Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
jaapo schreef:Maakt niet uit, tenzij je God als een Superpersoon ziet. De bijbelschrijvers konden niet anders dan over God schrijven in menselijke beelden en vergelijkingen. Anders zou niemand het snappen, inclusief henzelf. In die tijd stonden vrouwen in iets minder aanzien; daarom God als mannelijk beschreven.
Mortlach schreef:Iets minder aanzien? Vrouwen waren handelswaar die niks mochten zeggen en vooral kinderen moesten baren. En religie werd/wordt? door mannen dankbaar gebruikt om de vrouwen onderdrukt te houden. En dat werkt anno 2014 nog steeds door. waag het eens te suggereren dat God (ook) als vrouw kan worden aangesproken, en dan is de kerk te klein...
Rozijn schreef:God openbaart Zichzelf aan ons. Daarbij gebuikt Hijzelf de mannelijke vorm. Waarom zou je dan de vrouwelijke willen gebruiken?
Daarmee wil ik dus helemaal niet suggereren dat God een man met een grijze baard is. Nee, God is God. Van God een man of een vrouw maken kan niet.
Je houden aan hoe Hij Zich openbaart wel.
Bambi schreef:Zal het niet andersom zijn?
Dat de man/vrouw-verhoudingen zo zijn ontstaan, omdat het zo in de Bijbel stond?
Niet als als je uitgaat van een scenario waarin al die culturen een gezamenlijke oorsprong hebben.Mortlach schreef:Hoewel dat in principe natuurlijk zou kunnen, is het dan wel bijzonder vreemd dat al die andere culturen die nooit in aanraking zijn geweest met de Bijbel toch dezelfde sociale verhoudingen hadden, vind je ook niet.
Wim2600 schreef:
Maar aangezien God niet de auteur is van de bijbel, gaat dat "openbaren" toch sowieso via mensen... en de keuze voor mannelijke lidwoorden en woorden als "Vader" zijn dan toch ook menselijke (en meer specifiek: mannelijke) keuzes geweest, die meer dan waarschijnlijk de man/vrouw-machtsverhoudingen van die tijd reflecteerden.
Jvslooten schreef:Niet als als je uitgaat van een scenario waarin al die culturen een gezamenlijke oorsprong hebben.
alexander91 schreef:Volgens mij is de orderning tussen man en vrouw er een met een bepaalde verdeling. Een vrouw staat anders in het leven dan een man, hecht over het algemeen aan andere zaken meer belang dan de man. Dat is volgens mij voor een groot deel de scheppingsorde. Dat op basis van de verschillende behoeften de man anders behandeld wordt dan de vrouw, lijkt mij dus fundamenteel juist.
Echter, met de (en ja daar issie) zondeval is de balans verdwenen. Toen kwam de vloek (en niet zozeer het gebod volgens mij (net zoals de vloek dat het baren voor de vrouw pijnlijk zou zijn)), dat de man zou heersen over de vrouw. Toen ging het mis. De man ging zich zijn vrouw toe-eigenen en misbruiken: het eigenbelang volgen en die van de vrouw op de tweede plaats zetten.
Deze trek zie je overal om ons heen (bij elke mens over de hele wereld dus). Overal en op elke tijd probeert de man de vrouw te overheersen. Door deze zonde wordt tegenwoordig haast elke suggestie van onderscheid tussen man en vrouw negatief ontvangen. De verdeling is echter niet de boosdoener, maar de mens en diens zondige hart. De Bijbel leert duidelijk dat de verdeling oorspronkelijk bedoelt was samen met de hoogste liefde (1 Kor 13). En op basis van die liefde kan misbruik van de vrouw of egocentrische overheersing niet bestaan.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 336 gasten