

Formeel heb je gelijk. Toch ga ik als protestant wel ter communie, omdat ik anders God zou verloochenen. Mijn eerste communie vond plaats in de kathedraal van Mexico Stad door de kardinaal himself. Daar heb ik de warmte van het geloof mogen ervaren, hetgeen in de Lage landen bijna uitgesloten is.
De leer van de transsubstantiatie vindt geen grond in de Bijbel, dus die onderschrijf ik niet. Mijn rk vrienden ook niet overigens. Het gaat alleen om de gedachte aan het lijden, sterven en het leven van Christus. Er is niks mystieks aan. Dat was een goede eyeopener in de dagen van de Reformatie.
Intussen zijn er miljarden gelovigen niet rk. Zitten die er allemaal naast? Volgens Eijk wel denk ik.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 11:38

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 11:39

hubert schreef:Formeel heb je gelijk. Toch ga ik als protestant wel ter communie, omdat ik anders God zou verloochenen. Mijn eerste communie vond plaats in de kathedraal van Mexico Stad door de kardinaal himself.

Je eet jezelf een oordeel. Daarnaast als je kijkt naar de heidelbergse antwoord 80 bega je vervloekte afgoderij volgens je eigen geloof.
Daar heb ik de warmte van het geloof mogen ervaren, hetgeen in de Lage landen bijna uitgesloten is.

Onzin.
De leer van de transsubstantiatie vindt geen grond in de Bijbel, dus die onderschrijf ik niet. Mijn rk vrienden ook niet overigens. Het gaat alleen om de gedachte aan het lijden, sterven en het leven van Christus. Er is niks mystieks aan. Dat was een goede eyeopener in de dagen van de Reformatie.

Ontzettend gezellig dat je katholieke vrienden qua communie niet meer katholiek geloven. Maar dat maakt het nog niet goed. Dus jij en je vrienden zijn volgens katholiek geloof ook nog eens ontzettend fout bezig.
Intussen zijn er miljarden gelovigen niet rk. Zitten die er allemaal naast? Volgens Eijk wel denk ik.

Het lijkt me ontzettend logisch dat je geloofd in je eigen geloof. Er zijn meer moslims dan katholieken, zitten die er naast? Volgens katholieken wel. Er zijn meer atheïsten dan calvinisten, zitten die er naast? Volgens calvinisten wel. Er zijn zijn meer enz enz.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 11:41

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:38, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 11:48

Stil awake:
Besef hierbij alsjeblieft wel dat er in reformatorische kringen ook nog steeds melding van wordt gemaakt dat de paus de antichrist zou zijn.Het lijkt dus een gevalletje "de pot verwijt te ketel".

Alleen in de uiterst rechter vleugel wordt dit nog wel gedacht, maar de overgrote meerderheid denkt zo echt niet. In de protestantse wereld is men echter niet zo gecharmeerd van het pausschap zoals dit zich heeft ontwikkeld (teveel macht ect.)en vele katholieken zijn het daarmee eens.
Overigens vind ik deze paus een verademing na de vorige. Zo kan het dus ook!

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 11:55

Farimir; J
e eet jezelf een oordeel. Daarnaast als je kijkt naar de heidelbergse antwoord 80 bega je vervloekte afgoderij volgens je eigen geloof.

Echt onzinnig. Ik lees de HC niet. Ik zie alleen de tekenen van brood en wijn en God die mij uitnodigt. De vorm doet er voor mij absoluut niet toe. Het gaat om de Geest in dit ritueel.
We zullen het niet eens worden en dat is toch prima? De Wet doodt en de Geest maakt levend.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 12:14

hubert schreef:Echt onzinnig. Ik lees de HC niet. Ik zie alleen de tekenen van brood en wijn en God die mij uitnodigt. De vorm doet er voor mij absoluut niet toe. Het gaat om de Geest in dit ritueel.
We zullen het niet eens worden en dat is toch prima? De Wet doodt en de Geest maakt levend.

Jij vind het onzinnig en jij vindt dat het om de geest in het ritueel gaat.
Prima dat jij dat vind, meer je schoffeert wel mijn geloof in mijn kerk door deel te nemen aan de eucharistie. Die is namelijk niet voor jou bedoeld.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 12:15

StillAwake schreef:Laat dat nu net de meest bediscussieerde (en aantoonbaar onjuiste) zinsnede uit de hele Heidelberger zijn...

Dat weet ik. Maar toch wordt die tot op de dag van vandaag plechtig beleden. Waarom iets belijden wat aantoonbaar onjuist is en waar je niet in geloofd?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 12:16

Ik schoffeer niemand! Het Avondmaal is bestemd voor alle christenen.
Ik vind Christus nu eenmaal belangrijker dan sommige gelovigen. Anders zou ik überhaupt niet naar een kerk gaan.
Laatst gewijzigd door hubert op 21 jan 2014 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 12:16

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 09:39, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 12:19

StillAwake schreef:Ik denk zelfs dat Hubert op deze wijze ook de katholieke kerk schoffeert. Ook daar waarderen ze het als de sacramenten geheiligd blijven...

De priesters waar ik mee omga vinden dat niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 12:20

-

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 21 jan 2014 12:21

-

Faramir

Berichtdoor Faramir » 21 jan 2014 12:22

hubert schreef:Ik schoffeer niemand! Het Avondmaal is bestemd voor alle christenen.

Goed, laatste reactie.
Maar de eucharistie in de katholieke Kerk is niet bedoeld voor alle christenen. Slechts de christenen die er in geloven en verbonden zijn met de katholieke Kerk. Aan beide voorwaarden voldoe jij niet.

Als ik tijdens een avondmaaldienst in de plaatselijke PKN zit dan bedank ik vriendelijk en blijf zitten. Evengoed blijft mijn protestantse vrouw zitten wanneer ik ter communie ga tijdens de Mis.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 21 jan 2014 12:24

Faramir:
Dat weet ik. Maar toch wordt die tot op de dag van vandaag plechtig beleden. Waarom iets belijden wat aantoonbaar onjuist is en waar je niet in geloofd?

Blijkbaar weet je niet veel van het protestantisme vandaag de dag, want dit is absoluut een non-issue. Den je nu echt dat men in bv de PKN bezig is met de Paase Mis? Never!

Terug naar “[Religie] - Open forum”