Teveel ''Jezus'' ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mealybug
Generaal
Generaal

Re: Teveel ''Jezus'' ?

Berichtdoor mealybug » 27 dec 2013 19:05

Boekenlezer schreef:Ik zou zeggen: studeer eerst eens op de inhoud van het artikel, voordat je uitspraken gaat doen. Dat bepaalde zaken niet evenwichtig worden benaderd, en dat er scheefgroeiingen zijn op theologisch gebied is iets wat eerder regel dan uitzondering is, als je het mij vraagt. Geen wonder in een wereld, die door de zondeval getekend is. Verdisconteer jij dat eigenlijk wel?

Jazeker,
Phil 4:13 ''Alle dingen zijn mij mogelijk door Christus, Die mij kracht geeft.''

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 27 dec 2013 19:18

inderdaad een goede vraag mealybug.
als je naar bepaalde gereformeerde kringen kijkt dan gaat weer totaal de andere kant op.
en bedoel dan dat God als een boeman word afgeschilderd en waar men voor zou moeten sidderen.
en als we de andere kant opkijken dan zien dat ze Jezus op een voetstuk gaan zetten en alleen Hem gaan vereren.
in beide gevallen komt de drie-eenheid wel aanbod, echter niet in evenwicht.
ja het is een begrip wat de menselijke brein te boven gaat en een zeer eenvoudige materie.
zouden we het niet meer in het midden moeten gaan zoeken met ze alle?
zoals bijvoorbeeld: schuld, genade en verlossing?
dan lijkt het mij dat dan alle drie aanbod komen.
Haast u langzaam.

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 27 dec 2013 19:25

Toen ik dit topic las, dacht ik, 'wat een onzin nu weer: Jezus dient altijd centraal te staan'. Maar na het artikel gelezen te hebben, ben ik het er eigenlijk wel mee eens. In de moderne opwekkings- en andere muziek klinkt weliswaar het evangelie, maar het is zo beperkt, zo arm.

Er zijn wel degelijk opwekkingsliederen waarin de triniteit ten volle voorkomt. Bijvoorbeeld opwekking 402 (helaas nogal kitscherige uitvoering hier, maar allez).

Vader, Zoon en Geest, ik prijs U
met heel mijn wezen, Heer.
Voor uw troon geknield, bewijs ik
U hulde en eer.

Vader, Zoon en Geest, ik eer U;
U bent volkomen één.
Al mijn liefde en aanbidding
is voor U alleen.

Refrein:
U, die één in wezen zijt,
is ons leven toegewijd.
In uw liefde zijn wij één;
aanbidden wij U alleen.

Vader, Zoon en Geest, voor eeuwig
bent U volkomen rein.
Heilig God, laat heel mijn leven
tot eer van U zijn.
Vader, Zoon en Geest, ik dank U;
buig mij vol eerbied neer.
Hoog verheven God, ontvang nu
mijn liefde en eer.

Dit zijn helaas vooral de oudere opwekkingsliederen. In veel pinksterkerken, en helaas steeds meer in evangelische kerken, horen we deze zang niet meer. We horen enkel nog veelal Engelstalige populaire muziek, van Michael W Smith en dergelijke. Ik vrees dus dat de conclusie van het artikel correct is.

Nu, is de triniteit de kern van ons geloof? Ik denk dat dat afhangt van je definitie van de kern van het geloof. Voor mij is het Evangelie van de gekruisigde en wederopgestane Jezus nog altijd de kern. Maar dat betekent niet dat een eenzijdig beeld van Jezus gerechtvaardigd is.

Dit is één van de vele redenen dat ik mij steeds minder thuis voel in de evangelische beweging... helaas. Gelukkig horen we nog altijd de oudere liederen in sommige evangelische en baptisten gemeenten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 dec 2013 19:31

Reli-pop is een enorme industrie. En industrie draait om winst. Artiesten die het op de gewone popmarkt niet redden, wenden zich tot een niche waar alles verkoopt als je er maar een dikke Jezus-saus overheen giet. Jezus als ultiem marketing-materiaal. Die arme man draait zich om in zijn graf, als hij daar nog in had gelegen...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 27 dec 2013 19:35

Mortlach schreef:Reli-pop is een enorme industrie. En industrie draait om winst. Artiesten die het op de gewone popmarkt niet redden, wenden zich tot een niche waar alles verkoopt als je er maar een dikke Jezus-saus overheen giet. Jezus als ultiem marketing-materiaal. Die arme man draait zich om in zijn graf, als hij daar nog in had gelegen...

hahahaha :lol: , helaas is het waar
vind het geniaal hoe je beschrijft
Haast u langzaam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 19:56

Ik heb het artikel gelezen en ik ben van "bapisten komaf", maar dit stukje heeft me toch erg verbaasd.
Hij noemt enige Gospels maar ik mis bijvoorbeeld liederen uit de opwekkingsbundel als het om de tekst gaat.
Een beetje Baptist moet toch weten dat veel tekst uit opwekking over de 6e bedeling gaat. Of geloven zij niet meer in bedelingen? Vroeger wel.

Het is zeer Bijbels om de Here Jezus te loven en te aanbidden zeker in onze bedeling en onder het Nieuwe Verbond.
Het is immers Degene die nu tot het uiterste verhoogd is door de Vader?
Want Hij is God en niemand meer!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 dec 2013 20:07

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 20:10

Daar gaat het over heel wat andere aspecten, ik reageer nu op dit artikel.
Leer nu eens om niet altijd meteen persoonlijk aan te vallen.

Het is wel aardig dat ik in die topics precies hetzelfde zeg over de liederen uit "Opwekking".
Dus geen tegenstrijdige mening integendeel.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 27 dec 2013 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 dec 2013 20:12

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 20:15

Ik gebruik dezelfde argumenten als nu tegen de liederen uit opwekking, maar daar gaat het niet over.
Blijf toch eens bij het onderwerp van het artikel.
Een zwak argument is ook een argument.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 27 dec 2013 20:19

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 04:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 20:21

Dit is één van de vele redenen dat ik mij steeds minder thuis voel in de evangelische beweging... helaas. Gelukkig horen we nog altijd de oudere liederen in sommige evangelische en baptisten gemeenten.

Helemaal mee eens. Maar de oude liederen zijn van Johannes de Heer of Glorieklokken, ik merk dat het lied van het Urker mannenkoor "halllelujah" Lichtstad met uw paarlen poorten zeer populair is.
En daarom hebben wij een eigen bundel met vooral BIjbelgetrouwe teksten. Dus wat Psalmen, Johannes de Heer, Leger des Heils liederen en zelf gemaakte liederen en Glorieklokken en liederen van Bill Gaither , maar dan vertaald en een paar opwekkingsliederen, want onze bezoekers zijn uit alle kerken en kringen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 27 dec 2013 20:24

e bewijst hier alleen maar mee, hoe gevaarlijk en dom het is om anderen na te praten.
Dan heb je nl. geen eigen mening meer of 2 tegenstrijdige meningen.

Ik wil niets bewijzen. Het gaat ook niet om mijn mening, maar om Gods Woord dat we recht zouden snijden en ook in de zangvorm in de praktijk brengen waar staat dat we Hem zouden prijzen met lofzingen en geestelijke liederen.
Zingen uit één mond is de beste vorm van communicatie en lofprijzing aan Hem Die alle eer toekomt.
Ik vind zingen heerlijk en we hebben als gezin op een vakantieadres met de kleinkinderen en gitaar, heerlijk gezongen. Het mooiste wat de kleine kinderen al leren.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 dec 2013 20:57

schelpje3 schreef:Welke liederen zing jij dan, in je eentje?

Het systeem deugt niet.Gelukkig zijn er steeds meer kerken die het in gaan zien:

http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... s_1_794414

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 27 dec 2013 21:20

Tot de top 10 behoren liederen als ”How Great Is Our God'
Het deed me aan deze parodie denken.
http://www.youtube.com/watch?v=ZJp98hoqy5I
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Terug naar “[Religie] - Open forum”