Heb je een zondenatuur?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Re: Heb je een zondenatuur?

Berichtdoor ben db bd » 10 nov 2013 18:31

Heb je een zondenatuur?
Ik wel.
Maar een heleboel rotdingen doe ik gelukkig niet door Gods Heilige Geest, hoop ik.
En hoe meer die Geest vaardig in mij is, hoe beter gericht zijn mijn gedachten en daden.
Maar ach wat kun je die Heilige Geest van God gemakkelijk weerstaan in je oude vleesch (vergun mij nog die ch, want het is zo’n heerlijk onvervangbaar ouderwets woord, vind ik)

Als we hier op dit forum aldus tegen onze fouten aanlopen, of daar door anderen op gewezen worden, dan is het m.i. ook eerlijk die te erkennen als behorende bij het feit van deze draad.
Gelukkig kan een beoordeling (is nog lang geen veroordeling hoor!!) door anderen bezien door hun foute bril, dus ook fout zijn, wat dan ook weer een bevestiging van de stelling van dit topic onderbouwt.

In onze refo-kerk leren we dat we in de hemel van al die zondige gedachten geen last meer zullen hebben. Dus ja, hier zullen we nog voor een groot deel van genade moeten leven.
Wat is het dan heerlijk om een Heiland, een Zaligmaker te hebben, wij zo met elkaar!! =D>

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 10 nov 2013 19:18

mohamed schreef:Jij bent het ergste, dat je ooit is overkomen - Vernon Howard. Dit gezegde moest ik aan denken en afgaande op de hedendaagse betekenis van zondig, is mijn antwoord 'ja'. Ik merk dat ik voor mensen moet uitkijken en ook voor de mens die me aankijkt in de spiegel. Het zijn de gedachten van het vlees die ons doen zondigen, het bedenken van onze natuur wat an sich niet van vlees is. Een gedachte kan men immers niet zien maar alleen denken. Het is je eigen vlees wat steeds weer tweestrijd zaait en daardoor weet ik dat er van nature kwaad bij mij aanwezig is. Dit is het kwaad wat op aarde blijft en tot stof zal wederkeren. Immers, als uw oog u ergert ruk het dan uit, zolang ik op aarde ben echter kan dat niet.

Dat is nou juist waar Hij ons van kwam verlossen. Die joden zeggen dat je het kunt overwinnen door goede daden te doen en de wet te houden, maar dat kan nooit. Heiliging is ook iets wat Hij doet door genade en geloof. Ik merkte pas verandering toen ik geloofde dat het dood was. Ik werd half schizofreen van het idee altijd maar een zondenatuur te hebben die me aanzette tot zonde. Vlees is iets anders dan 'de oude mens', dat hebben ze verkeerd vertaald. We moeten door de Geest geleid worden en nee zeggen tegen wat je vlees/lichaam wil, maar niet proberen die oude natuur te kruisigen, dat kan niet eens, dan heb je een hand tekort, dat heeft Hij al gedaan.
Maar als je dat niet gelooft en denkt dat je dat nog steeds hebt, blijf je je gedragen als een slaaf van de zonde, Romeinen 7. Ik doe wat ik niet wens, iets goeds uitwerken kan ik niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2013 16:10

@ineke-kitty: Als je nou eens op het stuk van Paulus ingaat. Als wat je zegt met de Bijbel wordt weerlegd probeer je altijd de aandacht af te leiden, op iets anders in te gaan... en wat de Bijbel zegt negeer je dan opeens. Ga nou eens er op in. Ik zeg: We moeten strijden (weerstand bieden) tegen het kwaad, de zonde. Jij zegt: Waarom zou je dat doen als je verlost bent? En dan wordt er een Bijbeltekst aangehaald waarin Paulus bekeerden toch aanspoort om weerstand te bieden tegen de zonden. Die reactie negeer je volledig. Terwijl het een Bijbeltekst is die je bewering dat wie verlost is niet hoeft te strijden tegen de zonden omdat hij daarvan verlost is, lijkt te weerleggen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”