Koningen chronologie in de bijbel

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: Koningen chronologie in de bijbel

Berichtdoor jaapo » 02 mar 2014 20:52

Het is inderdaad een geldige reden. Je stelt dus, dat de bijbel rechtstreeks van God tot ons gekomen is, en dat het bewijs hiervan geleverd wordt, doordat alles ook historisch-chronologisch gezien klopt. Persoonlijk geloof ik zo niet. Ik denk, dat de bijbel door verschillende personen geschreven is, niet als geschiedenisboek (ook niet als natuurkundeboek, aardrijkskundeboek of astronomieboek), maar als heilsgeschiedenis, geïnspireerd door Gods Geest. En dan hoeft het helemaal niet chronologisch te kloppen en het hoeft helemaal niet waar gebeurd te zijn, als het maar wel WAAR is. Ik denk, dat er een grote kans is, dat de schrijvers dat zelf ook wel wisten, maar dat kan ik niet bewijzen.
Dat het mensenwerk is, kun je zien aan een flink aantal tegenstrijdigheden die door de bijbel heen zichtbaar zijn, maar dat is in feite een ander onderwerp, al verscheidene malen ook hier bediscussieerd.
Wat koning Omri voor ons persoonlijk geloof voor betekenis heeft, kan ik niet zeggen. Het Koningen-verhaal is trouwens nooit voor ons nu bedoeld geweest. Wereldlijk gezien, was het één van de "betere" koningen van Israël; geestelijk gezien één van de slechtste.
Openbaring: ik geloof niet, dat het profetisch is, ik houd het op een visioenenboek, zoals ook gedeelten van Ezechiël en Daniël.
In de afgelopen 2000 jaar zijn er steeds gelovigen geweest, die aan de hand van Openbaring het einde van deze wereld nabij zagen, maar telkens weer ging het niet door. En ze hadden door de eeuwen heen steeds weer andere bewijzen. Dat geeft te denken.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Berichtdoor antoon » 03 mar 2014 18:39

Jjaapo je hebt het steeds over Omri, ik kan je even niet volgen wat je precies bedoelt,Omri was de stichter van de Omri dynastie en naar het schijnt heeft hij heel wat teweeggebracht

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 03 mar 2014 21:55

Wat mij bezighoudt is, waarom je zo fanatiek bezig bent om al die jaartallen kloppend te maken. Je hebt al aangegeven, dat, als de bijbel klopt, God dus altijd de Waarheid spreekt. Ik heb dat trachten te weerleggen, omdat ik de bijbel heel anders zie en heel anders gebruik. Preciezer gevraagd: is het van invloed op je geloof, als de jaartallen van Omri ook echt kloppen? Heeft de persoon Omri invloed op jouw geloof, of: alle koningen, in de bijbel genoemd. Of: als de bijbel in z'n geheel voor je geloof een zeer belangrijke rol speelt, wat is dan de hogere geestelijke waarde van boeken als 1 en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken en bijv. 1 en 2 Samuël.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

antoon

Berichtdoor antoon » 04 mar 2014 07:35

Wat mij bezighoudt is, waarom je zo fanatiek bezig bent om al die jaartallen kloppend te maken. Je hebt al aangegeven, dat, als de bijbel klopt, God dus altijd de Waarheid spreekt. Ik heb dat trachten te weerleggen, omdat ik de bijbel heel anders zie en heel anders gebruik. Preciezer gevraagd: is het van invloed op je geloof, als de jaartallen van Omri ook echt kloppen? Heeft de persoon Omri invloed op jouw geloof, of: alle koningen, in de bijbel genoemd. Of: als de bijbel in z'n geheel voor je geloof een zeer belangrijke rol speelt, wat is dan de hogere geestelijke waarde van boeken als 1 en 2 Koningen, 1 en 2 Kronieken en bijv. 1 en 2 Samuël.

Even dat laatste als het klopt geeft dat ook de inspiratie weet die de bijbelschrijvers hadden, dat houdt mij inderdaad bezig, het is deels ook een hobby, ik vind het een nuttige hobby, misschien kan ik anderen ook aanzet geven om dingen meer te bestuderen.

antoon

Berichtdoor antoon » 13 mar 2014 07:14

Sabbatjaren zijn bij uitstek een middel on re onderzoeken pof dingen werkelijk kloppen, zekerook met de koningen.
164-163
38-37
zijn jaren die kloppen met de geschiedenis, en hieraan kunnen we andere sabbatjaren tijdens de koningen koppelen, zoals
731-730 chronologisch het jaar van de inval van Sanherib Jesaja 37:30
Hizkia (ook wel Jechizkia, overleden in 687 v.Chr.) was een Bijbels-historisch figuur. Hizkia was van (vermoedelijk) 715 v.Chr. tot zijn dood koning van Juda. Hij was de opvolger van zijn vader Achaz
Bron Wikipedia
Als 715 bc het jaar was waarop hij begon te regeren dan is 701bc de inval van Sanherib en 700 bc het sabbatjaar, dit lijkt wiskundig niet te kloppen, ik kom dan op 703 bc
de bijbelse telling klopt dus wel

antoon

Re: mono-jahwisme

Berichtdoor antoon » 10 aug 2014 10:50

jammer dat je ervan uitgaat dat de moderne wetenschap vooringenomen is. Geldt er ook niet een vooringenomenheid van veel christenen door argwanend te staan tegenover de moderne wetenschap?

Christenen met inzicht staan argwanend tegen over niet onderbouwde aannames, maar verwelkomen onbevooroordeelde wetenschappers die zich niet laten beïnvloeden door de waan van de dag.

Allereerst dien je uit tegaan van exacte data daar ontbreek het nogal eens aan, ook bij integere bijbelwetenschappers
Hier een greep van data die door historici geschiedkundigen en de bijbel onderbouwd worden
let vooral 0p 1513 het jaar van de uittocht
9 van de 10 onderzoekers stellen de uittocht 100 tot 200 jaar eerder, ja dan kom je in de problemen.
Steden kunnen verandert zijn in die tijd, het is wel zo overigens dat de datering van de intocht in Jericho aardig juist is rond 1400 - 1450.
Ter aanvulling de situatie was precies zoals de bijbelse setting beschrijft, of hebben de kaboutertjes dat gedaan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2675895/1996/07/18/Graankorrels-in-Jericho-geven-Bijbel-gelijk.dhtml

4026 Schepping van Adam
2370 Vloed
1513 Uittocht
1473 Intocht
997 Afscheiding noordelijk rijk
607 Ballingschap
537 Inname van Babylon door de Meden en Perzen
455 Begin van de 70 jaarweken 20e jaar Artaxrxes
29 Doop Jezus Marcus 1:9
33 Dood Jezus Johannes 19:28-30

mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mannetje1977 » 10 aug 2014 11:54

antoon schreef:Christenen met inzicht staan argwanend tegen over niet onderbouwde aannames, maar verwelkomen onbevooroordeelde wetenschappers die zich niet laten beïnvloeden door de waan van de dag.

En die 'waan van de dag' is zeker alles wat niet met het christelijke wereldbeeld (lees: je jg wereldbeeld) overeenstemt?

Allereerst dien je uit tegaan van exacte data daar ontbreek het nogal eens aan, ook bij integere bijbelwetenschappers
Hier een greep van data die door historici geschiedkundigen en de bijbel onderbouwd worden
let vooral 0p 1513 het jaar van de uittocht
9 van de 10 onderzoekers stellen de uittocht 100 tot 200 jaar eerder, ja dan kom je in de problemen.

Ik ga me niet met Wachttorenchronologie bezighouden. Wat mij betreft heeft Johnson in zijn The Gentile Times Reconsidered voldoende aangetoond dat het uitgangspunt van deze chronologie niet deugt.

Steden kunnen verandert zijn in die tijd, het is wel zo overigens dat de datering van de intocht in Jericho aardig juist is rond 1400 - 1450.
Ter aanvulling de situatie was precies zoals de bijbelse setting beschrijft, of hebben de kaboutertjes dat gedaan.
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/2675895/1996/07/18/Graankorrels-in-Jericho-geven-Bijbel-gelijk.dhtml

Resultaten van c14 dateringen worden door sommigechristenen gebruikt hoe het ze uitkomt. Veelal wordt de methode bestreden als de resultaten niet passen binnen het eigen wereldbeeld, maar worden de resultaten als ondersteunend bewijs gebruikt als ze wel passen.

Pure willekeur dus, en dat noem ik pas waan van de dag. Overigen bewijs het dateren van bepaalde graankorels in een bepaalde aardlaag helemaal niets over een inname door het volk israël onder Jozua.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

antoon

Berichtdoor antoon » 10 aug 2014 12:03

Ik ga me niet met Wachttorenchronologie bezighouden. Wat mij betreft heeft Johnson in zijn The Gentile Times Reconsidered voldoende aangetoond dat het uitgangspunt van deze chronologie niet deugt.

Je maakt een fout, ik ga van de bijbel uit niet van een groepering, dat er religies zijn die deze chronologie ook ondersteunen doet nu even niet terzake, het gaat om het punt of de bijbel wel of niet betrouwbaar is, Je zal dus geheel to the point moeten komen en niet om de zaak heendraaien.
Pure willekeur dus, en dat noem ik pas waan van de dag. Overigen bewijs het dateren van bepaalde graankorels in een bepaalde aardlaag helemaal niets over een inname door het volk israël onder Jozua.

Er werden graankorrels gevonden, dat gebeurt helemaal nooit bij een inname van een stad, maar wel bij Jericho dus, in overeenstemming met de bijbel. lees goed met de bijbel.
Trouwens ook de datering van het laatste onderzoek buiten de graankorrels klopt met de bijbel
ook zijn er verbrandde muren gevonden in overeenstemming met de schrift dus.

Terloops zij opgemerkt dat de chronologie waarvan jij zegt dat het niet klopt door de bekende kerkvaders ondersteund word

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 aug 2014 14:15

Antoon, kun je precies aangeven welke "historici geschiedkundigen" (sic) dit beweren en in welke wetenschappelijke publicaties?

antoon

Berichtdoor antoon » 10 aug 2014 16:21

cicero Ik heb toch heel wat voorbeelden gegeven lijkt me, lees alles nog eens anders.

Maar wat het geval is jij gaat van hedendaagse studies uit, ik ga merendeel uit van de oude historici, die zitten toch dichter bij het vuur lijkt mij, toegegeven ook zij komen met weleens met een berichtgeving die meer problemen dan kennis oplevert, maar in het algemeen ondersteunen zij de chronologie en veel gebeurtenissen in de bijbel.

Dan die hedendaagse studies, ze zijn zo dom en knullig op enkele uitzonderingen na misschien, nog maar een voorbeeld 465bc begon Artaxerxes te regeren volgens de consensus,
maar ze zijn het er wel mee eens dat Themistocles 472 bc Artaxerxes als koning bezocht, Themistocles zijn dood was bij archont Praxiergus omgeveer 470bc dus de stelling waar aan men vasthoud klopt gewoon niet, en zo zijn er nog talloze en talloze voorbeelden
Cicero, zonder je te willen kwetsen kan je er iets bij voorstellen dat ik wetenschappelijke studies linea recta naar de prullenbak verwijs, en zo zijn er nog talloze voorbeelden.

over bovenstaande maak ik liever zelf een logische normale berekening, uitgaande van de oude historici http://home.kpn.nl/dhr.augustinus/data/naslag/artaxerxes.htm
muiseover voor info dus niet linken
behalve onderstaande lijsten en Thucydides op de site

Nog zo een domme conclusie is dat Daniel niet in Babylon was, dit zonder bewijs en zonder argument
ja ik kan je geen goede academische studies geven waar je om vraagt en ook recht op hebt, domweg omdat ze er niet zijn en niet gemaakt worden.

nog een voorbeeld dat je veel beter zelf kan onderzoeken
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ptolemaeus_III_van_Egypte

Ptolemaeus III zou zijn zuster vermoord hebben volgens de schrijver in wiki, veel andere studie gaan er van uit dat Berenice <zijn zuster> door laodice echtgenoot van Antiochus II vermoord is, wat volgens mij ook het geval is, zo komen mensen op een dwaalspoor.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 aug 2014 17:43

@antoon
Maar wat het geval is jij gaat van hedendaagse studies uit, ik ga merendeel uit van de oude historici, die zitten toch dichter bij het vuur lijkt mij

Het klopt niet wat je zegt. Iedere serieuze historicus gebruikt de oude historici. Alleen, die moet je altijd kritisch lezen. Daar heb je een goede opleiding voor nodig.

Dan die hedendaagse studies, ze zijn zo dom en knullig op enkele uitzonderingen na misschien, nog maar een voorbeeld 465bc begon Artaxerxes te regeren volgens de consensus,
maar ze zijn het er wel mee eens dat Themistocles 472 bc Artaxerxes als koning bezocht, Themistocles zijn dood was bij archont Praxiergus omgeveer 470bc dus de stelling waar aan men vasthoud klopt gewoon niet, en zo zijn er nog talloze en talloze voorbeelden

Welke hedendaagse studies bedoel je hier?
Waar kan je die consensus vinden over Artaxerxes waar je het over hebt?
Wie precies zijn die 'ze' die het er wel over eens zijn m.b.t. 472 vC?
Waar precies is de datering van Praxiergus en Themistokles op gebaseerd?

Cicero, zonder je te willen kwetsen kan je er iets bij voorstellen dat ik wetenschappelijke studies linea recta naar de prullenbak verwijs
Daar kwets je mij niet mee, ik vind het alleen behoorlijk achterlijk.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 aug 2014 17:56

Voor de voetbal wachtte ik nog even op je en je bent er.

Sinds wanneer is het achterlijk als je normaal rekent en 470 nog eerder voor 465 plaatst.
Cicero vriendelijk verzoek niet persoonlijk worden ik ben scherp ja maar ik spreek in het algemeen, geef bewijzen en verwijzing naar oude schrijvers en je kan er niets tegen inbrengen dan op de man spelen.
liever deze bewoordingen niet meer, maar hou je nu eens aan het punt en ga er geen draai aangeven, overal staat dat Artaxerxes in 465 begon , ik geef je de tegenbewijzen, wat vind je ervan.

ik vermoed overigens dat jij het best wel weet hoe het echt zit, alleen wil je het liever niet toegeven
Thenistockles kan alleen Artaxerxes bezocht hebben

After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos, Themistocles started inland with one of the coast
Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes’s son, who had just come to the throne. Thucydides History of the Peloponnesian War Book 1 CHAPTER V.
Laatst gewijzigd door antoon op 10 aug 2014 18:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 aug 2014 18:03

Beste antoon,
Zoals altijd ga je vervelend doen als je geen antwoord weet. Je weet donders goed dat ik bedoel dat ik het achterlijk vind dat je wetenschappelijke studies waardeloos vindt. Kennelijk voel je je daar toch door beledigd, maar waarom dan eigenlijk?

Sinds wanneer is het achterlijk als je normaal rekent en 470 nog eerder voor 465 plaatst.
Dat zei ik niet. Ik vraag alleen naar de bronnen waar je je op baseert. Kennelijk kun je die niet geven. Ga dan niet zitten janken, maar geef gewoon toe dat je uit je nek aan het kletsen bent. Of verbaas mij met de gegevens uit de bronnen. Kijk, dan zou je een punt hebben.

antoon

Berichtdoor antoon » 10 aug 2014 18:05

Beste antoon,
Zoals altijd ga je vervelend doen als je geen antwoord weet. Je weet donders goed dat ik bedoel dat ik het achterlijk vind dat je wetenschappelijke studies waardeloos vindt. Kennelijk voel je je daar toch door beledigd, maar waarom dan eigenlijk?

Ik ben niet beledigd alleen verbaasd dat je maar volhoud tegen de bewijzen in.
Dat zei ik niet. Ik vraag alleen naar de bronnen waar je je op baseert. Kennelijk kun je die niet geven. Ga dan niet zitten janken, maar geef gewoon toe dat je uit je nek aan het kletsen bent. Of verbaas mij met de gegevens uit de bronnen. Kijk, dan zou je een punt hebben.

als je normaal rekent dan zou je verbaasd moeten zijn

nog maar eens
After having rewarded him with a present of money, as soon as he received some from his friends at Athens and from his secret hoards at Argos, Themistocles started inland with one of the coast
Persians, and sent a letter to King Artaxerxes, Xerxes’s son, who had just come to the throne. Thucydides History of the Peloponnesian War Book 1 CHAPTER V.
verklaar jij nu eens dat het mogelijk is dat je iemand als koning bezoekt <Artaxerxes> terwijl er een andere koning zou moeten zijn. Xerxes dus
dat zijn mijn duidelijke bronnen.

Jij denkt nu dat ik een natrap wil geven, dat is helemaal het geval niet , jij kan er niets aandoen dat er een hoop rommel is, wat je wel fout doet is dat je dat schijnbaar niet toe wil geven.
Laatst gewijzigd door antoon op 10 aug 2014 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 10 aug 2014 18:15

Ik had nog geen enkel bewijs gezien, maar ik zie nu dat je je voorlaatste post gewijzigd hebt.

Als ik het goed heb begrepen, stel jij dat moderne historici beweren dat Artaxerxes in 465 aan de macht kwam, en dat Themistocles in 472 hem als koning bezocht. Dat zou in tegenspraak met elkaar zijn.

Als 'bewijs' citeer je Thucydides. (Een correcte verwijzing zou zijn Th. 1.137.3). Maar wat bewijst dit? Alleen dat Themistocles Artaxerxes bezocht kort na diens troonsbestijging. Dat betwist niemand.

Daarmee heb je nog niet aangetoond dat moderne historici zeggen dat Artaxerxes pas in 465 aan de macht kwam of dat deze ontmoeting doorgaans in 472 gedateerd wordt.
Laatst gewijzigd door Cicero op 10 aug 2014 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”