De boeken van Henoch.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Re: De boeken van Henoch.

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 19:34

xsidd

Interessant is ook dat in hoofdstuk 91:12-17 de openbaring van de Weken wordt beschreven, en ook met name de laatste drie weken.
Kortom het is een zeer interessant boek wat afgesloten wordt met een fragment van het boek van Henoch, wat ook te lang is om hier te plaatsen.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:38

Inneke,

Nu hebben de mensen die het boek nooit gelezen hebben tenminste de kans, om het te lezen! Tenminste, een gedeelte dan... Ik kan het hoofdstuk wat je aanhaalt niet vinden.

Nu ja, ik heb inmiddels weer wat te lezen!

Groetjes:)

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 19:42

xsidd

Ja, ik ben het even gelezen, in iets andere verwoordingen, maar hier wordt beschreven dat de "wachters van de hemel" de engelen dus, gemeenschap hadden met de dochters der mensen, en reuzenzonen bij hen verwekten.
In vers 8 staat: en nu, de reuzen die uit lichamen en vlees verwekt zijn zullen op aarde boze geesten genoemd worden en op de aarde zal hun woning zijn.

ineke-kitty
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor ineke-kitty » 05 jan 2014 19:44

xsidd

Je kunt dat hoofdstuk waarschijnlijk niet vinden, omdat jouw versie niet zo uitgebreid is als die van mij. Maar dan nog blijft het een boeiend boek.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 19:48

ineke-kitty schreef:xsidd

Je kunt dat hoofdstuk waarschijnlijk niet vinden, omdat jouw versie niet zo uitgebreid is als die van mij. Maar dan nog blijft het een boeiend boek.

Haha, ja daar was ik inmiddels ook al achter;)

Groetjes.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jan 2014 20:20

xsidd schreef:Lang is er strijd geweest binnen kerken, of kerkelijke gemeenschappen, of is er nog steeds strijd om de boeken van Henoch. De man die wandelde met God, en werd weggenomen door God Zelf.

In het bijbelboek Judas citeert hij, het boek Henoch ook, maar helaas is het tijdens het vormen van de Bijbel erbuiten gebleven. Het is zelfs vervalst. Ik ben 1 van degenen die geloven dat satan er alles aan gelegen is om dit boek ver weg van de mensen te houden.

Ik heb het een paar maanden terug op internet gelezen. Maar dat was een rare versie denk ik, want Jezus was een engel en die liep gezellig samen met God. Toen vertrouwde ik de rest van de inhoud ook niet meer. Er moet wel zo'n boek geweest zijn, want er wordt naar verwezen in de Bijbel.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 05 jan 2014 20:23

@Boerin

Ja, ik ken de versie die je nu schetst niet... Maar dat gebeurd op de link van die site niet naar wat ik weet. Ik bedoel de link, in de eerste reaktie.

Als ik het goed begrijp heeft Inneke zoiezo de goede versie.

Met vriendelijke groet,

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 05 jan 2014 20:29

xsidd schreef:@Boerin

Ja, ik ken de versie die je nu schetst niet... Maar dat gebeurd op de link van die site niet naar wat ik weet. Ik bedoel de link, in de eerste reaktie.

Als ik het goed begrijp heeft Inneke zoiezo de goede versie.

Met vriendelijke groet,

Ik heb het even snel doorgelezen en zie het daar inderdaad niet staan.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 15 jan 2014 12:55

Interessant onderwerp. Ik vraag me alleen af in hoeverre we dit boek moeten lezen als 'waargebeurd' of, zoals Faramir zegt, als leuke fictie.

Volgens Wikipedia is het boek van Henoch niet geschreven door Henoch, de overgrootvader van Noach, zoals de orthodoxe kerken van Eritrea en Ethiopië beweren. Aangezien het boek zelfs zo'n 4000 jaar daarna is geschreven vraag ik me ten zeerste af of de geschreven tekst überhaupt in aanmerking mag komen voor echte geschiedschrijving. Mijn mening is dan ook dat je dit boek best mag lezen op een 'Lord of the Rings-manier' maar dat je vooral niet moet gaan lopen zwaaien met nieuwe dogma's over de val van engelen et cetera.
"Een libelle zweeft over het water..."

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jan 2014 13:00

Pcrtje schreef:Interessant onderwerp. Ik vraag me alleen af in hoeverre we dit boek moeten lezen als 'waargebeurd' of, zoals Faramir zegt, als leuke fictie.

Volgens Wikipedia is het boek van Henoch niet geschreven door Henoch, de overgrootvader van Noach, zoals de orthodoxe kerken van Eritrea en Ethiopië beweren. Aangezien het boek zelfs zo'n 4000 jaar daarna is geschreven vraag ik me ten zeerste af of de geschreven tekst überhaupt in aanmerking mag komen voor echte geschiedschrijving. Mijn mening is dan ook dat je dit boek best mag lezen op een 'Lord of the Rings-manier' maar dat je vooral niet moet gaan lopen zwaaien met nieuwe dogma's over de val van engelen et cetera.

Als Petrus aanhaalt uit de woorden van Henoch, kan het toch geen 4000 jaar later pas geschrevwen zijn?

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 15 jan 2014 13:08

mealybug schreef:Als Petrus aanhaalt uit de woorden van Henoch, kan het toch geen 4000 jaar later pas geschrevwen zijn?
Waar haalt Petrus de woorden van Henoch aan?

Trouwens, Petrus komt toch zo'n 4000 jaar na Henoch?

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 15 jan 2014 13:16

De boeken van Henoch komen uit de intertestamentaire tijd. Zo zijn er nog wel meer geschriften: bv Het leven van Adam en Eva of de Testamenten van de Twaalf patriarchen. In die geschriften worden allerlei bijbelse gegevens aangevuld met tradities die blijkbaar in de Hellenistische periode bestonden. Die periode staat nogal bekend om zijn apocalyptische karakter (was Jezus eigenlijk ook een apocalypticus??). Dus interessant om te lezen, maar niet om conclusies aan te verbinden.
(en als een citaat al te duidelijk over Jezus gaat kun je er in deze literatuur wel vanuit gaan dat een vroege christenen de tekst iets wat heeft aangepast...alles voor het Evangelie, niet?)

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 15 jan 2014 13:31

Pcrtje schreef: Waar haalt Petrus de woorden van Henoch aan?

Trouwens, Petrus komt toch zo'n 4000 jaar na Henoch?

Sorry,
Judas:

Judas 14 - een citaat uit 1 Hen.60:8 "Henoch, de zevende van Adam", en 1 Hen.1:9. "Ziet, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen".[3]

Henoch zat niet al te ver voor Abraham, dus 2000 jaar komt meer in de buurt dan 4000, volgens mij.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 15 jan 2014 13:40

[=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 15 jan 2014 13:44

mealybug schreef:Henoch zat niet al te ver voor Abraham, dus 2000 jaar komt meer in de buurt dan 4000, volgens mij.
Je zult wel gelijkhebben, maar 2000 jaar is nog steeds buitengewoon lang. ;)

Terug naar “[Religie] - Open forum”