hettys schreef:Wat moet je ermee.

Gewoon in de Opgestane geloven.
J.J.R Tolkien: “De diepste waarheden kun je alleen in mythen vertellen.”
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
hettys schreef:Wat moet je ermee.
rotterdam schreef:
Heel grappig - en een paar honderd jaar later werden de woorden van Paulus "uw Schriften".
Dus ging u de leerstellingen van uw kerk toetsen aan de woorden van Paulus welke eerder getoetst werden door "die van Berea" aan de Schriften ?
hettys schreef:@gravo
Ik vind dat je een heel goed punt verwoord. Ik ben het er op zich ook wel mee eens. Ik ben hier een jaar of 15 geleden bijna voortdurend mee bezig geweest. De bijbel is dus multi-interpretabel en daardoor zijn er talloze afsplitsingen.
Het moeilijke daaraan is dat je je dan gaat afvragen of het waar is wat in de bijbel staat. Als er zoveel tegenstrijdige info in staat, is dan wel iets van waar? (...)
gravo schreef:Hettys,
"Waarheid" is voor gelovigen eigenlijk een besmet begrip geworden, omdat wij als mensen die leven in de tijd dat het wetenschappelijk wereldbeeld heerst, waarheid bijna alleen kunnen beschouwen als bewijsbare, aantoonbare werkelijkheid. Als ik het niet kan zien, ruiken, proeven, meten of ervaren, dan is het er niet. God of een geestelijke werkelijkheid of eeuwigheid zijn zo lege onbruikbare begrippen geworden.
Helaas zijn er erg veel christenen die als reactie daarop gaan proberen om toch wetenschappelijke (!) bewijzen voor de waarheid van God en de Bijbel te vinden. Dan kom je dus in pseudo-wetenschappelijke debatten terecht over de zondvloed, over jaartallen, over archeologie, aardlagen of Intelligent Design.
De één (de wetenschapper) moet dan zijn hele leven graven, zoeken en research ontwikkelen, om eindelijk na veel gezwoeg een voorzichtige hypothese op te stellen die na nog langduriger wetenschappelijk debat en eindeloze pogingen misschien ooit tot een theorie wordt, de ander (de christen die bewijzen uit de Bijbel zoekt) hoeft alleen maar de juiste bladzijden in de Bijbel op te zoeken en heeft het wetenschappelijke antwoord op al die moeilijke en lastige vragen 1-2-3 op tafel. Je voelt wel, hoezeer ik de wens van die christen begrijp om de Bijbel gelijk te kunnen geven, dit is een non-debat, dat niet volgens de wetenschappelijke regels gevoerd wordt.
Dit begrip van waarheid (de wetenschappelijke) is niet toepasbaar op de Bijbelse waarheid.
Neem alleen maar Jezus' uitspraak: "Ik ben...de Waarheid". Dat is van een heel andere orde dan de waarheid die uit een logische redenering volgt of die ontstaat op grond van wetenschappelijk onderzoek.
Geloven is geen wetenschap bedrijven!
Wat moeten we dan met waarheid? Wel, precies, we moeten ons eerst realiseren dat de waarheid van het geloof en van de Bijbel vooral een geestelijke waarheid is, een waarheid van God. Dat we daar geestelijke ogen voor nodig hebben in plaats van natuurlijke ogen. Dat we daar een ander inzicht voor nodig hebben. De verborgenheid der godzaligheid is groot. Niemand heeft ooit God gezien.
Daarom is de kern van de Bijbelse waarheid een geloofsgeheim. Het is een zaak van ons hart, van ons binnenste, een innerlijke ontmoeting. In de eucharistie wordt dit ook met zoveel woorden gezegd bij het breken van het brood: "mysterium fidei", geheim van het geloof. De waarheid wordt niet zomaar ervaren, niet zomaar door iedereen op straat (die goeie ogen heeft) gezien. Nee, we herkennen Jezus (de Waarheid) pas bij het breken van het brood. We zoeken en vinden God in gebed. Toon daar de wetenschappelijke waarheid maar eens van aan!
Ons heil ligt niet vast in Iets, ook niet in Hét Ultieme Bewijs, maar in Iemand.
De liefde voor Hem maakt Jezus dierbaar voor ons.
Onze liefde voor Hem maakt Hem voor ons waar.
Ons onvoorwaardelijke vertrouwen in Hem maakt Hem voor ons waar.
Vertrouwen is geloof.
Ons geloof (een bewijs van de dingen die we níet zien) maakt Hem waar!
Als het goed is leiden alle verschillende vormen van Bijbeluitleg uiteindelijk hier naar toe, dat we God liefhebben boven alles, en de naaste als onszelf.
Want al sprak ik alle talen.....enz. enz. (al had ik alle wetenschappelijke kennis paraat, voeg ik dan maar even toe)..., maar ik had de liefde niet, dan had ik nog niets.
Leg dat een wetenschappelijk onderzoeker maar eens uit.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 343 gasten